Soundbar demping (ontkoppelen)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 08:35

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Ik heb onlangs de Sonos Beam aangeschaft.
Deze vraag gaat niet specifiek over deze soundbar, maar over tips aangaande het tegengaan van trillen en resoneren.

In mijn geval staat de soundbar op een houten plank die direct op de muur bevestigd is, vlak onder de TV.

Ik merkte al snel dat deze plank behoorlijk meetrilt. Ik wil dit zo goed mogelijk voorkomen...omdat ik graag rekening wil houden met de buren.
Ik heb het bas-niveau al lager gezet en hoeft voor mij ook niet zo duidelijk aanwezig te zijn.

Zo heb ik gezocht naar oplossingen zoals rubber voetjes of andersoortige dempers die ik onder de soundbar kan bevestigen/plakken. Ik weet dat geheel trillingsvrij onmogelijk is, maar het zal zeker wel helpen om het zaakje te voorzien van dempers.
Maar er zijn verschillende soorten en maten en vooral prijzen. Hier en daar lees ik over simpel bubbel-plastic of vilten voetjes. En ik zie voetjes die blijkbaar specifiek hiervoor ontwikkeld zijn met ringen van rubber en metaal.

Ik heb geen idee wat deze mogelijkheden aan demping doen. En wil zeker niet iets kopen wat ik ook met simpele huis-tuin-en-keuken oplossingen voor elkaar kan krijgen, alhoewel ik best wel wat wil betalen voor een specifiek ontwikkeld product als deze echt beter is.

Wat zijn de ervaringen hier aangaande demping en zijn er producten te koop die ook echt goed zijn werk doen en aan te raden zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Xymox op 04-02-2019 08:18 ]

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-10 10:44

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Rubberen voetjes of een rubberen mat is het beste tegen trillingen.
Ook de Beam niet te dicht tegen de muur zetten helpt enorm. (20 cm er van af).

De Beam zelf geeft denk ik niet zo'n kabaal dat de buren er last van hebben. Als je het zeker wilt weten kan je het beste naar de buren lopen en gaan testen. Dat zullen ze ook gelijk erg waarderen denk ik, want je laat blijken rekening met ze te willen houden.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Xymox schreef op maandag 4 februari 2019 @ 08:10:
Ik heb onlangs de Sonos Beam aangeschaft.
Deze vraag gaat niet specifiek over deze soundbar, maar over tips aangaande het tegengaan van trillen en resoneren.

In mijn geval staat de soundbar op een houten plank die direct op de muur bevestigd is, vlak onder de TV.

Ik merkte al snel dat deze plank behoorlijk meetrilt. Ik wil dit zo goed mogelijk voorkomen...omdat ik graag rekening wil houden met de buren.
Ik heb het bas-niveau al lager gezet en hoeft voor mij ook niet zo duidelijk aanwezig te zijn.

Zo heb ik gezocht naar oplossingen zoals rubber voetjes of andersoortige dempers die ik onder de soundbar kan bevestigen/plakken. Ik weet dat geheel trillingsvrij onmogelijk is, maar het zal zeker wel helpen om het zaakje te voorzien van dempers.
Maar er zijn verschillende soorten en maten en vooral prijzen. Hier en daar lees ik over simpel bubbel-plastic of vilten voetjes. En ik zie voetjes die blijkbaar specifiek hiervoor ontwikkeld zijn met ringen van rubber en metaal.

Ik heb geen idee wat deze mogelijkheden aan demping doen. En wil zeker niet iets kopen wat ik ook met simpele huis-tuin-en-keuken oplossingen voor elkaar kan krijgen, alhoewel ik best wel wat wil betalen voor een specifiek ontwikkeld product als deze echt beter is.

Wat zijn de ervaringen hier aangaande demping en zijn er producten te koop die ook echt goed zijn werk doen en aan te raden zijn?
Ik heb er zelf geen ervaring mee in een vergelijkbare situatie, maar ik kan me voorstellen als je dit onder deze plank plakt dat dit zou kunnen helpen. Ik heb een vergelijkbare set-up volgens mij, maar ik erger me meer aan de herrie van de mediabox van Ziggo dan aan het dreunen van de Beam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik heb eens gelezen dat je zelf ontkoppelaars kan maken met siliconenkit en een ijsblokjesvorm.

Of iets effectief is kan je controleren door je luidspreker een tik te geven en te voelen of de plank meetrilt. De luidspreker moet bij frequenties in zijn werkingsgebied niet aan de plank gekoppeld zijn. Dat betekent dat je de luidspreker met een slappe 'veer' moet verbinden met de plank, zodat de resonantiefrequentie van [luidsprekerkast] op [veer] lager dan 10 Hz is. Hoe slapper de veer, hoe lager de frequentie en hoe beter de ontkoppeling. Een rubberen mat is denk ik te hard hiervoor. Bestaande producten zullen ook al gauw te hard zijn, omdat die vaak ontworpen zijn voor zware luidsprekers.

[ Voor 17% gewijzigd door TBTL op 04-02-2019 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik denk dat je overschat welke overlast je maakt. Maar voor dit doel zijn gewoon middelen te koop:

https://www.akoestiekwinkel.nl/regufoam-strip-d-300

Koop een rol van dit en leg je Sonos op twee stroken en je bent klaar.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

ZOiets ja. Desnoods ga je naar de bouwmarkt, haal je een stuk dempende ondervloer en leg je dat er onder. Das ook gemaakt om te dempen. Heb ik jaren onder mijn Logitech subje gehad, werkt prima.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 08:35

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Wasmachine dempers. :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Pagina: 1