Stroomdraad verlengen bij lasdoos tbv. monteren plafonniere

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-04 15:15
Ik doe hard mijn best om handiger met elektra te worden, Maar nu ben ik aan het twijfelen of mijn denkwijze klopt. Wat vinden jullie?

In mijn huis heb ik meerdere plafonnieres en plafondspots. Zij zijn allemaal gemonteerd op een lasdoos/plafonddoos in het plafond. Zij zitten netjes vast met de juiste M4 schroeven in de schroefgaten van de lasdoos. De stroomdraden zijn rechtstreeks op de aansluitpunten van de lamp gemonteerd (lees: geen kroonsteentje, wel hittebestendige hoesje enzovoort). Volgens mij is dus alles netjes gedaan.

Maar nu heb ik een probleem met de hal. Van de 3 stroomdraden (aarde, bruin, blauw) zijn er 2 te kort. Waarschijnlijk zijn deze door de vorige bewoner ingekort voor zijn lamp. Maar voor mijn lamp heb ik onvoldoende lengte om bij het aansluitpunt van de lamp te komen. Beide draden komen uit een 6 polige lasklem waarin ook 4 of 5 andere draden zitten. Hoe ik de lamp en/of draden ook bedenk, altijd heb ik lengte te kort. Deze 2 stroomdraden moeten dus langer worden.

Uiteraard doe ik geen lasklem of kroonsteentje in de lamp zelf. Ook doe ik geen kroonsteentje in de lasdoos. Maar ik twijfel tussen,
a) of ik doe de te korte draad en een nieuwe lange draad in een 2 polige lasklem, duw de nieuwe lasklem erbij in de lasdoos en gebruik de nieuwe lange draad voor de lamp
b) of ik haal alle draden uit de huidige (professionele) lasklem, vervang de te korte door een nieuwe lange draad en doe alle draden in een andere lasklem (uit de bouwmarkt).

Bij a wordt de lasdoos voller. Bij b manipuleer ik allerlei draden die nu professioneel zijn gemonteerd. A lijkt mij dus de gemakkelijkste en minst risicovolle manier.

Klopt mijn denkwijze? Of maak ik een fout door mijn gebrek aan kennis en ervaring?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden!

Beste antwoord (via robertnld op 03-02-2019 15:22)

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Gewoon alle draden loshalen en met een nieuwe lasklem (er van uitgaande dat je huidige lasklemmen niet geschikt zijn om opnieuw te gebruiken) weer vastzetten met een draad van de juiste lengte erbij. Lijkt me niet heel spannend en is veel netter dan 2x een extra lasklem waar dat niet nodig is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:02
Beide zijn prima. Waarom koop je zelf overigens geen professionele klemmen.
https://www.elektroshop.n...grijs-2v-3v-4v-5v-8v.html

Deze zijn ook extra plat, wat in jouw situatie wel handig is.

Kijk wel of de gestripte aders niet te ver ingesneden zijn door de vorige klasklemmen. Anders even allemaal stukje opnieuw strippen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Gewoon alle draden loshalen en met een nieuwe lasklem (er van uitgaande dat je huidige lasklemmen niet geschikt zijn om opnieuw te gebruiken) weer vastzetten met een draad van de juiste lengte erbij. Lijkt me niet heel spannend en is veel netter dan 2x een extra lasklem waar dat niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-05 13:37
Precies. Je kan tot 8 voudige krijgen in een compacte Wago. De te korte vervangen voor een langere en niet telkens doorlussen. Wat bedoel je met je eerste deel trouwens? Heb je draden losgehaald uit de kroonsteen van de plafonddoos? Soms zouden foto's helpen. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

wat Senor Sjon zegt. Lampen zitten trouwens meestal op een zwarte (schakel)draad ipv bruin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Optie c) de te korte draad uit de lasklem twisten en vervangen door een langere

Tevens niet te zwaar tillen aan dat "professioneel bevestigd". Die strippen aders vaak net wat te lang waarmee ze het voor elkaar krijgen de centraaldoos niet-aanraakveilig te maken.

Als je zo'n doos hebt waar er per kleur twee van die lasklemmen voor 5 draden zitten met een kort brugje is het te overwegen die te saneren en te vervangen door Wago 2273-208
-36- schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 20:53:
wat Senor Sjon zegt. Lampen zitten trouwens meestal op een zwarte (schakel)draad ipv bruin
Indien er kabel gebruikt is mag bruin ook als schakeldraad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:37
En anders gewoon een kroonsteen... het is een lamp, geen elektrische radiator.

De meeste dozen voor lampen in mijn plafond hebben een deksel met kroonsteen erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
FireAge schreef op zondag 3 februari 2019 @ 00:15:
En anders gewoon een kroonsteen... het is een lamp, geen electrische radiator.

De meeste dozen voor lampen in mijn plafond hebben een deksel met kroonsteen erin.
Euh, dit gaat er over dat de draad vanuit de doos niet lang genoeg is om daar te komen. Dat de aansluiting op die lamp met kroonsteen geschied staat daar los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:00

Galois

1811 - 1832

kabeltjekabel schreef op zondag 3 februari 2019 @ 01:10:
[...]

Euh, dit gaat er over dat de draad vanuit de doos niet lang genoeg is om daar te komen. Dat de aansluiting op die lamp met kroonsteen geschied staat daar los van.
Nee, maar @FireAge komt met een oplossing voor het initiële probleem :)

En inderdaad, er vanuit gaande dat de lamp waarvoor het is een moderne lamp is voor normaal huishoudelijk gebruik (dus max 10 W), is een kroonsteentje voor het verlengen van de draad (al voldoet het niet aan NEN1010) zeker een optie.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
kroonstenen .daar krijg ik de rillingen van doe het gewoon op de goede manier haal de oude te korte kabels uit de lasklem en pak hier nieuwe voor op de juiste lengte en terug plaatsen in de lasklem

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

mikerosauer schreef op zondag 3 februari 2019 @ 10:15:
kroonstenen .daar krijg ik de rillingen van doe het gewoon op de goede manier haal de oude te korte kabels uit de lasklem en pak hier nieuwe voor op de juiste lengte en terug plaatsen in de lasklem
Kroonstenen zijn een stuk oudere techniek dan lasklemmen en er is een reden dat ze nog steeds bestaan. Tevens zijn kroonstenen een stuk gemakkelijker en betrouwbaarder dan lasdoppen (de uitvinder daarvan mogen ze langdurig boven een klein vuurtje roosteren).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
Freee!! schreef op zondag 3 februari 2019 @ 10:29:
[...]

Kroonstenen zijn een stuk oudere techniek dan lasklemmen en er is een reden dat ze nog steeds bestaan. Tevens zijn kroonstenen een stuk gemakkelijker en betrouwbaarder dan lasdoppen (de uitvinder daarvan mogen ze langdurig boven een klein vuurtje roosteren).
of ze langer bestaan of niet maak mij verder niet uit. waarom denk je dat ze tijdens de bouw je inbouwdoos niet vol duwen met kroon stenen? maar met lasdoppen dat is niet zo maar .dus betrouwbaarder daar geloof ik dus echt geen bal van.

in ons nieuwbouw huis zul je geen kroonsteen vinden hoor. en gelukkig maar... maar je moet doen wat je wilt .
ik zou het op de goede manier doen. NEN1010 is er niet voor niks

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Freee!! schreef op zondag 3 februari 2019 @ 10:29:
[...]

Kroonstenen zijn meer bedoeld voor de 1 op 1 verbindingen, terwijl je een lasklem gebruikt als je meerdere draden wil verbinden.
Ik moet er tenminste niet aan denken om 5 draden in 1 gat van een kroonsteen proberen te wurmen.... ;)

On-topic
Eens met @ik222
Misschien iets meer werk, maar wel een stuk netter.

[ Voor 6% gewijzigd door Pietervs op 03-02-2019 11:42 ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Pietervs schreef op zondag 3 februari 2019 @ 11:39:
[...]
Kroonstenen zijn meer bedoeld voor de 1 op 1 verbindingen, terwijl je een lasklem gebruikt als je meerdere draden wil verbinden.
Ik moet er tenminste niet aan denken om 5 draden in 1 gat van een kroonsteen proberen te wurmen.... ;)
Daar heb jij volkomen gelijk in. Ik vind lasklemmen vooral een probleem met niet-massieve kabels en te dunne draden, voor het verbinden van massieve kabels, zekere meerdere, geef ik over het algemeen ook de voorkeur aan lasklemmen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 01:27
Kroonsteentjes de Ducttape van de afgelopen eeuw, die gebruikte je overal voor, tweede TV, daar kwamen de kroonsteentjes en wat coax kabel.

Oud inderdaad je had ze al in bakelite. Keramisch lijkt mij nog steeds geweldig. En kun je vijf draden in een gaatje van zo'n wago steken, wow. Inderdaad ze kwamen niet voor niets in strips een draad in een uit per messing bus.

Inderdaad kroonsteentjes werken geweldig met multi-strand kabels,ofwel gewone electriciteitssnoeren, vandaar dat die lampen erop worden aangesloten.

[ Voor 17% gewijzigd door donaldk op 03-02-2019 12:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:12

Milmoor

Footsteps and pictures.

Zelf vind ik deze geweldig: Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/v/e/verbindingsklemmen_wago.jpg
Geschikt voor massieve en flexibele kern, meerdere keren te gebruiken, goed te controleren. Bedrijfsmatig zou ik de eerder genoemde Wago's gebruiken, maar privé deze.

Als je wel met kroonsteentjes en flexibele kern gaat werken: gebruik die wel in combinatie met adereindhulsen. Die voorkomen slecht contact en brekende draadjes.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
donaldk schreef op zondag 3 februari 2019 @ 12:08:
Inderdaad kroonsteentjes werken geweldig met multi-strand kabels,ofwel gewone electriciteitssnoeren, vandaar dat die lampen erop worden aangesloten.
Ik hoop dat je dat sarcastisch bedoeld? Bij soepel draad onder zo'n normale kroonsteen gaat 1/3 langs de schroef, 1/3 wordt door de schroef afgeknipt en 1/3 maakt losjes contact...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 10:06
Je hebt deksels voor plafond dozen met een ingebouwde kroonsteen. Aan de ene kant een insteekconnector voor solide kabel, aan de andere kant een kroonsteenverbinding.

Zo is de plafdonddoos netjes afgeschermd voor prutsers en kan je simpel lampen aansluiten met flexibel draad.

Mocht je niet genoeg lengte hebben qua draad om te monteren op zo'n kapje inderdaad gewoon alles loshalen en even opnieuw een andere lasdop installeren (haal het gewoon bij de Hornbach of een bouwmaat, niet de praxis)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Edwin88 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 12:39:

Mocht je niet genoeg lengte hebben qua draad om te monteren op zo'n kapje inderdaad gewoon alles loshalen en even opnieuw een andere lasdop installeren (haal het gewoon bij de Hornbach of een bouwmaat, niet de praxis)
Niet doppen maar klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertnld
Allemaal bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb weer een hoop geleerd en vooral bevestigd gekregen om netjes te werken. Mijn ouders hebben - gelijk @FireAge - een afdekplaat met geintegreerde kroonsteen. Dat is voor een amateur het allermakkelijkst. Nu ben ik afhankelijk van hoe netjes de elektricien, of de vorige bewoner de draadjes voor de aansluiting op de lamp heeft gedaan.

Zoals @Señor Sjon zegt moet je inderdaad niet steeds willen doorlussen. Tevens heb ik dan hier direct het probleem dat sommige lasdozen al barstensvol zitten.

Met internet kan je inderdaad makkelijk goede lasklemmen in alle soorten en maten bestellen. Overigens zie ik bij de Karwei ook Wago liggen. Vooral na wat zoeken en vergelijken valt me inderdaad op dat deze kleiner zijn dan de Wago lasklemmen die ik nu heb. Dat gaat dus zowiezo ruimte geven.

Goed om te lezen dat ik in de goede richting dacht. Het is me nu helder dat optie (b) "vervangen" de betere oplossing is. Handig dat ik door de kleinere lasklem meer ruimte krijg.

Bedankt allemaal. Ik ben weer een stap verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Galois schreef op zondag 3 februari 2019 @ 08:02:
[...]

Nee, maar @FireAge komt met een oplossing voor het initiële probleem :)

En inderdaad, er vanuit gaande dat de lamp waarvoor het is een moderne lamp is voor normaal huishoudelijk gebruik (dus max 10 W), is een kroonsteentje voor het verlengen van de draad (al voldoet het niet aan NEN1010) zeker een optie.
Als kroonsteentjes niet voldoen aan de NEN1010, hoe kan het dan dat 90% van alle lampen die je bij een Gamma, Karwei, Kwantum, Leenbakker ofzo met kroonsteentje geleverd worden? Dat zou dan toch ook helemaal niet mogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Vloris schreef op zondag 3 februari 2019 @ 16:23:
[...]

Als kroonsteentjes niet voldoen aan de NEN1010, hoe kan het dan dat 90% van alle lampen die je bij een Gamma, Karwei, Kwantum, Leenbakker ofzo met kroonsteentje geleverd worden? Dat zou dan toch ook helemaal niet mogen?
Die lamp is gewoon een eindapparaat, geen onderdeel van de vaste installatie.

Geen idee verder of die kroonsteentjes wel of niet toegestaan zijn. Het zijn en blijven gewoon ondingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:00

Galois

1811 - 1832

[...]

Het gaat hier om het gebruik van het kroonsteentje: als je de 2,5 mm2 kabel bv. 20 cm verlengt dmv een kroonsteentje is dat niet op de manier zoals het hoort...

Het is dus niet zo dat kroonsteentjes an sich niet voldoen...
(kroonsteentjes worden volgens mij zelfs in NEN1010 als installatiemateriaal genoemd)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Galois schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:10:
[...]

Het gaat hier om het gebruik van het kroonsteentje: als je de 2,5 mm2 kabel bv. 20 cm verlengt dmv een kroonsteentje is dat niet op de manier zoals het hoort...

Het is dus niet zo dat kroonsteentjes an sich niet voldoen...
(kroonsteentjes worden volgens mij zelfs in NEN1010 als installatiemateriaal genoemd)
In de 735 pagina's van de PDF van de NEN1010:2015 komen de volgende woorden niet voor;
kroonsteen
lasklem
installatiemateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

kabeltjekabel schreef op maandag 4 februari 2019 @ 20:01:
[...]
In de 735 pagina's van de PDF van de NEN1010:2015 komen de volgende woorden niet voor;
kroonsteen
lasklem
installatiemateriaal
"Lasdop" wel :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:03

TheBorg

Resistance is futile.

Kroonsteentjes zijn leuk als je adereindhulsjes gebruikt maar de meeste mensen weten niet wat het is, hebben ze niet in huis of hebben er geen tang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

TheBorg schreef op maandag 4 februari 2019 @ 20:40:
[...]
Kroonsteentjes zijn leuk als je adereindhulsjes gebruikt maar de meeste mensen weten niet wat het is, hebben ze niet in huis of hebben er geen tang voor.
Vertinnen met een soldeerbout werkt net zo goed (of zelfs beter) en gaat een stuk gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:03

TheBorg

Resistance is futile.

Freee!! schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:16:
[...]

Vertinnen met een soldeerbout werkt net zo goed (of zelfs beter) en gaat een stuk gemakkelijker.
Dat wordt afgeraden. Ik heb proberen te vinden of dat ook in de NEN norm staat dat is niet zomaar te vinden. Tin gaat oxideren waardoor de weerstand toeneemt, de temperatuur kan stijgen en daardoor de tin kan smelten.

Voor een LED lampje zie ik het probleem niet zo maar een stofzuiger wordt een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zo'n tang en hulsjes kosten ook niet de wereld. Scheelt wel weer losse koperdraadjes dat rondzwerft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Nope
Freee!! schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:16:
[...]

quote: NEN1010:2015
526.8.2 Het solderen van het geleideruiteinde van meerdraads-, soepele of zeer soepele geleiders is
toegelaten mits daarvoor geschikte aansluitklemmen worden gebruikt.
526.8.3 Gesoldeerde (vertinde) geleideruiteinden van soepele en zeer soepele geleiders zijn niet
toegelaten bij verbindingen en aansluitpunten waar tijdens bedrijf beweging mogelijk is tussen het
gesoldeerde en het niet-gesoldeerde deel van de geleider.
:+

Die dingen waar je met een schroefje twee bekken op elkaar drukt ken ik als "toegestaan voor soepel draad". Alles waar je met de schroef zelf op de draad klemt gaat geen soepel draad onder ongeacht hoeveel soldeer je er op hebt..
Señor Sjon schreef op maandag 4 februari 2019 @ 22:00:
Zo'n tang en hulsjes kosten ook niet de wereld. Scheelt wel weer losse koperdraadjes dat rondzwerft.
Dat is net weer allemaal spul dat je op voorraad moet hebben. Zelf heb ik 0,14mm2 tm 2x6mm2 liggen. Het opknijpen van oversized hulsjes is ook waardeloos trouwens. Bij creaties van anderen schud ik inderdaad vaak losse koperstrands uit de kroonstenen..

Die zelf-instellende adereindhulstangen voor vierkantpersing zijn ook niet bepaald goedkoop. De Knipex'en gaan voor 100,- maar er zijn Chinese varianten die fors goedkoper zijn. De te behalen afschuifsterkte voor adereindhulzen is volgens mij ook genormeerd ergens.. :)

[ Voor 108% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-02-2019 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik heb een Knipex voor de standaard maten. Werkt prima en je trekt eerder de draad kapot dan de huls eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Señor Sjon schreef op maandag 4 februari 2019 @ 23:50:
Ik heb een Knipex voor de standaard maten. Werkt prima en je trekt eerder de draad kapot dan de huls eraf.
Zo'n handtang met trapezium of doornpersing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Stelletje kroonsteen haters hier :P
Maar serieuzer, bij het gebruik van kroonstenen altijd de juiste maat kiezen, dus geen 0.5 mm² in een 2.5 mm² kroonsteen willen klemmen en gebruik kroonstenen met klipjes erin die ervoor zorgen dat de geleiders netjes geklemd worden zonder de schroef te raken zodat er ook niks afbreekt.
(heeft verder niet veel met het originele probleem van de TS te maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertnld
Hippocampus schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 00:54:
(heeft verder niet veel met het originele probleem van de TS te maken)
Maar de TS leert hier wel weer van :+ :+ :+

Mijn elektra opleiding bestaat uit een timmerman als vader die elektra als noodzakelijk kwaad zag. Kent iemand nog de stekkers van vroeger waar je weer 2 of 3 andere stekkers in kon doen? Mijn vader heeft daarmee behoorlijk wat doorgelust ....

En in studentenhuizen waren naast bier ook kroonsteentjes favoriet ....

Ik probeer nu netter te werken. Het gebruik van kroonsteentjes heeft zijn tijd en plaats. Ik wist wel van de juiste maat en niet meerdere draden in een gat. De noodzaak van adereindhuisjes - die ik dan wel weer kende - voor kroonsteentjes is nieuw.

Maar terug naar het onderwerp, het gebruik van een lasdoos/plafonddoos met 3 losse stugge stroomdraden voor het ophangen van lampen nodigt volgens mij uit tot rommelen. Bij de eerste lamp zal het best werken. Maar bij de tweede, derde of latere lamp kan het lastig gaan worden als een voorganger die draden heeft ingekort o.i.d. Dan wordt het voor een amateur toch tijd om te gaan lezen over lasklemmen en blijkbaar de NEN1010:2015 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Die voorganger had die draden nooit moeten inkorten. Overlengte gewoon in de doos laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Nu online
Gelukkig hebben ze in ons (nieuwbouw)huis alles zo zuinig aangelegd dat er überhaupt geen lengte is om tot ergens buiten de inbouwdoos te komen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Vloris schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:43:
Gelukkig hebben ze in ons (nieuwbouw)huis alles zo zuinig aangelegd dat er überhaupt geen lengte is om tot ergens buiten de inbouwdoos te komen ;(
Garantie claimen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Nu online
Ja, goed idee. O wacht, helaas is de aannemer 4 maand na oplevering failliet gegaan _o-

(We wonen er nu prima hoor, slechts ‘kleine’ dingetjes zoals bovenstaande slordigheden die je overal weer tegenkomt...)
Pagina: 1