Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[3d printer]Anet A8 extruder stopt steeds

Pagina: 1
Acties:

• TomsDiner
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 22-04 00:54
Sinds een maand of vier heb ik een Anet A8, en die heeft denk ik 30-40 dingen geprint. Allemaal ABS. Op wat warpen na geen problemen.

Recent heb ik 'em een beetje gepimpt:

Samenvatting:
  • Aluminium frame
  • Ikea Lack behuizing
  • Bowden Extruder
  • Octoprint server (Orange Pi One)
  • Mosfet voor Extruder heater
  • Heatbed vervangen door 220 volt exemplaar met relais
  • Marlin op het board gezet
Je herkent 'em niet meer terug. De printkwaliteit ging vooruit:

Met de nadruk op "ging", want na benchy ging het mis. Drie prints op rij worden niet afgemaakt omdat de stappenmotor stopt vlak voor het einde:

Bij de eerste print had ik niet door dat de extruder gestopt was, en heb ik netjes tot half twee 's nachts gewacht tot de print klaar was. Helaas wad het laatste half uur dus voor niets: Alle bewegingen werden gemaakt, maar er kwam niets uit de spuitmond.

Ik dacht dat ik een verstopping had, en heb de volgende morgen de printer voorverwarmd, waarna ik via het menu wat filament extrudeerde. Dat ging prima, en ik heb gelijk de tweede print gestart. Het resultaat zijn print 1 en 2 boven op de voorgrond. Na zo'n 80-90% stopt de extruder, maar waar een niet draaiende stappenmotor normaal Octoprint doet besluiten de printopdracht te cancellen, heeft Octoprint niets door.

Na print 2 is niet gelijk print drie gestart. Omdat ik ABS-juice als kleefpasta gebruik, zit er vaak wel meer dan een uur tussen twee prints. Maar de printer startte gewoon op. En begon aan de derde print.Dat is de achterste op de foto. Deze is bijna af, wanneer de extruder wederom stopt.

Echter krijg ik nu ook rare tekens in het display. Deze foto is een voorbeeld, het home-screen is één onleesbare brij.

Ik heb twee steppenmotors losgehaald (waaronder de extruder-steppenmotor), en met een losse draad als test alle kanalen (E, X, Y, Z1 en Z2) getest. Beide steppenmotors werken op alle kanalen, behalve E. Die nu dus (even?) helemaal niets meer doet.

Is mijn board stuk? Of heb ik iets doms gedaan? Ik verdenk de bowden extruder indirect. Ik heb geprobeerd een zo kort mogelijke leiding aan te leggen om de weerstand laag te houden:

Toch zal er altijd iets meer weerstand zijn. Echter zie ik de normale kenmerken van een te hoge weerstand niet (het door de tandwielen vernielde filament).

Het board zit met alle elektronica verstopt onder Lack 01. Het is een beetje lastig zien, omdat ik de losse stappenmotor draden nog heb hangen. Maar de print ziet er onbeschadigd uit.

Mijn vragen:
  • Ik neem aan dat de kans heel groot is dat ik een nieuw board mag gaan halen. Of zie ik iets over het hoofd?
  • Is er een te verwachten logisch verband tussen één van mijn wijzigingen en het zomaar stukgaan? (Zoals de bowden extruder)

• Sine
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 25-04 07:30
Ik zie een paar dingen waar ik elektrisch gezien de kriebels van krijg, dat voedingstouwtje naar die Opi bijvoorbeeld is wel erg dun. En ik zie van die spaghetti nog wat meer heen en weer zwengelen.

Heb je draden verlengd? Dat kan zomaar eens een probleem zijn, zeker voeding van de diverse onderdelen. Stepper drivers bijvoorbeeld gebruiken flinke stromen en als daar de massa lijn niet dik genoeg van is (of te lang) krijg je spanningsverschillen tussen de verschillende onderdelen waar je de meest wazige storingen door kunt krijgen.

Sine wijzigde deze reactie 02-02-2019 23:41 (3%)

Repareren doe je zo.

• jbhc
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 08:23
Ik gok dat je last hebt van verstoring doordat alles zo dicht op elkaar zit.

• TomsDiner
De bedrading zat netter, maar is even losgehaald (meeste steppenmotor kabels hangen nu ook los). De ruimte is dieper dan het lijkt, zo raakt de usb kabel de mosfet niet. En de bovenste helft heeft ook nog een ventilator op de coverplaat (die nu verwijderd is) zitten.

De Pi zou volgens mij 5 volt / 300 mah mogen gebruiken, dan zou moeten kunnen met de "knutseldraad dikte". Ik heb de warmte in deze ruimte tijdens de eerste drie uur gebruik gemeten (de benchy), en niets wordt warmer dan lauw (op de mosfet na. Die wordt 35-40 graden. (Extruder mosfet, heatbed heeft geen mosfet).

En of het in de draden zit.. Dan zit het nu op het board, want alle stappenmotors zijn aan te sturen, behalve het extruder kanaal.

• TomsDiner
Update:

Mede dankzij reddit....

Om een extruder kanaal te testen moet de extruder verhit zijn, anders is de stappenmotor disabled.

Dempt! Dat heeft me veel uitzoektijd gekost.... Ik kan het kanaal alleen testen door eerst te preheaten, en dan doet alles het ook weer gewoon... Op internet kom ik veel mensen tegen met soortgelijke problemen, (extruder motor stops working during printing) en het zou draadbreuk of een probleem met warmte kunnen zijn. Ik heb het compartiment van een thermometer voorzien. Daar was niets raars aan te zien. Ga vandaag maar eens testen met de printplaat los met een warmtemeting op het koelblokje.

• jbhc
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 08:23
Draait de orginele software nog op dat ding?

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Nu online
Alle bedrading een keer controleren (doormeten) en zorgen dat het goed is aangesloten (met een goede connectie dus). Zou ook eens een nieuwere versie van Marlin flashen als de originele er nog op draait.

Inventaris

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 12:51
Een niet draaiende stappenmotor is met het standaard bord niet te detecteren trouwens daar heb je bijv stallguard voor op de trinamic stepper drivers. Daar zal octopi niet op stoppen.

Het is ff de vraag of als er geen filament meer uitkomt de extruder motor niet draait - > probleem met de driver op het moederbord mogelijk oververhit

Of de temp van je hotend is gezakt waardoor niets meer extrude en je motor gewoon doort filament draait.

Ik heb trouwens op mijn anet de extruder en z axis geswapped, op de z axis kan je namelijk de current regelen misschien wat lastiger met een dual z.

Rmg wijzigde deze reactie 06-02-2019 19:36 (27%)

• ThaStealth
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 12:06
Hier wat tips wat ik in mijn korte 3D print carrière al heb geleerd:

Wat merk je precies aan de extruder motor? Doet hij helemaal niets meer? Of hoor je hem skippen? Wat gebeurd er als je de print paused, het filament verwijderd en weer verder gaat (zonder filament).

- Ik zie dat je een E3D achtige hotend hebt, misschien uit China? Bij die van mij had ik bij bijna allemaal het probleem dat de hotend blokkeerde omdat de retraction te hoog stond en hij semi gesmolten zooi terugtrok wat uiteindelijk jamde
- Gooi die voeding van de Anet de deur uit en bestel je een voeding in Europa met CE markering, omdat je heatbed op de 230v zit hoef je geen 25+ A voeding te zoeken, maar > 10-15A is wel fijn
- Haal het display uit je enclosure, vooral met ABS zal het daar nogal warm worden (wat is trouwens je enclosure temp? Kan ook de rare symbolen verklaren, en waarom de extruder motor ermee stopt. Als dit het geval is kun je overwegen om de extruder motor buiten de enclosure te hangen.
- Je kan de cold extrusion prevention uitzetten in de firmware, maar het is gewoon een veiligheidsmaatregel. Alleen handig voor tijdens testen van de extruder
- Je draadkleuren van de MOSFET naar de hotend zijn niet correct en erg verwarrend (dacht dat ik naar 230v zat te kijken)
- Je moet bekijken wat handig is met betrekking tot een MOSFET voor je heater. Hij trekt maar een paar A, niet zoals het heatbed wat >8A zit. Nadeel van de mosfet is dat als hij kapot gaat hij blijft verwarmen, en Marlin dus geen controle meer heeft (een printer shutdown in Marlin heeft dus geen zin omdat hij power blijft krijgen van je voeding). Je zult dus iets moeten hebben wat de voeding echt uitzet.
- Investeer in een Z level sensor (BLTouch ofzo), kwaliteit van de prints gaat vooruit en (bijna) geen bed level onzin meer.

Mess with the best, die like the rest

• StapelPanda
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 08:49
ThaStealth schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:33:
- Ik zie dat je een E3D achtige hotend hebt, misschien uit China? Bij die van mij had ik bij bijna allemaal het probleem dat de hotend blokkeerde omdat de retraction te hoog stond en hij semi gesmolten zooi terugtrok wat uiteindelijk jamde
Ditzelfde heb ik ook gemerkt bij het ombouwen van mijn A8 naar een bowden setup. Wat bij mij het meest heeft geholpen is de heatbreak vervangen door eentje met een PTFE/teflon liner. Tot nu toe alleen PLA geprint, dus durf geen uitspraak te doen over ABS.

Wat ik wel mis in het verhaal is: stopt de extruder motor daadwerkelijk, of is deze lekker het filament aan het wegkauwen op een plek? dit zou zichtbaar moeten zijn op de plek van de extrudermotor/tandwiel.

• ManIkWeet
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 09:23
Heb je de juiste board configuratie gebruikt toen je Marlin flashte? Anet heeft weinig flash ruimte. Zo moet je bijvoorbeeld SD uitzetten als je een BLTouch wilt gebruiken.

• WeeDzi
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 12:54
zoals ik naar het plaatje kijk, heb je toevallig steppers afgesloten (kabel losgetrokken) terwijl er spanning op het bordje stond? If so dan heb je hoogst waarschijnlijk een driver kapot. volgens mij heb ik alle andere opties hierboven wel gezien.....

ook een terechte vraag idd stopt de extruder of stopt de doorvoer? als je een cheapass nozzle hebt zou ik die napluizen grootste kans dat daar iets niet goed vast zit. >>maar dat verklaard niet de vage tekens in je scherm....
StapelPanda schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:19:
[...]

vervangen door eentje met een PTFE/teflon liner. Tot nu toe alleen PLA geprint, dus durf geen uitspraak te doen over ABS.
een teflon liner met ABS werkt niet, dan moet de nozzle boven de smelt temp van Teflon komen en smelt je liner

WeeDzi wijzigde deze reactie 14-02-2019 10:39 (27%)

• TomsDiner
-O- -O-

Schaamrood op de kaken...

Ik loop als eerst even langs de tussentijds geposte zaken:

@jbhc @ManIkWeet : Software: niet meer origineel, mocht niet van Octo. De firmware die ik had was brandgevaarlijk... Merlin draait erop.

@Rmg : In het begin had ik de x belt aan de verkeerde kant vastgemaakt. (Dus zeg maar de belt aan de bovenkant aan de extruder unit vastgezet, waardoor alles in spiegelbeeld draait) Hierdoor werkt de endswitch niet, en daar sloeg Octoprint wel alarm op. Dus daarom ga/ging ik ervan uit dat het board weet wanneer een stepper niet verder kan...

@ThaStealth : Er is geen verstopping. Even wachten, resetten en ik kan gelijk weer printen na opnieuw opwarmen. Ook geen klikgeluiden of kapot geknaagd filament door de tandwielen... En de voeding lijkt niet het probleem, dus die laat ik even. De enclosure temp gaat richting de 35 graden. Gezellig warm binnen... En ja, het is een prevention dat ik niet cold kan extruden, maar daardoor heb ik wel bijna het board afgeschreven. Ik lees oa op reddit wel meer mensen die dit als indicatie gebruikten om te bepalen:"helaas stuk! Ik koop wel een andere". En ja: de Mosfet draadkleuren zijn de kleuren die met het stekkertje meegeleverd zijn. Ben ik niet aangeweest. De bedoeling is/was dat de twee trafo's + de relais voor het heatbed + de zekering en de powerknop in een aparte ruimte komen, zodat al het 220 gebeuren afgezonderd zit. Dat betekent helaas wel dat er twee draden met 220 volt door de ruimte lopen naar het heatbed. Maar die heb ik in een aparte kabelgoot gedaan omdat ik hier ook niet kapot van ben. Wel is het 220 V heatbed een verademing. Opwarmen tot 90 graden in 90 seconde.

@WeeDzi : Het rare is alleen dat alles gelijk weer werkt na een heel korte periode uit... En de cheapass nozzle... Je bent heel warm.

Volgens mij ben ik er uit na een weekje prutsen...

De nep-Bowden extruder zit geklemd in het gat waar de Anet extruder eerst zat. Dat lukt doordat ik er een extra metalen ring tussen heb gezet. Hierdoor heb je vrij laag een fixatiepunt, en dat leek mij een beter idee dan die top-bevestiging die ik meestal met Bowden zie..

Echter ben ik nooit goed op de hoogte geweest hoe je deze nou eigenlijk moest assembleren. Aan de hand van deze video:

...kwam ik er achter dat ik binnenin waarschijnlijk wel wat loze ruimte heb. Ook omdat mijn liner niet helemaal tot onderin gedrukt werd (want dan wordt hij misschien te warm), kunnen we spreken van een niet goed geconfigureerde Bowden Extruder. Wonder boven wonder liep het ding niet vast, maar wel zwaar. Dat komt onder andere doordat de liner maar een centimeter in was gestoken, en hierdoor een beurse plek/knik op de bevestigingsplaats had opgelopen.

In vijf uur tijd levert dat extra veel wrijving op (alles wordt ook steeds wat heter), en hoewel de ruimte waar het board in hangt niet heet is, is de driver van de extruder dat wel. Dat stukje board is als enige bloed en bloedheet. Maar omdat het maar een cm3 is, valt dat niet op. Kennelijk ontstaan dan de problemen. Als hij even afkoelt werkt alles weer.

Er zijn nu drie prints gemaakt van een uur of zes, en ik heb vooralsnog geen problemen. Al blijft de extruder driver aardig warm ten opzichte van de rest...

En het LCD scherm heb ik weggedaan. Ik doe alles via Octoprint, de enige reden dat ik dat scherm erin liet zitten was dat ik blacklight verlichting heb, en dat grote groene oppervlak zo lekker meekleurde.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True