Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny Calavera
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-07 12:32
Goedemiddag allen,

Sinds 2017 een systeem samengesteld:

AMD Ryzen 7 1700X
Asus Prime X370-pro moederbord
Gigabyte GeForce GTX 1060 Windforce 6GB
1TB HDD
3TB HDD
525GB SSD
250GB SSD
16GB Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15
Coolermaster V Series V550 voeding. 550Watt.
Windows 10, nieuwste versie.

Systeen werkte naar behoren, tot ik recentelijk de Witcher speelde en de PC vastliep, geen bluescreen, letterlijk alles bleef staan (zoals in de good old days)
PC opnieuw opgestart, mijn youtube startte weer op en begon af te spelen, audio kwam dit keer niet door mijn receiver (extern) maar door mn koptelefoon.

Ik geluidsinstellingen kijken, ook disabled devices, stond alleen nog die koptelefoon + de hdmi outputs van mijn nvidia videokaart. zelfs de standaard "luidspreker" welke ik nog nooit heb zien verdwijnen was niet meer aanwezig, ook realtek HD digital audio

Na lang prutsen uiteindelijk handmatig de driver weten te updaten, dan werkte hij weer.
Dit probleem herhaalt zichzelf meerdere keren op willekeurige momenten tot ik er laatst achter kwam dat als ik de PC niet opnieuw opstart maar echt uit doe, en een aantal seconden wacht, de drivers gewoon weer teruggetoverd worden en het systeem weer naar behoren werkt.

Een full windows reset (met behoud van documenten) is al geprobeerd.

Afgelopen week kwam daar nog een leuke feature bij, ook sommige harde schijven werken niet meer. De SSD (waar het systeem op draait) wel, en nog een 3TB schijf.

Ook dit is via schijfbeheer niet terug te vinden, ze staan wel gewoon aangegeven maar de fix is zoals hierboven beschreven een simpele harde reboot van de PC.

Ik denk persoonlijk dat het een moederbord issue is maar mochten jullie nog ideeΓ«n hebben waar ik het kan zoeken, dan zou dat geweldig zijn. Ik heb al een retour-aanvraag gedaan van het moederbord maar dit zal me een week zonder PC opleveren, iets wat ik liever anders oplos zo mogelijk.

Hartelijk dank alvast! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Manny Calavera op 02-02-2019 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:12

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dingen die je na kan kijken:

De SMART waardes uitlezen van je HDD en SSD's met bijvoorbeeld crystaldisk.

Zijn al je temperaturen ook in orde?

Memtest laten draaien om je geheugen te testen.

Een andere voeding proberen.

Hopelijk komt er dan iets naar voren wat het kan zijn.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Ik zou sowieso die voeding vervangen, is een heel erg matig model helaas.

Goeie voedingen zijn:
product: BitFenix Whisper
product: BitFenix Formula Gold
product: Corsair RMx (2018)
product: be quiet! Straight Power 11

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny Calavera
tweakduke schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 14:16:
Dingen die je na kan kijken:

De SMART waardes uitlezen van je HDD en SSD's met bijvoorbeeld crystaldisk.

Zijn al je temperaturen ook in orde?

Memtest laten draaien om je geheugen te testen.

Een andere voeding proberen.

Hopelijk komt er dan iets naar voren wat het kan zijn.
De temperaturen van mijn PC zijn uitstekend, heb BeQuiet fans die de boel goed koel houden.
Even qua toelichting, de PC crasht werkelijk op willekeurige momenten, soms tijdens een spel, al game ik vrijwel nooit. Soms ook tijdens het speuren op marktplaats.

De HDD en SSD die verdwenen zijn wijd ik ook volledig aan "het probleem" wat zich al eerder voordeed. kan zijn dat het me niet eerder was opgevallen omdat ik die SSD en HDD niet veel gebruik.

Voeding zie ik niet in waarom dat dit issue zou kunnen creΓ«ren, dat het een karige voeding is staat daar los van overigens, dat ben ik met jullie eens.
Geheugen getest, is in orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 18:56

Stronkie

Where wind is Trouble

Hm , waarom zijn mensen altijd zo eigenwijs. Echt waar , 9 van de 10 problemen met de computer komt door de voeding. Die ene andere x is het het geheugen. Bijna nooit is het het moederbord of de processor.

Ga onze hulp aan en test het eens met een andere voeding en neem niet klakkeloos aan dat je voeding goed is.

De mensen hier proberen je te helpen , probeer niet zo eigenwijs te zijn.

Gewoon een andere voeding testen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manny Calavera
Stronkie schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 20:21:
Hm , waarom zijn mensen altijd zo eigenwijs. Echt waar , 9 van de 10 problemen met de computer komt door de voeding. Die ene andere x is het het geheugen. Bijna nooit is het het moederbord of de processor.

Ga onze hulp aan en test het eens met een andere voeding en neem niet klakkeloos aan dat je voeding goed is.

De mensen hier proberen je te helpen , probeer niet zo eigenwijs te zijn.

Gewoon een andere voeding testen
Stronkie niet zo boos doen, ik leg toch voor dat ik niet in zie hoe het aan de voeding ligt. Leg dan constructief uit waardoor het kan komen.

Mensen op Tweakers willen graag leren, ik ook. Toch leg ik mijn mening voor, namelijk dat ik niet in zie hoe dat het probleem zou kunnen veroorzaken. Niks mis mee.

9 van de 10 problemen is ook een hele grote overdrijving overigens, maar dat terzijde.

Als iemand eerst toelicht hoe dat probleem in zijn werk gaat zou ik wellicht het kunnen ontkrachtigen door iets te testen, voordat ik een nieuwe PSU moet kopen om het uit te sluiten. Ik heb niet 10 van die dingen op voorraad liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Als een voeding niet meer stabiel zijn voltages levert, kan het zijn dat je pc niet meer stabiel loopt, wat resulteert in een vastloper herstart, zwart scherm etc.

Als de pc herstart na zo'n vastloper kan er wat beschadigt zijn in Windows, of dat een HDD of SSD eerst nog niet goed start.

Probleem om dat uit te sluiten is door alle componenten stap voor stap te testen.

Geheugen is getest, dus dat is het niet. Had je de SMART waardes uitgelezen? Een brakke HDD of SSD kan ook rare fouten geven.

Als dat goed is, is een andere voeding proberen een stap die nodig is om uit te sluiten of het toch niet het moederbord als laatste is.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 18:56

Stronkie

Where wind is Trouble

Haha , het is bij wijze van spreken. Maar goed check de meeste problemen uit in deze topic's .. De grootste boosdoener is meestal de voeding , dan het geheugen , dan user error , dan moederbord en als laatste de CPU :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:54
De CM V series is een high-end voeding, niks mis mee. Waarom zou die vervangen moeten worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Uszka schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 23:09:
[...]

De CM V series is een high-end voeding, niks mis mee. Waarom zou die vervangen moeten worden?
Klopt, zeker geen matig model. Maar er kan altijd iets mis mee zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:54
Natuurlijk kan het beste spul kapot maar er wordt gesteld dat de voeding sowieso vervangen moet worden omwille van de kwaliteit wat absoluut niet waar is. Testen met een andere voeding hoort in het traject van troubleshooten om het eea uit te sluiten. Zelf denk ik overigens dat het moederbord de oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny Calavera
tweakduke schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 21:12:
Als een voeding niet meer stabiel zijn voltages levert, kan het zijn dat je pc niet meer stabiel loopt, wat resulteert in een vastloper herstart, zwart scherm etc.

Als de pc herstart na zo'n vastloper kan er wat beschadigt zijn in Windows, of dat een HDD of SSD eerst nog niet goed start.

Probleem om dat uit te sluiten is door alle componenten stap voor stap te testen.

Geheugen is getest, dus dat is het niet. Had je de SMART waardes uitgelezen? Een brakke HDD of SSD kan ook rare fouten geven.

Als dat goed is, is een andere voeding proberen een stap die nodig is om uit te sluiten of het toch niet het moederbord als laatste is.
Belangrijke toevoeging, het verdwijnen van de audio drivers en hdd's kan ook midden in een sessie gebeuren, de pc hoeft hiervoor niet te zijn gecrashed. Is alsof de pc ineens gemute wordt. (overigens is het niet zo dat ik hier dingen negeer, de andere tests die hier gesuggereerd worden ben ik of mee bezig of gaan nog komen.) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
De voeding zou het best eens kunnen zijn, maar daarintegen kun je ook proberen om eens te booten met een Linux live-cd/dvd. Op deze manier kun je in elk geval uitsluiten als het aan Windows ligt, gericht op eventuele driver problemen. Voor hardeschijven is dat laatste n.v.t., maar goed, dan kun je dat van je lijstje afstrepen :)

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny Calavera
Korte terugkoppeling: memtest 4 passes gedaan (duurde een paar uur) en had dus geen errors gevonden.
Startte nu net de PC op, internet en ethernet niet benaderbaar. Probleemoplosser gaf aan dat het een hardware of driver issue was met de intel gigabit network adapter. In apparaatbeheer de driver verwijderd en na een reboot werkt het weer.

Kortom, wederom het SYMPTOOM dat een driver verdwijnt/kapot is. Dit keer was het niet te fixen met een reboot.

Nogmaals de andere tests zal ik op korte termijn doen. PSU is helaas niet mogelijk at the moment ivm het niet in het bezit hebben van een voldoende krachtige PSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Heb je de bios ook al naar de laatste versie bijgewerkt?

Er is een vrij recente versie zag ik op de Asus website.

Is er trouwens ook nog iets bijzonders te zien in de event viewer?

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manny Calavera
UPDATE: Moederbord en processor retourgestuurd, deze zijn vervangen, waren blijkbaar kapot. Topic mag gesloten worden.
Pagina: 1