Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericvanree
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 29-04-2024
Beste Tweakers,

Allereerst wil ik zeggen dat ik totaal nieuw ben met programmeren en er graag mee wil starten. Dit wilde ik gaan doen door met mijn eerste projectje bezig te gaan. Nu wil ik graag een addresseble RGB-strip besturen via een controller.

Voor de controller dacht ik zelf aan een Rashberry Pi. Vooral omdat ik die naast dat hij deze code runt, ook nog andere dingen kan doen.

Arduino is natuurlijk ook een optie, wat zouden jullie aanraden?

De RGB-strips vindt ik een nog lastigere keuze. Wat ik wil is: makkelijk aan te sturen en kwalitatief. Daarnaast is het misschien wel handig als hij op hetzelfde voltage werkt, dan hoef ik geen aparte adapters/voedingen aan te sluiten. (hoewel, wat boeit het 8)7 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Ik heb met een paar stripjes gestunt, maar de APA102 overtreft al het verdere spul waar ik mee gestunt heb.

YMMV :)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericvanree
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 29-04-2024
Sine schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 19:51:
Ik heb met een paar stripjes gestunt, maar de APA102 overtreft al het verdere spul waar ik mee gestunt heb.

YMMV :)
Hoe bedoel je overtreft? Ik lees dat ze sneller reageren?

Andere opties zijn misschien de SK6812 of de WS2812b?

Ik heb wel het idee dat de APA102's het duurste is wat je kunt kopen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsmolders
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-11-2024
Ik gebruik een WS2813 (+- zelfde als de 2812) met een Arduino nano. Heb ook een stm32 geprobeerd maar daarmee kreeg ik 'm niet aan de gang.

Mijn prototype gebruikt een PCB waarop ik een nano, een PIR en de ledstrip aansluit op een 5V 2A telefoonlader. NB alles wordt gevoed door de externe voeding en heeft dezelfde aarde. Als je verschillende dingen via een nano gaat voeden is 't hele spul minder betrouwbaar.

Er is online heel veel documentatie over arduino programmeren. Ik vind zelf het programmeren in C met een paar eenvoudige en redelijk gedocumenteerde libraries prettiger dan een hele linux distro optuigen enkel om wat ledjes te laten branden; de pi verbruikt dan al meer energie dan de verlichting ;)

snelle edit: ik moet er misschien bij zeggen dat ik voor bovenstaand hobbyproject nooit in C had geprogrammeerd en dat ik voor 't laatst een soldeerbout in m'n handen had in klas 2. Zelf spul maken op laagspanning is echt heel toegankelijk tegenwoordig!

[ Voor 15% gewijzigd door gsmolders op 03-02-2019 14:54 ]