Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers.

Helaas kon ik mijn oude account niet meer terugvinden dus heb ik maar een nieuwe aangemaakt ik heb nooit echt gereageerd heb altijd mijzelf vanaf de zijlijn met de site beziggehouden.

Nu heb ik een tijdje terug voor het eerst serieus een poging gewaagd om een nette en redelijk up to date pc zelf in elkaar te zetten.Ik heb altijd wel mijn eigen computers in elkaar gezet maar nooit echt voor het mooi. Dus ik dacht laat ik maar eens gedurfd doen en een mooie witte kast plus vol modulaire voeding halen voor de nette afwerking van de kabels.

Mijn vraag

Nu komt mijn vraag, nadat ik al mijn onderdelen binnen had heb ik netjes alles erin gezet en kreeg ik de pc opgestart in één keer. Heb Windows10 geïnstalleerd paar benchmarks gedaan en alles zag er gewoon goed uit. Toen ik tevreden met het hele zaak was heb ik de kabels netjes geprobeerd weg te werken. en de case dicht gemaakt. Nadat ik de case naar boven heb gesjouwd en alles had aangesloten. Kreeg ik de volgende dag mijn pc niet meer aan de praat geen post screen dus. Hij start wel op alles brand. RGB etc, krijg ook een postcode van de bios maar krijg niet echt duidelijkheid waar ik naar moeten zoeken aangezien de cijfers niet gelijk blijven hij veranderd steeds om de seconde van willekeurige cijfers.

Ik heb toen om zelf een aantal dingen uit sluiten de zijpanelen eraf gehaald en de kabels nagekeken vervolgens na de controle waar ik overigens niets bijzonders kon vinden heb ik de pc weer opgestart zonder panelen. en de pc start weer op in Windows alsof er niks aan de hand is. Uiteraard heb ik dit zeer bijzonder gevonden aangezien ik niks met de kabels kon vinden wat kon aangeven dat er iets mis was. Toen ik de panelen weer vast draaide kreeg ik uiteraard weer het zelfde probleem. Toen dacht ik bij mezelf laat ik eerst de panelen maar los zitten en kijken op het internet om het probleem te kunnen vinden helaas kreeg ik de pc ook niet meer opgestart nadat de panelen los waren gehaald.

Heb vervolgens het moederbord eruit gehaald en op de bij geleverde doos van de mobo laten draaien op een nieuwe voeding van cooler master om te testen of het misschien ook aan mijn voeding lag. En inderdaad het draaide gewoon als een zonnetje met een andere voeding. Dus ik dacht jammer mijn dure chique Corsair voeding er maar weer uit halen en deze iets minder chiquer Cooler master voeding er maar in. En je raad het al het zelfde probleem! Pc bleef op zwart en kwam niet in boot menu nadat ik alles had omgebouwd. Om weer uit te sluiten dat mijn Corsair voeding niet kapot was heb ik die ook op de mobo doos laten draaien zonder probleem. maar zodra ik alles in de case aansluit dan boot hij dus niet. Om toch weer een of het andere uit te sluiten heb ik een 1600 Ryzen CPU erin gezet om te kijken of het ook aan de CPU kon liggen maar het effect bleef het zelfde geen boot maar wel alles keurig onder stroom. En heb overigens ook de GPU omgewisseld met een Rx570 maar het effect bleef het zelfde.

Ik ben nu op het punt dat ik het zelf eigenlijk niet meer goed weet, wat ik eigenlijk best jammer vind aangezien ik er meestal zelf wel uitkom dus ben wat verslagen helaas. Hopelijk weet iemand hier om mij verder te helpen.

Relevante software en hardware die ik gebruik

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 199,-€ 199,-
1ASRock Fatal1ty X470 Gaming K4€ 155,-€ 155,-
1Asus Dual Radeon RX 580 4GB€ 297,34€ 297,34
1Corsair Carbide Spec-06 TG RGB Wit€ 83,-€ 83,-
1Corsair Hydro H150i Pro RGB 360mm Liquid CPU Cooler€ 146,04€ 146,04
1Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 148,91€ 148,91
1Corsair RM750x (2018) Wit€ 117,50€ 117,50
1Adata XPG Gammix S11 480GB€ 129,55€ 129,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.276,34

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- Andere voeding. Loopt het moederbordje wel Met mijn huidige voeding dus ook maar alleen op de doos van mobo zelf niet in de kast.
- CPU getest
- GPU getest
-

Edit; iets duidelijker gemaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2019 06:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de juiste afstandsbusjes indien van toepassing gebruikt?
Zitten ze ook op de goede plek, niet toevallig 1 teveel?
Je zou bijna zeggen dat er ergens sluiting is.
PC geaard aangesloten?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2019 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grijs
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-01-2024
Ik zou inderdaad ook snel aan verkeerd geïnstalleerde stand-offs denken.

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-08 23:32
Misschien een domme vraag ivm het niet opstarten en niet in de bios te komen.Heb je wel een batterij in je mobo zitten zo ja vervang die of koop een nieuwe. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Verwijderd @Grijs

Bedankt voor de tip, heb dit net nog even nagekeken en in het midden van de kast zit een soort van centreer busje waar ik geen schroefje op kan draaien en voor de rest zit alles op de juiste gaten vast van het bordje en kon ik helaas niks ontdekken dat er één tegen het bordje aan drukt. Heb overigens niet een extra busje hoeven te gebruiken om het bordje te kunnen installeren. En ja de pc is geaard aangesloten. Heb nog wel rubberen ringetjes over van een mijn oude pc zou dat helpen als ik die plaats?

@rjmno1 Ja ik heb de mobo nieuw gekocht inclusief batterij. Heb dit net getest met een andere batterij maar het probleem blijft helaas.

Bedankt voor het meedenken en de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 11:28
Even samenvatten; hij heeft het in de kast gedaan, met en zonder panelen, nu doet ie het alleen nog uitgebouwd naast de kast.

Hoe random is die postcode? helemaal niet een herhaling van nummers te vinden?

Uitgebouwd is alleen mb/cpu/mem/gpu? Dan zou het probleem kunnen liggen in wat er nog in de kast zit

geen paneel: wel boot, wel paneel geen boot. Met sluiten van paneel worden kabels weggedrukt?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjmno1
Is dus niet alles met opgelost het lijkt of er iets kapot is, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Effe gewoon basic alles minimaal installeren een reepje geheugen processor hardware matig installeren.
dvd of bluray nog niet installeren, misschien moedebord uittesten op een doos alles aansluiten en kijken wat ie doet.Kom je dan de bios in ja of nee.Geen windows installeren.Zodoende kan je dingen uitsluiten en proef ondervindelijk vaststellen wat wel goed is en wat dus ook niet goed is.Als het de voeding niet is dan zou er iets kunnen zijn met het moederbord.Dat moet je effe uittesten.Als je een error post krijgt van de bios moet je effe kijken in het moederbord boekje wat er precies fout is wat de foutcode error post betrefd.
Dan geeft ie vanzelf aan wat er precies fout is gegaan.hopelijk vind je de oplossing. :)
Harde schijf m2 of ssd ook nog niet hardwarematig installeren.

[ Voor 28% gewijzigd door rjmno1 op 04-02-2019 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Begin toch inmiddels te vermoeden dat het moederbord niet helemaal ok is.
Heb je het ook getest in de behuizing zonder de front usb en audio aan te sluiten?
Dit om mogelijk uit te sluiten dat daar iets niet lekker zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Tens Die postcode valt geen pijl op te trekken, heb niet een patroon kunnen ontdekken dat ik er een legitieme foutcode er uit kan ontdekken.

Met het sluiten van de achterste paneel ging inderdaad lastig maar had meer het idee dat het met de constructie van het paneel te maken had dan met de kabels, hoe dan ook de enigste kabel die misschien een beetje gedrukt zou worden zou de 24pin connector zijn.

@rjmno1 Wat ik al uit had gesloten door het bordje op het kartonnen doosje van de mobo te laten draaien dat de CPU,GPU,ram,ssd in orde zijn bevonden. Het bordje draait prima op karton alleen niet zo goed in de kast. En het lukt me echt niet om een peil te kunnen trekken van de postcode v/d bios de cijfers veranderen zo snel dat mijn oogjes dat niet kunnen bijhouden. :o

@Verwijderd Ja goed dat je het zegt zal even inderdaad gaan testen of het misschien aan de kabels ligt van de behuizing. Wie weet levert Corsair wel slechte kabels voor budget kastjes. (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 4 februari 2019 @ 17:32:
@Verwijderd Ja goed dat je het zegt zal even inderdaad gaan testen of het misschien aan de kabels ligt van de behuizing. Wie weet levert Corsair wel slechte kabels voor budget kastjes. (:
Kan ook een incidenteel productiefoutje zijn, is mij eens overkomen met een high end fractal design behuizing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 11:28
Wat overblijft om te proberen toch ergens een harde fout te vinden:
terug inbouwen met exact dezelfde kabels aangesloten als uitgebouwd, en dan één voor één de rest aansluiten. Per verandering opnieuw booten dus.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Lijkt me toch ergens sluiting te maken, of kabelbreuk of dergelijk

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:53

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op maandag 4 februari 2019 @ 06:52:
.. in het midden van de kast zit een soort van centreer busje waar ik geen schroefje op kan draaien.
Als het een loze standoff is moet die wel weg.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okay het lijkt erop dat ik het probleem heb gevonden. De reset kabel v/d case lijkt niet goed te functioneren, heel erg dom want eigenlijk gebruik ik de reset knop nooit. Vandaag toch maar eens in lange tijd hem gebruikt en kwam ik er achter dat het knopje niet eens ingedrukt kon worden. Haalde de kabel uit de Mobo en de pc start weer op! :D Waarschijnlijk zit de radiator v/d AIO een beetje in de weg heeft het voor problemen gezorgd. Morgen verder testen of het niet een gelukje is dat hij weer opstart maar voor nu lijkt het goed te gaan.

Bedankt nogmaals voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjmno1
Verwijderd schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:45:
Beste tweakers.

Helaas kon ik mijn oude account niet meer terugvinden dus heb ik maar een nieuwe aangemaakt ik heb nooit echt gereageerd heb altijd mijzelf vanaf de zijlijn met de site beziggehouden.

Nu heb ik een tijdje terug voor het eerst serieus een poging gewaagd om een nette en redelijk up to date pc zelf in elkaar te zetten.Ik heb altijd wel mijn eigen computers in elkaar gezet maar nooit echt voor het mooi. Dus ik dacht laat ik maar eens gedurfd doen en een mooie witte kast plus vol modulaire voeding halen voor de nette afwerking van de kabels.

Mijn vraag

Nu komt mijn vraag, nadat ik al mijn onderdelen binnen had heb ik netjes alles erin gezet en kreeg ik de pc opgestart in één keer. Heb Windows10 geïnstalleerd paar benchmarks gedaan en alles zag er gewoon goed uit. Toen ik tevreden met het hele zaak was heb ik de kabels netjes geprobeerd weg te werken. en de case dicht gemaakt. Nadat ik de case naar boven heb gesjouwd en alles had aangesloten. Kreeg ik de volgende dag mijn pc niet meer aan de praat geen post screen dus. Hij start wel op alles brand. RGB etc, krijg ook een postcode van de bios maar krijg niet echt duidelijkheid waar ik naar moeten zoeken aangezien de cijfers niet gelijk blijven hij veranderd steeds om de seconde van willekeurige cijfers.

Ik heb toen om zelf een aantal dingen uit sluiten de zijpanelen eraf gehaald en de kabels nagekeken vervolgens na de controle waar ik overigens niets bijzonders kon vinden heb ik de pc weer opgestart zonder panelen. en de pc start weer op in Windows alsof er niks aan de hand is. Uiteraard heb ik dit zeer bijzonder gevonden aangezien ik niks met de kabels kon vinden wat kon aangeven dat er iets mis was. Toen ik de panelen weer vast draaide kreeg ik uiteraard weer het zelfde probleem. Toen dacht ik bij mezelf laat ik eerst de panelen maar los zitten en kijken op het internet om het probleem te kunnen vinden helaas kreeg ik de pc ook niet meer opgestart nadat de panelen los waren gehaald.

Heb vervolgens het moederbord eruit gehaald en op de bij geleverde doos van de mobo laten draaien op een nieuwe voeding van cooler master om te testen of het misschien ook aan mijn voeding lag. En inderdaad het draaide gewoon als een zonnetje met een andere voeding. Dus ik dacht jammer mijn dure chique Corsair voeding er maar weer uit halen en deze iets minder chiquer Cooler master voeding er maar in. En je raad het al het zelfde probleem! Pc bleef op zwart en kwam niet in boot menu nadat ik alles had omgebouwd. Om weer uit te sluiten dat mijn Corsair voeding niet kapot was heb ik die ook op de mobo doos laten draaien zonder probleem. maar zodra ik alles in de case aansluit dan boot hij dus niet. Om toch weer een of het andere uit te sluiten heb ik een 1600 Ryzen CPU erin gezet om te kijken of het ook aan de CPU kon liggen maar het effect bleef het zelfde geen boot maar wel alles keurig onder stroom. En heb overigens ook de GPU omgewisseld met een Rx570 maar het effect bleef het zelfde.

Ik ben nu op het punt dat ik het zelf eigenlijk niet meer goed weet, wat ik eigenlijk best jammer vind aangezien ik er meestal zelf wel uitkom dus ben wat verslagen helaas. Hopelijk weet iemand hier om mij verder te helpen.

Relevante software en hardware die ik gebruik

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 199,-€ 199,-
1ASRock Fatal1ty X470 Gaming K4€ 155,-€ 155,-
1Asus Dual Radeon RX 580 4GB€ 297,34€ 297,34
1Corsair Carbide Spec-06 TG RGB Wit€ 83,-€ 83,-
1Corsair Hydro H150i Pro RGB 360mm Liquid CPU Cooler€ 146,04€ 146,04
1Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 148,91€ 148,91
1Corsair RM750x (2018) Wit€ 117,50€ 117,50
1Adata XPG Gammix S11 480GB€ 129,55€ 129,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.276,34

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- Andere voeding. Loopt het moederbordje wel Met mijn huidige voeding dus ook maar alleen op de doos van mobo zelf niet in de kast.
- CPU getest
- GPU getest
-

Edit; iets duidelijker gemaakt.
die post nummers en cijfers wat je door krijgt hebben idd met de foutmeldingen te maken meestal staan die in het moederbord boekje vanaf daar moet je verder gaan kijken waar de fouten zitten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 21:03
rjmno1 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:15:
[...]

die post nummers en cijfers wat je door krijgt hebben idd met de foutmeldingen te maken meestal staan die in het moederbord boekje vanaf daar moet je verder gaan kijken waar de fouten zitten. :)
zit jij even een topic van 5 jaar te kicken... en antwoorden op iemand die niet meer op tweakers bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-09 12:58
Mja, maar ruim 5 jaar later zal het boekje wel weg zijn :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19-09 15:08
Wanneer je zo diep in het forum zit te scrollen 😂