Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vloerverwarming goed aangelegd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Graag zoek ik naar iemand die iets zinnigs kan zeggen over deze situatie:

Nieuw huis opgeleverd eind 2017, volledig luchtdicht gebouwd, zeer hoge isolatiewaarde dus en aangelegd met vloerverwarming beneden.
Temperatuur wordt maar niet comfortabel in huis en we hebben heel veel koude zones. Wij vragen ons af of het systeem dat in ons huis is aangelegd wel correct is.

CV Intergas HREco 36
Thermostaat Honeywell aan/uit
Verdeler: Nathan SBK 4100 Vloerverwarmingverdeler zonder pomp

Groep Lengte (m) m2 H.o.h. (mm)
1.1 78 6,8 100
1.2 82 11,1 150
1.3 91 13,8 150
1.4 77 14 150
1.5 114 16,3 150
1.6 50 4,6 150
2.1 46 5,3 150

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Bij voorbaat dank.

Alle reacties

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:22

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Als vloerverwarming hoofdverwarming is wordt dit normaal altijd 10cm h.o.h. gelegd.

Maar.... "volledig luchtdicht gebouwd" "zeer hoge isolatiewaarde" "niet comfortabel", "heel vele koude zones" zijn nogal wat termen die niet te staven zijn (laat staan vanachter een scherm).

Als eerste, is je installatie wel ingeregeld?
Het is al lang niet meer verplicht centrale verwarmingsystemen in te regelen en waar bezuinigd een bouwer dan gelijk op? Juist ja.
En het inregelen is dan niet alleen het debiet van de verschillende lussen, maar ook de aanvoer/afvoer temperatuur en de maximale flow. Zijn ze een paar uur aan bezig, maar dan heb je ook wat.
Tevens zie ik een "aan/uit" thermostaat, betekent dit (het model ketel niet kennende) dan ook dat er niet gemoduleerd kan worden in vermogen?

En als het een huis is met "zeer hoge isolatiewaarde", dan is het wel zonde van een 36kW (ik neem aan dat de 36 daar naar verwijst) ketel er in te plaatsen die mogelijk niet voldoende terug kan moduleren. Want een vloeroppervlak van 72M2 wat maximaal 7200W kan afgeven is wel een redelijke overkil.
Waarschijnlijk wilde je voldoende (gelijktijdig) warmwater debiet hebben. (CW5-6).

Mmmm, maar even gekeken naar de ketel, en zie dat de onderwaarde 7,5kW is, waarschijnlijk staat je ketel te pendelen omdat hij niet verder terug kan moduleren.
[Persoonlijke mening]
Wel jammer een huis van 2017 met een gasketel
[/Persoonlijke mening]

[ Voor 4% gewijzigd door ollie1965 op 02-02-2019 16:20 ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:30
Verwijderd schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 15:41:
CV Intergas HREco 36
Thermostaat Honeywell aan/uit
Verdeler: Nathan SBK 4100 Vloerverwarmingverdeler zonder pomp
Ik ben geen expert, maar..
Ik zou zeggen dat een vloerverwarming zonder pomp hier niet werkt. Er moet een temperatuur begrenzing zijn omdat de ketel anders bv 60graden door de vloer kan sturen, wat niet goed is voor de vloer.
Een verdeler zonder pomp is volgens mij alleen bedoelt als de aanvoer een lage temp bron is, bv een warmte pomp. Ook een aan/uit thermometer lijkt me erg raar.

Ik kan me voorstellen dat de HREco begrenst is, maar dan nog is de minimale capaciteit veel te groot en dus de temperatuur te hoog om direct in de vloer te gaan.

Deze combinatie lijkt me dus niet goed.

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-11 12:08
Wat heb je op de vloer liggen?

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je probeert nu dus 538 meter vloerverwarmingslang middels alléén de pomp van je CV ketel warm te krijgen en te houden? Het merendeel ligt volgens je "tabel" ook nog eens op 150mm HoH wat eigenlijk niet geschikt is om als hoofdverwarming te gebruiken, daarvoor worden de slangen normaliter op 100mm gelegd.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-11 12:08
10 of 15cm hoh maakt verschil, maar of het voldoende is om te verwarmen of niet kun je niet zeggen. Daar ligt vooral aan de luchtdichtheid en isolatie van de woning. Ik heb het in de slaapkamers 12,5cm hij gelegd en dat gaat prima in een jaren 80 huis. 350m direct op de CV. Toen ik de vloerbedekking aanbracht, werd het ineens een stuk beroerder. Ik denk dat de ts het daar moet zoeken. Plus het pendelen van de ketel, dat is ook niet zo best

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst bedankt voor jullie reacties. Ik zie heel veel termen waar ik als leek weinig verstand van heb, maar probeer mij in te lezen.

Het huis is een projectbouw dus dit is als standaard aangebracht. We hebben hier geen eigen inspraak in gehad.

@ollie1965 het is volgens mij maar half ingeregeld en ook de installateur al meerdere keren laten terugkomen. Die draait aan een paar buisjes en vertrekt vervolgens weer. We hebben zoals je begrijpt weinig vertrouwen erin.

@storeman er ligt keramisch parket op de vloer.

Ik lees dat 10 cm hoh gebruikelijk is bij hoofdverwarming. Kan ik hier ergens documentatie over vinden?

De temperatuur die we naar de vloerverwarming sturen is 40 graden, dus die is begrenst.Geeft de temperatuurmeter ook aan.

Isolatiewaarde is heel hoog, 3 dubbele beglazing, epc waarde van 0,3, we hebben een wtw systeem als ventilatie. Wat is nog meer belangrijk om te weten?

@wimmel_1 ja dat klopt. We vragen ons dus echt af of dit kan, maar zijn geen installateurs.

We hebben vandaag een warmtecamera gehuurd en zien grote plekken die niet verwarmd worden. Er is wel doorvoer, maar het wordt gewoon niet warm.

@storeman, wat bedoel jij met pendelen van de ketel? Kan je dat uitleggen?

• Rol-Co
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Verwijderd

Met die camera zie je grote plekken die niet verwarmd worden? Heb je flow meters op je verdeler? Zo ja wat geven die aan? Zo nee kijk dan eens of alle retourslangen warm worden met die camera of temp meter.

Wat voor temperatuur heb je vloer in en uit? Ofwel, wat is je verschil (dt) van de vloer?

@wimmel_1
15cm hoeft niet erg te zijn, al zeker niet met 40 graden, ik heb ook 15cm h.o.h slakvorm en warm de benedenverdieping met een warmtepomp op 31 graden Ta.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

Topicstarter
@Rol-Co ja dan zien we de plekken die niet verwarmd worden. Flow-meters geven tussen 60 en 95 l/h aan.
De retourslangen worden niet overal warm. Er zijn er twee zichtbaar blauw met de camera.

Temperatuur die er in gaat is 40 en er komt 20 uit.

• Pinguu
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-02-2024
We hebben hier (bijna passiefwoning) zelfs de buizen 150-200 hoh gelegd en gebruiken vloerverwarming als hoofdverwarming. Dus bij een zeer goed geïsoleerde woning is 100 hoh zeker geen vereiste.

Worden al je aanvoerleidingen warm?

• canonball
Verwijderd schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 17:48:
De temperatuur die we naar de vloerverwarming sturen is 40 graden, dus die is begrenst.Geeft de temperatuurmeter ook aan.
Jouw ketel kan 36KW leveren, voor warm water én voor de CV. Handig om een bad vol te laten lopen, maar in een goed geïsoleerd huis is dit héél erg veel voor verwarmen. Het minimale vermogen is waarschijnlijk rond de 7Kw. Ik ga er dan vanuit dat het ook op minimaal vermogen kan leveren, ik zou een modulerende thermostaat verwachten, maar misschien kan het ook met een aan-uit thermostaat als het vermogen in de ketel begrenst is.
Echter met 7KW is het zo 40graden en dan stopt het verwarmen omdat dat de begrenzing is en gaat dan stoppen. Dat aan-uit gedrag heet pendelen.
Het is de bedoeling dat als je een cvketel hebt (hoge temp verwarming) dat de begrenzing in de vloerverwarmingsverdeler zit, dat daar de toevoer van heet water stopt maar dat het zelf het koude retour water mengt met heet water. Daarvoor heb je echter een vloerverwarmings verdeler met een pomp nodig.

Je zou kunnen proberen om te kijken hoe "optie 9: cv nadraai tijd" staat (zie pagina 41 van onderstaande link). Als het 1 is (standaard), kun je 15 minuten proberen. Of anders als dat al 15 is "optie 2: cv pomp instelling" op 1 zetten zodat de pomp van de ketel constant draait.
https://www.heluto.nl/ima...nstallatievoorschrift.pdf

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 18:32:
@Rol-Co ja dan zien we de plekken die niet verwarmd worden. Flow-meters geven tussen 60 en 95 l/h aan.
60 is erg laag, 1 liter per minuut, kan hij niet hoger? Ze zouden allemaal 2,5-4 liter per minuut moeten doen, kan je pomp van de cv nog hoger?
De retourslangen worden niet overal warm. Er zijn er twee zichtbaar blauw met de camera.
De aanvoer van die 2 zijn wel warm? Of ook niet?
Temperatuur die er in gaat is 40 en er komt 20 uit.
dT is veel te groot.

Conclusie, flow veel te laag, cv pomp verhogen in flow.

Verwijderd

Topicstarter
@Rol-Co,
Flow gaat niet omhoog. We kunnen kijken of we de pomp van de cv hoger kunnen zetten. Moeten we alleen uitzoeken hoe dat moet.
Aanvoerslangen van die 2 zijn wel warm.

@canonball dat bad hebben we niet. ;-) Duidelijke uitleg. We gaan even kijken naar die cv nadraaitijd. Zou een modulerende thermostaat helpen? Huidige thermostaat zit ook meteen om de hoek bij de trapkast waar de verdeler staat. Dus sowieso geeft die heel snel aan, temp bereikt en stoppen.

wel fijn om te lezen dat die 150 hoh geen probleem is.

We zijn op zoek naar informatie om te zorgen dat de aannemer (en installateur) met een constructieve oplossing gaan komen. Met deze info lijkt het toch het gebrek aan de pomp te zijn. Gaat met een pomp de cv alsnog pendelen? Of is dat te verhelpen met een juiste instelling?

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-11 18:29
Het water in het beton wordt nu waarschijnlijk ook nog opgewarmd, dat zal volgend jaar veel minder zijn waardoor het dan sneller behaaglijker wordt.

• Rol-Co

Rol-Co

@Verwijderd
Flow van het water moet drastisch omhoog, maar misschien staat hij nog erg laag. Ik verwarm hier met een warmtepomp van 7kW en daar geven ze 1200 liter per uur op. Dat doe ik ook niet maar slechts 900 liter en dat geeft op de verdeler 4 liter per minuut, als ik het lager zet verdeeld de warmte veel slechter in de vloer omdat hij het in het begin al kwijt is.
Jij warmt met 40 graden dus je ketel gaat waarschijnlijk ook nog pendelen door de lage flow icm die lage temperatuur.

Kijk even in de manual of die intergas nog hoger kan in flow, kan dat allemaal niet meer zal je toch een hulppomp bij de verdeler moeten of een andere (meng) verdeler met pomp. Dit is eigenlijk gemaakt voor warmtepompen op 30 graden of lager verwarmen. De flow blijft echter het zelfde verhaal.

Edit
Ze moeten ook gelijk zijn op de verdeler, dus die 60 en 95 gelijk stellen op de verdeler.

Pag 48
https://www.intergas-verw...ompakt-HReco-88399803.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door Rol-Co op 02-02-2019 19:35 ]

• canonball
Verwijderd schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 18:54:. Met deze info lijkt het toch het gebrek aan de pomp te zijn. Gaat met een pomp de cv alsnog pendelen? Of is dat te verhelpen met een juiste instelling?
Het kan zijn dat het goed gaat als de pomp maar blijft draaien. De cv zelf zal dan vaak stoppen en starten, maar dat is ook het gedrag bij een cv ketel met radiatoren waarbij de temperatuur wel hoog mag zijn en is niet persé een probleem. Als de pomp maar niet gaat pendelen maar steeds voor een langere tijd blijft draaien. Ik denk dat je heel snel kunt zien of het helpt doordat de retour temperatuur omhoog moet gaan, als het van 20 na 30 gaat weet je dat je op de goede weg zit. Als het eenmaal op temperatuur is kan de aanvoer dan bv 30 worden en retour 28, dus dichter bij elkaar.

Ik zou zelf zeggen dat dat een verdeler met pomp nodig is als beveiliging voor als de temperatuur begrenzing er perrongelijk af wordt gehaald maar ben een it expert, geen cv expert 8).
Ik begrijp ook niet waarom ze een HReco36 hebben neergezet als je geen bad hebt. Ben bang dat de gedachte was dat meer vermogen veiliger is om problemen te voorkomen maar het nadeel is dat het vermogen voor warm water gekoppeld zit aan het vermogen voor cv.

Verwijderd

Topicstarter
@canonball al meer cv expert dan deze it expert. ;-) Ach laten we zeggen dat er hier in dit huis al zoveel fouten zijn gemaakt dat ik nergens meer van op kijk.

Bedankt voor jullie adviezen. We gaan de doorlooptijd even aanpassen. Rest, zoals het aanpassen van de pompsnelheid laten we toch liever over aan de installateur. Maar ik heb veel kennis opgedaan om het probeem te localiseren en te laten oplossen. Het moet gewoon opgelost worden, want ik wil eindelijk wel eens kunnen genieten in dit huis.

• Rol-Co

Rol-Co

canonball schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 19:38:
[...]

Het kan zijn dat het goed gaat als de pomp maar blijft draaien. De cv zelf zal dan vaak stoppen en starten, maar dat is ook het gedrag bij een cv ketel met radiatoren waarbij de temperatuur wel hoog mag zijn en is niet persé een probleem. Als de pomp maar niet gaat pendelen maar steeds voor een langere tijd blijft draaien. Ik denk dat je heel snel kunt zien of het helpt doordat de retour temperatuur omhoog moet gaan, als het van 20 na 30 gaat weet je dat je op de goede weg zit. Als het eenmaal op temperatuur is kan de aanvoer dan bv 30 worden en retour 28, dus dichter bij elkaar.

Ik zou zelf zeggen dat dat een verdeler met pomp nodig is als beveiliging voor als de temperatuur begrenzing er perrongelijk af wordt gehaald maar ben een it expert, geen cv expert 8).
Ik begrijp ook niet waarom ze een HReco36 hebben neergezet als je geen bad hebt. Ben bang dat de gedachte was dat meer vermogen veiliger is om problemen te voorkomen maar het nadeel is dat het vermogen voor warm water gekoppeld zit aan het vermogen voor cv.
Als je de handleiding leest zie je dat de pomp modulerend is, bij laaglast wat deze cv draait is de pompsnelheid 40% , dus ik vermoed dat het met de instelling c te veranderen naar 80% zoals maximum staat ingesteld het al een heel stuk beter gaat.
Dan de groepen nog gelijk stellen op dezelfde flow en nog eens met die warmtebeeld kijken. ;)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zo een huis “schreeuwt” toch om een warmtepomp?
Langdurig, een lage temperatuur, door de vloer jagen is niet iets voor een hr ketel, maar perfect te doen voor een warmtepomp.
Bovendien kan je er ook mee koelen.

Panasonic “import” monobloc erop en gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-02-2019 05:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-11 01:29

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Als het project bouw is, zullen de buren dezelfde installatie hebben.

Hebben zij dezelfde problemen?

Waarom? Omdat het kan!!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:18
@Verwijderd Beneden vloerverwarming, maar wat heb je op de overige verdiepingen?
Radiatoren en met welke afsluiters/knoppen?

Al eens geprobeerd om die allemaal dicht te zetten en die flow meters eens flink open te zetten?

De 4100 heeft als het goed is flow meters die 60-250 l/h kunnen doen en die staan nu op minimaal....

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Verwijderd schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 19:54:
@canonball al meer cv expert dan deze it expert. ;-) Ach laten we zeggen dat er hier in dit huis al zoveel fouten zijn gemaakt dat ik nergens meer van op kijk.

Bedankt voor jullie adviezen. We gaan de doorlooptijd even aanpassen. Rest, zoals het aanpassen van de pompsnelheid laten we toch liever over aan de installateur. Maar ik heb veel kennis opgedaan om het probeem te localiseren en te laten oplossen. Het moet gewoon opgelost worden, want ik wil eindelijk wel eens kunnen genieten in dit huis.
volg @Rol-Co zijn verhaal, zet het moduleren van de pomp uit of verhoog die flink.
probleem opgelost. ;)

installateurs zijn gewoon weg nog niet bekend met wat ze moeten doen met modulerende pompen.
dit combineren met vloer verwarming is nog een lastig verhaal.
dus zelf doen is de beste oplossing als je het dit jaar nog opgelost wil hebben. ;)
(het is niet moeilijk en echt iets kapot maken is erg moeilijk met deze instellingen.)

(ik heb dit probleem ook gehad, toen ik de warmtepomp installeerde, die had ook een modulerende pomp. ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 03-02-2019 11:33 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Ik begin met te zeggen dat ik geen cv monteur ben.
Maar wil wel opmerken dat volgens mij een modulerende ketel niet ook nog met een modulerende thermostaat moet/hoeft te werken.
Ik heb hier jaren een aan/uit thermostaat gehad en dat werkte prima op een modulerende ketel.

Een systeem inregelen is wat anders dan leidingen aan elkaar knijpen en vergt logisch denken en vooral veel tijd. Beide ontbreekt vaak bij de huidige installateurs.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• Rol-Co

Rol-Co

Vuiltje schreef op zondag 3 februari 2019 @ 12:04:
Ik begin met te zeggen dat ik geen cv monteur ben.
Maar wil wel opmerken dat volgens mij een modulerende ketel niet ook nog met een modulerende thermostaat moet/hoeft te werken.
Ik heb hier jaren een aan/uit thermostaat gehad en dat werkte prima op een modulerende ketel.

Een systeem inregelen is wat anders dan leidingen aan elkaar knijpen en vergt logisch denken en vooral veel tijd. Beide ontbreekt vaak bij de huidige installateurs.
Ben je niet in de war met opentherm en aan/uit, de ketel is modulerend, dat heeft dan weinig te maken met je thermostaat.
Maar erg moduleren doet hij niet meer bij de TS, 40 graden maken is gewoon altijd op minimum vermogen van 7,5 kW, dan valt er weinig meer te moduleren.

• Vuiltje
Die opentherm-term heb ik wel eens gelezen, geen idee wat dat is.
Ik reageerde op:
ollie1965 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 16:18:

Tevens zie ik een "aan/uit" thermostaat, betekent dit (het model ketel niet kennende) dan ook dat er niet gemoduleerd kan worden in vermogen?
[...]
Een beetje moderne ketel regelt terug als zijn retourwater warmer wordt dan de waarde die hoort bij zijn programmatuur.
Dan is een aan/uit thermostaat toch meer dan voldoende voor een juiste werking......

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• Rol-Co

Rol-Co

Vuiltje schreef op zondag 3 februari 2019 @ 13:25:
[...]

Ik reageerde op:
Dat je settings van de ketel via de thermostaat kan instellen.
Een beetje moderne ketel regelt terug als zijn retourwater warmer wordt dan de waarde die hoort bij zijn programmatuur.
Dan is een aan/uit thermostaat toch meer dan voldoende voor een juiste werking......
Ja klopt, maar een modulerende thermostaat stuurt de ketel terug naar een lage aanvoer zodat de kamer op een vaste temperatuur blijft, een aan uit laat hem gewoon brullen tot de kamer warm is en gaat weer uit voor een tijdje, modulerende thermostaat geeft dus meer comfort en ook zuiniger waarschijnlijk.
Echter werkt dit soms slecht op oude systemen die 70-80 graden uitgelegd zijn, dan moduleert het zo ver terug dat er bijna geen warmte afgegeven word, een oplossing is dan om je minimale watertemperatuur omhoog te zetten.

• migjes
Vuiltje schreef op zondag 3 februari 2019 @ 13:25:
[...]

Ik reageerde op:

[...]

het is maar net wat je "juiste werking" noemt. ;)

een aan/uit stuurt het aan en zal werken.
geen probleem.

maar een openterm (dus modulerend +) die houd ook nog een tabel bij wanneer(tijdstippen) er tap water word gebruikt.
met die tabel doet hij vast een stukje voorverwarming van het tab water op die momenten.
met aan/uit moet je kiezen of je dat wel wil of hij doet dit 24x7.
(dus of komfoor inleveren of meer gas gebruiken)

een modulerende thermostaat (niet speciaal openterm) die meet de binnen temperatuur en kijkt dat of de delta T met gevraagde temperatuur <1 graad is.
ja: dan ketel in laagst modulatie stand extra zuinig het huis verwarmen.
nee: ketel in vol vermogen om snel te verwarmen en flink gas er door heen jassen.
doe je dit met een aan/uit thermostaat
dan gaat ketel altijd eerst in vol vermogen tot ingestelde temperatuur van het cv water is bereikt.
die is meestal een 70 graden, en dat is al zover buiten het bereik van zuinig draaien dat het niet zuinig is.
(voor goede condensatie in je lucht afvoer pijp, wil je echt niet veel hoger gaan als +/-50 graden.
lager is nog beter, dan trek je al snel een 5-10% meer energie uit het gas. ;) )

dus ja, je bent wel een rund als je die paar % efficiëntie op offert voor een aan/uit thermostaat.
voor de kosten verschil tussen de thermostaten hoef je het niet te laten, die is bijna gelijk. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 03-02-2019 13:44 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Vuiltje
Dank voor de uitleg.
Begrijp ik het nu goed dat als je het (1 graad te) koud vindt en je gooit even de kachel aan, je beter een aan/uit kan hebben, omdat het bij een mod.therm. veel langer duurt voordat er merkbaar verschil komt?
Die ziet namelijk maar 1 graad verschil en denkt vervolgens "oooooo maar 1 graad, daar kan ik wel een uur over doen en maar water van 40˚ maken ipv de "normale" 70˚, want dat is lekker zuinig "
:)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:24

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik zie het zo snel niet terug in dit topic, maar ik kan op mijn intergas ketel ook het vermogen van van mijn pomp instellen. Mogelijk kan je daar nog wat mee.

Nu weet ik niet wat allemaal mogelijk is met alleen een CV pomp maar ik zelf zou het wel in die hoek gaan zoeken.

Voor mijn vloer verarming (hoofd verwarming) heb ik alles op 100mm liggen en zelfs bij mijn achter gevel (grote pui met openslaande deuren) 5 keer op 50mm voor het comfort.
Ik heb alleen in de gang nog een radiator en boven/zolder, deze zijn allen wel ook vervangen door convector.

Mede hierdoor kon ik de pomp op de CV op zijn laagste stand zetten omdat de hoeveelheid water afnam tot 1/5 van wat het was én de radiotoren normaliter dicht staan.

Op mijn vloerverwarming heb ik wel een eigen pomp, voornamelijk omdat deze een heel ander ritme heeft dan de CV pomp.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• migjes
Vuiltje schreef op zondag 3 februari 2019 @ 15:09:
[...]

Dank voor de uitleg.
Begrijp ik het nu goed dat als je het (1 graad te) koud vindt en je gooit even de kachel aan, je beter een aan/uit kan hebben, omdat het bij een mod.therm. veel langer duurt voordat er merkbaar verschil komt?
Die ziet namelijk maar 1 graad verschil en denkt vervolgens "oooooo maar 1 graad, daar kan ik wel een uur over doen en maar water van 40˚ maken ipv de "normale" 70˚, want dat is lekker zuinig "
:)
nop precies het tegen over gestelde.
1 graad verschil is ook op lage temperatuur zo opgewarmd, dat hoeft geen uur te duren.
dus kan gewoon met weinig gas. ;)
(sommige tocht kotten daar gelaten, maar die hebben toch al problemen en eigenlijk niet 1 graad verschil maar meer. ;) )

sterker nog in mijn huis met een buiten temperatuur van +/-0 graden, dan duurt het 12+ uur voor dat het 1 graad is afgekoeld.
het huis van de TS is waarschijnlijk al 3x beter geïsoleerd als mijn huis.
dus die heeft eerder het probleem dat gas stoken te krachtig is op zelfs het minimum vermogen (5-6kW).
hierdoor is helaas de vloer niet altijd lekker warm zo als je eigenlijk zou willen.
hiervoor heb ik dus een 1,4kW warmtepomp, die verwarmt met meer uren zodat de vloer vaker lekker warm is.
te veel power is erg oncomfortabel. ;)

• Rol-Co

Rol-Co

DukeBox schreef op zondag 3 februari 2019 @ 15:23:
Ik zie het zo snel niet terug in dit topic, maar ik kan op mijn intergas ketel ook het vermogen van van mijn pomp instellen. Mogelijk kan je daar nog wat mee.

Nu weet ik niet wat allemaal mogelijk is met alleen een CV pomp maar ik zelf zou het wel in die hoek gaan zoeken.

Voor mijn vloer verarming (hoofd verwarming) heb ik alles op 100mm liggen en zelfs bij mijn achter gevel (grote pui met openslaande deuren) 5 keer op 50mm voor het comfort.
Ik heb alleen in de gang nog een radiator en boven/zolder, deze zijn allen wel ook vervangen door convector.

Mede hierdoor kon ik de pomp op de CV op zijn laagste stand zetten omdat de hoeveelheid water afnam tot 1/5 van wat het was én de radiotoren normaliter dicht staan.

Op mijn vloerverwarming heb ik wel een eigen pomp, voornamelijk omdat deze een heel ander ritme heeft dan de CV pomp.
De laatste alinea ;)

Rol-Co in "Vloerverwarming goed aangelegd?"

En deze post
Rol-Co in "Vloerverwarming goed aangelegd?"

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 03-02-2019 16:40 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:24

DukeBox

loves wheat smoothies

@Rol-Co Had gezocht op pomp maar dat niet op flow ;)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Verwijderd

Topicstarter
@Rouske, boven hebben we lage temperatuur radiatoren, die staan standaard eigenlijk altijd al dicht.
@AUijtdehaag we hebben een warmtepomp overwogen, alleen de prijs van die investering was niet te verklaren. En laten we de twee huizen die standaard nom werden opgeleverd maar helemaal buiten beschouwing laten, die hebben helemaal geen verwarming. Echt een drama.
We weten dat het huis is ingericht voor gasloos en gaan kijken wat we kunnen gaan doen om dat ook te realiseren, maar niet met een terugverdientijd die langer is dan de levensduur.

@boers706 dit is al ons tweede stookjaar, dus vocht is er wel uit nu.

@all Bedankt voor alle informatie. We hebben voldoende munitie om weer terug te gaan naar de aannemer en installateur.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Kan je met de warmtebeeldcamera zien hoe de leidingen gelegd zijn? In welk patroon bedoel ik dan:
https://www.ecoheat.nl/algemene-informatie/legpatronen/

(en kijk eens in je projectenmap of daar ergens het ontwerp staat)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 4 februari 2019 @ 07:58:
@Rouske, boven hebben we lage temperatuur radiatoren, die staan standaard eigenlijk altijd al dicht.
@AUijtdehaag we hebben een warmtepomp overwogen, alleen de prijs van die investering was niet te verklaren. En laten we de twee huizen die standaard nom werden opgeleverd maar helemaal buiten beschouwing laten, die hebben helemaal geen verwarming. Echt een drama.
We weten dat het huis is ingericht voor gasloos en gaan kijken wat we kunnen gaan doen om dat ook te realiseren, maar niet met een terugverdientijd die langer is dan de levensduur.

@boers706 dit is al ons tweede stookjaar, dus vocht is er wel uit nu.

@all Bedankt voor alle informatie. We hebben voldoende munitie om weer terug te gaan naar de aannemer en installateur.
oke verhoog je doorstroom snelheid en je lost al een hoop op.

maar dan nog wel 1 klein dingentje.
je komt waarschijnlijk van een situatie met radiatoren af, en nu vloer verwarming.
met radiatoren zette je de thermostaat op ongeveer 18 graden en was het prettig.
de thermostaat hing niet boven de radiatoren dus de temperatuur in huis was tussen de 20 en de 18 graden.
met vloer verwarming hangt de thermostaat wel boven de radiatoren (tja kan niet anders).
dus is het nergens in huis warmer als 18 graden.
eigenlijk zet je met vloer verwarming dan ook de thermostaat een graadje hoger om het zelfde effect te hebben als met radiatoren. ;)

(ik kwam van een situatie met een gaskachel in de huiskamer naar vloerverwarming.
zo een gaskachel is een warm(heet) blok in huis waar je lekker voor of op kan zitten.
en die heb ik de eerste jaren wel gemist nadat ik vloer verwarming had, geen hot spot meer in huis. ;) )

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:18
Zit er misschien nog een bypass bij de verdeler tussen de aanvoer en retour van de CV leiding.
Als die te veel doorlaat, verlies je ook flow.
De retour naar de CV (achter een eventuele bypass) is ook de temperatuur die uit je vloer komt of ongeveer zo warm als de aanvoer?
Pagina: 1