Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Peaq laptop boot problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik heb een Peaq laptop c1015 laptop, door de vorige eigenaar is hier een Ssd in gezet. Prima ding voor werk/studie, erg snel. Ik ben er zeer tevreden mee en nu ook aan gewend geraakt dus wil hem graag blijven gebruiken.

Na een paar maanden gebuik heeft hij vandaag voor de tweede maal de brui eraan gegeven. Hij start Windows niet meer op, de melding 'windows boot Manger failed' verschijnt. Starten in veilige modus of systeemherstel werkt niet. De vorige keer was er een soortgelijk probleem, op de melding na hetzelfde.

Nu heb ik met een usb windows opnieuw weten te installeren, oude bestanden kunnen niet hersteld worden omdat deze 'beschadigd' zijn. (Deze laptop heeft een uefi bios zonder legacy optie)

De eerste keer maakte ik mij geen zorgen, alle bestanden zaten in de cloud. Wel erg onhandig natuurlijk en wat saai werk. Nu het voor de tweede maal weer gebeurd, vrees ik dat er daadwerkelijk hardware stuk is.

Ik ben helaas geen kenner, ik zou ook niet weten waar het aan zou kunnen liggen. Google maakt mij niets wijzer.

Heeft iemand tips? De laptop is natuurlijk niet betrouwbaar genoeg als hij om de paar weken de brui eraan geeft.

Alle reacties

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-11 22:27

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Geeft hij dan ook iets van een foutcode aan? Vreemde issue.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:24
Check de status van de ssd met Crystaldiskinfo. https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/

Verwijderd

Topicstarter
Luchtbakker schreef op zondag 3 februari 2019 @ 17:06:
Geeft hij dan ook iets van een foutcode aan? Vreemde issue.
Hij heeft geen foutcodes, eigenlijk geen aanknopingspunten behalve dat herstel niet werkt, en het booten van de ssd niet lukt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal windows zo wederom instaleren en het proberen, hopelijk geeft dat enige informatie.
Ik kom hier later op terug, alvast bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
Update: hij weigert nu ook Windows te installeren. Hij stopt met de melding 'unable to boot to next installation phase'

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-11 12:33

-36-

Trust me. I'm an amateur

Als je windows helemaal niet meer kan installeren is het meestal foute boel. Is je installatie medium hetzelfde als de vorige keer, en staat secureboot uit/gereset? Als je een 2e hdd naast de ssd hebt haal die voor installatie er dan ook even uit. En probeer anders desnoods met een andere PC of bootcd de SSD wat uitgebreider te testen. Verder vinden SSD's het vaak niet leuk om onaangekondigd al werkend van de power afgesloten te worden, misschien dat dat het geval is geweest? Dus laptop gaat in slaapstand, battery raakt op, SSD gaat van de stroom af zonder cache weg te kunnen schrijven (of een vergelijkbaar scenario), gevolg: errors.

ps binnen 24uur is het de bedoeling om je post te editen ipv je topic te kicken met een nieuwe post

[ Voor 14% gewijzigd door -36- op 04-02-2019 13:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
-36- schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:57:
Als je windows helemaal niet meer kan installeren is het meestal foute boel. Is je installatie medium hetzelfde als de vorige keer, en staat secureboot uit/gereset? Als je een 2e hdd naast de ssd hebt haal die voor installatie er dan ook even uit. En probeer anders desnoods met een andere PC of bootcd de SSD wat uitgebreider te testen. Verder vinden SSD's het vaak niet leuk om onaangekondigd al werkend van de power afgesloten te worden, misschien dat dat het geval is geweest? Dus laptop gaat in slaapstand, battery raakt op, SSD gaat van de stroom af zonder cache weg te kunnen schrijven (of een vergelijkbaar scenario), gevolg: errors.

ps binnen 24uur is het de bedoeling om je post te editen ipv je topic te kicken met een nieuwe post
Het is beide keren wel voorgekomen op de momenten dat de laptop een dag of twee niet gebruikt werd. De accu was echter niet leeg. Is het bij Ssd raadzaam om hem altijd gewoon af te sluiten het eind van de (werk)dag ipv lui op slaapstand?

Ik zal vanavond trachten om de ssd verder te testen. Als deze vervangen moet worden is het geen probleem, ik moet echter eerst weten of dat ook echt de oorzaak is 😉

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan de SSD meestal ook testen met een bootable disk van de SSD fabrikant.

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-11 12:33

-36-

Trust me. I'm an amateur

Verwijderd schreef op maandag 4 februari 2019 @ 17:47:
[...]

Het is beide keren wel voorgekomen op de momenten dat de laptop een dag of twee niet gebruikt werd. De accu was echter niet leeg. Is het bij Ssd raadzaam om hem altijd gewoon af te sluiten het eind van de (werk)dag ipv lui op slaapstand?
In principe hoeft het niet, bij een moderne laptop met W10 en alle drivers ed geïnstalleerd zou het energiebeheer automagisch goed moeten zijn. Maar slaapstand/hybernate blijft nog wel is een puntje waar het mogelijk mis kan gaan. Zeker als blijkt dat de rest van de hard en software wel in orde is. En het is wat vergezocht maar je zou ook nog kunnen kijken of er BIOS updates beschikbaar zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door -36- op 04-02-2019 18:30 ]

Pagina: 1