Aankoop (a)RGB ledstrip

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Grijs
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-01-2024
b]Ik zoek een?[/b]
Een ledstrip die ik in mijn computer kan zetten, ik zat te denken aan 60cm. Ik weet het verschil tussen RGB en aRGB, en ik wil graag een aRGB ledstrip. Het ding is dat mijn huidige moederbord enkel een RGB-aansluiting heeft, kan je hier ook aRGB-producten op aansluiten? En ik ga binnenkort een computer upgrade doen met een MSI moederbord (zie beneden) die wel een aRGB-header heeft, dus ik vind het ook belangrijk dat ik hem kan besturen met Mystic Light.

Wat is je budget?
Zo veel als een ledstrip kost. tussen de 20 en 40 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, al ga ik een PC upgrade ook met veel Corsair prodcuten doen, dus misschien een ledstrip van Corsair die ik op de lighting node pro kan aansluiten.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit is mijn huidige systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 139,-€ 139,-
1ASRock AB350M Pro4€ 69,-€ 69,-
1MSI GeForce GTX 1070 Founders Edition 8GB€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda, 2TB€ 60,95€ 60,95
1NZXT H500 Wit€ 75,95€ 75,95
1be quiet! Pure Wings 2, 140mm€ 8,65€ 8,65
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16W€ 104,95€ 104,95
1Seasonic M12II Evo 620W€ 68,50€ 68,50
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 139,27€ 139,27
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 666,27

en dit is de upgrade die ik op het oog heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 135,-€ 135,-
1Corsair Hydro H115i RGB Platinum€ 130,90€ 130,90
1Corsair ML120 PRO RGB LED PWM (Triple Pack), 120mm€ 71,95€ 71,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 337,85

Zelf heb ik deze gevonden:
pricewatch: Cablemod Addressable LED Strip 60 cm - RGB

Kan iemand mij ook advies geven met hoe ik deze RGB componenten aan kan sluiten? moet ik gewoon elke fan los en ook de rgb op de aio in de lighting node pro plaatsen, of moet ik de fans weer in iets anders stoppen, aangezien er twee controllers bij de three-pack worden geleverd? Mij is RGB allemaal erg vaag, en het lukt me maar niet om het te begrijpen :). Ik weet wel dat ik de Lighting Node Pro in de JCORSAIR header moet pluggen, zodat ik het kan aansturen met Mystic Light.

PS: Ik weet dat mijn voeding verouderd is, die wordt ook binnenkort geupgraded, daar hoef je me niet op te wijzen.

PS 2: Ik weet dat dit een dure upgrade is voor alleen wat RGB en OC-potentie. Ik wil zeker de AiO en fans meenemen voor een toekomstige CPU upgrade of nieuwe PC. En ik wil gewoon wat RGB in m'n build ;).

Bedankt!

:)

Beste antwoord (via Grijs op 05-02-2019 15:35)

• TeTeman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-01 10:16
Een beetje vaag? Die handleiding van CM is (zoals wel vaker) echt om te janken 7(8)7.

Ik DENK dat je laatste setup keuze wel zou moeten kunnen. De RGB controller van de AIO aansluiten op de ARGB header van je moederbord, fans en pomp op de RGB controller. De hub die bij die 3 losse fans komt op de controller van AIO, en die drie losse fans op de hub..... denk ik dus.

Weet je zeker dat je wel zoveel RGB wilt? 5 fans, 1 pomp, 2 strips (en een backplate) is wellicht wat overkill. Volgens mij kun je überhaupt maar 4 fans kwijt in een H500?

Wat dacht je van deze Asus AIO? Kun je naast RGB ook een JPEG/GIF naar keuze op zetten. En anders is de beste oplossing misschien toch wel de Corsair setup op een Asus board besturen met iCue en eventuele strip en backplate via Aura.

Corsair heeft ook zijn eigen strips en technisch gezien zou mijn backplate ook op Corsair's controller moeten kunnen, maar daarvoor moet ik zo'n controller eerst een keer in handen hebben gehad om te bepalen hoe ik die daarop moet aansluiten. Corsair gebruikt namelijk zijn eigen aansluitingen ipv standaard JST.

Alle reacties

• TeTeman
Eerste vraag: Nee. ARGB (5v, 3-pin) materiaal kan niet aangesloten worden op 12v, 4-pin RGB headers. Dat moet een ARGB header zijn.

Voor de Corsair Hydro geldt dat je deze (en bijbehorende fans) aansluit op interne USB 2.0 header, dus daar heb je niet per see een ARGB header voor nodig.

Voor de fans zijn wat ingewikkelder. De fans moeten voor het draaien op mobo of een hub aangesloten worden. Voor de LEDs sluit je de fans aan op de Corsair RGB hub en die hun sluit je aan op de Node Pro of op de JCORSAIR header. Video(De Node pro dan weer op een interne USB2.0 header).

Ik lees op internet veel dat de Mystic Light software minder lekker werkt dan Asus Aura software, dus misschien de overweging waard om een Asus board te nemen. Die hebben alleen geen JCORSAIR header. Voor beide manufacturers geldt in ieder geval dat hun ARGB headers en software werken op het ws2812b protocol, dus elke ws2812b strip zou moeten werken. Daar kun je er genoeg van vinden op eBay/AliExpress of inderdaad die cablemod strip die je hebt uitgezocht (alleen is het mij niet duidelijk of je deze kan daisychainen aka meerdere RGB zaken aan elkaar koppelen).

Ik weet dat (sommige) Asus boards met een adapter komen voor 3-pin ARGB mobo header -> 3-pin standard JST adapter die gebruikelijk is voor dit soort RGB materiaal. Mocht je na het uitzoeken van je strip toch zo'n adapter nodig hebben, MSI of Asus, heb ik die zelf op voorraad, dus vraag het gerust als later blijkt dat je het nodig hebt ;)

Voor wat betreft de strip zelf wil ik je daar met alle plezier in verder helpen, ook als je verbindingen nodig hebt voor het daisychainen.

Alternatief op die Corsair ML fans, is dat je voor Phanteks Halos (Lux) Digital zou kunnen gaan: pricewatch: Phanteks Halos Lux Digital RGB fan 120mm-frame (Zwart) Deze zijn gewoon aan te sluiten op je MSI/Asus mobo en de Lux variant komt met adapter waar ik het eerder over had. Voordeel is dat je je huidige fans gewoon kunt behouden als je zou willen en geen aparte Corsair controller nodig hebt.
En ik wil gewoon wat RGB in m'n build ;).
Dan nog een klein beetje zelfpromotie: RGB videokaart backplate interessant voor je?

• Grijs
First of all: Bedankt voor de uitgebreide reactie!
TeTeman schreef op maandag 4 februari 2019 @ 17:14:
Eerste vraag: Nee. ARGB (5v, 3-pin) materiaal kan niet aangesloten worden op 12v, 4-pin RGB headers. Dat moet een ARGB header zijn.

Voor de Corsair Hydro geldt dat je deze (en bijbehorende fans) aansluit op interne USB 2.0 header, dus daar heb je niet per see een ARGB header voor nodig.

Voor de fans zijn wat ingewikkelder. De fans moeten voor het draaien op mobo of een hub aangesloten worden. Voor de LEDs sluit je de fans aan op de Corsair RGB hub en die hun sluit je aan op de Node Pro of op de JCORSAIR header. Video(De Node pro dan weer op een interne USB2.0 header).

Ik lees op internet veel dat de Mystic Light software minder lekker werkt dan Asus Aura software, dus misschien de overweging waard om een Asus board te nemen. Die hebben alleen geen JCORSAIR header. Voor beide manufacturers geldt in ieder geval dat hun ARGB headers en software werken op het ws2812b protocol, dus elke ws2812b strip zou moeten werken. Daar kun je er genoeg van vinden op eBay/AliExpress of inderdaad die cablemod strip die je hebt uitgezocht (alleen is het mij niet duidelijk of je deze kan daisychainen aka meerdere RGB zaken aan elkaar koppelen).

Ik weet dat (sommige) Asus boards met een adapter komen voor 3-pin ARGB mobo header -> 3-pin standard JST adapter die gebruikelijk is voor dit soort RGB materiaal. Mocht je na het uitzoeken van je strip toch zo'n adapter nodig hebben, MSI of Asus, heb ik die zelf op voorraad, dus vraag het gerust als later blijkt dat je het nodig hebt ;)

Voor wat betreft de strip zelf wil ik je daar met alle plezier in verder helpen, ook als je verbindingen nodig hebt voor het daisychainen.

Alternatief op die Corsair ML fans, is dat je voor Phanteks Halos (Lux) Digital zou kunnen gaan: pricewatch: Phanteks Halos Lux Digital RGB fan 120mm-frame (Zwart) Deze zijn gewoon aan te sluiten op je MSI/Asus mobo en de Lux variant komt met adapter waar ik het eerder over had. Voordeel is dat je je huidige fans gewoon kunt behouden als je zou willen en geen aparte Corsair controller nodig hebt.

[...]
Dan nog een klein beetje zelfpromotie: RGB videokaart backplate interessant voor je?
Wat een gedoe die RGB.. Nou ja, het is mij nu wel duidelijk.

Ik zat ook al te denken aan een Asus setup, omdat die software beter is. Ik wil alles graag aansturen met Aura Sync / Mystic Light, ligt eraan waar ik voor ga. Daarom koos ik voor de Corsair koeler en fans, was aanstuurbaar met Mystic Light door die JCORSAIR header. Als ik hem daar niet op aansluit kan ik het volgens mij ook niet aansturen met Mystic Light. Ik ga hier nog even goed over nadenken. Dat met aansluiten en zo is mij ook nu wel duidelijk, bedankt!

Dan ga ik denk ik gewoon voor die Cablemod strip, is mooi en goedkoop. Heb zelf ook nagedacht over die Phanteks Lux, maar ik ben een beetje sceptisch. Het ziet er niet zo mooi uit als een echte RGB fan, omdat ik zwarte fans heb, waardoor alleen de rand oplicht. Is wel weer lekker goedkoop. Ook weer iets om over te peinzen :)

Het is mij voor een groot deel wel duidelijk. Echter heb ik heb nog twee vragen:
-Wat is het 'nut' van daisychainen als je genoeg aansluitingen hebt op je moederbord voor alle RGB-onderdelen?

-Ik heb nu ook een Asus setupje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus ROG Strix B450-E Gaming€ 161,99€ 161,99
1Cooler Master MasterLiquid ML240R RGB€ 96,-€ 96,-
1Cooler Master MasterFan MF120R ARGB 3in1, 120mm€ 43,20€ 43,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 301,19

Die mij ook wel aantrekkelijk lijkt. Scheelt 40 euro. Eerder zijn mij de CM producten afgeraden, maar vind die waterkoeler wel erg mooi, en met mijn processor is die H115i al pure overkill (dit natuurlijk nog steeds, maar ja, it's all about the RGB). Welke van de twee zouden jullie/jij aanraden? Volgens mij is aansluiten en besturen met de Asus setup een stuk meer straightforward.

Als ik voor de Asus setup zou gaan, moet ik dan de ledstrip op aRGB header aansluiten? en de rest van de componenten (cooler en fans) via een hubje in een USB 2.0 header?

P.S. Die videokaart backplate ziet er ziek uit! Zou ik die ook met Aura Sync of Mystic Light kunnen aansturen? In de advertentie staat 'via software', maar dat is mij een beetje onduidelijk. Ook zeker geen slecht idee voor een RGB build.

• TeTeman
Daarom koos ik voor de Corsair koeler en fans, was aanstuurbaar met Mystic Light door die JCORSAIR header. Als ik hem daar niet op aansluit kan ik het volgens mij ook niet aansturen met Mystic Light.
Volgens mij klopt dat ja. Via de USB2.0 header zou het volgens mij niet met Mystic Light werken. Als ik wat rond google, kom ik her en der wel workarounds tegen om Corsair's iCue (een soort van) met Asus Aura samen te laten werken: http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=180890
-Wat is het 'nut' van daisychainen als je genoeg aansluitingen hebt op je moederbord voor alle RGB-onderdelen?
Het nut is dat je voor meerdere strips slechts 1 header nodig hebt ipv je elke strip individueel aan een header of hub zou koppelen. Als je genoeg headers hebt, heb je dat probleem inderdaad niet, maar aangezien de meeste bordjes maar 1 ARGB header hebben, is daisychainen een mooie uitkomst.
Welke van de twee zouden jullie/jij aanraden? Volgens mij is aansluiten en besturen met de Asus setup een stuk meer straightforward.
Dit is de Aura website voor accessoires. Misschien dat je daar nog een andere cooler vindt die met Aura werkt?

Dit is Aura's website voor hun eigen producten. Die B450-E uit je lijst heeft een aRGB header, dus dat zou kunnen, maar misschien dat je op deze website nog iets tegen komt wat meer tot je spreekt.
Als ik voor de Asus setup zou gaan, moet ik dan de ledstrip op aRGB header aansluiten? en de rest van de componenten (cooler en fans) via een hubje in een USB 2.0 header?
Ja, de strip gaat op de ARGB header en is dan aan te sturen met Asus Aura/MSI Mystic Light. Daar nog even op terugkomende, ik denk dat deze Phanteks strips beter zijn, omdat ik daar zeker van weet dat je ze kunt daisychainen en dus later meer ARGB materiaal kan toevoegen. En ze komen tevens met moederbord adapter.

En als je voor Asus icm Corsair Hydro zou gaan, sluit je die inderdaad aan op USB2.0.
Die videokaart backplate ziet er ziek uit! Zou ik die ook met Aura Sync of Mystic Light kunnen aansturen? In de advertentie staat 'via software', maar dat is mij een beetje onduidelijk.
Thanks! En ja, die is zeker met Aura/Mystic Light aan te sturen! Ik ga het direct in de advertentie even verduidelijken. En icm die Phanteks strips/LED fan guards te daisychainen.

• Grijs
TeTeman schreef op maandag 4 februari 2019 @ 19:13:
[...]

Volgens mij klopt dat ja. Via de USB2.0 header zou het volgens mij niet met Mystic Light werken. Als ik wat rond google, kom ik her en der wel workarounds tegen om Corsair's iCue (een soort van) met Asus Aura samen te laten werken: http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=180890

[...]

Het nut is dat je voor meerdere strips slechts 1 header nodig hebt ipv je elke strip individueel aan een header of hub zou koppelen. Als je genoeg headers hebt, heb je dat probleem inderdaad niet, maar aangezien de meeste bordjes maar 1 ARGB header hebben, is daisychainen een mooie uitkomst.

[...]

Dit is de Aura website voor accessoires. Misschien dat je daar nog een andere cooler vindt die met Aura werkt?

Dit is Aura's website voor hun eigen producten. Die B450-E uit je lijst heeft een aRGB header, dus dat zou kunnen, maar misschien dat je op deze website nog iets tegen komt wat meer tot je spreekt.

[...]

Ja, de strip gaat op de ARGB header en is dan aan te sturen met Asus Aura/MSI Mystic Light. Daar nog even op terugkomende, ik denk dat deze Phanteks strips beter zijn, omdat ik daar zeker van weet dat je ze kunt daisychainen en dus later meer ARGB materiaal kan toevoegen. En ze komen tevens met moederbord adapter.

En als je voor Asus icm Corsair Hydro zou gaan, sluit je die inderdaad aan op USB2.0.

[...]

Thanks! En ja, die is zeker met Aura/Mystic Light aan te sturen! Ik ga het direct in de advertentie even verduidelijken. En icm die Phanteks strips/LED fan guards te daisychainen.
Bedankt voor de uitgebreide reacties, dat waardeer ik.

Als ik even op de twee linkjes kijk die jij hebt gestuurd, kan ik niet echt een ander moederbord van Asus vinden dat betaalbaar is en aRGB headers heeft, dus ga dan met de B450-E. Qua waterkoelers zie ik ook nog een paar mooie van Enermax, maar vertrouw dat niet helemaal, mede door de reviews van andere Enermax waterkoelers. Volgens mij wordt die Aura Sync ondersteunings site niet heel regelmatig geüpdate, de CM fans die ik in mijn wenslijstje had gezet staan er niet bij, maar als je de fans opzoekt, zie je op de website van CM dat ze wel compatible zijn met Aura Sync, maar dat ter zijde. Ik denk dat ik dus uiteindelijk dit ga aanschaffen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus ROG Strix B450-E Gaming€ 161,99€ 161,99
1Phanteks Digital-RGB Combo Kit€ 20,-€ 20,-
1Cooler Master MasterLiquid ML240R RGB€ 96,-€ 96,-
1Cooler Master MasterFan MF120R ARGB 3in1, 120mm€ 43,20€ 43,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 321,19

En dan eventueel jouw RGB-backplate. Hoe zou ik dit moeten aansluiten? Want volgens mij komen de fans met een hubje waar je alleen de fans op kan aansluiten en niet de RGB op de cooler. Zou ik er nog een extra hubje als deze pricewatch: Cooler Master RGB LED Controller bij kopen en die dan aansluiten op de USB 2.0 header op het moederbord?

Alleen dat aansluiten is mij nog een beetje vaag 8)7

Acties:
  • Beste antwoord

• TeTeman
Een beetje vaag? Die handleiding van CM is (zoals wel vaker) echt om te janken 7(8)7.

Ik DENK dat je laatste setup keuze wel zou moeten kunnen. De RGB controller van de AIO aansluiten op de ARGB header van je moederbord, fans en pomp op de RGB controller. De hub die bij die 3 losse fans komt op de controller van AIO, en die drie losse fans op de hub..... denk ik dus.

Weet je zeker dat je wel zoveel RGB wilt? 5 fans, 1 pomp, 2 strips (en een backplate) is wellicht wat overkill. Volgens mij kun je überhaupt maar 4 fans kwijt in een H500?

Wat dacht je van deze Asus AIO? Kun je naast RGB ook een JPEG/GIF naar keuze op zetten. En anders is de beste oplossing misschien toch wel de Corsair setup op een Asus board besturen met iCue en eventuele strip en backplate via Aura.

Corsair heeft ook zijn eigen strips en technisch gezien zou mijn backplate ook op Corsair's controller moeten kunnen, maar daarvoor moet ik zo'n controller eerst een keer in handen hebben gehad om te bepalen hoe ik die daarop moet aansluiten. Corsair gebruikt namelijk zijn eigen aansluitingen ipv standaard JST.

• Grijs
TeTeman schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 12:24:

Nog een keertje: Bedankt voor de uitgebreide reactie!

Ben het inderdaad met je eens dat het wel erg veel RGB is. Ik denk dat de ventilatoren, pomp, en eventueel een backplate voor een erg coole RGB-look gaan zorgen, maar misschien dat de ledstrip dan een beetje word verwaarloosd omdat er al zo veel is.

Hat idd de Asus Ryuo als eerste keus, maar vind de prijs wel overdreven hoog voor een aio, omdat ik ook geen 9900K oid heb. Denk dat de CM radiator al overkill is, vandaar dat ik deze toch liever niet wil. Hij ziet er wel heel mooi uit iig :).

Denk uiteindelijk dat ik dan toch ga voor Asus board met CM producten, maar moet er echt nog even goed over nadenken. Corsair is namelijk wel hogere kwaliteit, maar aansluiting en besturen lijkt mij dan echt een pain in the backside, maar bij CM en Asus is dit best straight-forward. Ook zijn de Corsair dingen weer duurder. Keuzes, keuzes en nog meer keuzes ;)

Anyways, je hebt me erg goed geholpen, daar ben ik erg dankbaasr voor. Misschien stuur ik je binnenkort wel een berichtje voor die backplate (of als ik helemaal niks begrijp van dat aansluiten als ik eenmaal de onderdelen heb :) ).

P.S Ik weet dat ik niet genoeg plek heb voor alle drie de fans, maar anders moet je 2 fans en een controller bij kopen, wat uiteindelijk ong. hetzelfde kost. Kan ik gewoon één fan bewaren/verkopen.

Bedankt!

Pagina: 1