mac mini 2014 wordt erg heet en blaast erg hard

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik heb in november 2018 een mac mini gekocht van een tweaker. Echter sinds een paar dagen blaast de mac mini soms erg hard. Nu heb ik de mac mini op de grond tegen mijn bureau gezet, met de ventilatieopening naar de muur (paar centimeter afstand t.o.v. de muur). Tot vorig weekend had ik de mac mini altijd op mijn bureau met de ventilatieopening naar de muur. Misschien dat de mac mini nu iets minder goed kan koelen, maar het lijkt me niet normaal dat deze 99 graden wordt onder load. De temperatuur in idle verschilt heel erg. Nu is de cpu-temperatuur 42 graden, maar soms is deze ook 70. (gemeten met iStats)

In ieder geval heeft het toen bij mijn laptop erg geholpen om de heatsink en de ventilator schoon te blazen. Dat wil ik nu ook met mijn mac mini doen. De vraag is alleen of dat voldoende is, of dat het ook handig is om de koelpasta te vervangen.

Daarnaast heb ik ook nog schroevendraaiers nodig. Ik heb bij de praxis een TX 6 schroevendraaier gezien voor 2,49. (https://www.praxis.nl/ger...aier-kruiskop-tx6/5229001) Is een TX6 schroevendraaier hetzelfde als een TR6 schroevendraaier? Kwaliteit boeit me niet. Als die de schroeven los en weer vast kan draaien, is het prima.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:39
Om welke generatie Mac Mini gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Late 2014 (staat overigens al in de titel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

hoi1234 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 22:45:
Daarnaast heb ik ook nog schroevendraaiers nodig. Ik heb bij de praxis een TX 6 schroevendraaier gezien voor 2,49. (https://www.praxis.nl/ger...aier-kruiskop-tx6/5229001) Is een TX6 schroevendraaier hetzelfde als een TR6 schroevendraaier? Kwaliteit boeit me niet. Als die de schroeven los en weer vast kan draaien, is het prima.
Nee, TR6 is 'Tamper Resitant Torx', ook wel bekend als 'Security Torx'. In de schroef zit een pin het midden, en een corresponderend gat in de schroevendraaier. In een TX6 Torx schroevendraaier ontbreekt dat, en kun je dan ook niet gebruiken. Vergelijk:

TR Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9b/Screw_Head_-_Torx_Tamperproof.svg/40px-Screw_Head_-_Torx_Tamperproof.svg.png met TX Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a9/Screw_Head_-_Torx.svg/40px-Screw_Head_-_Torx.svg.png

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Daedalus schreef op zondag 3 februari 2019 @ 23:28:
[...]
Nee, TR6 is 'Tamper Resitant Torx', ook wel bekend als 'Security Torx'. In de schroef zit een pin het midden, en een corresponderend gat in de schroevendraaier. In een TX6 Torx schroevendraaier ontbreekt dat, en kun je dan ook niet gebruiken. Vergelijk:

TR [Afbeelding] met TX [Afbeelding]
Ah duidelijk... TX betekent dus dat het een gewone torx schroevendraaier is. Dan moet ik dus maar spullen bestellen via iFixit. Maar ja, dan is het des te belangrijker om te weten of het nodig is om de koelpasta te vervangen. Wil namelijk niet 2x spullen moeten kopen en 2x verzendkosten betalen. Maar ik wil ook niet met spullen blijven zitten waar ik niks mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:39
hoi1234 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 23:09:
Late 2014 (staat overigens al in de titel).
Ah, dat had ik even gemist. Zie je in Activiteitenweergave geen processen met een ongewoon hoog CPU-verbruik? Draai ook eens een Geekbench 4 test en vergelijk dat met resultaten van hetzelfde model. Zo kun je eenvoudig controleren of er ook thermal throttling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
MelvinW schreef op zondag 3 februari 2019 @ 23:50:
[...]

Ah, dat had ik even gemist. Zie je in Activiteitenweergave geen processen met een ongewoon hoog CPU-verbruik? Draai ook eens een Geekbench 4 test en vergelijk dat met resultaten van hetzelfde model. Zo kun je eenvoudig controleren of er ook thermal throttling is.
Ga ik doen. Denk dat ik overigens gewoon de spullen ga bestellen. Mocht ontstoffen voldoende zijn, dan stuur ik ze net zo makkelijk weer terug.

Heb net al een cinebench test gedaan.
resultaten:
single: 99
multi: 252 (232 is gemiddelde volgens cinebench)

geekbench:
resultaten:
single: 3682 (3584 gemiddeld)
multi: 6091 (6815 gemiddeld)

tweede keer overigens 3720 en 6983 (was misschien alweer afgekoeld). Zie wel dat het Package verbruik erg wisselt. Soms 30+ watt en dan weer 7 watt of zo.

Heb overigens de 2.8GHz i5. Dat was ik nog vergeten te vermelden.

overigens: https://nl.hardware.info/...tresultaten-cinebench-r15 daar scoort die 326 in cinebench. MP ratio is 2.54 is dit de multiplier? Want dat is dan te laag. Hij hoort op 2.8GHz te lopen met een turbo naar 3.3GHz.

[ Voor 40% gewijzigd door hoi1234 op 04-02-2019 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Hoeveel schijf ruimte is er nog op je HD/SSD? Mss staat ie wel heel veel te zoeken naar vrije ruimte?
Is je RAM nog ok, Ff testen (tool voor MacOS ken ik niet oz uit mijn hoofd).
Check harde schijf/SSD, is die wel ok (iets als Crystal Info maar dan voor MacOS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
route99 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 02:00:
Hoeveel schijf ruimte is er nog op je HD/SSD? Mss staat ie wel heel veel te zoeken naar vrije ruimte?
Is je RAM nog ok, Ff testen (tool voor MacOS ken ik niet oz uit mijn hoofd).
Check harde schijf/SSD, is die wel ok (iets als Crystal Info maar dan voor MacOS).
Heb een SSD. Heb 2 partities 1 voor macOS (90GB vrij) en 1 voor bootcamp (80GB vrij). Eenn SSD maakt geen geluid, dus dat kan het probleem niet zijn. En wat zou er met het ram en de SSD mis moeten zijn, waardoor de temperatuur zo hoog wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Als de RAM en SSD niet goed werken kunnen er vreemde zaken optreden. Die onderdelen zijn dus essentieel ook al maken ze zelf geen geluid.... het systeem moet dan vaak wel “harder” werken dus meer warmte dus meer lawaai voor de koeling .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Ik bedenk me net dat er ook nog apple care opzit. Maar als de mac vol met stof zit neem ik aan dat ze dat niet gratis gaan fixen voor mij? Ik bedoel, het is geen defect, stof is gewoon niet te voorkomen, tenzij je stoffilters gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 12:44
hoi1234 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 10:48:
Ik bedenk me net dat er ook nog apple care opzit. Maar als de mac vol met stof zit neem ik aan dat ze dat niet gratis gaan fixen voor mij? Ik bedoel, het is geen defect, stof is gewoon niet te voorkomen, tenzij je stoffilters gebruikt.
je kan het zeker proberen, maar ik heb wel eens dingen gelezen dat Apple weigerde de machine in te nemen omdat hij te vies was van binnen..
Ik zeg niet dat ze dit altijd doen, maar kennelijk weren ze om deze reden macs ook wel eens af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

hoi1234 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 10:48:
Er is iets wat je wel kan voorkomen. En dat is de computer niet op de grond plaatsen. Stof zakt altijd naar de grond en wordt verplaatst door het lopen in de ruimte. Het helpt enorm als je je computer op een tafeltje heb staan.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Pagina: 1