Vraag over RGB Fans

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Ik zoek
3 RGB Fans

Wat is je budget?
50 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen enkele voorkeur

Vraag

Ik wil graag een paar RGB fans in mijn PC stoppen maar ik heb geen idee van wat ik nodig ben om 2-3 RGB fans aan te sluiten.
Mijn mobo heeft een RGB header (1 x Fan RGB header) en 1 fan header (1 x Chassis Fan connector(s) (1 x 4 -pin)) Kan ik dan gewoon 3 RGB fans kopen, ze aansluiten en ze gebruiken?
Moet ik aparte HUB's voor stroom en RGB kopen?
Ben ik ook nog speciale software nodig om het te beheren?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Dit is het systeem dat ik atm bezit
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 139,-€ 139,-
1Asus Prime B350M-A€ 80,32€ 80,32
1MSI Radeon RX 560 AERO ITX 4G OC€ 157,95€ 157,95
1Toshiba DT01ACA200, 2TB€ 59,-€ 59,-
1Sharkoon S1000 Window€ 40,-€ 40,-
1Team Group Vulcan DDR4-3000 16GB€ 105,-€ 105,-
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 52,99€ 52,99
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 127,68€ 127,68
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 761,94

Beste antwoord (via Danny Phantom op 04-02-2019 18:27)

• TeTeman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-01 10:16
Je hebt inderdaad 1x 12V, 1A RGB header. Hier kunnen geen adressable (individueel aanstuurbare leds) op, dus je bent gebonden aan fans die uniform 1 kleur afgeven. Daarbij komt nog wel dat Asus AURA (Asus' RGB software) niet op jouw moederbord werkt. Die RGB header is eigenlijk bedoeld voor AMD Ryzen coolers met LED ring. Op de ASUS Aura website kun je zien dat jouw moederbord niet tussen compatible boards staat.

Wat je zou kunnen doen is een van deze twee:
pricewatch: Corsair LL120 RGB LED (3-pack), 120mm
pricewatch: NZXT Aer RGB 2 Starter Kit (3x), 120mm

Het enige wat je dan nog nodig hebt is een interne beschikbar USB2.0 header en volgens mij beschikbare SATA power port. Met de respectievelijke software van de manufacturer kun je de fans dan aansturen.

Of, je neemt pricewatch: Phanteks Halos Lux RGB fan frame 120mm (Zwart) icm een fan hub. Ik zou iets voor je kunnen maken waarmee je die LED guards dan op SATA power kunt aansluiten en aansturen met een afstandsbediening (eventueel met een van mijn RGB GPU backplates :9 )

Alle reacties

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 01-02 19:58
Ik heb zelf geen RGB, maar het lijkt me dat je gewoon een RGB fan op een RGB header kan aansluiten. Bekijk even de manual om te zien of de connectors passen. Let er wel op dat je meestal een fan-splitter nodig hebt om meerdere fans op 1 header aan te sluiten, en dat je dan geen individuele fans kan aansturen. Een RGB fan-splitter is misschien anders dan een gewone.
Ik weet ook niet of een RGB fan aparte kabels voor stroom en data nodig heeft.

• Wendy519
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-06-2021
Ik ga binnenkort voor het eerst een pc bouwen dus neem mijn antwoord met een korreltje zout :P.

Op mijn moederbord zit voor RGB fan header een 4 pins, waarvan er 3 voor RGB zijn en eentje als het goed is voor stroom. Dat zou betekenen dat het plug en play is, dat is er bij mij dan wel maar eentje, dus een splitter zal wel nodig zijn voor 4. Software zal denk ik bij de fans zitten die je koopt.

Acties:
  • Beste antwoord

• TeTeman
Je hebt inderdaad 1x 12V, 1A RGB header. Hier kunnen geen adressable (individueel aanstuurbare leds) op, dus je bent gebonden aan fans die uniform 1 kleur afgeven. Daarbij komt nog wel dat Asus AURA (Asus' RGB software) niet op jouw moederbord werkt. Die RGB header is eigenlijk bedoeld voor AMD Ryzen coolers met LED ring. Op de ASUS Aura website kun je zien dat jouw moederbord niet tussen compatible boards staat.

Het enige wat je dan nog nodig hebt is een interne beschikbar USB2.0 header en volgens mij beschikbare SATA power port. Met de respectievelijke software van de manufacturer kun je de fans dan aansturen.

Of, je neemt pricewatch: Phanteks Halos Lux RGB fan frame 120mm (Zwart) icm een fan hub. Ik zou iets voor je kunnen maken waarmee je die LED guards dan op SATA power kunt aansluiten en aansturen met een afstandsbediening (eventueel met een van mijn RGB GPU backplates :9 )

• Danny Phantom
  • Niet online
TeTeman schreef op zondag 3 februari 2019 @ 14:51:

Dat is een beetje jammer, zoveel moeite doen en zoveel geld wil ik niet uitgeven voor wat kleur in m'n kast.

Dit lijkt me een vergelijkbaar setje als die van jou?
pricewatch: Cooler Master MasterFan MF120R ARGB 3in1, 120mm

• TeTeman
Danny Phantom schreef op zondag 3 februari 2019 @ 21:56:
[...]

Dat is een beetje jammer, zoveel moeite doen en zoveel geld wil ik niet uitgeven voor wat kleur in m'n kast.

Dit lijkt me een vergelijkbaar setje als die van jou?
pricewatch: Cooler Master MasterFan MF120R ARGB 3in1, 120mm
Die komt niet met eigen software. In jouw geval betekent het dat je deze alleen met de hardware controller die meekomt kan gebruiken om de kleuren/modi in te stellen die je ergens in je case kwijt moet. Betekent dat je elke keer wanneer je de kleuren wilt veranderen je weer bij deze controller moet zien te komen. Los van het feit dat dit voor zover ik heb gelezen, kwalitatief niet heel hoogwaardige fans en LEDs zijn.

Zolang je de fans en leds niet op je mobo aan kunt sluiten, ben je over het algemeen aangewezen op fan hubs en USB controllers met eigen software en die laatste zijn helaas prijzig ja.

Dit is wellicht nog een optie, maar nog steeds niet heel goedkoop en niet aanstuurbaar met software. En ten opzichte van die Phanteks Halos Digital fanguards hebben deze maar de helft van de hoeveelheid LEDs.

• TeTeman
Wendy519 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 13:44:
Ik ga binnenkort voor het eerst een pc bouwen dus neem mijn antwoord met een korreltje zout :P.

Op mijn moederbord zit voor RGB fan header een 4 pins, waarvan er 3 voor RGB zijn en eentje als het goed is voor stroom. Dat zou betekenen dat het plug en play is, dat is er bij mij dan wel maar eentje, dus een splitter zal wel nodig zijn voor 4. Software zal denk ik bij de fans zitten die je koopt.
Alle vier de pins zijn nodig voor 12V led materiaal (op jouw rgb header dus geen 3pins, 5V addressable rgb materiaal aansluiten!). Fans zullen apart nog op een fan header aangesloten moeten worden.

• Danny Phantom
  • Niet online
TeTeman schreef op zondag 3 februari 2019 @ 23:23:
[...]

Die komt niet met eigen software. In jouw geval betekent het dat je deze alleen met de hardware controller die meekomt kan gebruiken om de kleuren/modi in te stellen die je ergens in je case kwijt moet. Betekent dat je elke keer wanneer je de kleuren wilt veranderen je weer bij deze controller moet zien te komen. Los van het feit dat dit voor zover ik heb gelezen, kwalitatief niet heel hoogwaardige fans en LEDs zijn.

Zolang je de fans en leds niet op je mobo aan kunt sluiten, ben je over het algemeen aangewezen op fan hubs en USB controllers met eigen software en die laatste zijn helaas prijzig ja.

Dit is wellicht nog een optie, maar nog steeds niet heel goedkoop en niet aanstuurbaar met software. En ten opzichte van die Phanteks Halos Digital fanguards hebben deze maar de helft van de hoeveelheid LEDs.
Ah, jammer dan, bedankt voor de hulp :)
Pagina: 1