-
[ Voor 100% gewijzigd door Ivysaur op 13-01-2020 10:22 ]
[ Voor 100% gewijzigd door Ivysaur op 13-01-2020 10:22 ]
kenteken is al bekend, wegenbelasting wordt betaaldIvysaur schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 21:59:
Maar nu is mijn theorie dat men deze camera's gebruikt om een database aan te leggen. Het is als:
1. Men voert kenteken in
2. Voordat men moet betalen maakt de camera een gezichtsfoto
3. Betalen
JaIvysaur schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 21:59:
Of ben ik gewoon iets te ver aan het doordenken?
Vaak bu'j te bang!
Heb je voor punt 3 maar enige vorm van bron of onderbouwing? Of roep je dit maar gewoon om iets te roepen?_JGC_ schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 22:46:
Je voert kenteken in om 2 redenen:
1. Het wordt onmogelijk om je kaartje door te geven aan iemand anders
2. controle kan volautomatisch met scanauto's
En pas later komt 3. om de hoek: de belastingdienst vordert de kentekens zodat ze kunnen controleren of leaseauto's zonder bijtelling misschien toch privé gebruikt worden.
[ Voor 100% gewijzigd door Ivysaur op 13-01-2020 10:23 ]
People as things, that’s where it starts.
https://www.nrc.nl/nieuws...keerautomaten-op-a1432873Uthog schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 00:20:
[...]
Heb je voor punt 3 maar enige vorm van bron of onderbouwing? Of roep je dit maar gewoon om iets te roepen?
De belastingdienst heeft eigen autos rondrijden met cameras hiervoor en gebruikt geen gegevens van 3de. Beetje paniek zaaien dus.
@ts gewoon parkeren en gebruik maken van dat systeem er is niks aan de hand. Niet iedereen wil je een oor aannaaien of je privacy schenden sommige dingen zoals.dit worden vanuit een service oogpunt gebruikt.
Dat het een originele complottheorie is, maar niet meer dan dat, en ook niet gebacked door enige vorm van bewijs?Ben benieuwd wat jullie vinden.
Virussen? Scan ze hier!
Trouwens, niet alleen de overheid is gek op data mining hoor...Ivysaur schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 00:35:
Zou me niet verbazen als toch blijkt dat ze kenteken, gezicht en banknummer, enzoovoort samen koppelen in een database, en het voor wat dan ook gebruiken. Overheid houdt van databases en koppelen.
Ik denk dat het bedrijfsleven vele malen beter is in het koppelen van data dan de overheid (iemand iets over de continue chaos bij de belastingdienstIvysaur schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 00:35:
Top, jongens en meiden! Wellicht dat ik toch te ver aan het doordenken ben. Maar tegenwoordig kan en mag alles. Privacy het ondergeschoven kindje. Zou me niet verbazen als toch blijkt dat ze kenteken, gezicht en banknummer, enzoovoort samen koppelen in een database, en het voor wat dan ook gebruiken. Overheid houdt van databases en koppelen.
Ergens vind ik het toch een beetje raar om een camera in een parkeetautomaat te zetten. Bij een bankautomaat kan ik het nog wel begrijpen. Ach ja. Ben benieuwd!
Dat is dubbel. Je overschat de mate waarin overheidsinstanties dingen voor elkaar kunnen krijgen. Men kan het wel willen, maar los van het juridische aspect moet er maar net iemand tijd, zin en budget hebben om het ook echt te doen. En het zou je verrassen hoe vaak dat niet het geval is. Overigens is het soms omgekeerd ook weer zo in de zin dat er zaken gekoppeld zullen zijn waar je niet op gerekend had.Ivysaur schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 00:35:
Overheid houdt van databases en koppelen.
Verwijderd
En dan vraag ik me meteen af werkt dat?ehtweak schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 08:43:
[...]
Je kentekenplaten rondom hebt uitgerust met IR LEDs ten einde ANPR scanning te voorkomen.
park mobile app -> start actie -> Klik op 'OK' op een dialoog wat voor de een of andere reden tussen start en het feitelijke starten zit ->............... -> stop actie -> verlaat parkeerplaatsGimmick schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 22:29:
[...]
park mobile app -> start actie -> .............. -> stop actie -> verlaat parkeerplaats
★ What does that mean? ★
Behalve wat uitdagende opmerkingen en theorieën, heb je zelf ook nog iets nuttigs ?Ivysaur schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 00:35:
Ach ja. Ben benieuwd!
In plaats van in je hoofd allerlei dingen te verzinnen en uit te denken kan je ook gedegen onderzoek doen als je het waard vind dit ter discussie te brengen.Ivysaur schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 21:59:
Beste lezer,
Ik moest laatst weer een parkeren en dan moet ik natuurlijk ook betalen. Nu is het al een tijdje zo dat we in Lelystad de parkeerautomaten hebben laten vervangen door palen, waar men de kenteken moet invoeren en daarna enkel, ja enkel, met een betaalpasje kan betalen.
Afijn, nu is het me opgevallen dat er ook camera's in die palen zijn geplaatst. Een kort mailtje naar de Parkeerservice was hun antwoord dat dat is om vandalisme te voorkomen, en als iemand een probleem heeft met betalen dat men kan zien wie het is.
Maar nu is mijn theorie dat men deze camera's gebruikt om een database aan te leggen. Het is als:
1. Men voert kenteken in
2. Voordat men moet betalen maakt de camera een gezichtsfoto
3. Betalen
Wat kan men dan koppelen?
1. Je kenteken = RDW gegevens, o.a waarde van je auto
2. Je gezicht
3. Je bankrekeningnummer
Als je dan verder gaat kijken is dit natuurlijk de perfecte dekmantel voor de belastingdienst.
1. Waarde auto
2. Je rekeningnummer dus ook hoeveel je te besteden hebt, enzovoort.
Of ben ik gewoon iets te ver aan het doordenken? Vorig jaar las ik nog verhalen dat de overheid/gemeente het in Amsterdam, bijvoorbeeld, ook niet zo nauw neemt met de privacy. O.a Facebook gebruiken om hangjongeren te identificeren.
Ben benieuwd wat jullie vinden.
Mvg,
Ivy
De belastingdienst kan in principe alles opvragen en doet dat ook regelmatig. Ze verzinnen steeds nieuwe manieren om kilometers te controleren. Parkeergarages horen daar ook bij.orf schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 22:04:
Wacht even. Jij denkt dat de belastingdienst info over je auto wil ophalen via een camera in een betaalautomaat? Je weet dat je al houderschapsbelasting betaalt toch? Je weet ook dat je bankrekeningnummer bekend is bij de belastingdienst, toch? Of begrijp ik je helemaal verkeerd?
Dat is het ook niet, het parkeerbedrijf doet om redenen als reclame of vandalisme. Maar als die beelden er zijn kan de belastingdienst ze vervolgens wel opvragen.Jazco2nd schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 12:16:
[...]
Ook wat jij in je theorie schrijft, gebeurd dus niet (meer) simpelweg omdat een parkeerorganisatie hier absoluut zijn vingers niet aan wil branden en de data opslag bedrijven waar ze mee zouden moeten werken simpelweg niet mee kunnen werken.
[ Voor 27% gewijzigd door Marzman op 02-02-2019 13:11 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Je voldoet zowat aan elk punt van dit lijstje.Is iemand écht iets op het spoor of is er sprake van overmatige fantasie? Vijf tekenen dat je met een complottheorie te maken hebt (gebaseerd op een checklist van Michael Shermer van de Amerikaanse Skeptics Society):
1) Verbanden die er niet zijn
Als ‘bewijs’ worden verbanden gelegd tussen zaken waartussen niet per se een oorzakelijk verband bestaat. Je zou net zo eenvoudig allerlei andere oorzaken kunnen verzinnen.
2) Bovennatuurlijke krachten
Het complot zit extreem ingewikkeld in elkaar. Enorme aantallen mensen houden iets geheim. Er moeten welhaast bovennatuurlijke krachten in het spel zijn om dat voor elkaar te krijgen.
3) Wereldoverheersing
Valt het woord ‘werelddominantie’? Of omvat het verhaal een ambitieus plan om controle te krijgen over een complete staat, economie of politiek systeem? Neem het dan maar met een paar korrels zout.
4) Speculatie
Feiten en wilde speculaties worden in het betoog door elkaar heen gebruikt, zonder enige poging om ze van elkaar te onderscheiden.
5) Wantrouwen
De verteller wantrouwt overheden en organisaties enorm. Complotdenkers weigeren automatisch de officiële lezing te geloven, en vaak ook iedere andere verklaring die niet aansluit bij hun theorie.
Yellowbrick etc?Verwijderd schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 20:22:
Is het überhaupt mogelijk om met die kentekenparkeerautomaten anoniem te parkeren?
Die parkeerautomaten mogen die gegevens niet heel lang bewaren, moet ik opzoeken maar denk aan 14 dagen en dan wordt het gewist. Staat in de richtlijn en AVG ergens. Dus niet eeuwig. Dat de Belastingdienst die gegevens opvraagt zal het gaan om verdachte personen lijkt me. At random jouw een brief sturen dat uit de parkeerautomaten blijkt dat jij meer of minder kilometers maakt (wat zegt die parkeerautomaat eigenlijk) is door de Belastingdienst eigenlijk niet te gebruiken zonder daar een goede grond voor te hebben (Balstingdienst is overheidsinstantie die aan regels gebonden is). Het UWV controleert wel en gebruikt daar bijzondere methodes voor (gps trackers, schaduwen, gaat allemaal veel te ver) maar dat doen ze alleen, mij bekend, indien ze concrete verdenking hebben (en dan nog gaan ze te ver). UWV heeft helemaal geen tijd hiervoor, ze hebben niet eens tijd om een fatsoenlijke brief te schrijven.Ivysaur schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 17:55:
Jullie hebben wel gelijk dat ik eerst onderzoek had moeten doen, maar ik was nieuwsgierig of andere Tweakers het misschien ook was opgevallen en/of wellicht éénzelfde theorie hadden bedacht.
Als ik sommige berichten lees dan is het wel eens voorgekomen, zoals met Shell. Wat toch heel interessant is om te lezen.
Vraag me enkel nog af hoe ik als burger kan onderzoeken of de camera's in de parkeerautomaten (mis)bruikt worden door de parkeerservice door bv de belastingdienst, uwv, noem maar op toegang te verlenen in de beelden en data. Volgens mij kom ik daar niet eens tussen of binnen. (tenzij ik ga solliciteren daar, denk ik dan)
Maar al goed. Achteraf had ik deze topic wellicht nooit moeten aanmaken, en het voor mezelf te houden. Ben blij met de informatie van een aantal reageerders. Dank je
[ Voor 11% gewijzigd door LucyLG op 03-02-2019 00:56 ]
Je parkeren(wat aan kenteken gekoppeld is) betalen met een gestolen pinpas? De camera bij een geldautomaat hangt er met een andere reden, tegen plofkrakers en ander gespuis wat met een gestolen pas en code een rekening leeg trekt. Die gaan echt niet met dezelfde pas €2 afrekenen bij een parkeerpaal.Deadsy schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 18:20:
De camera zal denk ik vooral zijn in het geval iemand zit te betalen met een gestolen kaart.
Bij een pinautomaat heb je ook meestal een camera.
Als je echt wilt doordenken.
Je foto hebben ze al, ID kaart/paspoort etc
Via de belastingdienst weten ze al welke bankrekeningen je hebt, wat voor auto je hebt etc.
Dus waarom zouden ze zo moeilijk doen
Aan een camera heb je vrij weinig tegen plofkrakers.Erasmo schreef op zondag 3 februari 2019 @ 11:49:
[...]
Je parkeren(wat aan kenteken gekoppeld is) betalen met een gestolen pinpas? De camera bij een geldautomaat hangt er met een andere reden, tegen plofkrakers en ander gespuis wat met een gestolen pas en code een rekening leeg trekt. Die gaan echt niet met dezelfde pas €2 afrekenen bij een parkeerpaal.
Wat wel interessant is dat deze palen mogelijk de AVG overtreden zoals al eerder afgehaald, of wellicht zit er een sticker met uitleg op? Dat is wel een interessant grensgeval.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq