Asus zenbook UX433, backlight bleeding acceptabel of normaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NS011
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-08 13:54
Beste Tweakers,

Sinds een paar dagen de Asus zenbook UX433FA-A5085T in mijn bezit. Prachtige laptop, alleen zichtbaar backlight bleeding aanwezig:

https://i.imgur.com/a/JjH0gFP.png

In de andere bovenhoek is er ook nog wat zichtbaar. Zelf nog niet eerder te maken gehad met backlight bleeding, dus kan niet goed inschatten of dit acceptabel is. Uiteraard is het ook deels een persoonlijke afweging. Iemand een mening erover? Bedankt alvast!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Vraag is of het idd backlight bleeding is. Ik lees nl. dit:
https://www.coolblue.nl/a...s-backlight-bleeding.html
en uit die beschrijving concludeer ik dat het met meer kans ook IPS glow zou kunnen zijn.
Hier een backlight bleeding test:
https://www.144hzmonitors...d-test-test-your-monitor/

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NS011
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-08 13:54
Bedankt voor je reactie! Na het bekijken van de beschrijving lijkt het inderdaad veel meer op IPS glow.

Helaas hoort het bij de IPS techniek, maar kan het op sommige schermen wat meer voorkomen. Ik heb besloten de laptop te houden aangezien ik er bij normaal gebruik weinig last van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zo te zien is dit geen IPS glow, maar wel degelijk backlight bleed. Het komt helaas heel veel voor bij IPS schermen en hangt samen met de gebruikte techniek. Als dit op 100% brightness is, dan lijkt het mee te vallen. Als de druk op de bezel niet overal gelijk is, kan dit probleem optreden.

Persoonlijk ben ik een enorme zeikerd met dit soort issues en ik zou hem dan ook terugsturen en kijken of je een exemplaar kan bemachtigen zonder.

Ik weet niet wat de laptop kost, maar voor een Premium prijs verwacht ik een Premium product.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
@BillSpaarbank" Voor een Premium prijs verwacht ik een Premium product"
voor de prijs die ik zag mag je dat idd wel verwachten lijkt me.
"Zo te zien is dit geen IPS glow, maar wel degelijk backlight bleed."
Waar zie je dat aan? Kenmerk zou toch zijn dat backlight bleeding over de hele zijkant zou spelen en IPS glow alleen in de hoeken?

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
IPS glow komt en gaat afhankelijk van de kijkhoek. Dus het wordt meer als je schuiner kijkt en het verdwijnt als je er recht tegenaan kijkt. Zo te zien drukt in jouw afbeelding de bezel te hard op die hoek.

Backlight bleed hoeft niet over de gehele breedte van het scherm te zijn. Kan ook in een hoek of op meerdere plekken langs een of meerdere kanten voorkomen.

[ Voor 27% gewijzigd door BillSpaarbank op 08-02-2019 17:58 ]

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Pagina: 1