Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FinalAtonement
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-08 15:17
We hebben een paar jaar terug een huis gekocht waarin een Bulex ketel geinstalleerd staat.

Nu is het best een groot huis, en zou dus de kamers boven apart willen verwarmen.

Dit zou ik via z-wave thermostaatknoppen icm met een tado thermostaat willen doen, via een Homey.
Nu is het enige probleem dat Bulex een apart protocol gebruikt, namelijk eBus.

Hiervoor bestaan interfaces om het eBus protocol om te zetten naar een Opentherm protocol.

Maar deze interface van Bulex kost €115, terwijl je een (op het eerste zicht) identieke interface voor AWB kunt kopen voor €50-60.

Mijn vraag is of deze awb interface ook zou werken op een Bulex ketel?

Het gaat om de volgende interfaces:

AWB

Bulex

Op het eerste zicht hebben deze zelfs hetzelfde artikel nummer.

Iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Zijn er geen thermostaten die gewoon eBus gebruiken, zodat je geen conversie nodig hebt naar Opentherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:10
Dit is meer Domotica. WVB >>> DED

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FinalAtonement
kevlar01 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:05:
Zijn er geen thermostaten die gewoon eBus gebruiken, zodat je geen conversie nodig hebt naar Opentherm?
Daar ben ik naar op zoek gegaan, triestig weinig.
Blijkbaar enkel thermostaten van Bulex zelf, en daar is de keuze extreem beperkt :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michber
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08-2021
Heb je ondertussen al een oplossing gevonden voor je Bulex thermostaat, zit hier met hetzelfde probleem.. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FinalAtonement
Dit topic volledig uit het oog verloren, maar ondertussen opgelost geraakt.

Ik heb geprobeerd met een module bij in de ketel te steken, dit gaf beperkt succes.
Na weken mailen en bellen met klantendiensten tussen bulex en Tado, de module er tussen uit gehaald, en de Tado rechtstreeks op de bulex gehanhen, en poef, dit bleek gewoon te werken.

Waarom Bulex niet in de handleiding kan zetten dat een deel van hun ketels gewoon OpenTherm ondersteunt gaat mij te boven, maar dat doen ze blijkbaar wel.

Wie antwoord zocht over de modules van eBus naar opentherm, deze zijn onderling inwisselbaar tussen AWB/vaillant/bulex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonson
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 31-07-2022
Ik zit met dezelfde vraag, maar hoorde dat de Bulex dan z'n modulerende werking verliest en enkel aan/uit schakelt (en dus meer verbruikt). Klopt dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeePke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-11-2024
Als je bv een Nest op aan/uit aanschakelt verlies je de modulerende functie idd.
Ik zoek ook een oplossing op deze modulerende functie te behouden mét Nest, iemand ervaring?
De AWB module is denk ik de oplossing en die is te koop voor +/- 60€ online.
Maar hou sluit je dan de Nest aan?
Ergens zag ik dat de 2 contacten van de module naar de Heat Link gingen, contacten OT1/OT2.
En hoe zit dat met de andere bekabeling: ofwel gebruik je de Nest remote ofwel bekabeld.
Als ik het goed begrijp dan is een bekabelde Nest gekoppeld aan T1/T2 en dus geen fysische koppeling meer met de ketel.
Wil je remote dan laat je deze vrij.

Maw op de ketel zal enkel nog 1 kabel de sturing doen, nl de kabel komende van de Heat Link OT1/OT2 naar de module.

Kan iemand dit bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeePke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-11-2024
FinalAtonement schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:30:
Dit topic volledig uit het oog verloren, maar ondertussen opgelost geraakt.

Ik heb geprobeerd met een module bij in de ketel te steken, dit gaf beperkt succes.
Na weken mailen en bellen met klantendiensten tussen bulex en Tado, de module er tussen uit gehaald, en de Tado rechtstreeks op de bulex gehanhen, en poef, dit bleek gewoon te werken.

Waarom Bulex niet in de handleiding kan zetten dat een deel van hun ketels gewoon OpenTherm ondersteunt gaat mij te boven, maar dat doen ze blijkbaar wel.

Wie antwoord zocht over de modules van eBus naar opentherm, deze zijn onderling inwisselbaar tussen AWB/vaillant/bulex.
Hoe schakel je dan, via aan/uit?
En dan Tado toch op modulerende functie (vermoed dat die ong hetzelfde werkt als een Nest).
Waar kom je te weten dat je ketel modulerend ondersteunt zonder de extra module? Lijkt me wel vreemd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjonnerd
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-09-2022
Ik had precies hetzelfde probleem. Een nieuwe ketel van Bulex Thermomaster die enkel nog ebus heeft, en geen Opentherm.
Maar wel een thermostaat die Opentherm spreekt (Honey Evohome).

De kaart van Vaillant VR33/ABW/Bulex interface kaart ebus-Opentherm is allemaal dezelfde kaart.

Deze past perfect in een nieuwe BUlex ketel, in een slot dat er speciaal voor is gemaakt.
Aankoppelen aan de X32 poort, je thermostaat op de 2-draads van de nieuwe kaart, en klaar! (ebus openlaten, en 2 brugjes laten zitten).

Hieronder de foto met de nieuwe kaart geïnstalleerd, maar de thermostaat nog te verzetten van ebus naar Opentherm.
Iemand die een gelijkaardige Bulex ketel heeft zal gelijk de toevoeging merken, en ziet er eigenlijk origineel uit (want ketel voor gemaakt).

Krediet gaat naar: https://www.bricozone.be/...ulex-thermomaster.134283/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9iMz7ijaG0nbabLSFV8vzbU43KU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J61MjVGrwqKMpnGtktmIlqHE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 08:52
Ik heb dezelfde ketel. Kort vraagje: zet je een brug je op de rt24V of niet?

Volgens de handleidingen die ik online vind, staat die brug geconfigureerd. Alleen blijft hij bij mij dan warmen tot 60 graden, zelfs wanneer de verwarming uit staat op de evohome.

Edit: opgelost. De opentherm ontvanger gereset (15 seconden induwen) en dan opnieuw ‘pairen’ (5 seconden induwen) en hij moduleert!

[ Voor 75% gewijzigd door needless to say op 19-09-2022 00:21 ]

Pagina: 1