Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzze22
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20-09 11:00
Goedemorgen mede tweakers,

Vorige maand is mijn receiver overleden. :'(
Gelukkig zat hij nog in de fabrieksgarantie en mag ik een andere uitzoeken.
Helaas kan ik niet dezelfde nemen want die zit niet meer in het assortiment.
De vervanger zou de RZ830 zijn maar ik heb de indruk dat deze qua specs iets minder is.
Dus heb ik advies nodig over de vervanging.
De overleden receiver was een onkyo TX-RZ1100, deze speelde met een volledige Dali opticon set.
2x de opticon 6, 2x de opticon 1, een opticon Vokal en een Dali sub K-14F.
De vraag is nu wat zou een goede vervanger zijn en het liefst zou ik een kleine upgrade willen
Ik zit te kijken naar een denon AVR-X4500 of een Yamaha RX-A2080

Ik zoek een?

Home cinema receiver ter vervanging van mijn Onkyo TX-RZ1100
[

Wat is je budget?

ongeveer 1500

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......

Voor 75% home cinema en 25% muziek
5.1 opticon set
sony af-8
buffalo linkstation NAS
Onkyo BD-SP809
Humax 5200 IHDR 5200C

Wat heb je zelf al gevonden?

als vervanging heb ik zitten kijken naar de bovenvermelde denon en de Yamaha
Het liefst zou ik weer een Onkyo willen maar heb het idee dat de up grade van de RZ1100 er nog niet is

Welke vragen heb je hier nog over?

1) komt er binnenkort misschien een vervanger voor de RZ1100, die boven de RZ830 gepositioneerd wordt?
2) welke receiver zou er evt. beter passen bij boven vermelde set up, de yamaha of de denon
3) zijn er misschien opties die ik over het hoofd zie

alvast bedankt voor het meedenken _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

pricewatch: Marantz SR7012 (Zwart) ?
pricewatch: Denon AVR-X4400H Zilver ?

Waarom ik deze noem; de 4500 heeft een aanzienlijk lagere RMS per kanaal dan je huidige 1100. Of je dat belangrijk vindt, dat haal ik niet specifiek uit de startpost. Verder lijkt de Marantz, op basis van snel zoeken, een aanzienlijk betere feature-set aan boord te hebben qua codecs & allerlei upscaling (waar nodig).

Zeer waarschijnlijk zal je even moeten gaan luisteren; het is niet ondenkbaar dat de Marantz een heel ander geluid voortbrengt dan je defecte Onkyo.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:02

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@MAX3400 meestal ben ik het roerend met je eens, maar nu op 2 punten niet:

Watt en Ohm hoef je bij normale receivers niet naar te kijken. RMS dus ook niet. Dat is op huiskamervolumes in thuissituaties echt niet van belang.

Receivers verschillen niet van klank. Hooguit door een equalizersetting of volume. Op pure direct klinken ze allemaal hetzelfde. Klank(kleur) wordt bepaald door de speakers.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Jorgen schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 10:33:
RMS dus ook niet. Dat is op huiskamervolumes in thuissituaties echt niet van belang.
Gedeeltelijk mee eens; ik lees nergens de oppervlakte van de ruimte noch welk volume er regelmatig gebruikt wordt. Daarnaast, maar dat is dus inderdaad subjectief; als je van 200W RMS naar 125W RMS wil gaan (wat natuurlijk een hele goede doordachte keuze kan zijn), is er ook een reden (niet in de startpost opgenomen) dat je bewust bijna 40% wil inleveren.
Receivers verschillen niet van klank.
Daar ben ik het niet mee eens. Heel theoretisch; als je de firmware van een Denon flasht in een Marantz of een ander merk, zijn bepaalde gebruikte componenten uiteindelijk de doorslaggevende factor. Daar kan men lang & kort over discussieren alsmede hoe goed iemand wel/niet bepaalde zaken kan onderscheiden.

Persoonlijk, maar dus ook subjectief, luister ik liever naar een Onkyo dan een Yamaha; laatstgenoemde vind ik wat "ieler" klinken op lagere volumes. Anders dan dat kan ik het niet omschrijven. En ongetwijfeld ligt het aan mijn gehoor en heeft iemand anders een andere mening.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Het is jammer dat je nú pas aan het zoeken bent gegaan naar een nieuwe reciever. Yamaha had tot en met 31-01-2019 een interessante cashback actie waarmee de RX-A2080 in de de door jou opgegeven prijsklasse van €1500,- zat (is inmiddels weer overal €1899,-).

Met de speakers welke je hebt is een RX-A1080 overigens ook een mooie machine welke feitelijk 't zelfde doet en kan maar dan maar op max. 7.2 (in plaats van 9.2 voor de RX-A2080). De RX-A1080 zit qua prijs wel in je opgegeven segment.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
MAX3400 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 10:51:
[...]

Gedeeltelijk mee eens; ik lees nergens de oppervlakte van de ruimte noch welk volume er regelmatig gebruikt wordt. Daarnaast, maar dat is dus inderdaad subjectief; als je van 200W RMS naar 125W RMS wil gaan (wat natuurlijk een hele goede doordachte keuze kan zijn), is er ook een reden (niet in de startpost opgenomen) dat je bewust bijna 40% wil inleveren.
De stap van 125 naar 200 Watt ga je niet merken. De stap van 1 naar 2 Watt is groter. Tevens heb je dergelijke vermogens niet nodig in de gemiddelde huiskamer. Daar gebruik je eerder de 1 a 2 Watt. Verder moet je wel appels met appels vergelijken. De 200 Watt van de Onkyo die aan wordt gehaald is gemeten op één kanaal, bij 6 Ohm, een pieptoon van 1000 Hz en een vervorming van 1% (THD). Creatief gemeten om lekker hoge getallen op de productpagina te kunnen zetten. De X4500 van Denon levert exact gelijk vermogen op die manier gemeten. De 125 Watt van Denon die aan wordt gehaald is gemeten op twee kanalen, bij 8 Ohm, een bereik van 20-20.000 Hz en een respectabele vervorming van 0,08%. Een veel nettere methode van meten.

Maar goed, onder de streep hoef je naar dat soort getallen dus echt niet te kijken. Doe je dat wel, doe het dan goed en lees verder dan alleen "xx Watt".

Discussie over klankverschillen ga ik niet verder op in. Daar ga je nooit uitkomen. Idem met discussies als dat kabels gelijk klinken (of niet) en dat elke DAC gelijk is (of niet). Het ene kamp gaat op theorie, techniek en blinde AB/X-testen waar het andere kamp op emotie gaat. Die twee kan je niet tegenover elkaar afzetten.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 02-02-2019 12:59 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzze22
Hallo allen,

bedankt voor jullie reactie.

toelichting op en aantal vragen, ik heb een L-vormige woonkamer met een oppervlakte van ongeveer en 30m2.
het volume dat ik bezig wil ik beschaafd noemen. ter illustratie een enkele keer muziek op 70 a 80 en that's it
heb de onkyo een jaar gelden gekocht omdat het ontwerp mij erg aansprak en mijn vorige versterker ook een onkyo was (TX-NR609). In combinatie met de mogelijkheden voor en relatieve voordelige prijs was dat de doorslaggevende factor.
Het ontwerp van Marantz staat mij sowieso niet aan , vandaar dat ik die ook niet aangehaald heb.
Ik ga zeker luisteren maar ik weet dat de winkel geen dali's verkoopt, dus dat lijkt me lastig vergelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als je de verschillende combi's welke je in gedachten hebt IRL wilt beluisteren dan kom je al snel bij Stassen HiFi uit doordat dat een van de weinige dealers is welke al de door jouw genoemde merken in het assortiment heeft. HiFi Klubben zou ook nog kunnen maar daar kun je de Onkyo en Yamaha AV-Recievers niet beluisteren doordat ze geen Onkyo óf Yamaha voeren (hebben wel meer winkels met een luisterruimte zodat je de Denon er kunt beluisteren).

Ik heb hier overigens een Dali Zensor Vokal als centerspeaker in combinatie met een 4-tal Yamaha NS-777 zuilen en twee Infinity PS8 Subwoofers waarbij alles aangestuurd wordt door een Yamaha RX-A1080. Dali en Yamaha passen naar mijn mening goed bij elkaar qua geluid (net zoals Dynaudio er ook goed bij past).

Maar: Die Onkyo TX-RZ1100 is pas in 't voorjaar van 2017 op de markt gekomen en je geeft zelf al aan dat je 'm pas een jaar hebt? Zou je niet eerst even terug gaan naar de verkoper met dat apparaat om onder garantie het ding te laten repareren?

Wat is er eigenlijk stuk aan je Onkyo AV-Reciever? Onkyo had wel eens problemen met HDMi bordjes maar die zijn gelukkig meestal nog te vervangen onder garantie.

[ Voor 50% gewijzigd door Will_M op 02-02-2019 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzze22
Hoi Wimmel,

de receiver gaf een statische tik bij het schakelen van bron. Ben uiteraard terug geweest naar de winkel. Ze hebben hem ter reparatie op gestuurd maar ik werd vorige week gebeld dat de receiver niet terug kwam.
Ze hebben gevraagd of ik een andere kwam uitkiezen.
dus ga van de week even kijken maar wil goed beslagen ten ijs komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Buzze22 Dit is (was) de volledige set welke je spelend had staan, dus?

https://www.stassen.nl/lu...-systeem/dali-opticon-5.1

[ Voor 52% gewijzigd door Will_M op 02-02-2019 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzze22
Klopt, alleen de opticon 1 ipv de 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzze22
@wimmel_1

Ik heb geen idee wat er mis was.
Ben gebeld door de winkel dat ze de versterker niet meer terug kregen van de reparateur.
Hoop van de week een meer bevredigend antwoord te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buzze22
goedemorgen,

ben gisteren naar de winkel geweest en heb daar de Yamaha RX-A3070 gekozen als vervanging van mijn Onkyo.
Kan ik mooi van het weekend een beetje proberen alles in te stellen
Allemaal bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzze22
Goedemorgen,

Dit topic mag gesloten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen