Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hoe een deur recht te hangen?

Pagina: 1
Acties:

• ETH0.1
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 19:59
Wat is de truuk?

Ik heb een kleine kamer, met daarin een deel schuine wand, hier heb ik schappen tussen gemaakt om de volledige ruimte zo optimaal mogelijk te benutten.

vooraanzicht:
http://i66.tinypic.com/20k3km.png

groene muur staat een beetje uit het lood, maar dat is geen probleem, ik kan hier haaks op het plafond een houtenbalk bevestigen zodat hij weer haaks is.

Maar hoe hang ik een deur hier netjes haaks op af? Ik heb wel eerder iets met een scharnier proberen op te hangen, maar dan zie je toch steeds weer dat de deuren iets wat uit het lood hangen en een scharnier is natuurlijk niet echt vergevingsgezind

er zijn van die keukenkastjes scharnieren:
https://www.keukenonderdeel.nl/Files/3/3000/3697/ProductPhotos/MaxContent/44140383.jpg

die nog een beetje te stellen zijn, maar daar heb je weer een aparte boorkop voor nodig omdat die dingen inbouw zijn en niet opbouw.

Wie heeft de gouden tip? Hoe hang je een deur netjes recht af?

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

ETH0.1 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:34:
Wie heeft de gouden tip? Hoe hang je een deur netjes recht af?

edit, sorry ik reageer te snel. wat voor deur hebben we het over? Kastdeur, opdekdeur inliggende deur?
en waarvan is het kozijn gemaakt, hout of metaal?

mrc4nl wijzigde deze reactie 03-02-2019 20:43 (20%)

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die keukenkastje scharnieren kun je vziw ook gewoon een speedboor in de juiste maat voor gebruiken. Dus dat mag geen probleem zijn, tenzij je te diep boort :+

Maar makkelijk haaks hangen: ga voor een hangende schuifdeur. Die hangt zichzelf recht :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ETH0.1
The Eagle schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:59:
Die keukenkastje scharnieren kun je vziw ook gewoon een speedboor in de juiste maat voor gebruiken. Dus dat mag geen probleem zijn, tenzij je te diep boort :+

Maar makkelijk haaks hangen: ga voor een hangende schuifdeur. Die hangt zichzelf recht :)
onmogelijk gezien de schuine wand ;)

de linker deuren kunnen wel naar rechts, maar de rechterdeur kan niet naar links :)
(rechts is het rechte deel 2:30m hoog, links is dat stukje slechts 80cm hoog)
mrc4nl schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:37:
[...]

edit, sorry ik reageer te snel. wat voor deur hebben we het over? Kastdeur, opdekdeur inliggende deur?
en waarvan is het kozijn gemaakt, hout of metaal?
kozijn maak ik van hout (moet ik tegen de muur aan boren), qua deur, een opdek deur (denk ik.... :$ net zoals een keuken kastje, hij hoeft niet ergens in de vallen, hij komt tegen een houten staander aan waarop de volgende deur is bevestigd.)

ETH0.1 wijzigde deze reactie 03-02-2019 21:48 (38%)

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 20:25
Die scharnieren inboren doe ik met de freesmachine en 35mm beslagboor. Deel in de kast kun je vastschoreven in het 32mm patroon. Scharnierdeel aan de kast kun je in twee vrijheidsgraden stellen.

• clements
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19:38
De groene muur uitvullen totdat ie waterpas staat. Dan wordt het ineens weer simpel.

• pentode
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 06-10 22:07
Timmerman Koos op Youtube heeft de nodige video's geplaatst. Misschien al gezien.
Net hoe handig je zelf bent. En het benodigde gereedschap dat ter beschikking is.
Een deur afhangen is een vak apart ;-)
Het kan met keukenkast scharnieren. Maar ook met gewone scharnieren. En dan kan de deur wel helemaal haaks zijn maar als de woning uit het lood is, dan ziet het er toch raar uit.
Een kant en klaar kozijn en bijvoorbeeld een opdekdeur kan ook een optie zijn.
Keukenscharnier: https://www.youtube.com/watch?v=80vS7ZrP1Xw
Deur afhangen: https://www.youtube.com/watch?v=iz09D2pbkRo

pentode wijzigde deze reactie 03-02-2019 22:38 (7%)

• De Rikster
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 20:06
kabeltjekabel schreef op zondag 3 februari 2019 @ 22:11:
Die scharnieren inboren doe ik met de freesmachine en 35mm beslagboor.
Ik boor die dingen gewoon met de accutol en de beslagboor, gaat prima.

Boortje kost misschien 2 tientjes, dus het 'probleem' in de OP is er niet echt.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 20:25
De Rikster schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 09:32:
[...]

Kan ook. Ik ben te lui om af te tekenen. Op de LR-32 geleiderail met afstandhouders wordt het heel makkelijk exact te plaatsen :+. Aangezien die scharnieren vaak samengaan met 32mm gatenrijen is de freesmachine toch al uit de koffer.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 05-02-2019 18:59 (11%)

• ETH0.1
De Rikster schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 09:32:
[...]

het gaten boren is het probleem ook niet, het recht afhangen wel, ik heb nu een paar keer een scharnier geplaatst maar toch iedere keer is het net uit het lood en niet netjes recht, maar ik heb geen idee wat ik fout doe

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

@ETH0.1 hebben we het nu over een keukenkastscharnier of een normaal deurscharnier? In het laatste geval laat dat filmpje van koos (wat @pentode postte) zien hoe je dat doet (met een vlechttang).

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
Een normaal scharnier kan je wat uitbuigen of knijpen met waterpomptang of vlechttang naar gelang wat nodig is.
Bij uitbuigen haal je eerst de pen er uit en dan de tang op de knopen (iets ertussen doen en de deur dicht duwen is een optie maar erg lomp), bij knijpen zet je de vlechttang over de knoop (met pen) en met een beetje knijpen/vringen zie je al resultaat.
Als je kozijn/kast niet recht/haaks is heb je met en keukenkastscharnier een hele uitdaging en zal je geluk moeten hebben dat het binnen de stelbare marges valt van het scharnier.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True