Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Is upgraden nodig, of zonde van het geld?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• REPPO1911
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-05 13:31
Hallo Tweakers, ik heb een vraagje over het eventueel vervangen van sommige onderdelen:
Momenteel heb ik een pc met de volgende hardware:
-Intel Core i7 5820K - 3.3 GHz (overclocked naar 4.5ghz)
-Mobo MSI X99S SLI PLUS
-Memory G.Skill Ripjaws 4 Series - DDR4 16gk (f4-2800C16q-4grk)
-GPU MSI GTX1080ti
-SSD Samsung 850 EVO MZ-75E1T0 - 1tb Solid state drive
-1000watt Coolermaster PSU.
Uiteraard volledig geupdate en ook qua drivers de laatste releases.

Ik game nu op 3440x1440p op een Benq 3501r en heb tussen de 90-120fps in games.
Alleen het gaat niet echt vloeiend altijd in PUBG of Rust op ultra, en ik vraag me af of het noodzakelijk is om te upgraden.
Welke onderdelen hebben vervanging nodig?
-Memory weet ik zelf niet echt, de G-Skill draait nu op 2666mhz, omdat pc BSOD laat zien bij 2800, dit ligt aan het moederbord volgens Azerty. Zij kregen de pc niet stable op 2800, dus helaas 2666.
-Gpu is wel goed voor 3440x1440p dacht ik zelf.
-Cpu vervangen?, dus ook mobo?

Graag jullie expertise, ben er zelf een beetje uit van wat nu verstandig is.
En ik hoor ook graag naar wat ik dan moet overstappen, aangezien het wel compatible moet zijn natuurlijk :P
Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!

Beste antwoord (via REPPO1911 op 04-02-2019 19:00)

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

De applicaties die je noemt zijn niet zo makkelijk verder te helpen met een CPU of GPU upgrade omdat je eigenlijk al redelijk high-end hardware hebt draaien. Als je jouw CPU op 4.5GHz krijgt, dan is er denk ik weinig mis met je performance. Die CPU was destijds een monster door de grote hoeveelheid cache en op 4.5GHz ga je weinig winst halen. De IPC is in de generaties erna nauwelijks omhooggegaan. De winst van de overclock is 36,4% terwijl je met de upgrade naar een i7 9900k maar 11.1% erbij zou krijgen t.o.v. jouw 5820k. Hierbij wel de noot dat ik dan uitga van stock omdat een overclock niet te garanderen valt. Maar sowieso moet je er wel een hele goede CPU voor krijgen om ver over te clocken. Dat is het geld wat je daarvoor neerlegt niet waard. Misschien dat je een met een G-Sync scherm beter uit de voeten kan, maar meer dan dat valt er nu niet te upgraden tenzij je een sloot geld wil uitgeven voor een niet al te grote winst in de genoemde applicaties.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:48
Laat MSI Afterburner meelopen tijdens een gamesessie. Dan kan je achteraf zien wat de gebruik van de onderdelen is en van daaruit een conclusie trekken en actie ondernemen.

Verwijderd

Je praat over dat hij niet goed draait op PUBG maar het is welbekend dat pubg niet een stabiele game is al draai je de sterkste CPU/GPU.

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-11 14:22
Idd msi afteeburner ff meedraaien en kijken waar het knelt.
Maar tbh, denk dat je met een 9700k relatief weinig winst gaat halen tov je 5820k @ 4,5Ghz. Daarbij, je scherm is 100Hz, dus resultaat zien ga je sowieso weinig.
Van 2666Mhz naar 2800 levert je paar fps op, maar niet dramatisch veel.
Wat bedoel je verder met niet vloeiend? 90-120fps moet dik prima zijn.

Al geprobeerd om een keer een verse Windows installatie te doen en ff vers te beginnen? Of Wellicht settings iets terug schalen vanaf ultra, loopt het dan wel soepel?

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:04
134 mhz extra op het geheugen gaat echt geen paar fps schelen hoor.

De games die je noemt zijn gewoon niet goed geoptimaliseerd, daar zal het meer mee te maken hebben.

Als je wil upgraden zal je ook geheugen moeten kopen, alles is nu DDR4. (Edit, je hebt inderdaad al ddr4, even verkeerd gezien/onthouden)
Verwacht inderdaad niet dat het heel veel verschil zal maken. Maar de boel controleren met Afterburner is altijd goed.

[ Voor 8% gewijzigd door WEBGAMING op 04-02-2019 14:46 ]

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:55
DDR4 heeft ie al! Wellicht interessant:

https://www.techspot.com/...re-i7-5820k-test-in-2018/

De wijzen komen uit het Oosten!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zie dat je scherm Freesync 1 ondersteunt. Werkt dit na de update van Nvidia van vorige maand ook met jouw videokaart? Dit kan een heleboel schelen wat betreft de ervaren vloeiendheid van het beeld.

Aanvulling: Volgens deze lijst zou dat moeten werken: https://www.computerbase....sync-erfahrungen.1848940/

[ Voor 25% gewijzigd door Luit op 04-02-2019 08:28 ]

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-11 14:22
WEBGAMING schreef op maandag 4 februari 2019 @ 03:36:
134 mhz extra op het geheugen gaat echt geen paar fps schelen hoor.

De games die je noemt zijn gewoon niet goed geoptimaliseerd, daar zal het meer mee te maken hebben.

Als je wil upgraden zal je ook geheugen moeten kopen, alles is nu DDR4.
Verwacht inderdaad niet dat het heel veel verschil zal maken. Maar de boel controleren met Afterburner is altijd goed.
Dat maakt het met Ryzen of Coffee Lake wel degelijk verschil. Tbh, ging ik er blind vanuit dat dat met een 5820k ook zo is, maar dat zal wellicht niet zo zijn. Maar mijn conclusie om daar niets mee te doen veranderd daar niet door..
Daarbij heeft hij wel al ddr4.

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-11 11:33
Je noemt 2 games die niet geoptimaliseerd zijn, en ook nog netwerk gebonden.

Er is niks mis met je PC, het zijn de games die je speelt.

Mocht je toch oneven heden ervaren in andere games, zou ik je aanraden een FPS lock op je games te zetten.Er zijn verschillende programma's die dit kunnen doen, maar ik zou je "nvida inspector" willen aanraden, niet alleen zitten er enorm veel opties in om je games aan te passen, er zit ook een erg goede framelimiter in (V2 versies zijn het beste, even naar beneden scrollen en je komt er vanzelf)

Als je scherm 100Hrz is kun je de games op 100fps locken, maar gezien je netwerk games speelt zit je altijd te kloten met erver lag en wat niet.

Je kunt natuurlijk altijd de settings naar beneden halen zodat je een ps2 game aan het spelen bent, maar dan is het wel soepel (in zover pubg en rust dat kunnen leveren)

Tl;dr - zonde van je geld, het zijn de games die je speelt die problemen geven.

[ Voor 4% gewijzigd door Joeri.Bijlsma op 04-02-2019 11:56 ]

• REPPO1911
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-05 13:31
Luit schreef op maandag 4 februari 2019 @ 08:14:
Ik zie dat je scherm Freesync 1 ondersteunt. Werkt dit na de update van Nvidia van vorige maand ook met jouw videokaart? Dit kan een heleboel schelen wat betreft de ervaren vloeiendheid van het beeld.

Aanvulling: Volgens deze lijst zou dat moeten werken: https://www.computerbase....sync-erfahrungen.1848940/
Yup, heb ik getest. Gsync aangezet, en dit werkt relatief mooi maar zorgt voor een mindering van 40 fps tijdens Pubg en BFV
Toch bedankt!

Acties:
  • Beste antwoord

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

De applicaties die je noemt zijn niet zo makkelijk verder te helpen met een CPU of GPU upgrade omdat je eigenlijk al redelijk high-end hardware hebt draaien. Als je jouw CPU op 4.5GHz krijgt, dan is er denk ik weinig mis met je performance. Die CPU was destijds een monster door de grote hoeveelheid cache en op 4.5GHz ga je weinig winst halen. De IPC is in de generaties erna nauwelijks omhooggegaan. De winst van de overclock is 36,4% terwijl je met de upgrade naar een i7 9900k maar 11.1% erbij zou krijgen t.o.v. jouw 5820k. Hierbij wel de noot dat ik dan uitga van stock omdat een overclock niet te garanderen valt. Maar sowieso moet je er wel een hele goede CPU voor krijgen om ver over te clocken. Dat is het geld wat je daarvoor neerlegt niet waard. Misschien dat je een met een G-Sync scherm beter uit de voeten kan, maar meer dan dat valt er nu niet te upgraden tenzij je een sloot geld wil uitgeven voor een niet al te grote winst in de genoemde applicaties.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Pagina: 1