[Raspberry Pi] SD kaart > veel lees- en schrijfacties

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-05 20:53
Hallo,

Ik zoek een SD kaart die tegen een stootje kan, bijv van de series "Extreme" of "high endurance".
Zijn hier mensen die ervaring hebben met de combinatie:

- veel lees- en schrijfacties (MySQL database)
- Zabbix (ongeveer 5 devices gaan gemonitored worden)
- 24/7 online in productieomgeving
- Raspberry Pi 3B+

Ik weet dat bepaalde SD kaarten defect raken na zoveel keer lezen en schrijven.
Keiharde eisen:
1. Het kaartje dat in de Pi komt te zitten moet daartegen bestand zijn.
2. Andere types opslag zijn niet aan de orde.

[ Voor 6% gewijzigd door EverLast2002 op 04-02-2019 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 16:43
Een SSD schijf gaat veel langer mee. Door de grootte is er meestal wel een plaatsje te vinden om de data op te slaan als er weer een sector corrupt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:28

Rmg

SD Cards die oneindig write cycles mee gaan bestaan niet.

Zeker in een commerciële toepassing zou ik voor industrial grade SDCards gaan.

bijv: Sandisk Industrial XT -> Up to 128 TB Written.

of Swissbits kaarten en panasonic heeft ook een een range industrial kaarten.

De 2 grootste verschillen tussen consumer grade kaarten zijn de firmware (op het gebied van wear leveling zijn ze beter) en flash geheugen uit betere yields vaak.

Pak ze zo groot mogelijk, hoe meer vrije ruimte voor wear leveling vrij is hoe beter.

Op je pi is ook nog wat te optimaliseren (als dat nog niet gedaan is), swap file uitzetten, journaling uitzetten (wel riskant met power loss), noatime, /var/tmp en /var/log naar ram

[ Voor 16% gewijzigd door Rmg op 04-02-2019 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Van de consumentenkaarten is de Samsung Evo+ waarschijnlijk degene die het langst heel blijft. Je zou kunnen overwegen om de kaarten met enige regelmaat te vervangen, voordat ze stuk gaan.

Geen idee wat het prijsverschil en verschil in verwachte levensduur is, maar op m'n eigen pi-server (wel met redelijk minimale writes, zie uitzetten van swap en logs enzo) draait ie al 3 jaar non-stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-05 15:46
Even aanhaken bij dit onderwerp. Ik heb een oude intel 80GB SSD liggen die ik aan m'n RPi3 ga koppelen waar Domoticz op draait en nog meer. Gezien ik wil voorkomen dat de SD kaart corrupt raakt dus deze oplossing. Voor 3 euro een SATA/USB adapter gehaald en die lijkt het te doen.

Maar nu is het nog de uitdaging om mijn bestaande installatie over te zetten naar die SSD...
Mocht iemand mij kunnen sturen/uitleggen hoe ik dat het beste kan doen? dan graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-05 20:53
FunFair schreef op maandag 4 februari 2019 @ 15:50:
Even aanhaken bij dit onderwerp. Ik heb een oude intel 80GB SSD liggen die ik aan m'n RPi3 ga koppelen waar Domoticz op draait en nog meer. Gezien ik wil voorkomen dat de SD kaart corrupt raakt dus deze oplossing. Voor 3 euro een SATA/USB adapter gehaald en die lijkt het te doen.

Maar nu is het nog de uitdaging om mijn bestaande installatie over te zetten naar die SSD...
Mocht iemand mij kunnen sturen/uitleggen hoe ik dat het beste kan doen? dan graag!
Met win32diskimager een kopie maken van de SD kaart en dat image overzetten op de SSD.
Of iets in die trend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:28

Rmg

De veiligste manier is je hele root filesystem kopieren naar je USB drive (Op een pc met linux, sdcard reader en je usb drive) en dan vervolgens in cmdline.txt (Die op je sdcard staat in /boot partitie staat) je "root=" aanpassen naar de partitie van je harddrive ( e.g. /dev/sda1 oid of nog beter je partitie uid)

Je boot dan als eerste vanaf SD en daarna neemt de usb drive het over.

Je kan ook je raspberry pi aanpassen dat ie vanaf USB boot zonder SDCard, het probleem hiermee is alleen dat die instelling in een OTP memory staat ( One time programmable) je kan daarna dus niet meer van SDCard booten als je de raspberry pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:53

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@EverLast2002
Helaas gaat iedere SD-kaart (of oplossing met flash-geheugen) kapot. Iedere keer dat een bit wordt gezet (of beter gezegd, gewist), slijt het silicium fysiek (bron). Om een bit te wissen wordt namelijk een relatief hoge spanning op de cel gezet. Overcapaciteit is de beste remedie, de wearleveling zorgt ervoor dat er telkens andere cellen worden gebruikt en zo de belasting per cel zo laag mogelijk blijft.

Ik kwam laatst een bericht tegen waarin een nieuw partitie format werd aangekondigd speciaal voor SD-kaarten, maar die kan ik nu natuurlijk niet meer terugvinden...

@FunFair
Niet iedere Raspberry Pi kan opstarten vanaf een USB-schijf (is pas mogelijk vanaf de 3), maar hier kan je een uitleg vinden hoe het mogelijk is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
EverLast2002 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 13:08:
Hallo,

Ik zoek een SD kaart die tegen een stootje kan, bijv van de series "Extreme" of "high endurance".
Zijn hier mensen die ervaring hebben met de combinatie:

- veel lees- en schrijfacties (MySQL database)
- Zabbix (ongeveer 5 devices gaan gemonitored worden)
- 24/7 online in productieomgeving
- Raspberry Pi 3B+

Ik weet dat bepaalde SD kaarten defect raken na zoveel keer lezen en schrijven.
Keiharde eisen:
1. Het kaartje dat in de Pi komt te zitten moet daartegen bestand zijn.
2. Andere types opslag zijn niet aan de orde.
Hoewel ik mijn SD-kaartjes momenteel niet tot het uiterste drijf heb ik goede ervaringen met Samsung Evo kaartjes. Daar voor had ik vooral Transcend kaartjes versleten en enkele Sandisk kaartjes. Die 2 kan ik dus zeker afraden.

Toen ik mijn installatie naar een USB stick wilde verplaatsen vond ik dit forumtopic op het forum van de Raspberry Pi zeer behulpzaam: https://www.raspberrypi.o...iewtopic.php?f=29&t=44177
Bij mij ging het dan wel om de SD-kaart + USB-stick oplossing, maar nu wordt er in ieder geval niet veel meer gebruik gemaakt van de SD-kaart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teleflubbie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 19:10
Heb niet echt een specifiek merk/type SD kaart, maar met de volgende maatregelen, draai ik hier al zo'n 2,5 jaar 7x24 zonder enig probleem (knock on wood) met standaard Kingstone kaartjes:
  • gebruik een ruim overgedimensioneerde sdkaart (16 of 32 Gb)
  • verander het root filesysteem (/) type van ext4 naar f2fs (speciaal voor flash geheugens).
  • maak voor /tmp, /var/log gebruik van ramdisk tmpfs in /etc/fstab.
  • mount je root filesystem (/) met opties noatime en nodiratime
Hiermee is het daarwerkelijke schrijven naar de SD kaart tot een minimum beperkt. Met deze setup draait het nu meer dan 2,5 jaar voor mijn domotica setup, met gemiddeld 1 database update elke 5 seconden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-05 15:46
Joen schreef op maandag 4 februari 2019 @ 16:45:
[...]

Hoewel ik mijn SD-kaartjes momenteel niet tot het uiterste drijf heb ik goede ervaringen met Samsung Evo kaartjes. Daar voor had ik vooral Transcend kaartjes versleten en enkele Sandisk kaartjes. Die 2 kan ik dus zeker afraden.

[...]

Toen ik mijn installatie naar een USB stick wilde verplaatsen vond ik dit forumtopic op het forum van de Raspberry Pi zeer behulpzaam: https://www.raspberrypi.o...iewtopic.php?f=29&t=44177
Bij mij ging het dan wel om de SD-kaart + USB-stick oplossing, maar nu wordt er in ieder geval niet veel meer gebruik gemaakt van de SD-kaart.
dit net in een uurtje gedaan! dank! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik ben vanwege crashende SD kaartjes en bij het opheffen van WD pidrive, overgestapt op Odroid C2 met emmc geheugen.
https://www.odroid.co.uk/odroid-c2-cat?product_id=844

Bevalt goed tot nog toe prima.
https://wiki.odroid.com/odroid-c2/odroid-c2

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:18

MsG

Forumzwerver

Dat emmc geheugen en ook het geheugen van een usb-stick hebben toch precies dezelfde beperkingen als een sd-kaart en worden toch op precies dezelfde manier gewist? Middels elektrische stroompjes wat maar een beperkt aantal keer per cel kan. Of zie ik iets over het hoofd? De SSD optie klinkt dan nog beter (al heeft die het natuurlijk net zo goed, alleen slijt deze minder snel dan een sd-kaart.). Alleen ik vraag me af hoe snel dit is op een Raspberry met USB 2, en waarbij de lan-poort ook al via USB gaat.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1