Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Luchtwarmtepomp of toch een HR-ketel

Pagina: 1
Acties:

• HL1974
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 03-02 11:58
Om gek van te worden: verschillende, gedateerde en soms tegenstrijdige informatie over lucht water warmtepompen. Help, wie kan me in de juiste richting wijzen....

Onze nieuwbouwwoning is over 7 maanden klaar en de keuze welke energiebron wakkert aan. Ik wil een keuze maken tussen een lucht water warmtepomp (vaillant arotherm 155/2) of een HR-ketel. Ik zou graag willen weten welk apparaat nu de laagste energierekening oplevert. Ik vind geen bronmateriaal over het standaardverbruik van de pomp op jaarbasis.

• mightym
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 08:47

mightym

9620 Wp+ 7.5 kW Ecodan

Hoe ziet het afgiftesysteem er uit?
Als je overal vloerverwarming of een ander LTV systeem hebt, dan levert een warmtepomp op jaarbasis een besparing tov de cv ketel. Tenzij de aanleg zo duur is dat je binnen de levensduur van de warmtepomp de meerkosten niet hebt terugverdiend.
In Nederland worden zeer hoge prijzen gevraagd voor warmtepompen, met wat slim zakendoen kun je heel veel besparen..

Voor de COP gegevens kun je de Tweakers database gebruiken:

http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/

Vanaf een COP van 2,7-2,8 op jaarbasis is een warmtepomp concurrerend met een CV ketel.

mightym wijzigde deze reactie 03-02-2019 12:03 (19%)

9620 Wp+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan + 300L boiler

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

Echt stil zijn ze niet, volgens de documentatie.
65 dB
https://www.vaillant.nl/d...al-handl-nl-be-775758.pdf

Kun je niet afwijken van die keuze?
Panasonic monobloc ofzo?

Zeker in combinatie met zonnepanelen (en "grotendeels" zolang we mogen salderen) is het een goedkoop verwamingsprincipe

Verbruiksgegevens van andere merken (dan de vaiilant) vind je hier.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 03-02-2019 12:08 (15%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Soldaatje
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23-04 23:26
Waarom niet allebei, een hybridesysteem. Vanaf 2021 mag een gewone ketel ook niet meer verkocht worden.

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 14:40
Soldaatje schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:26:
Waarom niet allebei, een hybridesysteem. Vanaf 2021 mag een gewone ketel ook niet meer verkocht worden.
Waar haal je dit vandaan? Dit is geopperd maar gelukkig nog lang niet doorgevoerd om het doodsimpele feit dat veel huizen überhaupt niet te verwarmen zijn met de huidige warmtepompen en ons stroomnet de vraag helemaal niet aan kan.

Voor wat betreft nieuwbouw. Wat is je warmteverlies? De meeste nieuwbouwhuizen hebben zo'n laag warmteverlies dat ik een warmtepomp zou installeren.

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
Hybridesystemen zijn vnml heel duur en complex. Installatiebranche schuift die systemen graag weg omdat ze dan dubbel kunnen vangen: zowel voor de warmtepomp als de CV, en dan ook in combinatie met het onderhoud eraan. Verder heb je met een hybride systeem nog 1 groot nadeel: een gasleiding met vastrecht, netbeheerderskosten en capaciteitstarief.

Ik zou in 2019 geen nieuwbouw zetten met gas. Mooi aan de inductiekookplaat met een warmtepomp voor verwarming. Zal je voor tapwater nog iets van een boiler moeten neerzetten. Neemt allemaal net even wat meer ruimte dan een kale CV ketel, maar is qua kosten de moeite waard.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True