Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[3dPiP] A8-M --> AM8-M

Pagina: 1
Acties:

• jbhc
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 08:23
Welkom in het bouw topic van mijn AM8-M 3d Printer!

Omdat ik vaak met veel plezier de bouwverslagen van projecten van andere Tweakers lees lijkt het mij leuk om zelf ook maar eens zo'n topic te maken.

Ik ben ondertussen iets meer dan een jaar in het bezit van de in de 3d wereld alom bekende Anet A8. Ondertussen is hier weinig orgineel meer aan en zou ik eerder spreken van de Anet A8-M(odified)

Omdat het zwakste punt van de Anet A8 het frame blijft heb ik besloten om de printer min of meer om te gaan bouwen naar de AM8 maar omdat ik diverse aanpassingen en andere onderdelen daarvoor gebruik heb ik dus besloten om mijn printer de AM8-M te noemen.

Hierboven zeg ik al min of meer want ondertussen heef iemand ook de AM8 reinforced uitgebracht. Ik zal hier dan ook de diverse verstevigde onderdelen van gebruiken.

Mijn A8-M is al een hele tijd geleden omgebouwd naar een bowden setup welke is voorzie van een Clone E3D met een Clone Titan extruder en deze zullen ook meeverhuizen naar het nieuwe frame.

De basis van de printer bestaat voornamelijk uit deze projecten op thingiverse:

De basis van mijn project is de AM8 welke hier te vinden is:
https://www.thingiverse.com/thing:2263216

De verstevigde AM8 Reinforced! is hier te vinden:
https://www.thingiverse.com/thing:2657605

De gebruikte carriage voor de E3D is hier te vinden:
https://www.thingiverse.com/thing:2193695

De aluminium 2040 extrusie profielen en de metalen verbindingshoeken heb ik besteld bij:
https://www.aluxprofiel.nl/
Zoals je hieronder kunt zien, zijn ze best netjes:

De diverse plastic onderdelen zijn op mijn al bestaande AM8-M geprint met zwarte PETG van 123-3D en liggen klaar om gemonteerd te worden:

De electronica:

Van mijn A8 was het moederbord na een paar maanden al overleden. Ondertussen bestaat de electronica van de printer uit de volgende onderdelen:

- Een RAMPS 1.4 (voorzien van autozekeringhouders)
- 2 mosfets, voor de hotend en 1 voor het bed
- Een "reprap discound full graphics" display
- De X-as, Y-as en extruder zijn aangesloten op TMC2208 drivers die op hun beurt via de UART aan de RAMPS verbonden zodat diverse parameters van de drivers aan zijn te passen
- De Z-as gebruikt een "ouderwetse" DRV8825
- De orginele voeding van de printer is vervangen voor een MeanWell LRS-350-12

De firmware van de printer is een van de nieuwste versies van Marlin bugfix-2.0.x
https://github.com/MarlinFirmware/Marlin/tree/bugfix-2.0.x

Dit zal een wat langer lopend project zijn. Heb je vragen en of opmerkingen, laat het weten :)

• jbhc
Uiteraard, zoals zo vaak in DIY 3d-land, loop ik direct tegen een uitdaging aan; de profielen hebben inwendig vierkante gaten. Voor zover ik begrijp zitten in de profielen van de AM8 ronde gaten en belangrijker, hier moeten M5 bouten inkomen. De gaten in mijn profielen zijn echter te groot om M5 bouten in te kunnen bevestigen. M6 echter, zal net gaan.

Dus met de profielen naar de schuur om ze van schroefdraad te voorzien:

Ik ben best tevreden met het resultaat en verwacht dat als ik wat langere boutjes neem dat ze voldoende vastgezet kunnen worden:

Als laatste zijn de verbindingsstukken aan de beurt. Deze zijn namelijk van 5mm gaten voorzien en zullen dus ook ruimer gemaakt moeten worden. Gelukkig heb ik alle onderdelen met 100% infill geprint.

Dat was het voor vandaag. Ik bedacht me zojuist dat de rubber voetjes nog niet binnen zijn. Ik ga vanavond dus maar even wat tijdelijke voetjes tekenen zodat ik deze morgen kan printen.

• jbhc
Kleine update voor vandaag.

Helaas niet heel veel tijd gehad maar toch wel een en ander kunnen doen.

Zoals ik al eerder heb verteld zijn de rubber voetjes voor de printer nog niet binnen. Ik heb dus even snel wat ontworpen in FreeCAD en geprint. Achteraf hadden ze wel wat minder lang mogen zijn dan 12mm maar goed, het is maar tijdelijk. :)

Ook heb ik alle plastic onderdelen voorzien van boutjes en t-nuts. Dat zijn er veeeel dus ik ben er zeker wel even een uurtje mee zoet geweest.

Ik ben vandaag nog wel even bij de Hornbach geweest om wat lange M6 inbusbouten te halen zodat ik het verticale deel van het frame vast kan zetten. Nu had ik eerder al vermeld dat ik wat langere boutjes zou nemen. Uteraard heb ik nu boutjes die langer zijn dan het schroefdraad :)
De volgende stap zal dan ook het langer maken van het schroefdraad zijn en dan kan ik het frame echt in elkaar gaan schroeven.

• ImDion
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 24-04 12:31

ImDion

professioneel amateur

Zeer vet project, bookmarked! d:)b d:)b

3x proberen dan meten... toch?

• jbhc
Vandaag vol goede moed begonnen.

Ik was begonnen om met het dieper tappen van de gaten in de profielen.

Ook heb ik er, door middel van vijlen en schuren, voor gezorgd dat de "belt tensioner" van de Y-as gangbaar is. Deze paste namelijk niet helemaal lekker.

Vervolgens was het tijd om de printer in elkaar te gaan zetten, althans, dat dacht ik. Nadat ik de eerste hoeken vastzette viel het mij op dat dat niet lekker aanvoelde. Na wat onderzoek zag ik het volgende:

De geleide rand in de plastic onderdelen en het opstaande tandje in de t-nut hebben samen zo'n verdikking dat de onderdelen dus niet meer aan het profiel geklemd worden:

Ik heb al een oplossing verzonnen maar dat kost me wel weer een avondje :X

• jbhc
Van het weekend had ik weer wat tijd en ben dus aan de knutsel gegaan.

Als eerste heb ik alles maar weer uit elkaar gehaald.

Daarna Ben ik maar met de dremel aan de slag gegaan. Normaal gesproken denk ik als ik mensen dat zien doen "moet dat nou?" maar ondertussen weet ik dat het af en toe echt moet :X

Na de dremel actie zagen de onderdelen er als volgt uit:

Vervolgens dacht ik dat ik de printer nu echt in elkaar kon gaan zetten. Helaas kondigde het volgende probleem zich al snel aan:

De geprinte hoeklijntjes zijn 2mm dunner dan de andere onderdelen dus waren de schroefjes te lang.
Gelukking had ik nog een bak met ringetjes en kon het bouwen eindelijk beginnen.....

Aangezien het al nachtwerk aan het worden was vond ik het tijd om te gaan slapen en zoals bij veel dingen kijk je er na een nachtje slapen toch wat anders tegenaan.

Ik vond de constructie van de hoeklijnen helemaal niks op deze manier.
De binneste boutjes pasten niet omdat die de binnenste boutjes er tegenover in de weg zaten waardoor ik boutjes weg moest laten. Ook had de dremel actie de constructie van de hoeklijnen er niet veel beter op gemaakt.

Uiteindelijk heb ik FreeCAD maar opgestart om wat nieuwe hoeklijnen te ontwerpen. Het nieuwe ontwerp is naar mijn mening een stuk beter. De geleiding in de profielen is veel degelijker, de hoeken zijn 2mm dikker en de zijkanten zijn ook 1mm dikker.

Links nieuw, rechts oud:

Links oud, rechts nieuw:

Ook heb ik meteen maar een hoek ontworpen voor de staanders van de printer.

Helaas, zoals gewoonlijk zit er weer eens iets tegen. Ik had een klein foutje in mijn ontwerp zitten. Natuurlijk kwam ik daar pas achter toen ik alle hoeken al had geprint :+
Gelukkig was het niet iets wat niet met behulp van mijn mesje opgelost kon worden:

Gisteravond had ik dan eindelijk het frame zoals ik eigenlijk dacht het zaterdag al te hebben:

• Solid Seal
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23-04 18:35

Solid Seal

professionally professional

Lekker bezig :)

Als ik een boete krijg betaal ik hem nooit, want iets dat je krijgt hoef je niet te betalen
I reject your reality and substitute my own!

• jbhc
Vandaag weer een update.

Van de week ben ik weer lekker bezig geweest.
Als eerste heb ik de staande delen van het frame gemonteerd. Zoals in de foto te zien is doen de nieuwe hoekverbinders wat ze moeten doen:

Omdat ik de hoeken met de open delen van het aluminium er echt niet mooi uit vond zien heb ik wat afdekkapjes ontworpen en deze aan het frame gemonteerd.
Het frame is nu gereed:

Zoals gewoonlijk zit het hem in de detais.

Ik kon niet echt knappe montagemogelijkheden vinden om de eindstopschakelaars aan het frame te verbinden en ben dus zelf maar aan de slag gegaan. Omdat ik niet zo snel tevreden ben (en gisteravond nog een zakje "makerbot" eindschakelaars tegen kwam) heeft dit aardig wat afval prototypes tot gevolg :+

Ik ben dus lekker bezig en nu nog op zoek naar een knappe instelbare Z-eindstop.
Ik heb deze in mijn hoofd: https://www.thingiverse.com/thing:2172190 maar weet nog niet zeker of dit hem uiteindelijk ook zo gaat worden.

Wat ik erg leuk vind aan dit project is dat ik FreeCAD steeds beter begin te leren. Het is dan wel geen Fusion360 en heeft een bijzonder stijle leercurve maar het is wel open source en draait op Linux _/-\o_
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True