Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe weet ik of mijn M.2 slot in mijn laptop NVMe ondersteunt

Pagina: 1
Acties:
  • 2.940 views

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:48

mr_petit

opperprutser

Topicstarter
Ik heb een HP 17-bs191nd laptop met i5-8250u (Kaby lake refresh) cpu en SSD

https://support.hp.com/nl-nl/document/c05834527

Hiervan wil ik de SSD vervangen voor een 1TB NVMe SSD (waarschijnlijk een Intel 660p), maar hoe weet ik of mijn laptop NVMe ondersteunt?
De huidige ssd die er in zit is volgens de hardware id een Micron 1100 M.2 ssd met sata-600 interface
pricewatch: Micron 1100 M.2 256GB

Maar ik kom er niet uit hoe het zit met NVMe ondersteuning. Ondersteunt elk M.2 slot NVMe? Als ik zoek krijg ik tegenstrijdige berichten.

CPUID laptop:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vrdVKTE.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EMt33mN.jpg

"man is not truly one, but truly two,"

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43
NVMe is niet waar je naar moet zoeken, het gaat om PCIe of SATA ondersteuning. Aangezien je de laptop al hebt kun je om te beginnen naar de keying van het slot kijken: Wikipedia: M.2

Mezelf nog even verbeteren, ook al geeft bv een M-Key aan dat PCIe x4 ondersteunt kan worden hoeft dat niet te betekenen dat deze fysiek ook aangesloten en dus bruikbaar is. Aangezien van de consumenten lijn van HP laptops een stuk minder gegevens te vinden zijn kun je het best zoeken naar ervaringen van anderen met dezelfde laptop (serie). Aan de andere kant, in de praktijk zal een PCIe/NVMe SSD nauwelijks merkbaar sneller zijn (zeker vergeleken met een QLC schijf als de 660p) dus ik zou als ik jou was gewoon weer een SATA variant kopen.

[ Voor 52% gewijzigd door Nielson op 02-02-2019 00:22 ]

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Topicstarter
Ok, dus jij weet het ook niet ;)
Voor de zekerheid maar een sata ssd kopen is natuurlijk geen antwoord.

Gezocht had ik natuurlijk al maar over mijn laptopserie is überhaupt weinig te vinden.

Het aanwezige m.2 slot is overigens M keyed:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1hm2LDW.jpg

Maar van wat ik begrijp is dit dus geen garantie op ondersteuning :?

Weet iemand hier wel het antwoord op?

[ Voor 34% gewijzigd door mr_petit op 02-02-2019 00:37 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:20
Hoezo is 'koop maar een SATA ssd' geen antwoord. Zoals gezegd is er in dagelijks gebruik geen merkbaar verschil in prestaties tussen NVME en SATA ssd's dus neem de grootst mogelijke ssd met M2 connector binnen je budget. En ja, dat zal een SATA zijn.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Topicstarter
Mij vraagstelling is hoe ik weet of het ondersteunt wordt.
En dat een sata ssd past is daarom geen antwoord. Dat dat gaat werken weet een kleuter ook.
Over die prestatieverschillen zijn de meningen overigens verdeeld, maar dat is niet de strekking van het topic, anders had ik wel een topic geopend met als titel "wat zijn de prestatieverschillen tussen een sata ssd en een nvme ssd" ;)

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Uszka schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 00:37:
Hoezo is 'koop maar een SATA ssd' geen antwoord. Zoals gezegd is er in dagelijks gebruik geen merkbaar verschil in prestaties tussen NVME en SATA ssd's dus neem de grootst mogelijke ssd met M2 connector binnen je budget. En ja, dat zal een SATA zijn.
Niet deze onzin weer :(
PCI-E SSD's zijn vele malen sneller (als je de juiste kiest), vooral in doorvoersnelheid.
De vraag die de TS stelt is niet: welke SSD zou jij kopen, de vraag is: kan hier een NVME SSD in?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Uszka
Juup schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 00:45:

PCI-E SSD's zijn vele malen sneller (als je de juiste kiest), vooral in doorvoersnelheid.
Als je de hele dag benchmarks gaat draaien wel ja. In 95% van de overige taken niet.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Uszka schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 00:49:
Als je de hele dag benchmarks gaat draaien wel ja. In 95% van de overige taken niet.
Datzelfde geldt voor een processor ook.
Heb je er de goedkoopste Celeron in zitten?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Uszka
Nu vergelijk je appels met peren.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Topicstarter
Uszka schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 00:58:
Nu vergelijk je appels met peren.
Het vergelijk doet er helemaal niet toe want dat is niet de strekking van het topic.

trouwens, 1 van je vorige uitspraken klopt niet
Uszka schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 00:37:
dus neem de grootst mogelijke ssd met M2 connector binnen je budget. En ja, dat zal een SATA zijn.
Op moment van schrijven is die intel de goedkoopste 1TB m.2 ssd in de pricewatch. Bij 1TB scheelt het nog niet zoveel, maar ik overweeg wellicht ook een 2TB, en dan wordt het verschil aanzienlijk: meer dan 65 euro met de goedkoopste sata m.2 2TB in de pricewatch

• Uszka
Idd, de 660P is het goedkoopste. Ik heb een tijdje de prijzen niet in de gaten gehouden. Stuur een bericht naar de support van HP over de ondersteuning van een PCI-e ssd dan hoor je het uit eerste hand.

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-11 01:39
Misschien eens de manual van je laptop op de site van HP zoeken? In de manual zal wss wel staan of het m.2 ondersteund.

Manuals zijn eigenlijk de enige manier om er achter ge komen of een mobo m.2 ondersteund.

TIME TO UPGRADE !!!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Juup schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 00:45:
[...]

Niet deze onzin weer :(
De vraag die de TS stelt is niet: welke SSD zou jij kopen, de vraag is: kan hier een NVME SSD in?
In de praktijk is er nauwelijks tot geen verschil te merken. Dat zijn feiten !
Jij merkt echt niet op als iets 0.2sec sneller opent. NVMe heb je bij normaal gebruik echt niet nodig, pas als je iets van Videobewerking gaat doen of zwaarder gebruik. Niet in gamen of je OS opstarten.

@mr_petit Zelfs een kleuter kan eigen onderzoek doen, en in de specs van zijn PC kijken welke sloten er op zitten, en wat er ondersteund wordt. m.2 Sata slot ondersteund geen NVMe. NVMe gaat via m.2 pcie slot.
oa pricewatch: Crucial MX500 m.2 500GB is een Sata m.2 SSD

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43
Nee, ik weet het ook niet zeker maar als het niet ondersteund wordt zou ik eerder een B-key slot verwacht hebben. 'k Zie dat je op het HP forum ook niet veel wijzer bent geworden :)

Mooiste zou zijn als je even van iemand een NVMe ssd kunt lenen, maar die heeft natuurlijk ook niet iedereen liggen. Anders optie is contact opnemen met de webshop en overleggen dat je de ssd kunt ruilen voor een sata exemplaar mocht het toch niet werken.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Topicstarter
Ja op het forum wordt verwezen naar de service & maintenance guide (die ik dus ook al gelezen had toen ik daar een topic opende), maar ik lees die op de manier als dat daarin alleen de opties staan die bij de HP17 van die generatie geleverd zijn. Niet wat vanuit het moederboard ondersteund wordt.

De gok nemen en terugsturen is een mogelijkheid. Maar extra werk en tijdrovend als je het druk hebt.
Ook stuur je dan natuurlijk een product terug wat in weze goed is maar niet compatibel, wat twijfelachtig is.
Het zal pas over een maandje gaan spelen omdat ik mijn huidige ssd overbouw in een andere pc die dan pas aankomt, dus ik kijk de kat nog wel even uit de boom (al denk ik niet dat er tegen die tijd meer bekend is over mijn HP17)

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 02-02-2019 16:50 ]

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-10 16:43
Staat er niks in de bios over dat m.2 slot? Veel moederborden moet je in de bios aangeven waar het slot op moet draaien

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Topicstarter
Nee in de bios staat helemaal niets. Eigenlijk ook niet welke drive herkend wordt.
Je kan alleen een boot order instellen.
Ook heb ik in de toelichtingen van updates niets kunnen vinden over toegevoegde ondersteuning oid. Alle updates die geweest zijn, zijn security updates...

[ Voor 38% gewijzigd door mr_petit op 02-02-2019 20:37 ]

• rennio
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 28-11 15:39
ePCI Express Revision 3.0
PCI Express Configurations ‡ 1x4, 2x2, 1x2+2x1 and 4x1
Max # of PCI Express Lanes 12

Dit zijn de uitbreidings data van jouw processor, me dunkt: ruimte voor een nvme m2 schijf!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:47

br00ky

Moderator Harde Waren
rennio schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:03:

Dit zijn de uitbreidings data van jouw processor, me dunkt: ruimte voor een nvme m2 schijf!
Me dunkt dat je op een 2 jaar oud topic reageert. Dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.