Iemand heeft mijn PayPal gebruikt, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caraseria
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-09-2020
Ik kwam er gisteren achter dat er 75 euro van mijn rekening is afgeschreven voor een AirBnB booking terwijl ik AirBnB al maanden niet heb gebruikt. Het is via Paypal gegaan, wat ik ook bijna nooit gebruik (behalve toevallig een maand geleden). Omdat ik dus vrij weinig met PayPal doe heb ik nooit opgemerkt dat je ook Two Factor Authentication kon instellen en ik had blijkbaar mijn bankrekening gekoppeld aan PayPal zodat Netflix vroeger automatisch kon afschrijven, beetje dom van mezelf dus.

Uiteraard heb ik direct mijn Paypal wachtwoord veranderd, 2 staps verificatie aangezet en bankrekening ontkoppelt, klantenservice is helaas pas maandag bereikbaar. Heb met AirBnB contact gehad en die zijn aan het uitzoeken wie mijn PayPal heeft gebruikt voor een reservering.

Ik vind het raar dat iemand is ingelogd, want ik heb een speciaal e-mailadres die ik gebruik voor bankzaken en PayPal dus ik kan me niet voorstellen dat dit adres zomaar ergens bekend is. Het wachtwoord was wellicht wat zwak (totaal 9 tekens) maar ik kan me niet voorstellen dat mijn e-mail ergens op internet bekend was en dit is 'geraden'. Als leek denk ik dan:

OF ik heb een keylogger OF het was een bot, OF iets anders wat ik niet weet..

Ik heb mijn mac 2 maanden terug nog een clean install gegeven. Wel heb ik toevallig vorige maand via Origen een game gekocht die ik met PayPal heb betaald, dus vind het wel toevallig dat er nu juist is ingebroken op mijn account.. Heb niet op andere pc's ingelogd of ergens iets open laten staan.

Mijn vraag: hoe kan ik achterhalen hoe diegene mijn inloggegevens heeft bemachtigd, en wat kan ik nog meer doen om er zeker van te zijn dat dit niet nog een keer gebeurt? :/

Bedankt voor het meedenken, een beetje hulp/kennis wat betreft security kan ik wel gebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:15

M2M

medicijnman

Passwordmanager met een uniek wachtwoord voor elke website. 2FA altijd instellen indien mogelijk. En extra voorzichtig zijn met dingen die in verbinding staan met je bankrekening.

-_-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:24
caraseria schreef op zondag 3 februari 2019 @ 21:14:
maar ik kan me niet voorstellen dat mijn e-mail ergens op internet bekend was en dit is 'geraden'.
https://haveibeenpwned.com/

Is dit ook via jouw AirBnB gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caraseria
Nee, het e-mailadres wat ik voor PayPal gebruik is niet gevonden, geen resultaten gelukkig.

Het e-mailadres die ik voor AirBnB gebruik wel, maar dat wist ik al - toen heb ik al m'n wachtwoorden uit voorzorg veranderd (halfjaar geleden geloof ik). Diegene heeft niet op m'n AirBnB ingelogd anders zou die reis bij mijn reserveringen staan, en mijn AirBnB account was non-actief - om hem te gebruiken moet ik eerst een paspoortfoto uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caraseria
M2M schreef op zondag 3 februari 2019 @ 21:17:
Passwordmanager met een uniek wachtwoord voor elke website. 2FA altijd instellen indien mogelijk. En extra voorzichtig zijn met dingen die in verbinding staan met je bankrekening.
Goede tips! :) Zou het nodig zijn om mijn mac nog een keer opnieuw te installeren, of is er weinig kans dat dit door een keylogger komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 632581

Paypal is best goed beveiligd. Het zou raar zijn als iemand 75 euro airbnb heeft betaald. Als iemand de intentie had dan zou hij geen 75 euro gebruiken maar veel meer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caraseria
Anoniem: 632581 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 23:00:
Paypal is best goed beveiligd. Het zou raar zijn als iemand 75 euro airbnb heeft betaald. Als iemand de intentie had dan zou hij geen 75 euro gebruiken maar veel meer :)
Ik weet heel zeker dat ik zelf geen AirBnB heb geboekt, dus is het iemand anders geweest ;) Ik heb een melding bij PayPal ingediend en de status staat nu op gesloten en dat ik het geld terugkrijg, dus waarschijnlijk hebben ze gezien dat het een verdachte situatie was (neem ik aan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dec0de
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
M2M schreef op zondag 3 februari 2019 @ 21:17:
Over die 2FA, mee eens. Maar password managers, nee. Als iemand een bug er in vind, en die niet verteld, kan de zero day jaren lang bestaan. Als je een password manager gaat gebruiken, schrijf hem zelf, in een programmeer taal die jij kent, of gaat leren. Dan is er ook nog de optie een txt bestand te maken met daarin de wachtwoorden.

Als je nu denkt: maar als er een lek in je browser word gevonden? Nouja, omdat je uiteraard een volledig opensource niet aan Google gerelateerde browser gebruikt, zullen er waarschijnlijk (meer) mensen achter de lek komen, en hem fixen.
Pagina: 1