Windows 10: computer leidt eigen leven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1177500

Topicstarter
Hallo,

Ik heb in september 2017 een nieuwe laptop aangeschaft met Windows 10. Sindsdien maak ik de vreemdste dingen mee, zoals vensters die uit zichzelf verkleind worden (Chrome, LibreOffice), bestanden die vanuit de inbox van Outlook opeens verplaatst zijn naar de verwijderde items, kaarten op Trello die versleept zijn... heel raar allemaal.

Ik heb het systeem al diverse keren gescand met Malwarebytes en KPN Veilig (F-Secure) maar die vinden niets. Zolang ik aan het werk ben gebeurt het niet, maar als ik de laptop dicht klap en een half uurtje later weer open klap kom zoiets regelmatig voor. Iemand enig idee?

Groet Marcel

Beste antwoord (via Anoniem: 1177500 op 24-06-2019 23:12)

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:33
Defect touchpad met rare trekjes? Schakel deze eens uit indien mogelijk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:21
Geef eens meer info over je laptop, welke is het bijvoorbeeld? Heb je een rondje driver updates gedaan? Eventueel een schone installatie?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:33
Defect touchpad met rare trekjes? Schakel deze eens uit indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Wat meer info over de laptop (wat specs gekopieerd van de bon): een BTO VBOOK 17CL18. Intel i7-7700HQ processor, 16GB DDR, 128GB SATA M.2 SSD, 2000GB (2TB) 5400RPM 2.5 inch harddisk (7MM), Intel® Dual Band Wireless-AC 3165/68 M.2 (2.4/5GHz, 433Mbps), GTX1050 videokaart en Windows 10 Home Licentie.

Windows is up to date, de rest van de software volgens mij ook voor zover ik weet.

De touchpad doet het verder prima, het gebeurt ook alleen als ik er niet mee werk... ik heb dus geen last van opeens wegvliegende cursors enzo.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1177500 op 03-02-2019 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Wat is er in het Power Plan voor actie gekoppeld aan het dichtklappen van de laptop?

Meestal (default) is dat sleep.

Er van uitgaande dat de default sleep actie in het Power Plan staat: doet de machine ook rare dingen als je hem niet dichtklapt maar via het powermenu een half uurtje laat slapen?

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Geen actie ondernemen. Hij blijft dus gewoon aan. Maar hij doet het ook niet iedere keer, zo af en toe. Dat maakt het ook zo lastig te tackelen.

Het is ook wat er gebeurt dat het zo vreemd maakt. De vensters die verkleind worden (niet geminimaliseerd) gebeurt regelmatig, net als het afsluiten van bijvoorbeeld outlook. Maar dingen als het verplaatsen van berichten uit de inbox naar de map verwijderde items, of het verslepen van een kaartje op Trello... :?

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 1177500 op 03-02-2019 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

Als hij gewoon aan blijft kan ik me voorstellen dat toetsen in aanraking komen met het scherm en dat er zo van alles kan gebeuren.

Je zou kunnen kijken wat er gebeurt als je hem niet helemaal dichtklapt, een tandenstoker of zoiets in de rand aan de voorkant leggen zodat er een beetje meer ruimte overblijft tussen scherm en toetsenbord.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik weet niet zeker of het alleen gebeurt als ik het scherm dicht klap, volgens mij is het ook weleens gebeurd als ik 'm gewoon open laat staan. Ik weet wel zeker dat het alleen gebeurt als ik er even niet op werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

Anoniem: 1177500 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 23:04:
De vensters die verkleind worden (niet geminimaliseerd) gebeurt regelmatig, net als het afsluiten van bijvoorbeeld outlook. Maar dingen als het verplaatsen van berichten uit de inbox naar de map verwijderde items, of het verslepen van een kaartje op Trello... :?
Je maakt het wel spannend hoor.

Ik denk dat je malware wel uit kan sluiten, wat je beschrijft lijkt me hiervoor te onschuldig.

Iemand die remote aan het pielen is zou heel misschien kunnen, heb je remote desktop en zo uitstaan?

Hou je over: hardware probleem, misschien toetsenbordconnector niet goed vastgezet of zoiets.
Gebeurt er iets als je het toetsenbord tordeert?
Heb je nog garantie op het ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-05 23:45
Voor de grap eens een screen capture programma starten voor je de computer alleen laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Haha ja ik weet het... iemand die remote aan het pielen is was ook het eerste waar ik aan dacht, het lijkt wel of iemand het leuk vind om mij af en toe te pesten. Waarmee is dat mogelijk? Ik heb remote desktop (de chrome extensie bedoel je neem ik aan?) niet geïnstalleerd, teamviewer en skype wel maar ik neem aan dat die programma's toch behoorlijk veilig zijn...

PS wat is "toetsenbord tordeert"? Kan ik zo snel niet vinden...

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1177500 op 03-02-2019 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Heb je geen toets op het toetsenbord die ingedrukt blijft? Druk (als de laptop uit is) elke toets afzonderlijk naar beneden en laat deze los.
En kijk of het probleem nog steeds bestaat.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Volgens mij niet, maar ik zal het eens proberen. Ik werk echter iedere dag de hele dag op deze laptop dus dan zou ik het waarschijnlijk wel gemerkt hebben. Maar 1 toets die zo voor zo'n diversiteit aan rare issues zorgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

Anoniem: 1177500 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 23:45:Ik heb remote desktop (de chrome extensie bedoel je neem ik aan?) niet geïnstalleerd
Ik bedoel de ingebouwde remote mogelijkheden van Windows zelf, hier staat hoe je het aanzet, uitzetten is dan niet zo moeilijk meer :)
Je zegt ergens dat het Win10 home is, als dat klopt zit de server er niet in maar kijk toch maar even.
Anoniem: 1177500 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 23:45:
PS wat is "toetsenbord tordeert"? Kan ik zo snel niet vinden...
Google op torderen of torsie en je ziet alles wat je wil weten......
In het kort: toetsenbord aan de korte kanten beetpakken, linkerhand links, rechterhand rechts, en dan wringen, zie plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het enige wat ik kan vinden is "verbindingen van hulp op afstand met deze computer toestaan". Die stond aangevinkt, nu niet meer.

Het toetsenbord laat ik maar lekker zitten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

Anoniem: 1177500 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:44:
Het enige wat ik kan vinden is "verbindingen van hulp op afstand met deze computer toestaan". Die stond aangevinkt, nu niet meer.
Kijk maar even of dit iets doet.
Als je remote pielen helemaal uit wil sluiten zet je eerst WiFi uit voordat je hem dichtklapt (als je er een internet kabel aan hebt hangen trek je die er ook uit).
Anoniem: 1177500 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:44:
Het toetsenbord laat ik maar lekker zitten ;-)
Ik stel niet voor om hem kapot te maken, maar wat wringen en buigen kan helpen om te zien of er slechte contacten in dat deel zitten. Als je het ding dichtklapt zet je er ook allerlei krachten op, je voelt vanzelf wel hoe ver je kan gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Tijd voor een update, voor mensen die eenzelfde probleem ervaren. Sinds kort schakel ik de mousepad uit via fn + F1 voordat ik de laptopdeksel sluit, sindsdien is er niets meer gebeurd... lijkt erop dat CB32 toch gelijk had dus. Nogmaals dank voor het meedenken allemaal!

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 1177500 op 24-06-2019 23:13 ]

Pagina: 1