Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Aankoopadvies]Fujifilm X-T20

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KeizerMint
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 03-02 22:21
Momenteel is de onderstaande camera in de aanbieding voor een mooie prijs. Sinds korte tijd ben ik opzoek naar een camera voor mijzelf als beginnende amateur fotograaf. Ik begrijp dat ik bij deze camera nog een lens nodig zal hebben. Mijn vraag is, hoe jullie deze camera zouden beoordelen voor een beginnend fotograaf en hoe toekomstig bestendig deze zal zijn. Mogelijk bevind ik mij niet in het juiste topic, kon echter niets geschikter vinden.

Alvast vriendelijk bedankt voor het advies :)
Rutger schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 16:57:
[...]

In het verlengde hier van, de pricewatch: Fujifilm X-T20 Zwart is er in de aanbieding voor €549. Met code btwactie gaat er nog ongeveer 17% af, kom je uit op een prijs van: €455.67

Alle reacties

• Sodela
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 23-02 08:09
Het is natuurlijk zeer de vraag wat je met een dergelijke camera wilt.

Dit is een goede camera met een mooie sensor die een aantal fraaie "filmsimulaties" kent.Hij is met name gemaakt voor het middensegment. Het is in feite een gestripte XT-2, zijn grote, dure broer. Het verschil zit hem met name in de degelijkheid, de grote broer is wat steviger.

Fuji richt zich met name op de "fotograaf" en dat zie je terug in de bediening. De sluitertijd, het diafragma en de gevoeligheid hebben een duidelijke plek in dat concept omdat de foto immers uit die combinatie bestaat. Andere fabrikanten hebben vooral een P-tenzij -stand en de rest is zoekwerk, Fuji draait dat om. Als alles op A(utomatisch) staat heb je de P stand.

Je kunt alles automatisch laten doen, maar de meeste gebruikers zullen vroeg of jaar aan het spelen gaan. Als je de autoknop inschakelt hoef je je nergens zorgen om te maken.Als je eraan toe bent stap je daar vanaf.

Toekomstbestendig is relatief. Fuji is heel bewust bezig met zijn producten en zal dat vermoedelijk ook blijven doen. Niet alle fabrikanten zijn zo consequent en zeker niet in het APS-C segment.

Het merk is sterk, ook op andere gebieden en ze hebben een systeem waar ze nog jaren mee vooruit kunnen. Andere merken (lees: Nikon en Canon) zijn de laatste jaren zoekende wat hun toekomst is omdat je al heel lang vooral hetzelfde trucje gedaan hebben maar de markt verandert richting waar Fuji zit. Het is nog niet helemaal duidelijk of die verandering goed uitpakt. Los daarvan kiezen zij voor het dure segment van de "Fullframe".

Maar ook Fuji kent natuurlijk een levenscyclus, na de T20 komt een T30 enz. Laat je daar niet door misleiden/ gek maken. De techniek is maar een relatief onbelangrijk onderdeel van het fotograferen, de M/V die er achter staat is voor bijna 100% de kritische succesfactor.Met deze camera zal het dan niet aan de techniek hoeven liggen.Een T20 gaat opeens geen slechte foto's maken omdat er een opvolger is en een slechte fotograaf wordt daardoor ook geen goede...

Ze hebben een mooie reeks objectieven waar maar een enkeling niet mee uit de voeten kan. Het is geen goedkoop merk, maar het is ook wel goed.

Bij het bovengenoemde model zou ik zelf in ieder geval de 18-55 nemen want dan heb je een mooie camera met een uitstekend objectief waar je ook bij een vervanger nog veel plezier van zult hebben.Daarna kun je kijken of het je wat lijkt en er wat anders bij proberen.

De vaste aanrader is trouwens om de foto's zowel als JPEG alsook als RAW op te slaan. Met dat laatste formaat kun je later eventueel nog wat aanpassingen doen die je met alleen JPEG niet kunt. Soms kun je een "mislukte foto" alsnog redden of mooier maken.

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 00:51
Ik heb zelf deze camera en ben er helemaal weg van. Ik vind het persoonlijk best eenvoudig om met deze camera mooie foto's te maken. Dat komt omdat Fuji een aantal voorinstellingen heeft die echt een meerwaarde hebben. Vaak hoef ik maar weinig aanpassingen te doen in Lightroom.

De camera zelf daagt je uit met fotografie bezig te zijn. Met de xf lenzen zit de belangrijkste bediening namelijk op de lens/camera ipv in eindeloze menu's. Alle lenzen (ook de goedkopere xc lenzen), zijn van goede kwaliteit. Een nadeel is dat Fuji nog niet zoveel betaalbare keuze heeft in tele. Ik heb zelf de 50-230 en dat is soms wat krap aan qua tele. Een teleconverter past niet op deze lens, dus de enige upgrade die je kunt doen is de 100-400 a €1599, wat meteen een smak geld is.

Een ander nadeel is de zeer beperkte grip (die uitstulping waar je vingers omheen vallen). Ik heb daarvoor een mhg-xt10 op de camera geschroefd en dat werkt zeer prettig.

Fujifilm is een relatief nieuwe speler op deze markt, maar richt zich volledig op aps-c systeemcamera's, met als gevolg dat de lenzen en camera's alle aandacht krijgen. Het lenzen aanbod zal langzaam uitbreiden, maar verwacht geen lenzen van <€200,- Ik heb geen zicht op verkoopcijfers, maar ik denk/hoop wel dat Fuji een blijvertje is. Overigens zullen de lenzen langer meegaan dan de camera, dus je kunt in de toekomst prima je lenzen behouden en de camera vernieuwen. Maar dat geldt eigenlijk voor alle fabrikanten.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-230

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:50
De vraag is: wil je een camera of een Fuji? Want voor de prijs van de XT20-body zijn er ook nog wel wat andere aardige systeemmodellen te vinden - soms zelfs met lens. Een MFT van Panasonic of Olympus, een Canon EOS M , een Sony A6000 - zoekt en gij zult vinden.

Als het een Fuji moet zijn zou je ook de XT100 kunnen overwegen. Meer op beginners gericht, slikt dezelfde lenzen, kan wat meer op videogebied maar heeft geen X-trans sensor (door sommigen de hemel in geprezen, door anderen verguisd). Hier een vergelijking tussen de twee. Voor een losse lens mag je bij Fuji minimaal zo'n €200 uittrekken, maar met kitaanbiedingen kom je vaak voordeliger weg. (Geldt overigend doorgaans ook voor andere merken)

En voor wat betreft voordelige aanbiedingen: die komen even regelmatig terug als regenbuien. Succes met je keuze.

D7100, Sony A7, X-E1, een portie glas en wat lampen

• KeizerMint
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 03-02 22:21
Bedankt voor jullie goede antwoorden! Het heeft mij doen besluiten om in ieder geval niet in te stappen op deze aanbieding. Hoewel ik als (niet kenner) fan ben van het met Fuji vraag ik mij af of dit het juiste model camera voor mij zal zijn. Ik denk dat ik de komende tijd mij nog verder moet verdiepen in deze materie. Mochten jullie nog goede ideeën of suggesties hebben dan hoor ik het graag!

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True