Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infectious
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-10-2023
Ik zoek een?
In tegenstelling tot een topic wat ik hier eerder geplaatst heb, ben ik na lang wikken en wegen en meten op zoek naar een nieuwe TV kleiner dan 55 inch. Qua standaard maten kom ik al gauw op 49 inch uit, en ik denk dat dat net niet te groot is voor mijn relatief kleine kamer.

Wat is je budget?
Mijn budget is tussen de 700 en de 1000 euro zou ik zeggen. Voor een OLED had ik nog wel een euro of 500 extra over gehad, maar dat komt dan de volgende generatie maar, dan woon ik vast groter ;)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Op volgorde gebruik ik het voor PS4 Pro gaming (en zijn opvolger), Netflix content, soms content van de harde schijf als het via streaming niet te krijgen is, en als ik ooit weer kabel heb dan voor kabel. Maar games en streaming zijn de voornaamste usecases, waar de games in geen enkel opzicht op een competitive level zijn.

Verder zit ik op 2 a 3 meter als ik het zo afschat, en gebruik de TV doordeweeks voornamelijk savonds, maar er staat zo nu en dan wel wat zon op overdag. En ook zeker als ik hem in het weekend gebruik. Dus helderheid is wel van belang. Daarbij kijk ik soms onder een hoek (vanuit bed, maar dat probeer ik af te leren), en kijkhoek is dus ook wel een overweging, maar geen hele grote.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik kom zelf op de volgende drie opties:
pricewatch: Sony KD-49XF9005 Zwart
pricewatch: LG 49SK8500PLA Zwart
pricewatch: Samsung QE49Q6F (2018) Zilver

Ze staan op volgorde van hoe ik ze zelf (op basis van wat ik op internet lees) beoordeel. De sony lijkt het beste beeld te geven, maar is ook het duurste. De LG heeft een grotere kijkhoek maar is volgens mij iets minder bright en minder zwart. De Samsung komt volgens mij het minst goed (maar nog steeds goed) uit de testen van deze drie, maar heeft als voordeel dat hij een scherpe prijs heeft, iets betere gaming features (moeilijk te beoordelen voor mij), en integratie met samsung smartphone (dit heb ik, maar ik weet niet of dit me ook maar iets uitmaakt).

Welke vragen heb je hier nog over?
Mijn vraag is waar jullie op uit zouden komen, mocht je nu deze keuze willen en moeten maken. Komen er nog andere modellen in jullie gedachten op van merken waar ik minder bekend mee ben (panasonic, phillips)? Denken jullie dat een paar maanden wachten op 2019 modellen de moeite waard kan zijn?
En misschien niet helemaal op z'n plaats, maar zijn er nog plekken om goede aanbiedingen voor ditsoort toestellen te vinden? Ik ken alleen het OLED prijzen topic, en dan zit je vaak toch al ver onder de pricewatch prijzen. Er zijn vast leuke cashbacks, combinaties met sound bars e.d., waar ik niet zomaar op kom, die misschien de prijs hierarchie van het bovenstaande trio omver kunnen gooien.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

2 a 3 meter? Dan ga je het plezier van een 49" niet merken anders dan dat er ondersteuning is voor HDR en je naar een gloeiende plaat zit te kijken.

Heb zelf een Sony 43" aan mijn voeteneinde staan; ik zie absoluuut het verschil niet tussen 1080p en 2160p. Zelfs een testje met een hoge bitrate 720p tegen lagere bitrate 1080p zie je amper.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infectious
@MAX3400
Ja, is dat zo? Ik baseerde mijn 49 inch idee een beetje op https://www.rtings.com/tv...-to-distance-relationship maar ik heb er zelf niet echt een voorstelling bij. Suggesties rond de 43 inch zijn wat dat betreft ook welkom, alleen is mijn titel dan wat ongelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Volgens mij begrijp je me verkeerd? Als je van 4K wil kunnen genieten en zeker met je PS4, is eigenlijk alles onder de 55" niet voldoende om ervan te genieten.

Op de pagina die je linkt, staat een simpel grafiekje. Zit je 2 tot 3 meter van je TV, dan is 55" ongeveer de kleinste die je moet kopen.

Afbeeldingslocatie: https://i.rtings.com/images/optimal-viewing-distance-television-graph-size.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infectious
Ik begreep het absoluut verkeerd, ik weet niet precies waar ik de mist in ging maar ik heb het omgedraaid in mijn hoofd. 55 is echter gewoon te groot voor in mijn kamer ben ik bang. Maar misschien dan toch aan de 43 denken, zoals je aanraadt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Mijn persoonlijke mening. Te groot heb je niet heel snel. Ik zit ook 2-3m van mn 55" OLED en als mijn woonkamer niet zo klein was had ik wel 65" gewild.
Nu is idd zoals @MAX3400 al zegt het verschil tussen 4k en 1080p erg moeilijk waar te nemen in de zin van resolutie, maar ik kan tegenwoordig beter goed 4k materiaal vinden dan 1080p en daarin zie ik wel het verschil. 1300 euro voor een oled is wel duur, dus als je wat kleiner/goedkoper wil zou ik voor de fx9005 gaan. Krijgt altijd goeie kritieken hier op Tweakers :)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-10 22:31
Dat je niet veel profijt zult hebben van de 4k resolutie klopt, echter is de resolutie van een tv niet allesbepalend. Als je tegenwoordig een goede tv wilt ontkom je niet aan een 4k paneel. Om nu dus te beweren dat je geen plezier zult hebben aan een 49''4k tv met een kijkafstand van 2-3 meter is nonsens. Een tv met een goede contrast, kleurengamma en piekbrightness in samenhang met FALD voegen qua beleving meer toe dan de resolutie van een paneel.

Niet iedereen is gecharmeerd of vindt een grote tv (relatief) met een kleine (relatief) kijkafstand fijn om naar te kijken, daarentegen went de grootte van een tv wel snel. Knip een zwarte vuilniszak op maat ter grootte van een 49'' en hang deze aan de muur, dan heb je gelijk een indruk hoe groot 49'' in jouw woonkamer oogt.

De XF9005 is de beste keus met jouw wensen. Wachten op de 2019 modellen heeft weinig zin aangezien deze geen grote stappen hebben gezet tegenover de 2018 modellen daarnaast zullen ze de eerste tijd ook boven je budget zijn.

Qua prijs zou je de winkels in het OLED prijzendiscussie topic kunnen benaderen en onderhandelen over de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Freshouttheoven schreef op zondag 3 februari 2019 @ 21:09:
Dat je niet veel profijt zult hebben van de 4k resolutie klopt, echter is de resolutie van een tv niet allesbepalend.
+
Om nu dus te beweren dat je geen plezier zult hebben aan een 49''4k tv met een kijkafstand van 2-3 meter is nonsens.
Je spreekt jezelf enigszins tegen? Eerst is resolutie niet allesbepalend maar daarna is een 49" op grofweg 2.5m wel fijn? Zoals ik eerder al aangaf op mijn eigen bevindingen en wat je ook in het grafiekje kan zien; op die afstand zit je zelf op de grens van 720p/1080p qua optimaal zichtbare resolutie.

Dat heeft niks te maken met welke technieken er in een paneel zitten maar alles met het oplossend vermogen van je ogen oftewel wanneer kan je 2 afzonderlijke pixels nog onderscheiden tegenover wanneer 2 pixels door jou worden geinterpreteerd als "minder dan 2 pixels" en je dus automatisch kijkt naar een resolutie lager dan 2160p of whatever.
Wachten op de 2019 modellen heeft weinig zin aangezien deze geen grote stappen hebben gezet tegenover de 2018 modellen daarnaast zullen ze de eerste tijd ook boven je budget zijn.
Afgezien van budget nivelleer je dus exact de voordelen van 2019 / HDMI2.1 namelijk VFR oftewel freesync/gsync voor ondersteunde apparaten. Zo kan een Xbox One dus op apparaten met HDMI2.1 tot 120Hz weergeven zonder schokkerige ervaring als de framerate niet sneller gerenderd kan worden.

Aangezien je een TV niet voor een week of jaar koopt en we ook niet weten of & welke budgetten er bij @Infectious zijn voor een next-gen console (PS5 bijvoorbeeld), doe je nu aannames om iets niet te kopen of te overwegen of voor te sparen en de nieuwste technieken eenvoudig in de vuilnisbak te gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infectious
Een next gen console komt er absoluut, dus dat is wel een overweging. Dat de 2019 LG OLEDs hdmi 2.1 gaat ondersteunen kon ik vinden, maar een aantal andere OLEDs niet geloof ik? Ik kon nog weinig vinden over de specs van niet-OLED 2019 modellen, al heb ik misschien gewoon niet goed gezocht. Is de verwachting dat Hdmi 2.1 daartussen zit? Dat is misschien wel de moeite waard.

Wat ik hier in het topic hoor was ook wel mijn naïeve beeld van de kleinere Form factor tv's, dat naast de lagere resolutie (die misschien niet zo belangrijk is) de rest van de features ook wat minder toonaangevend zouden zijn. Maar als dat niet zo is moet ik het zeker overwegen.

Edit:
Als ik dit artikel lees, dan krijg de LG SM90 (ook in 49 inch) in ieder geval Hdmi 2.1. Gaat natuurlijk wel wat meer kosten als hij pas net uit is. https://www.flatpanelshd....on=showfull&id=1546474535

Los hiervan zal ik als ik thuis ben eens een meetlint neerleggen, gezien het verschil tussen 2 en 3 meter behoorlijk is.

[ Voor 20% gewijzigd door Infectious op 03-02-2019 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-10 22:31
MAX3400 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 21:26:
[...]

+

[...]

Je spreekt jezelf enigszins tegen? Eerst is resolutie niet allesbepalend maar daarna is een 49" op grofweg 2.5m wel fijn? Zoals ik eerder al aangaf op mijn eigen bevindingen en wat je ook in het grafiekje kan zien; op die afstand zit je zelf op de grens van 720p/1080p qua optimaal zichtbare resolutie.

Dat heeft niks te maken met welke technieken er in een paneel zitten maar alles met het oplossend vermogen van je ogen oftewel wanneer kan je 2 afzonderlijke pixels nog onderscheiden tegenover wanneer 2 pixels door jou worden geinterpreteerd als "minder dan 2 pixels" en je dus automatisch kijkt naar een resolutie lager dan 2160p of whatever.

[...]

Afgezien van budget nivelleer je dus exact de voordelen van 2019 / HDMI2.1 namelijk VFR oftewel freesync/gsync voor ondersteunde apparaten. Zo kan een Xbox One dus op apparaten met HDMI2.1 tot 120Hz weergeven zonder schokkerige ervaring als de framerate niet sneller gerenderd kan worden.

Aangezien je een TV niet voor een week of jaar koopt en we ook niet weten of & welke budgetten er bij @Infectious zijn voor een next-gen console (PS5 bijvoorbeeld), doe je nu aannames om iets niet te kopen of te overwegen of voor te sparen en de nieuwste technieken eenvoudig in de vuilnisbak te gooien?
Ik denk dat je mij verkeerd begrepen hebt. Waneer je puur naar de resolutie kijkt heb je gelijk, zoals je zelf al aangeeft kunnen je ogen individuele pixels bij een bepaalde afstand wel of niet onderscheiden. Dit staat buiten kijf.

Echter ben jij stellig en beweert dat je het plezier van een 49'' tv bij een kijkafstand van 2-3 meter niet zult merken. Het wel of niet plezier hebben staat niet in directe verband met de resolutie van een tv, dat je dus geen plezier kunt hebben van een 49'' 4k tv klopt niet. Ja, je hebt niks een de 4k resolutie bij een bepaalde kijkafstanden zoals in de grafiek die je gepost hebt.

Hier speelde ik op in en gaf aan dat resolutie niet allesbepalend is, er zijn namelijk andere factoren die meer kunnen toevoegen aan de kijkbeleving zoals een goed contrast, kleurengamma etc.
Als voorbeeld kan een 55'' tv met een contrastratio van 1000:1, kleurengamma van 60% en een 8bit paneel voor een stuk minder kijkbeleving zorgen dan een 49'' tv met een contrastratio van 5000:1, kleurengamma van 90% en een 10bit paneel (allebei dezelfde resolutie). Een Blu-ray schijf met geeft ook een mooiere beeld dan een 4K (Netflix) stream.

Ik hield wel rekening met het budget van TS, op dit moment is er alleen duidelijkheid van LG qua HDMI 2.1 support.

Ook al zouden andere fabrikanten ook volledige HDMI 2.1 support hebben op hun midrange en high end 2019 modellen dan heeft TS hier nog steeds niets aan aangezien deze tv's (de komende tijd) boven zijn budget liggen. Ik heb dus gekeken naar de wensen en budget van TS en daar heb ik op ingespeeld ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lipton1
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-10 15:22
Ik heb afgelopen weken dezelfde afweging gemaakt en de keuze is gevallen op de Sony 49XF9005. Tijdens de MediaMarkt 20% korting toegeslagen en kunnen oppikken voor 900€.

Had precies dezelfde tv's geselecteerd, maar op basis van internet reviews en een proefkijk bij de MM was de Sony duidelijk de betere optie. De LG beschikt over minder Dimming Zones en de Q6F vond ik ook minder omdat ie geen local dining heeft. Ook Android TV sprak me wel aan.

De tv nu een weekend in huis en erg tevreden! Erg makkelijk in te stellen (met behulp van je telefoon door Google koppeling!) en super mooi beeld met standaard instellingen. Zit ook 2.5 meter van m'n tv en vindt dit een erg fijn formaat. Weet niet of dit voor jou de 200 euro extra waard is, maar ik zou zeker de Sony aanbevelen, zeker als hij in de aanbieding is!
Pagina: 1