Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• 7Sins
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 15-02 16:00
Beste mensen,

Ik zal vast niet de enige zijn die een (e-)cursus volgt om te leren en certificeringen te behalen voor zijn vak.
Nu loop ik tegen het probleem aan dat ik mij moeilijk echt 100% kan focussen op de lesstof. Ik raak enorm snel afgeleid (dat ik wel kijk maar met mn hoofd ergens anders zit). Al gaat het om de simpelste dingen, zoals denken wat ik vanavond zou eten.
Dit is natuurlijk niet wenselijk omdat je dan eigenlijk totaal niet focust op de les en zo niks opvangt.
Kunnen jullie mij vertellen of ik daar alleen in ben, of hoe dat jullie dat aanpakken?
Ik heb wel eens gehoord van medicatie slikken wat het leren zou boosten (ik zal er niet verder op in gaan of namen bij noemen voor het geval dat hier niet mag). Maar ik weet niet of dat nou een veelgebruikt iets is, of juist niet.

Ik hoor graag jullie methodes (of jullie die zeggen "het ligt aan jezelf")

• HJTP
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 15-02 13:31
Ik denk dat je een aantal randvoorwaarden kunt creëren, zoals goed slapen (zodat je niet moe bent), goed eten (zodat je niet aan eten hoeft te denken), en vooraan gaan zitten (als het in een klaslokaal plaatsvindt). Daarnaast helpt meeschrijven en actief meedoen (vragen stellen etc) mij altijd erg om m'n aandacht erbij te houden. Kun je daar wat mee?

Asus Sabertooth P67, i7 2600k, Asus GTX 580, Corsair Dominator 8GB, CM HAF922, Samsung 850 EVO 1TB, WD 1TB caviar blue. 2x LG W2453V /e-peen compare mode off.

• Jaqenhghar
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 13:25
Meditatie helpt wel met de "ruis".

Wat mij erg helpt is de Pomodoro techniek:
25 minuten ongestoord studeren, drie a vijf minuten pauze en dat doe je drie keer. Daarna neem je een kwartier pauze en begin je weer van voren.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 09:51

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Motivatie.

Wil je die cursus doen, of moet je die cursus doen?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 11:55

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Prikkels zoveel mogelijk elimineren, dus geen radio aan, smartphone in een andere ruimte leggen.
Zorg voor frisse lucht, laat de kamer waarin je gaat studeren even goed doorluchten voordat je begint.

Vervolgens een poosje studeren, niet langer dan een 45-60 min. omdat je je aandacht toch niet veel langer kunt vasthouden. Dan even pauze, mooi moment om de kamer ook even weer te luchten (met frisse lucht kun je je een stuk beter concentreren) en daarna verder voor weer max. een uurtje voordat je weer pauze neemt.

En zorg dat je aantekeningen/ezelsbruggetjes maakt. Misschien denk je dat het niet nodig is, maar je bent dan wel actief met de stof bezig, wat zorgt dat je het beter onthoudt.

Dat is in ieder geval hoe ik studeer voor mijn Microsoft examens.

ThinkPad wijzigde deze reactie 04-02-2019 11:05 (86%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Frieda
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
als de lesstof te traag voor je gaat waardoor je afgeleid raakt kun je deze ook vaak versneld afspelen. verder is het een kwestie van ervoor gaan zitten en samenvatten, vaak helpt op papier schrijven ook heel goed omdat je het dan in je eigen woorden moet vertalen. ouderwets misschien maar wel effectief.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 13:05
Bij mij is het vaak een combinatie van drie dingen waarom ik niet bij de les blijf tijdens een online cursus.

- je weet al veel van de inhoud waardoor het snel saai wordt.
- de trainer is traag/saai.
- desintresse, je moet het leren, maar eigenlijk vind je het helemaal niet interessant.

• Uthog
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 09:07
Ik heb aan beide kanten gestaan, ik heb training gegeven en heel wat bijgewoond en heb wel wat dingen geleerd.

De reden waarom de meeste mensen niet alert blijven bij een cursus is omdat de manier waarop die gegeven is niet aansluit bij de leerstijl van de cursist.
Als jij het type persoon bent dat leert door iets te doen ga jij je enorm vervelend tijdens een cursus want onbewust wil jij gewoon wat gaan doen.

Een goede trainer zal dit ook zien en merken tijdens de cursus en zal dan van het plan af moeten wijken wil die het iedereen goed bijleren. niet iedereen heeft dezelfde leerstijl en niet elke cursus kan dus ook op dezelfde manier gegeven worden.

Wat ik deed als "docent" was de cursisten laten meeschrijven en actief laten doen door zelf te proberen of bepaalde situaties op te lossen in het geval van de cursist die iets wil gaan doen.

Er is dus niet 1 manier van cursus geven en ook niet alle tips zullen jou helpen omdat jij anders bent. Zowiezo helpt geen afleiding en goed uitgerust zijn.

Ga vooral na wat jij prettig vind voor jezelf en kijk of je daar iets mee kan, als het bijv een product training is vraag dan of je niet alvast wat kan rondsnuffelen of aan de slag kan gaan.

• Dostar
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14-02 11:47
Ik ben zelf momenteel bezig met een cursus C/C++ programmeren. Dit is 100% een thuis studie en examen is op locatie. De module basiskennis programmeren ging mij redelijk af en heb het examen met een "goed" afgerond.
Nu ik bezig ben met de module C bestaande uit 2 mappen, ging mij de eerste map wel redelijk af, alleen begon bij de 2e map de theorie voor mijn gevoel nogal van de hak op de tak te springen zonder genoeg uitleg.
Ook bleek dat veel lesmateriaal nogal achterhaald of niet geheel compleet is betreft uitleg. Sommige C functies die beschreven werden zoals "gets()" worden niet eens meer gebruikt en gets_s() is alleen in Visual Studio te gebruiken.
Ook moest ik voor deze cursus Visual Studio installeren, maar werd er totaal geen uitleg over Visual Studio gegeven. Was meer een: zoek zelf maar uit hoe je het gaat redden.
Dus zelf na veel Googlen direct overgestapt op Codeblocks.
Helaas moet ik deze studie binnen een bepaalde tijd bij de studie aanbieder behalen, anders vervalt de studie.
Ik heb gezien ik tegen teveel punten aan liep een boek besteld over de taal C: "C Programming, A Modern Approach" geschreven door KN King. Gelukkig heb ik uit dit boek al wel veel opheldering kunnen vinden betreft zaken die ik niet goed begreep. Het is overigens wel een theoretisch zwaar boek om te lezen en geheel Engels talig.

Momenteel loop ik nog steeds erg vast met het lesmateriaal van de cursus aanbieder en ben bang dat ik gewoon mijn verlies moet nemen en het helaas niet ga halen. Voor mij is het dus ook extreem lastig om gezien alle omstandigheden rondom de studie, de studie weer fris op te pakken. Ben een beetje het plezier er in totaal kwijt geraakt.
Kom vaak niet verder dan even een klein programmatje schrijven waarin en een bepaalde functie of iets dergelijks test. Vaak niet langer dan 20 regels groot...

In mijn ervaring zijn cursussen klassikaal vaak veel fijner om te volgen, omdat je per direct vragen kan stellen. Dan gaat dat beetje huiswerk in de week ook stukken vloeiender, gezien je niet steeds bij iedere zin die je leest moet gaan Googlen wat ze nu echt bedoelen. Ook mis ik een studie genoot, of gewoon iemand om af en toe mee te kunnen brainstormen.

Kortom ik ben niet alleen snel afgeleid zoals de maker van deze post, ik ben ook een beetje de wil en inspiratie kwijt om de cursus uberhaubt af te kunnen maken.

Helaas zijn er weinig klassiekale cursussen te vinden in wat ik wil gaan doen, of zie door de bomen helaas het bos niet meer. Ook zijn cursussen gezien mijn situatie erg prijzig, omdat ik zelf geld bij elkaar moet rapen om er 1 te kunnen starten.Ik zat een tijd te twijfelen aan Comptia A+ (iets totaal anders dan programmeren), maar las al snel dat je 0,0 aan die opleiding hebt, dus helaas weggegooid geld.

Al met al heb ik weinig tips met de aandacht erbij kunnen houden, wel heb ik gemerkt dat opleiding klassikaal met een groep lekker werkt en vooral als je daarin een studie partner zoekt. Op die manier ooit met 2 vingers in mijn neus een opleiding Basiskennis Boekhouden gedaan.

• NaliXL
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 14-02 13:18
Ik heb, evenals topicstarter, vaak grote problemen om gefocust te blijven. Evenals topicstarter merk ik dat mijn gedachten vaak met mij aan de haal gaan. Zeker als de spreekwoordelijke laatste loodjes aan bod komen heb ik sterk de neiging om iets anders te gaan doen...

Wat bij mij het beste helpt is
  1. Streng voor mijzelf zijn qua starten. Bijvoorbeeld: ik moet er iedere dag aan beginnen. Als ik zelfs maar 1 regel opgeschreven krijg of maar 1 paragraaf lees is dat voldoende, maar beginnen is een vereiste.
  2. Een koptelefoon opzetten met muziek, zonder vocals (want dat leidt af) en een rustige beat. Dat is vooral wat mij enorm helpt met concentreren. Het sluit af, en ik heb altijd het gevoel dat het ritme ook op voor mij onverklaarbare wijze helpt in de concentratie op wat ik voor mij heb.
Hoe dan ook, succes met je certificeringen.

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• manii
  • Registratie: oktober 2007
  • Nu online
NaliXL schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:56:
Ik heb, evenals topicstarter, vaak grote problemen om gefocust te blijven. Evenals topicstarter merk ik dat mijn gedachten vaak met mij aan de haal gaan. Zeker als de spreekwoordelijke laatste loodjes aan bod komen heb ik sterk de neiging om iets anders te gaan doen...

Wat bij mij het beste helpt is
  1. Streng voor mijzelf zijn qua starten. Bijvoorbeeld: ik moet er iedere dag aan beginnen. Als ik zelfs maar 1 regel opgeschreven krijg of maar 1 paragraaf lees is dat voldoende, maar beginnen is een vereiste.
  2. Een koptelefoon opzetten met muziek, zonder vocals (want dat leidt af) en een rustige beat. Dat is vooral wat mij enorm helpt met concentreren. Het sluit af, en ik heb altijd het gevoel dat het ritme ook op voor mij onverklaarbare wijze helpt in de concentratie op wat ik voor mij heb.
Hoe dan ook, succes met je certificeringen.
Muziek opzetten helpt voor mij, de focus genre van Spotify heeft mij veel rustige lees momentjes opgeleverd! Veel piano muziek of gewoon naar de natuur luisteren.

Daarnaast is het ook de juiste mindset en met welk doel je voor ogen hebt.... Momenteel zit ik mijn 3e jaar deeltijd HBO en dit sesmester met CISSP begonnen 1700 pagina's aan droge stof.. niks aan! Maar knop om en gaan en dan achteraf zeggen het was allemaal niet zo zwaar :P :P

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 07:59
7Sins schreef op maandag 4 februari 2019 @ 10:43:

Ik heb wel eens gehoord van medicatie slikken wat het leren zou boosten (ik zal er niet verder op in gaan of namen bij noemen voor het geval dat hier niet mag). Maar ik weet niet of dat nou een veelgebruikt iets is, of juist niet.
Sowieso als je geen adhd hebt is dit nogal een gekloot met de dosering, te weinig of teveel werkt averechts dus je bent sowieso een aantal keer bezig om te kijken wat een studiedosis voor je is. Ik heb ook het idee dat het voor sommige mensen meer placebo is als ik kijknaar de zelf gerapporteerde dosissen

• drooger
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 10:28

drooger

Falen is ook een kunst.

Ik volg zelf Udemy courses en probeer 1-3 filmpjes per dag aan te houden.
Zodoende ben ik elke dag 5-20 min aan het leren.

Kleine brokken en elke dag leren helpt enorm, al zal de grootte van de brokken per persoon verschillen.

Kia ora

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True