Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

PV Zonnepanelen, Omvormer hardware keuze

Pagina: 1
Acties:

• Mr3MrsSmith
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 21:30
Beste Tweakers,

Ik heb een Vraagje,

Ik ben van plan om een PV installatie aan te leggen van 15 x 300 Wp panelen.

Nu heb ik de keuze uit 3 type's

Trina Honey DD05A.08 II 300wp (levertijd 2 weken)
Vikram Somera Ultima VSMBB.60.AAA.03.04 (300 Wp Op voorraad)
BenQ SunVivo PM060MB2 (ook op vooraad)

Nu viel mijn eerste keuze op Trina - voor de prijs, de Vikram is iets duurder (ken ik niet net als andere producenten maar goed ze schijnen door DNV ook goed getest te zijn evenals Trina.)
de Benq dacht ik eerst aan maar zag dat de Trina het goedkoopst was en technisch ook prima. (deze komt niet voor in de DNV PV panelen test.

Nu had ik mij voor de omvormer een 1 fase SMA SB4.0-1AV-40 bedacht.
Hoor ik vanmorgen dat de laatste is verkocht en er 3 weken levertijd is.
Kwa Specs lijkt de SB5.0-1AV-40 het zelfde al geeft de calculatie op de SMA site een iets andere waarde aan.

De vraag is kan dit kwaad voor de opbrengst in negatieve rendement zin. de start spanning is zowieso 125V
En welk paneel zal ik nou kiezen ?

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 21:13
@Mr3MrsSmith
dit word simpel antwoorden. ;)

welk paneel?
maakt geen bal uit, welke vind je zelf het mooiste er uit zien is de belangrijkste keuze.
technisch werken ze allemaal het zelfde. ;)

welke omvormer?
of je nu een SMA SB 3.0 of 3.6 of 4.0 of 5.0 gebruikt.
ja ook deze maakt het geen bal uit.
ze kunnen allemaal 15 panelen aan, geen enkel probleem.
oke, de 3.0 die gaat wel erg veel aftoppen. kan ik niet aanraden, dit is iets te veel.
de 3.6 die kan met gemak 30% meer Wp aan dus dat kan goed, aftoppen is dan al minimaal.
(voordeel van de 3.6 is die kan op 2,5mm kabel en 16A groep, dat kan goedkoper zijn.)
de 4.0 of 5.0 dat mag ook geen probleem.

dus kies maar wat je wil. ;)

edit:
3 weken levertijd, in de winter.
dat is ook geen enkel probleem, opbrengst is nu toch bagger dus je verliest niks. >:)

migjes wijzigde deze reactie 04-02-2019 13:33 (8%)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
@Mr3MrsSmith
ik zie wel een probleem in je berekening.
1x11 + 1x4.
dit zou ik niet doen. (mischien heb je een heel belangrijke reden er voor, maar probeer dat beter op te lossen.)
de 4x geeft een te lage Vmpp voor de omvormer en zal niet de beste opbrengst geven.

kun je niet beter 1x7 + 1x8 doen, dan werken beide mpps te minste redelijk. ;)

migjes wijzigde deze reactie 04-02-2019 13:47 (14%)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Mr3MrsSmith
@migjes

Hartelijk dank voor je snelle antwoord.

Ik ga de (zojuist net) uitverkochte SB4.0 bestellen.

De config kan ik iets aanpassen geen probleem.
Het beoogde was 3 extra panelen als uitbreiding. (deze komen op de uitbouw van de rijtjes woning te liggen) Volgend jaar ofzo, Deze komen dan op de MMP2 die heeft nu al 3 Optimizers door schaduw in het voorjaar tot een uur of 10 dit komt door een dakkapel.

Ik zou nu bijvoorbeeld 1x9 + 1x6 kunnen doen en daarna hier 1x9 + 1x9

Gisteren heb ik de E-installatie al in orde gemaakt met een 20A ALA Aardlek automaat en 3x6mm2 om het verlies te beperken.

Mr3MrsSmith wijzigde deze reactie 06-02-2019 00:30 (0%)
Reden: typo

• migjes
oke, cool.

dit soort omvormers werken het beste met 350Vmpp.
gewoon omdat tussen de mpp en de DC/AC convertor er ook een 350V van word gemaakt.
minder converteren is meer rendement. ;)

dit zie je in de grafiek goed:
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg

(neemt niet weg dat iets tussen de 200 en 400 ook erg lekker werkt.
dus niet te strak bekijken. ;) )

• Mr3MrsSmith
@migjes

Je hebt helemaal gelijk. Mooi grafiekje trouwens.

Ueff 230v x √2 (1.414) = 325 Vac (dit is de maximale spanning maar dat wist je waarschijnlijk al)
Maar hier had ik helemaal niet aan gedacht. Bedankt.

Ik heb net ook even een kabel check gedaan als ik het nu doe op de 7-8 setup kost het volgens mijn layout het minste kabel tot aan de invoer ~5.3 mtr.

In de leiding calculatie wordt er 10 mtr aangehouden. Klopt ongeveer wel vanaf de doorvoer naar de omvormer.

Maar wat eigenlijk opvalt is het serieuze verschil op de AC zijde. en deze heb ik nog uitgevoerd in 3x6mm2
De ampere's door zo'n leiding met de lage spanning worden zo een grotere bottleneck dan de DC kant.

Het wordt onder het grote dakraam iets krap. 15-20 cm tot aan het eind van de dakpannen en de landscape rij ligt dan redelijk strak er tegen aan. >:)
Gelukkig zit ik wel tussen 2 dakkapellen in en parallel aan het rijtje nog een rij woningen dus mocht een een Zuidelijke Mistral opsteken dan zal het mee vallen.

Nou ben benieuwd, spannend en leuk project weer.

Mr3MrsSmith wijzigde deze reactie 06-02-2019 00:31 (4%)

• migjes
Mr3MrsSmith schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 00:28:
@migjes

Je hebt helemaal gelijk. Mooi grafiekje trouwens.

Ueff 230v x √2 (1.414) = 325 Vac (dit is de maximale spanning maar dat wist je waarschijnlijk al)
Maar hier had ik helemaal niet aan gedacht. Bedankt.
jep en dan komt hij op ongeveer 340V- 350V uit.
en kan je ook nog vertellen (mijn omvormer kan dit ook loggen als ik externe log software gebruik. ;) )
dan het meer 340V is als je netbeheerder 220V levert en meer 350V is als je 230V krijgt van je netbeheerder.
maar goed, dit is zinloze info want je krijgt perfectie toch nooit voor elkaar.
de levering van de panelen zijn helaas ook afhankelijk van de temperatuur van de cellen.
zijn die warmer (90 graden in de zon is geen gek getal) dan leveren de panelen maar +/-28Vmpp.
of kouder (-10 kan gebeuren) dan krijg je +/- 34Vmpp.

maar goed dan weet je dit vast kan je helpen in de toekomst. ;)
Ik heb net ook even een kabel check gedaan als ik het nu doe op de 7-8 setup kost het volgens mijn layout het minste kabel tot aan de invoer ~5.3 mtr.

In de leiding calculatie wordt er 10 mtr aangehouden. Klopt ongeveer wel vanaf de doorvoer naar de omvormer.
als je 7 panelen hebt, dan heb je ook 2 meter kabel per paneel.
dus dan kom ik al op 14 meter kabel uit en nog geen meter naar de omvormer hangen.
dus 10 meter ?
klinkt mij als iets te kort geschat. ;)

heb je al gedacht aan kabels kruislings door te lussen?
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/kabels%20en%20hoe..jpg
(ik weet het zitten een paar foutjes in het voorbeeld, geen zin in gehad om het te verbeteren.)
Maar wat eigenlijk opvalt is het serieuze verschil op de AC zijde. en deze heb ik nog uitgevoerd in 3x6mm2
De ampere's door zo'n leiding met de lage spanning worden zo een grotere bottleneck dan de DC kant.
dat valt wel mee, verlies is niet leuk maar doet amper iets aan jaar opbrengst.
maar het echte probleem:
door dat de AC kabel ook nog 2V verlies kan hebben.
en je altijd 1V hoger moet zitten als de netbeheerder om jouw stroom voorrang te laten krijgen.
dus helaas wel moet rekenen dat de 2V dus 2x telt (kabel van meter kast en terug).

en de netbeheerder je een variabele V geeft. zie een logging dag van mij:
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/oost-west/de%20V%20over%20de%20dag.jpg

en je niet hoger mag gaan als 253V bij de omvormer.

daarom wil je dus een dikkere kabel gebruiken als standaard nodig is. ;)
(4mm zou dus eigenlijk voldoende zijn voor een +50 meter.
maar ach 6mm het is geen ramp werkt ook. ;) )
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het wordt onder het grote dakraam iets krap. 15-20 cm tot aan het eind van de dakpannen en de landscape rij ligt dan redelijk strak er tegen aan. >:)
Gelukkig zit ik wel tussen 2 dakkapellen in en parallel aan het rijtje nog een rij woningen dus mocht een een Zuidelijke Mistral opsteken dan zal het mee vallen.

[Afbeelding]

Nou ben benieuwd, spannend en leuk project weer.
jep het zijn zeker leuke projecten, en bent goed bezig. ;)

edit:

trouwens, als je toch al die berekeningen kunt maken.
waarom gebruik je nog sma sunnydesign. :?
dat is leuk voor huisvrouwen, maar een echte techneut rekent het zelf uit.
en komt er dan ook snel achter dat sma wel wat afkortingen neemt en toch niet zo een heel tof programma is.
zelf uit rekenen is nog preciezer werken. ;)

migjes wijzigde deze reactie 06-02-2019 10:04 (4%)

• Mr3MrsSmith
Kruislings doorlussen heb ik niet aan gedacht.
Wat is hier het voordeel van?

Over de berekeningen. Ik heb toch wel een hoop moeten uitzoeken. zou dat wel kunnen berekenen denk ik. Maar daar hrb ik denk ik te weinig tijd voor. Het loggen zou ik wel fijn vinden omdat te moeten opzetten. Ook dit moet ik wel weer even goed inlezen hoe dat moet.

Die kabel lengte volgens de berekening van SMA is wat onduidelijk of dat deze de panelen al mee nemen. (Waarschijnlijk zit dat al in de tool omdat je ook het specifieke paneel moet selecteren.) In het plaatje staat vanaf de panelen tot de omvormer.
Dus het kan een beetje rammelen. Maar dan heb je wel een redelijke indicatie.

Maar dat voltage. Dat is toch iets wat de omvormer moet regelen. Een paar volt hoger. Ookal verwacht ik dat je dat net gelijk ziet er zit niet een dergelijk vermogen achter om daad werkelijk het net een paar volt hoger te krijgen.
Ik weet nog wel dat ik een keer een LEM net-analyzer had die ook dergelijke zaken kon meten.
Nooit in verdiept. Maar het gaf interessante grafieken van bijv. Net flicker.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True