Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
1. Ik ga mijn oude smartphone met Android 4 vervangen. Maar ik wil ik hem voorlopig nog twintig uur per week gebruiken als extra smartphone voor wifi.

Hoeveel procent kans is er ongeveer per jaar, dat hij dan gehackt wordt? Hoe groot schatten jullie dat risico in, bij benadering? Dat mag een heel globale schatting zijn.

2. Hoeveel jaar is het nog verantwoord om met deze oude smartphone te internetten? Of mag hij vanaf nu beslist geen contact meer maken met internet, om hacking te voorkomen?

3. Ik weet dat veilig internet-gedrag daarnaast ook heel belangrijk is, en daar ben ik heel alert op. Dus dat risico laat ik hier buiten beschouwing.

4. Deze oude Huawei smartphone met Android 4 krijgt misschien geen updates meer? Hij is geproduceerd in 2014.

5. Graag ook weblinks naar relevante artikelen hierover.

Alvast erg bedankt voor het meedenken.

Beste antwoord (via Geraard op 05-02-2019 23:51)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

LucyLG schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 03:34:
Maar waar maak je je zorgen over? Indien je op internet zit, wat is hacken eigenlijk precies? Je bent te volgen door cookies, malware etc sowieso. Een echte hack zou betekenen dat ze je keyboard aanslagen kunnen checken bijvoorbeeld.
Een echte hack zou zijn dat ze via zijn telefoon binnen dringen op zijn eigen netwerk en dan de rest van de systemen gaan infecteren.
Ik maak me geen illusies dat dat niet allang kan eigenlijk. Het internet heeft wel enige beveiliging maar een end-to-end encryptie is het niet en dergelijke encryptie die niet te hacken valt bestaat niet echt.
HTTPS? Dat is end-to-end encryptie die, met de juiste encryptie methoden, nog niet te hacken is.
Whatsapp heeft een aardige beveiliging (behalve voor de eigenaar, facebook), en alleen indien je interessant genoeg bent ben je in een gevaarlijke zone. Sowieso wil je niet "interessant" zijn want dan ben je wellicht een boefje.
Wat dacht je van ransomware die complete systemen encrypt? Daar hoef je echt geen boefje voor te zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomnized
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-05 23:59
Beetje eigen inzet is wel gewenst.

Over welke Huawei telefoon praten we? Controleer eens in de instellingen welke Android versie op je telefoon staat, zodat we weten waar we over praten.

Als de telefoon van 2014 is en sindsdien geen updates meer heeft gehad, dan is hij volgens mij nog vatbaar voor Stagefright.
Ikzelf zou een smartphone met dusdanig oud OS niet meer gebruiken.

Je laatste puntje: graag wat eigen inzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Wordt je oude smartsphone nog voorzien van software updates? Zo nee dan is het sowieso een risico. Verder zijn openbare wifi netwerken sowieso een risico. internet is een risico op zich.

Maar waar maak je je zorgen over? Indien je op internet zit, wat is hacken eigenlijk precies? Je bent te volgen door cookies, malware etc sowieso. Een echte hack zou betekenen dat ze je keyboard aanslagen kunnen checken bijvoorbeeld.

Ik maak me geen illusies dat dat niet allang kan eigenlijk. Het internet heeft wel enige beveiliging maar een end-to-end encryptie is het niet en dergelijke encryptie die niet te hacken valt bestaat niet echt. Whatsapp heeft een aardige beveiliging (behalve voor de eigenaar, facebook), en alleen indien je interessant genoeg bent ben je in een gevaarlijke zone. Sowieso wil je niet "interessant" zijn want dan ben je wellicht een boefje.

Je gaat toch niet bankieren of emailen op die oude telefoon? Beetje krantlezen kan dat een issue zijn voor jou privacy?

Je kan wel zelf wat beveiliging installeren. Bitdefender is er ook voor mobiele apparaten. VPN kan je er ook opzetten. Dus je kan zelf redelijk wat doen om anoniem te blijven, althans proberen.

[ Voor 11% gewijzigd door LucyLG op 02-02-2019 03:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
Atomnized en LucyLG,

Bedankt voor jullie reacties. Zodra het me schikt, zal ik verder op jullie reageren. Ik zal nu eerst wat meer informatie copiëren uit mijn smartphone:

Instellingen -> Over de telefoon
Modelnummer: Huawei Y550-L01
Android 4.4.4
Basebandversie: 11060009
Kernel-versie:
3.10.28-ge3dfd21
jenkins@wuhcitculx01184 #1
Wed Dec 3 14:24:05 CST 2014

Instellingen -> Systeemupdates
Huidige versie: Y550-L01V100R001C00B246
EMUI-versie: 2.3

Als ik klik op: 'Online-update', krijg ik de melding: 'Geen updates gevonden'.
Als ik klik op: 'Locale update', krijg ik de melding: 'Geen updates'.

Ik heb aangevinkt: 'Automatisch melden wanneer updates beschikbaar zijn'. Maar ik heb daarover nooit een melding gezien.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• MAkS1
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-04 20:25
De kans is 43,7654% volgens de laatste berekeningen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Inmiddels al 44,4281%

Als je nog lang wacht is het 100%

Even los van alle gekheid.

Wil je er mee bankieren nee dan zou ik het niet doen
Wil je hem als wifi hotspot voor de radio gebruiken zodat je alle file info binnen haalt dan prima...
Ben jij als persoon de moeite waard om te hacken? Niet gebruiken..
Zo niet,. Puur internet, nergens inloggen. Dan lijkt het me niet heel risico vol

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Geraard schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 01:09:
1. Ik ga mijn oude smartphone met Android 4 vervangen. Maar ik wil ik hem voorlopig nog twintig uur per week gebruiken als extra smartphone voor wifi.

Hoeveel procent kans is er ongeveer per jaar, dat hij dan gehackt wordt? Hoe groot schatten jullie dat risico in, bij benadering? Dat mag een heel globale schatting zijn.

2. Hoeveel jaar is het nog verantwoord om met deze oude smartphone te internetten? Of mag hij vanaf nu beslist geen contact meer maken met internet, om hacking te voorkomen?

3. Ik weet dat veilig internet-gedrag daarnaast ook heel belangrijk is, en daar ben ik heel alert op. Dus dat risico laat ik hier buiten beschouwing.

4. Deze oude Huawei smartphone met Android 4 krijgt misschien geen updates meer? Hij is geproduceerd in 2014.

5. Graag ook weblinks naar relevante artikelen hierover.

Alvast erg bedankt voor het meedenken.
1. Afhankelijk van jouw gebruik tussen de 0% en 100%.

2. Reken op 1 jaar tot maximaal 5 jaar.

3. Ok, bedankt voor de mededeling.

4. Die krijgt inderdaad misschien geen updates meer.

5. Heb ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Heel moeilijk te zeggen dit. Zelfs "hack" is een veel te breed begrip.

Kijk, je bent vatbaarder voor kwaadwillende apps, als je ze installeert. Bugs en buffer overflows, als je er tegenaan loopt. Onderdeel worden van een botnet misschien. Maar merk je dat? En is dat slecht voor je privacy? Als je er toch niets bijzonders op doet?

Het is helaas geen film: er komt niet in het schermpje te staan "YOU HAVE BEEN HACKED" waarna je het ding lachend in de prullenbak gooit.

Ik weet niet helemaal wat je bedoelt met "als smartphone voor wifi" maar ik zou me niet druk maken om eventuele hackers.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een echte hack zou zijn dat ze via zijn telefoon binnen dringen op zijn eigen netwerk en dan de rest van de systemen gaan infecteren.
Ik maak me geen illusies dat dat niet allang kan eigenlijk. Het internet heeft wel enige beveiliging maar een end-to-end encryptie is het niet en dergelijke encryptie die niet te hacken valt bestaat niet echt.
HTTPS? Dat is end-to-end encryptie die, met de juiste encryptie methoden, nog niet te hacken is.
Whatsapp heeft een aardige beveiliging (behalve voor de eigenaar, facebook), en alleen indien je interessant genoeg bent ben je in een gevaarlijke zone. Sowieso wil je niet "interessant" zijn want dan ben je wellicht een boefje.
Wat dacht je van ransomware die complete systemen encrypt? Daar hoef je echt geen boefje voor te zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Zet er een lineage os custom rom op en je telefoon is meteen een stuk meer van deze tijd (en ook veiliger).

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:45
Emmeau schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 11:06:
Zet er een lineage os custom rom op en je telefoon is meteen een stuk meer van deze tijd (en ook veiliger).
He, je was me net voor, dit zou ik ook doen, zit je gelijk op Android 8.0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:31
ik zou zeggen... 50%

het is of wel... of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
Tsurany schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 11:02:
[...]

[...]

[...]

Ja dat eerste lijkt me ook een echte hack, je moet met die tweede telefoon geen wachtwoorden etc intypen of belangrijke zaken opzoeken. lijkt me.

Ik haal HTTPS en end-to-end door elkaar. die eerste is communicatie tussen gebruiker en de server alleen toch? Die is beveiligd. De communicatie van de server met een andere partij is niet zonder meer beveiligd (althans door de gebruiker te beveiligen) dan heb ik het over email?. Waarom zou HTTPS niet te hacken zijn denk je? Ik ben misschien geen cybersecurity expert maar zou graag willen weten (anders google ik wel maar hier op dit forum is leuke bijdrage eventueel).

Software die complete systemen encrypt maakt je uiteraard geen boefje, dat bedoelde ik niet ;-) Ik bedoel dat indien je een boefje bent en in vizier komt er wel te hacken is (zal ook mogen) door justitie op elke encryptie denk ik. Cyberexperts heb ik mij laten vertellen menen dat een hack op bijvoorbeeld whatsapp erg lastig is indien er niet eerst iets op de telefoon is gezet, van buitenaf schijnt het een klusje te zijn (is wel een jaar geleden alweer deze info). Dit laatste gaat wel btje offtopic.

Thanks voor je reactie en hoor je graag.

[ Voor 4% gewijzigd door LucyLG op 03-02-2019 00:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
Hartelijk bedankt voor al jullie reacties. Zodra ik tijd heb, zal ik er inhoudelijk op reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
Atomnized schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 02:37:Als de telefoon van 2014 is en sindsdien geen updates meer heeft gehad, dan is hij volgens mij nog vatbaar voor Stagefright. Ikzelf zou een smartphone met dusdanig oud OS niet meer gebruiken.
Bedankt voor je advies.
Je gaat toch niet bankieren of emailen op die oude telefoon? Beetje krantlezen kan dat een issue zijn voor jou privacy?

Je kan wel zelf wat beveiliging installeren. Bitdefender is er ook voor mobiele apparaten. VPN kan je er ook opzetten. Dus je kan zelf redelijk wat doen om anoniem te blijven, althans proberen.
Als er via een hack spyware op mijn smartphone wordt geïnstalleerd, kan die later mijn wachtwoorden stelen. Ik heb permanent een virusscanner actief. Bij een VPN vraag ik me af of die zelf geen data van me steelt.

Mijn oude smartphone heeft totaal slechts 4GB opslag, plus een SD-card van 32 GB. Op die SD-card kunnen niet of nauwelijks apps worden gezet bij deze Android-versie 4.4.4.
BFmango schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 10:50:

2. Reken op 1 jaar tot maximaal 5 jaar.
Waarom denk je dat mijn oude smartphone mogelijk nog vijf jaar na nu veilig is voor hacks?
CurtPoindexter schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 10:55:Ik weet niet helemaal wat je bedoelt met "als smartphone voor wifi"
Ik bedoel daarmee, dat ik mijn oude smartphone zo mogelijk nog wil gebruiken om te internetten via de wifi in mijn huis, of via de beveiligde wifispots van mijn provider.
Tsurany schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 11:02: Een echte hack zou zijn dat ze via zijn telefoon binnen dringen op zijn eigen netwerk en dan de rest van de systemen gaan infecteren. Wat dacht je van ransomware die complete systemen encrypt?
Ja, tegen dat soort zaken wil ik mijn oude smartphone beveiligen.
Emmeau schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 11:06:
Dat klinkt aantrekkelijk, maar er zit totaal maar 4 GB opslag op die oude smartphone. Wat kost het als ik zoiets laat doen?

Ik heb ook zelf wat informatie gezocht over deze onderwerpen:

When Does an Old Smartphone Become Unsafe to Use?
https://www.tomsguide.com...es-unsafe,news-24846.html

Why You No Longer Need a Custom ROM for Android Devices
https://www.makeuseof.com/tag/no-longer-need-custom-rom/

20 Great Uses For an Old Android Device
https://www.computerworld...n-old-android-device.html

Update Huawei Y550 To Resurrection Remix Android 7.1.2 Nougat Custom-Rom/
https://www.androidblog.g...-7-1-2-nougat-custom-rom/

Je Android-versie controleren en updaten
https://support.google.com/android/answer/7680439

Android vs. iOS: Which Is Safer?
https://www.kaspersky.com...ive-safety/android-vs-ios

[ Voor 6% gewijzigd door Geraard op 06-02-2019 01:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
Geraard schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 00:23:
[...]

Bedankt voor je advies.

[...]

Als er via een hack spyware op mijn smartphone wordt geïnstalleerd, kan die later mijn wachtwoorden stelen. Ik heb permanent een virusscanner actief. Bij een VPN vraag ik me af of die zelf geen data van me steelt.

Mijn oude smartphone heeft totaal slechts 4GB opslag, plus een SD-card van 32 GB. Op die SD-card kunnen niet of nauwelijks apps worden gezet bij deze Android-versie 4.4.4.

[...]

Waarom denk je dat mijn oude smartphone mogelijk nog vijf jaar na nu veilig is voor hacks?

[...]

Ik bedoel daarmee, dat ik mijn oude smartphone zo mogelijk nog wil gebruiken om te internetten via de wifi in mijn huis, of via de beveiligde wifispots van mijn provider.

[...]

Ja, tegen dat soort zaken wil ik mijn oude smartphone beveiligen.

[...]

Dat klinkt aantrekkelijk, maar er zit totaal maar 4 GB opslag op die oude smartphone. Wat kost het als ik zoiets laat doen?

Ik heb ook zelf wat informatie gezocht over deze onderwerpen:

When Does an Old Smartphone Become Unsafe to Use?
https://www.tomsguide.com...es-unsafe,news-24846.html

Why You No Longer Need a Custom ROM for Android Devices
https://www.makeuseof.com/tag/no-longer-need-custom-rom/

20 Great Uses For an Old Android Device
https://www.computerworld...n-old-android-device.html

Update Huawei Y550 To Resurrection Remix Android 7.1.2 Nougat Custom-Rom/
https://www.androidblog.g...-7-1-2-nougat-custom-rom/

Je Android-versie controleren en updaten
https://support.google.com/android/answer/7680439

Android vs. iOS: Which Is Safer?
https://www.kaspersky.com...ive-safety/android-vs-ios
Bifdefender zelf, de app heet Mobile Security, neemt maar 19 mb in beslag (ik zie in mijn iphone de app ruimte/opslag), waarom zou je al die andere apps willen houden als je er alleen een beetje mee internet? 4 mb zou genoeg moeten zijn om ermee te doen wat je beoogt?

Verder kan je VPN apps gebruiken, tunnelbear of Bitdifender of betaalde apps als NordVPN. Ja iedereen kan data stelen uiteraard. De App zelf maar derden ook. Zekerheid is er niet echt.

Via je telefoon binnendringen op je eigen netwerk...ik denk dat je teveel denkt dat je uberhaupt veilig bent. Ten eerste moet je ervanuit gaan dat dit sowieso kan, en dat je je gegevens om die reden altijd moet beveiligen, zet dus geen bestanden op je computer die belangrijk zijn. Alles wegzetten externe schijf. Het allerveiligst is alles op een schijf die niet aangesloten is op je computer. Eigenlijk is het veiligst uberhaupt niet op internet te zitten ;-)

Ik zie Kaspersky langskomen...nou die staan er inmiddels om bekend niet veilig te zijn. Google die naam maar. Kaspersky wordt door NL overheid geweerd omdat ze inderdaad data lekken.

https://www.computable.nl...prek-met-grapperhaus.html
Pagina: 1