Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-06 20:05
In december hebben wij de overdracht van onze kavel gehad, wat tot gevolg heeft dat onze (2e) hypotheek is gaan lopen voor onze nieuwbouw woning. Ik weet dat je een voorlopige teruggave hiervoor kan aanvragen maar gezien de hypotheek met een nieuwbouwhuis iets anders in elkaar steekt dan met bestaande bouw ben ik zoekende hoe dit in zijn werk gaat. (gezien met nieuwbouw het bedrag wat je betaald gedurende de bouw stijgt)

Indien ik nu de voorlopige teruggave activeer dan ben ik bang dat dit direct gaat lopen voor het hele hypotheek bedrag, wat tot gevolg gaat hebben dat we einde jaar veel mogen terugbetalen.

Hebben meer mensen met dit bijltje gehakt en hoe hebben jullie dit aangepakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb toevallig net de aanvraag ingediend en in de aanvraag moet jij als aanvrager zelf opgeven hoeveel rente je betaald in een jaar (en eventuele andere aftrekbare kosten opgeven). Voor die rente krijg je een bepaalde teruggave.

Het is dus niet zo dat het per defenitie voor het hele hypotheekbedrag loopt. Je kan altijd minder opgeven. Of meer, maar dan moet je waarschijnlijk terugbetalen :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
^^ dit. Als je even berekent hoeveel rente je moet betalen en hoeveel je terugkrijgt ivm vergoeding voor het geld wat nog in depot staat, dan kan daar weinig mis gaan. Rond het af naar beneden, en je bouwt een buffer in.

Je betaalt overigens wel meteen het hele bedrag, maar krijgt iets, terug van de bank wat ze met elkaar verrekenen.
Bij ons is de rentevergoeding 1%punt lager dan wat we moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
Wat is een handige manier om dit te berekenen? Ik weet hoeveel rente ik maandelijks betaal wanneer de hele hypotheek loopt.

Stel dat na de eerste fase 10% van de hypotheek gaat lopen, hoe ziet die berekening eruit? Wij ontvangen net zoveel rente op ons bouwdepot als dat we betalen.

En wordt het hele hypotheek bedrag afgeschreven waarna vervolgens de rente vergoeding overgemaakt wordt of wordt dit al met elkaar verrekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
Wanneer is er begonnen met bouwen? En wanneer verwachten ze op te leveren?

Stel dat je bij het ondertekenen 100.000 voor de grond hebt betaald. Dat is nu je bodembedrag.
Stel dat ze verwachten 31 dec 2019 op te leveren.
Dan weet je dat het uiteindelijk stijgt naar je maximumbedrag. Stel 300.000

Wat wij hebben gedaan hiervoor, is er van uitgaan dat dit ca. lineair gebeurt.

Stel 3% rente, dan hebben wij gerekend met 100.000 (grond) +100.000 (50% van nog te betalen).
Dus 200.000*0,03=6.000 euro rente.

Dan zit je vrij safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
Overdracht van de grond in December gehad, kunnen nu elk moment beginnen. Verwachting is dat de bouw een jaar duurt.

Grond : 45k
Rest hypotheek: 225k
Rente: 2,3%

Dus :
45k + 112,5k = 157,5k
157,5k * 2,3% = €3622

Zo zit ik aardig goed dus?

En hoe zit het met het afschrijven en de rente die je krijgt op het bouwdepot? Wordt hele hypotheek bedrag afgeschreven en krijg je de rente die je ontvangt terug of verrekend de hypotheek verstrekker dit zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
@kever678, ik denk dat je dan best aardig zit inderdaad. Veel zal het niet afwijken denk ik. In je aangifte zit ook iets van te betalen rente en ontvangen rente, dus kan je daar invoeren (en dan ongeveer op deze bedragen uitkomen).

Bij ons verrekent de hypotheekverstrekker het zelf. Iedere maand krijgen we een overzicht van hoeveel rente we ontvangen hebben, en dat wordt met de maand erna verrekend. (dus ontvangen rente van januari wordt in februari verrekend met de aflossing+rente die we moeten betalen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
Top, bedankt voor de informatie. Zou nu wel moeten lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:47
Kan je het missen :? Dan niet moeilijk doen en gewoon zien als spaarpotje. Dan ook geen risico dat het fout gaat en je eventueel terug moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
Ja, kan het nu wel missen maar na oplevering van de woning is het geld welkom. Gezien verwachte oplevering rond Januari is komt de teruggave dan eigenlijk net wat te laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
@kever678, wat je ook kan doen, is de teruggaaf pas in oktober aanvragen. Dan weet je ook hoeveel rente je tot dat moment heb betaald.
Je teruggaaf krijg je dan over een heel jaar in 2 maanden uitbetaald. (even 6 weken verwerkingstijd gerekend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
Ook een goed idee inderdaad, thanks.
Pagina: 1