Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:58

thijsco19

KTM 990 SMT

Topicstarter
Zoals in de titel te lezen ben ik op zoek naar een mooi ryzen 5 2400G mini-ITX systeem om af en toe te gamen en om fusion 360 / solidworks te gebruiken.
Huidige PC is al bijna 7 jaar oud en is een acer x3990, heeft een I5 2310 en een mooie nVidia GT510 aan boord om te gamen :+ .
Tijd voor wat anders dacht ik zo :D .

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 137,50€ 137,50
1ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 109,95€ 109,95
1Silverstone Sugo SG05-Lite Wit€ 41,99€ 41,99
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 96,50€ 96,50
1Silverstone SFX Series ST30SF V2.0€ 51,90€ 51,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 437,84

Dit is een beetje mijn idee.

Zoals je kan zien;
- budget max 500 euro. (hoeft natuurlijk niet op)

- Het klopt dat er geen opslag bij zit, dit neem ik mee vanuit de oude pc. Dat is een SSD (Samsung SSD 860 EVO 250GB) en een hardeschijf (Seagate ST31000524AS).

- Mini-ITX systeem. Er is een maximale ruimte beschikbaar van 280mm breed. Hoogte en diepte ben ik wat meer flexible in, als het maar geen tower is.
Wit omdat deze in het zicht staat in een lichte / witte interieur.
Aansluitingen aan de voorkant aangezien de zijkanten en bovenkant niet bereikbaar zijn.

- Rand apparatuur is verder niet nodig, monitor zie verderop.

Er zijn alleen nog een aantal vraagjes;

RAM geheugen;
- Als ik op de website van asrock kijk bij dit moederboord in de 'memory QVL (raven ridge)' lijst kan ik bovenstaand ram niet terug vinden. In hoeverre zou dit problemen kunnen geven?
- Er staat ook dat een snelheid van 2933 standaard word ondersteund en 3200 met een overclock word ondersteund. Zoals ik het begrijp zit er een minimale snelheidswinst in als ik een 3200 set kiest tov 2933 voor de meerprijs? (is 2933 overigens praktisch gelijk als 3000?)

- Windows. Er moet natuurlijk ook windows 10 op komen te staan. Als ik op google zoek naar 'windows 10' of naar 'windows 10 licentie' kom ik verschillende prijzen tegen. Van boven de 100 euro en van onder de 20 euro.
Hoe zit dit? Is die licentie van 20 euro hetzelfde als die van 100 euro? Dit scheelt natuurlijk een hoop op een budget van 500 euro.

- Monitor.
De huidige monitor is acer al1916W, een 19 inch met een resolutie van 1440 x 900.
Helaas heeft deze monitor alleen een VGA ingang, hier moet ik dus een verloopje / omvormer van HDMI naar VGA voor hebben. Dit zal gewoon werken als ik internet verder mag geloven?
Monitor zit verder op dit moment niet echt in het budget dus zal ik het met een verloopje / omvormer moeten doen.

Voor de rest; zijn er opmerkingen? :9

[ Voor 1% gewijzigd door thijsco19 op 03-02-2019 20:16 . Reden: wenslijst bijgewerkt ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijs
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-01-2024
Neem eerder dit moederbord: pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac, voor B350 moet je misschien een BIOS-update uitvoeren met 1st gen Ryzen.

De goedkope Windows 10 licenties zijn vaak niet helemaal legit, maar het werkt wel (bijna altijd), heb het zelf ook op mijn systeem. Vriend van mij heeft van softkeys een licentie gekocht, de code was niet geldig, heeft toen gebeld met het bedrijf en kreeg toen een werkende code opgestuurd.

Qua RAM, tja, goeie kans dat dat geheugen gaat werken, maar je hebt de kans dat het niet werkt / niet op de geadverteerde snelheid werkt. Ik heb zelf ook 3000MHz RAM dat niet op de QVL-lijst staat van m'n moederbord en het werkt perfect op 3000MHz, maar het kan ook zijn dat het niet werkt. neem het zekere voor het onzekere en kies een setje dat werkt. Qua RAM-snelheid, bekijk even dit filmpje: YouTube: 2400 vs 3000 vs 3200 MHz RAM | Ryzen 2nd gen Zoals je ziet is er performance verschil tussen 3000 en 3200 MHz, maar je moet zelf weten of dat verschil het waard is voor jou. 2933 en 3000 is inderdaad praktisch hetzelfde.

Dan de monitor: Waarschijnlijk werkt een VGA-naar-HDMI kabel niet, omdat het een digitaal signaal naar een analoog signaal moet omzetten. Er zijn helaas geen mITX AM4 moederborden met VGA-aansluiting, dus je zal echt een soort adapter nodig hebben. Lees dit even door: https://www.replacedirect...naar-hdmi-kabel-niet.html

[ Voor 6% gewijzigd door Grijs op 03-02-2019 18:17 . Reden: opmaak ]

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
pricewatch: Silverstone SFX Series ST30SF V2.0 is beter dan de bq voor dezelfde prijs. De bq heeft geen gescheiden spanningsregeling op 5v en 12v en daardoor niet geschikt voor nieuwe hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strokjer2
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-05 12:37
Persoonlijk zou ik voor een paar tientjes die je dan via groupon op je licensie bespaart. Een Rx 570 in stoppen met een r5 1600 of r5 2600 processor. Dan heb je 1080p overal dikke fps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijs
Strokjer2 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:22:
Persoonlijk zou ik voor een paar tientjes die je dan via groupon op je licensie bespaart. Een Rx 570 in stoppen met een r5 1600 of r5 2600 processor. Dan heb je 1080p overal dikke fps
Dat ligt eraan. Als TS alleen maar lichtere spelletjes wil spelen, is dat niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Als je een GT510 gewend bent is de Vega 11 een snelheidsmonster, zeker op een resolutie van 1440x900. Als er wat geld bij kan dan zou ik dat eerder aan een andere monitor uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Topicstarter
@Grijs Als de ryzen 2400G gegarandeerd werkt met de huidige bios is die moederboord inderdaad een betere keuze.

Dus eigenlijk is zo een goedkope licentie wel goed, niet netjes maar het werkt wel. (persoonlijk vind ik 100 euro voor een licentie voor 1x ontiegelijk duur, zeker op een klein budget..)

Zal dan nog wel even opzoek gaan naar een ram setje die op de lijst voorkomt om problemen te voorkomen.
Even gezocht, als ik een ram setje uit de lijst kies die 3200 support dan kost het al 50 tot 60 euro meer. Dat vind ik te veel ten opzichte van een 2933 setje. Tevens is een 2933 setje vanaf die lijst ook al 40 tot 50 euro meer. Hier moet ik dus nog goed naar kijken.

Betreft die hdmi naar vga omvormer. Zoals ik begrijp is er inderdaad geen mogelijkheid om een simpele kabel te gebruiken om hdmi naar vga om te zetten. Maar dit is dus wel mogelijk met een (actieve) omvormer.

@Uszka Ik was al aan het twijfelen tussen die 2, dus gelijk maar vervangen voor de silverstone voeding.

@Strokjer2 Die rx570 kost 150 euro. Zou ik terug moeten naar een ryzen 3 1200. Dan lever ik ook in op SMT.
En zoals Grijs en Uszka al terecht opmerkte, speel ik geen zware games en ben ik wel gewend om op de laagste settings te spelen. Vergeleken met een gt510 is een 2400G natuurlijk al aardig snel.
Ook al zou ik dan op 1080 dikke fps hebben, moet ik ook eerst een 1080 monitor kopen :9

Me wensenlijstje bijgewerkt.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grijs
Ready to buy. Onthoud wel dat je iets als dit er bij moet kopen: https://www.bol.com/nl/p/...WEgA7YL8FXMxoChkcQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Topicstarter
Even zitten snuffelen naar een ander geschikt ram setje, dat valt niet mee.
Eigenlijk zijn alle andere die op de QVL lijst van dit moederboord staan, zowel 3200 als 3000/2933, redelijk aan de prijs. Ik hoef gelukkig nog niet vandaag of morgen een keus te maken dus dit hou ik sowieso even in het achterhoofd.

Ik kwam ook iets tegen over single rack and dual rack op de site van de moederboord : bij het kopje memory.

Na wat zoeken op QVL lijsten van verschillende moederboorden kwam ik het setje die ik gekozen had eindelijk tegen (klik, zoek op pagine naar: 'F4-3000C16D-16GISB'). Hier staat dat dit geheugen SS, single stack of met andere woorden single rank is. Als het goed begrijp tenminste.

Zou dus betekenen, naar aanleiding van het tabelletje, dat dit geheugen zonder problemen op 2933 zou moeten draaien.

Hoewel het dus niet op de 'gegarandeerd goed' lijst staat verwacht ik dat het wel gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Die G.Skill kit werkt op het Asrock bord.
Pagina: 1