Hotelschakeling met wissel / kruisschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-04 18:19
Sinds vorig jaar hebben we een ander huis gekocht en hebben we een niet goed werkende hotelschakeling. E.e.a. is nooit goed aangesloten geweest. De vorige bewoner heeft onlangs aangegeven dat bij hem e.e.a. ook nooit goed heeft gewerkt.
Vanmorgen alles losgehaald, doorgemeten met de multimeter en genummerd. Zie schema.

Schakelaar zolder = wisselschakelaar
Schakelaar overloop = kruisschakelaar
Schakelaar begane grond = wisselschakelaar

De schakeldraad voor de lamp op de overloop, is verbonden met de schakeldraad die tussen de schakelaars op zolder en de overloop loopt. Deze had naar mijn idee verbonden moeten zijn met de schakeldraad van de andere 2 lampen om zodoende alle 3 de lampen in 1x uit of aan te kunnen zetten. Het is helaas niet zichtbaar waar de schakeldraad is verbonden met de schakeldraad tussen de 2 schakelaars. Dit zit waarschijnlijk ergens in een doos boven het plafond. Krijg ook geen beweging in de draad als ik er aan trek,

Nu ben ik geen elektricien en heb weinig kennis van de diverse mogelijkheden die er zijn. Iemand een idee om het goed aan te sluiten zonder het plafond open te halen of draden te trekken.

Schema
http://i63.tinypic.com/28l5cn4.jpg

Kruisschakelaar
http://i65.tinypic.com/2j0jgvc.png

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-04 22:54
Welke draden komen er nog meer bij je lamp op de overloop uit? Als het volgens schema is kan het iedereen nooit werken die hoort bij de andere 2 lampen idd.
Enigste oplossing is kijken of je bij de lasdozen kan komen om je draden opnieuw te verbinden of te trekken.

Geen beweging in de draad kan betekenen dat hij of vast zit aan je lamp of aan een lasdoos of geknikt in de buis/doos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Alleen lamp 4 zit fout als de rest van je schema klopt.

Weet niet wat je wilt bereiken, lijkt er op dat 2 hotel schakelingen zijn samengevoegd als 1.
Als je ze weer wilt splitsen is een dubbele wissel i.p.v. hotel voldoende, anders moet je de draad van lamp 4 doortrekken naar een van de 2 uiteindes.

Houd er wel rekening mee dat al je lampen deel moeten uitmaken van 1 groep en niet ergens een nul van een andere groep aftappen.

[ Voor 119% gewijzigd door DukeBox op 02-02-2019 15:59 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Blonde
franssnarf schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 15:03:
Welke draden komen er nog meer bij je lamp op de overloop uit? Als het volgens schema is kan het iedereen nooit werken die hoort bij de andere 2 lampen idd.
Enigste oplossing is kijken of je bij de lasdozen kan komen om je draden opnieuw te verbinden of te trekken.

Geen beweging in de draad kan betekenen dat hij of vast zit aan je lamp of aan een lasdoos of geknikt in de buis/doos
Ik heb de lamp verwijderd en in het doosje boven de lamp zit 1x zwart (nr 4) en 1x blauw.
In het schema heb ik al wel de schakelaars getekend maar deze zijn niet aangesloten.

Alle lampen / schakelaars zijn verwijderd en het zou dus moeten lukken om de draden iets in beweging te kunnen krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Mr. Blonde op 02-02-2019 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:14
Alle lampen horen op 5 aangesloten te zijn. Verder is het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:52
Precies. Wellicht zit lamp 4 bij de zolder schakelaar aangesloten op punt 4, en kan je deze daar aansluiten op punt 5.
Ik zou controleren of bij de zolder schakelaar de draden goed zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Blonde
Tonne schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 15:10:
Alle lampen horen op 5 aangesloten te zijn. Verder is het prima.
Tja ik had een hoopje dat iemand nog een slimme oplossing kon verzinnen maar helaas zal het toch slopen worden om de schakeldraad van de overloop lamp aan kabel nr5 te verbinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Blonde
MeTooPV schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 15:16:
Precies. Wellicht zit lamp 4 bij de zolder schakelaar aangesloten op punt 4, en kan je deze daar aansluiten op punt 5.
Ik zou controleren of bij de zolder schakelaar de draden goed zitten.
Met lamp 4 bedoel je de overloop lamp, deze zit op kabel 4. De lamp op de zolder zit op kabel 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Major Pain sld schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 15:17:
Tja ik had een hoopje dat iemand nog een slimme oplossing kon verzinnen maar helaas zal het toch slopen worden..
Het kan het met een vereenvoudigde wissel + kruis schakeling alleen ben ik daar geen fan van omdat het heel ongebruikelijk is om je lamp met 2 schakeldraden aan te sluiten (lees fase en nul om te draaien).

Wat wil je eigenlijk bereiken ? Moeten alle 3 lampen met alle 3 schakelaars in 1 keer uit en aan ?

Gebruikelijker is het per verdieping te doen, dus hotel tussen begane grond en overloop en een 2e hotel schakeling tussen overloop en zolder. Ik gok dat het oorspronkelijk ook zo geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Blonde
DukeBox schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 16:24:
[...]

Het kan het met een vereenvoudigde wissel + kruis schakeling alleen ben ik daar geen fan van omdat het heel ongebruikelijk is om je lamp met 2 schakeldraden aan te sluiten (lees fase en nul om te draaien).

Wat wil je eigenlijk bereiken ? Moeten alle 3 lampen met alle 3 schakelaars in 1 keer uit en aan ?

Gebruikelijker is het per verdieping te doen, dus hotel tussen begane grond en overloop en een 2e hotel schakeling tussen overloop en zolder. Ik gok dat het oorspronkelijk ook zo geweest is.
Ik hoopte het werkend te krijgen zonder het plafond te moeten openen.
Alle lampen met alle schakelaars uit/aan is prima maar andere opties die voorkomen dat het plafond open moet zijn ook goed. Plafond verwijderen zonder het nieuwe stucwerk te beschadigen is wel een uitdaging.

Stel dat het origineel 2 hotelschakelingen waren, dan moet ik de kruisschakelaar vervangen door een dubbele wisselschakelaar en draden toevoegen toch?

[ Voor 4% gewijzigd door Mr. Blonde op 02-02-2019 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Major Pain sld schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 16:34:
Stel dat het origineel 2 hotelschakelingen waren, dan moet ik de kruisschakelaar vervangen door een dubbele wisselschakelaar en draden toevoegen toch?
Ik begrijp een beetje uit het verhaal dat lamp 4 niet bij een schakelaar uitkomt maar ergens boven het plafond er tussen is gehangen waar je niet bij kan ?

Heb je wel de mogelijkheid een schakeldraad dan bij te trekken tussen overloop en zolder ?

Wat mij niet duidelijk is, lamp trapgat, moet deze met de overloop of met de zolder schakelen ?

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 02-02-2019 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Blonde
DukeBox schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 16:39:
[...]

Ik begrijp een beetje uit het verhaal dat lamp 4 niet bij een schakelaar uitkomt maar ergens boven het plafond er tussen is gehangen waar je niet bij kan ?

Heb je wel de mogelijkheid een schakeldraad dan bij te trekken tussen overloop en zolder ?
Als er beweging in de schakeldraad bij de lamp zat wel.Gelukkig is de vloer op de zolder nog kaal i.m.v. laminaat wat nog gelegd moet worden. Morgen ga ik vanaf boven enkel planken verwijderen om zo van boven toegang te krijgen. Een dubbele hotelschakeling zoals er waarschijnlijk vanaf nieuwbouw heeft ingezeten heeft wel de voorkeur.
Aankomende week maar eens iemand zoeken dit als werk doet en daar de spullen voor heeft.

Voeg morgen voor de duidelijkheid wel een documentje toe met wat foto's gecombineerd met het schema.

[ Voor 6% gewijzigd door Mr. Blonde op 02-02-2019 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

@Major Pain sld Ik snap nu nog steeds niet of de trapgat lamp van je zolder of beneden is.. maar uitgaande van zolder (aangezien hij daar ook zit bijgetekend in he schema) zou het zoiets kunnen worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zhdtwnrVEFKOn99nLtfIiKpS/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Je hebt dus alle betreffende dozen open gehad, dus bij alledrie de lampen en alledrie de schakelaars? Hoe gedraagd elke lamp zich nu?

Ik zou persoonlijk twee schakelaars beneden doen, drie schakelaars op de 1e verdieping en weer twee op de zolder. Dan kun je op elke woonlaag de lamp van de laag zelf en van direct aangrenzende lagen schakelen.

Of als je ze toch alleen maar kortstondig aan hebt op elke laag een pulsdrukker met timer voor alledrie tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Blonde
DukeBox schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 17:21:
@Major Pain sld Ik snap nu nog steeds niet of de trapgat lamp van je zolder of beneden is.. maar uitgaande van zolder (aangezien hij daar ook zit bijgetekend in he schema) zou het zoiets kunnen worden:
[Afbeelding]
De lamp in het trapgat is op de begane grond aan de muur. Ik laat 2 kabels erbij trekken en e.e.a. volgens je schema aansluiten. Maandag maar eens een elec bellen.
Pagina: 1