Muren en vloer isoleren van een jaren 30 woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:10
Mijn partner en ik zijn geïnteresseerd in een vrijstaande jaren 30 woning. Deze woning is niet voorzien van enige vorm van isolatie. Nu lijken ons het isoleren van het dak en het plaatsen van HR++ gewoon goed te doen en dat hoef ook niet zo moeilijk te zijn. Wij willen deze woning volledig gaan renoveren en daarom direct aan de toekomst gaan denken door het installeren van een warmtepomp. Daarvoor moet de woning natuurlijk wel volledig geïsoleerd zijn. Echter de vloerisolatie en wand isolatie zorgt toch voor wat twijfelen wat nou uiteindelijk het beste is. Het huis bestaat uit twee delen. Het woonhuis zelf en daar achter een grote garage. Beide bevinden zich onder de schuine kap. Van buiten valt het niet gelijk op dat het achterste deel een garage is. Echter heeft de woning een spouwmuur en kruipruimte. De garage willen wij bij de woning gaan trekken. Deze garage heeft (zoals ik kan beoordelen op de foto's want we moeten de woning nog aan bezichtigen) een steens muur en waarschijnlijk een betonvloer die direct op het zand is gestort. Bij de woning zelf is er dus de mogelijkheid om de spouwmuur vol te laten lopen met een vorm van spouwmuurisolatie. Waarschijnlijk is de spouw wel smal. We zouden deze ook vanuit de binnenkant van de woning kunnen isoleren. Je verliest wel wat ruimte in huis. Echter is dat nog te doen met een woonoppervlak van 260m2. Wat raden jullie aan en waarom? Om de wand van de garage te kunnen isoleren moeten zal er sowieso gekozen moeten worden voor het isoleren aan de binnenzijde van de woning...? Of zijn er nog andere dingen te bedenken. Daarnaast zitten we met in de garage met het "probleem" dat koudebrug heet. Zou je dat op kunnen lossen door de volledige betonnen vloer eruit te laten halen, deze te isoleren en daarna weer en nieuwe betonvloer te storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:55

Yucon

*broem*

Ik heb er zelf niet bijzonder veel verstand van, maar van horen zeggen: die jaren 30 woningen met spouw hebben ook nog wel eens koudebruggen in de spouw zitten. Als je die spouw isoleert wordt dat effect versterkt en kun je op die plekken op de muur condensvocht krijgen. Bron: schoonpa met een bouwkundige achtergrond en een vrijstaande jaren 30 woning.

Zelf kan ik het niet op waarde schatten, maar dit is typisch iets dat je als leek niet zou verwachten. Om die reden is het misschien verstandig dit heel erg goed te laten checken. Als je kijkt wat je voor een beunhazen tegen kunt komen zou ik namelijk niet bij voorbaat er van uit gaan dat de isolatieboer wel zal weten wat hij doet, en als het er in zit heb je het nog niet 1-2-3 weer er uit.

Is het trouwens technisch wel mogelijk om die garagevloer te verwijderen zonder de fundering te beschadigen? Soms is de vloer tevens fundering en dan wordt het misschien wat moeilijker.

[ Voor 10% gewijzigd door Yucon op 03-02-2019 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Spouw vol laten spuiten met EPS parels is veel en veel sneller dan een voorzetwand aan de binnenkant. Het is niet alleen die voorzetwand he, maar ook nieuwe vensterbanken en schotten etc. bij de ramen.

De isolatieboer moet eerst de spouw inspecteren of deze schoon is. Als je mazzel hebt is die spouw perfect schoon en leeg. Maar gezien de spouw veelal maar 4-5 cm is, kom je bij lange na niet aan de Rc waarde van een nieuwe woning.

Als je de garagevloer er uit haalt en opnieuw aanlegd zou ik daar meteen ook vloerverwarming in doen. Voor de wanden zit je daar wel vast aan voorzetwanden. Of van buitenaf nog een muur er omheen.

In het geval je met voorzetwanden aan de gang gaat, denk dan ook eens aan wandverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03:34
Je kunt ook aan de buitenzijde isoleren, verandert wel het aanzicht wat niet altijd gewenst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpandriesse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-03 10:51
@Sunri5e
Beste Sunri5e,

Is de woning gekocht en zo ja, wat voor een isolatie methode hebben jullie dan uiteindelijk gekozen?

Wij hebben een vergelijkbare situatie (Achterste deel heb ik met 80mm pir een voorzetwand tegenaan gezet en er lag beton op het zand, die heb ik er uit gehaald 100mm pir gelegd en daar een dekvloer met vloerverwarming in gelegd).

Nu is de voorkant van het huis aan de beurt. In spouw gezet, maar beperkt van spouwbreedte en oud, dus het heeft niet mijn voorkeur om dat te isoleren. Het idee is om de binnenzijde te voorzien van 40mm pir met gips afwerking, direct geplaatst (lijmen/schroeven) tegen de wand. Ben benieuwd waar jullie voor gekozen hebben en waarom (als de koop door ging, that is).