Zakelijk internet broker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielonline
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-07 09:37
Ik ben op zoek naar een zakelijke internet broker om in onze panden een redundante ontsluiting te verzorgen. Dus bijvoorbeeld KPN Zakelijk 500/500 glas primair, en een fallback naar Ziggo Zakelijk 200.
Aangezien dit niet onze core business is, hebben we zelf geen zin om voor 25 panden 50 verschillende abo's te "managen". Zoiets moet er toch al zijn? Samen met Google kom ik er helaas niet uit. Vroeger had je wel Divider, maar dat is inmiddels overgenomen door KPN, en ik geloof nooit dat KPN een Tweak/Netrebel lijn als eerste zal gaan verkopen :) Iemand ervaring met een partij die dit soort dienstverlening biedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:39
Wat noem je redundant?

'Gewoon' 2 internet lijnen waarbij de 2e t overneemt als de eerste stuk is? Dan kun je met een willekeurige router al af die dat ondersteunt: Sonicwall, Fortinet, eigenlijk elk serieus ding kan dat wel.

Het wordt een ander verhaal als je een fallback wilt met behoud van je IP adressen. Dan blijft de provider wel je point of failure, maar die kans is al een stuk kleiner dan een storing op de last-mile. (De meeste storingen zijn op dat deel van een netwerk)

Met een 2-tal zakelijke lijnen is het laatste prima te realiseren. Per lijn een aparte EVC (vlan) naar de apparatuur van de provider en daarover je verbinding laten gaan.
Met een 'normale' internet lijn kan het ook, alleen kun je dan geen EVC nemen en zul je dus eerst een VPN tunnel of whatever moeten opzetten om daar weer de verbinding overheen te gooien. Dat levert dus wel wat performance verlies op.

De eerste oplossing (2x zakelijk met een BGP sessie met een ISP) kunnen prima geleverd worden door een goede ISP die wat meer focus op de zakelijke markt heeft. Zowel Solcon als Routit hebben dit soort producten bv.

De 2e oplossing is iets ingewikkelder, maar ook prima mogelijk. Een (lokale) IT partij kan je hierin vast wel informeren en een oplossing aanbieden (al dan niet met toeleveranciers)

Een redundant BGP sessie over een eigen EVC is de beste oplossing, maar dat werkt niet bij een consumentenlijn (Ziggo/Tweak/Netrebel). Bij Ziggo kan het wel op hun glasvezelportfolio

De 2e oplossing is goedkoper en je kunt dan een goedkope consumentenlijn of 4G als backup gebruiken. Ik heb het op die manier ook wel eens opgelost voor een klant waar geen betaalbare snelle backup optie was (Geen VDSL, glas was voor 1 lijn al de hoofdprijs, geen kabel, maar wel 4G). Performance is wel lager, maar je houd iig connectiviteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
@DJSmiley lezen... hij wil het niet voor 25 panden zelf allemaal managen.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:39
Juup schreef op maandag 4 februari 2019 @ 18:32:
@DJSmiley lezen... hij wil het niet voor 25 panden zelf allemaal managen.
Had ik gelezen, vandaar ook om dit bij een provider te regelen of een IT tent die het voor hem regelt (was idd niet heel duidelijk in mijn post)

bottomline: Opties zijn er prima, en met wat belletjes naar een goede IT tent of provider zal wel een partij opleveren die het verder uit handen wil nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
VodafoneZiggo kan ook alles voor je regelen? 1 provider alle diensten inclusief voice mpls en (d)wdm, ze gebruiken of eigen infrastructuur en als je redundantie wilt, dus geografisch gescheiden, zetten ze vaak Eurofiber erbij. Alle contact gaat via Vodafone in dit geval.

Lijkt mij stug dat KPN dit niet zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielonline
Bedankt voor jullie reacties. Het gaat me voornamelijk om het stukje contractmanagement en ontzorging. Welk IP adres een pand heeft maakt me bijvoorbeeld helemaal niets uit, hoe we het technisch oplossen zien we later wel. We hebben panden waar wel Ziggo ligt, en geen KPN glas. Of juist weer wel een Eurofiber aansluiting in de parkeergarage en geen andere partij. Ik zoek dus eigenlijk een firma die dat voor mij "onzichtbaar" maakt. Welke drager/ISP er gebruikt wordt maakt mij niet veel uit, ik wil gewoon 1 factuur ontvangen waar al onze aansluitingen op staan ongeacht van welke partij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brabix
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-06 17:49
Ik weet niet of ik het hier zo mag posten (als in reclame) maar ik denk dat https://www.crossnetworks.nl/ je hierbij wel kan helpen.

Ontsluiting via meerdere ISP's mogelijk, ook IPVPN diensten tussen de panden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
michielonline schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 08:51:
Ik zoek dus eigenlijk een firma die dat voor mij "onzichtbaar" maakt. Welke drager/ISP er gebruikt wordt maakt mij niet veel uit, ik wil gewoon 1 factuur ontvangen waar al onze aansluitingen op staan ongeacht van welke partij.
Je zoekt dus gewoon een IT dienstverlener?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielonline
Nou nee, dat juist niet. Routing/firewalling willen we expliciet zelf doen. Dus ik zoek iemand die het verbindingen/lijnen deel kan regelen en daar ook content mee is (niet zo nodig overige dienstverlening bij wil verkopen).
Heb inmiddels wat reacties dus ga eens kijken, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-08 20:33
Expereo doet exact dit op internationaal niveau; zoeken de beste ISP voor de locatie en regelen zaken als support en facturatie.
Pagina: 1