Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julesje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-08-2024
Mijn vraag
Ik heb een pc bestelt, echter als ik alle componenten op pcpartpicker zet krijg ik de volgende note: "The motherboard M.2 slot #1 shares bandwidth with SATA 6.0 Gb/s ports. When the M.2 slot is populated, two SATA 6.0 Gb/s ports are disabled." Aangezien de b450 tomahawk 6 SATA ports heeft en er twee niet werken door de m.2. lijkt het mij dat ik 1 m.2 drive erin kan doen en SATA drives. Mijn vraag is of dit ook waar is?

Relevante software en hardware die ik gebruik
SSD: Crucial P1 m.2-2280 500GB
Moederbord: MSI B450 Tomahawk

Ik gebruik op het moment nog geen extra hard drive maar wil dit later waarschijnlijk wel nog toevoegen als ik te weinig opslag ruimte heb.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de note opgezocht op internet en wat ik dacht bleek te kloppen maar ik vond de antwoorden niet heel duidelijk en wist het niet zeker daarom vraag ik het hier.

Beste antwoord (via Julesje op 03-02-2019 11:33)

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 11:34
Dit staat in de manual van de B450 Tomahawk:
SATA5 and SATA6 ports will be unavailable when installing a M.2 device in M.2 slot.
Zal hetzelfde werken als mijn ASRock B450 Pro4. Uit de handleiding van mijn moederbord:
M2_2, SATA3_3 and SATA3_4 share lanes. If either one of them is in use, the others will
be disabled.
De B450 Pro4 heeft de volgende aansluitingen:

SATA3 Connector (SATA3_1)
SATA3 Connector (SATA3_2)
SATA3 Connector (SATA3_A1)
SATA3 Connector (SATA3_A2)
SATA3 Connector (SATA3_3)
SATA3 Connector (SATA3_4)

De laatste in dit lijstje werken dus niet als je een SATA m.2 SSD gebruikt, alle andere SATA poorten werken nog gewoon.

[ Voor 55% gewijzigd door agoNITE op 03-02-2019 11:19 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 11:34
Dit staat in de manual van de B450 Tomahawk:
SATA5 and SATA6 ports will be unavailable when installing a M.2 device in M.2 slot.
Zal hetzelfde werken als mijn ASRock B450 Pro4. Uit de handleiding van mijn moederbord:
M2_2, SATA3_3 and SATA3_4 share lanes. If either one of them is in use, the others will
be disabled.
De B450 Pro4 heeft de volgende aansluitingen:

SATA3 Connector (SATA3_1)
SATA3 Connector (SATA3_2)
SATA3 Connector (SATA3_A1)
SATA3 Connector (SATA3_A2)
SATA3 Connector (SATA3_3)
SATA3 Connector (SATA3_4)

De laatste in dit lijstje werken dus niet als je een SATA m.2 SSD gebruikt, alle andere SATA poorten werken nog gewoon.

[ Voor 55% gewijzigd door agoNITE op 03-02-2019 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sata 5 en 6 poort gaan dan uit

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbydw
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-05 22:06

robbydw

live your life

Heb jij deze build nog @Julesje ? De reden dat ik dit vraag is dat mijn zoon hetzelfde MSI board heeft en hij deze wil upgraden. Hiervoor heb ik 16GB RAM gekocht (Corsair Vengeance LPX 2x 8GB 3200Mhz). Na een aanpassing in de BIOS (A-XMP mode 2) draaien deze bankjes zonder problemen op 3200Mhz

Vervolgens heb ik een WD_Black SN770 NVMe SSD geplaats in het M.2 slot (SSD wordt volgens de sheet van MSI ondersteund) geplaatst met als doel zijn huidige SATA SSD inhoud (bootdisk) daarheen te kopieren.

Echter als ik de PC boot op deze wijze gebeurt er niks. Beeld blijft zwart en kom ook niet in de BIOS. Haal ik de WD SSD eruit en start de boel opnieuw op, dan werkt alles weer naar behoren.

In de BIOS kan ik niet echt settings vinden die verband houden met een evt mogelijkheid om het slot te (de)activeren. Ook het loskoppelen van de SATA SSD om enkel te booten vanaf de NVMe SSD geeft hetzelfde zwarte scherm.

Die SSD zit overigens op SATA port 1 en dus niet op de beruchte 5 of 6. Nu heb ik gelezen dat de videokaart verplaatsen naar een ander slot een mogelijke oplossing zou zijn als ook een CMOS reset. Beiden gedaan (laatste door batterij er uit te halen) maar zonder resultaat.

Kun jij mij misschien jouw settings en config delen zodat ik deze kan vergelijken. Heb echt geen idee wat ik over het hoofd zie.

Het kan natuurlijk de at de SSD defect is maar dan zou ik toch op zijn minst beeld moeten hebben en de BIOS in moeten kunnen ?

Oorzaak waarschijnlijk gevonden. Lijkt erop dat de Ryzen 5 processor in tegenstelling tot het moederbord geen gen. 4 M2 SSD ondersteunt. Nu dus maar een gen 3 besteld.

[ Voor 9% gewijzigd door robbydw op 15-11-2023 22:01 ]

Geen commentaar