Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonnepanelen op platdak, evt 3-fase en laadpaal?

Pagina: 1
Acties:

• SubSun
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Mijn kennis over zonnepanelen en elektra is erg beperkt. Ik probeer mij zoveel mogelijk in te lezen en heb veel informatie gevonden op GoT, maar op een gegeven moment zie ik door de bomen het bos niet meer..

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Huidige situatie:
- 1x35A
- Plat dak van ong 4,2x5,8m
- Inductiekookplaat (kookgroep 7,4kWh)

Ik vermoed zelf dat de 1x35A aanslutiing niet meer toereikend is met de komst van zonnepanelen? Met de boost functie van de inductie kookplaat, vaatwasser, wasmachine, magnetron/oven pieken we nu al regelmatig rond de 6000watt (volgens Toon).

Raden jullie mij aan om naar 3x25A te gaan? Ik heb al geïnformeerd bij de netwerkbeheerder en dit kost eenmalig rond de 250 euro. De vaste kosten zijn voor 1x35A en 3x25A gelijk.

Op een site zag ik dat je op een platdak van 4,7x5,5m 12 panelen kwijt kunt. Ik denk dat dit bij mij ook wel moet lukken. 4,2x5,8m is namelijk de afmeting van de zolder. Het dak steekt nog een stuk uit:

Foto van vergelijkbaar huis, 2-onder-1 kap dus het gaat om slechts de helft.

Qua plaatsing zou het dan iets soortgelijks worden?

Daarnaast is de kans groot dat er dit jaar een elektrisch auto komt en dus een laadpaal. We zijn er nog niet over uit of de elektrische auto onze 1e of 2e auto wordt. De laadpaal wordt waarschijnlijk een 7,4kWh 1-fase of een 11kWh 3-fase. Met ons huidige verbruik lijkt mij de 7,4kWh op 1-fase alleen te kunnen met een load balancer? Echter als ik naar 3x25A ga dan kan ik op 1 van de fase slechts laden met 3,7kWh, vanwege de 16A zekering?

Ik heb online een stuk of 10 offertes opgevraagd, tot nu toe slechts 2 reacties. Gunstigste aanbieder heeft een offerte gegeven voor 16 panelen. Ik zie echter op de foto dat ook het oppervlak van het dak van de buren is meegenomen. Ben wel benieuwd naar jullie mening over de prijs en het aangeboden materiaal.

Veel info en veel vragen. Concreet:
- 1x35A of 3x25A
- 12 panelen, uitgaande van afmetingen 2x1m per paneel?
- Nette offerte?
- Zo nee, schatting van kostenplaatje?
- Advies voor aan te schaffen type zonnepanelen, omvormer? Optimizers nodig?

• JobScherp
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 14:31
1X35A is zelfs genoeg voor 16 panelen á 275Wp. Je gebruik in huis hoef je namelijk niet mee te nemen. Als je in huis gebruikt en je panelen wekken op kun je dat tegen elkaar wegstrepen. Als je geen plannen hebt om je panelen verder uit te breiden is 1 fase zelfs beter omdat je dan ook een 1 fase omvormer aan kunt schaffen ipv een 3 fase omvormer en die is een stukje goedkoper (Op 3 fase ga je namelijk wel over de 16A heen uitgaande van 16 panelen).

Wat betreft je laadpaal heb je inderdaad op 35A een paal met loadbalancing nodig. Op 3X25A zou je inderdaad 1 fase kunnen reserveren om te laden met je laadpaal en dan kun je die wel wat hoger afzekeren, 20A bijv. (Al zijn de meningen daarover verdeeld geloof ik)

Optimizers zijn alleen aan te raden als je verwacht dat er schaduw op een deel van de panelen gaat vallen een deel van het jaar of het gehele jaar door.

Verder ben ik ook geen zonnepanelen expert dus als er anderen zijn die meer/ander/beter advies hebben ...

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

Je laadpaal is leidend, dus ja wat wil je?
De rest kan prima op die ene fase 35A, zonnepanelen ontlasten je netbelasting dus het word dan alleen maar beter.
Wil je een beetje tempo laden en de auto kan dat ook allemaal is natuurlijk 3 fase het beste, 11kW laden kan gewoon op 16A, (11.000 / 690) 3 fase.

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

Maar kan iedere e-auto met 3-fase geladen worden?

@SubSun
Wat is de zuidkant? Voorkant van het huis (smalle stuk platdak)?

Dan zou je oost-west kunnen overwegen.
4 rijen van 3 panelen in landscape, zoals je plaatje.
https://www.solar-bouwmar...west-opstelling-copy.html

6 panelen in 1 string, zou op een 1-fase omvormer kunnen (2x mppt ingang, dus 2x 6)

Of als je persee een 3-fase omvormer wilt, zou je panelen kunnen nemen met een hoger voltage.
96 cell, Panasonic Hit (kuro)
https://www.winkelman-zon...iles&merk=Panasonic%20HIT

Maar eerst weten wat de zuidkant is....

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 23:34:
Maar kan iedere e-auto met 3-fase geladen worden?

@SubSun
Wat is de zuidkant? Voorkant van het huis (smalle stuk platdak)?

Dan zou je oost-west kunnen overwegen.
4 rijen van 3 panelen in landscape, zoals je plaatje.
https://www.solar-bouwmar...west-opstelling-copy.html

[Afbeelding]

6 panelen in 1 string, zou op een 1-fase omvormer kunnen (2x mppt ingang, dus 2x 6)

Of als je persee een 3-fase omvormer wilt, zou je panelen kunnen nemen met een hoger voltage.
96 cell, Panasonic Hit (kuro)
https://www.winkelman-zon...iles&merk=Panasonic%20HIT

Maar eerst weten wat de zuidkant is....
https://ev-database.nl/informatie/opladen-elektrische-auto

Meest gebruikt is type 2 en kan 22kW laden, de meeste ev laden met 11kW dat ik weet, hybride met 3,6.

• Supertip
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
Let wel op je maximale dak belasting, dat omdat je een houten dakconstructie hebt.

En zo te zien geen héle zware constructie.
Zeker bij de overstekken, om rekening mee te houden, doorhangen en windbelasting.
Bij de overstek zal je extra moeten ballasten, en dan is juist het minst sterke gedeelte van de constructie.

Waarschijnlijk zal dat ook de reden zijn op je geringe reacties van je offerte aanvragen.
Immers is dit niet makkelijk geld verdienen.

Supertip wijzigde deze reactie 02-02-2019 14:42 (60%)

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• falconhunter
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22-02 15:10
Hou in de gaten dat je je auto alleen met zon kan opladen als je overdag thuis bent. Maar als dat lukt dan word het wel erg aantrekkelijk. Over 2018 gezien heb ik 84% van alle stroom voor mijn Tesla zelf opgewekt (de rest van vrijwel allemaal gratis superchargen!). Daardoor hoef ik veel minder terug te leveren (hier financieel gezien niet erg aantrekkelijk).

• sinasjuh
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 11-02 19:52
Wat voor auto wil je kopen.. Daar begint het mee. De meeste auto's hebben een laadpaal nodig van 7,2kW dus gewoon een 2x230v fornuisgroepje in je kast. Tesla daar als uitzondering van.

12 panelen a 300wp per stuk (normaal vermogen vandaag de dag) kan men gewoon prima op een 3kW omvormer 230v aansluiten 2mmpt trackers of optimizers.
Ik ben persoonlijk meer een voorstander van optimizers aangezien ze ook je positieve tolerantie oppakken. (maar dat is mijn keuze)

Je kookt al elektrisch met een fornuisgroepje a 2x230v 7,2.

Ik hoor niemand praten dat je ook moet nadenken dat je voor ongeveer 1000 euries op meer een geheel nieuwe elektra kast moet aanschaffen om je 400v volgens NEN1010-2015 aan te sluiten.

Mijn mening is dat je gewoon je huidige kast moet uitbreiden. Koop een laadstation die variabel is tussen de 7,2 en 22kw (new motion bijv.) en doe daar je fase bewaking van een paar tientjes bij.
En je PV doe je op een B16 aardlekautomaat 30mA.
En nee bespaar daar niet op, PV heeft altijd lekspanning.

Groeten en succes.

• Jkpaneel
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 17-02 22:43
Vreemd dat hier verkeerde niet onderbouwde adviezen gegeven worden.

12panelen 300Wp op 1 fase is geen probleem.
Want 12x300=3600W 16Ax220V=3600W

Apart Aardlekautomaat B16 /100 of 300mA plaatsen .
Om te voorkomen dat andere apparaten uitgeschakeld worden bij storing omv en 100 of 300mA omdat een omv vaak iets lekspanning heeft. (Geoorloofd als ALLEEN omv erop aangesloten is)

Bij 3x25A fase aansluiting 'verplicht ' 3 fase omv.
Met 1 fase hierop kun je van 2 fase's niet je eigen stroom gebruiken.zolang er salderen is geeft het niet....daarna wel....
Bij 3 fase(16A) mag je naar
3x16A (3600W) =10800W
dus 36panelen x300Wp

Optimizer duurder in aanschaf maar leveren (in het algemeen ) meer op.

Wat betreft laadpaal...Dat staat in principe los van zonnepanelen.
Ik denk persoonlijk dat je geen continu uren achtereen 7,4kw over je aansluiting moet laten lopen .of je moet nieuw en dus 6mm2 aansluiting hebben. Dus liever dan 3 fase .

• Bart2005
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 15:27
Jkpaneel schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 20:16:
:D Goed bezig man.

• roger_s
  • Laatst online: 09:22
Ik heb een vergelijkbare situatie.

3x25A in de meterkast (ombouwen was 212,- enexis en iets van 600,- voor de kast zelf en zelf plaatsen)
3 Fase omvormer (5kW en 4850Wp panelen)
3 Fase inductie fornuis
en vooralsnog een 1 (16A)fase lader voor de ZOE (22kWh). Ik wil dit nog altijd naar 3 fase ombouwen, maar ik heb het in de praktijk de afgelopen 4 jaar niet nodig gehad.

En ik zou sowieso naar 3X25A gaan. Want je bedenkt je later vast nog wel dat er een warmtepomp of kokendwaterkraan moeten komen. Je vast recht blijft toch gelijk.

roger_s wijzigde deze reactie 02-02-2019 20:26 (17%)

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

12panelen 300Wp op 1 fase is geen probleem.
Want 12x300=3600W 16Ax220V=3600W

Apart Aardlekautomaat B16 /100 of 300mA plaatsen .
Om te voorkomen dat andere apparaten uitgeschakeld worden bij storing omv en 100 of 300mA omdat een omv vaak iets lekspanning heeft. (Geoorloofd als ALLEEN omv erop aangesloten is)

Bij 3x25A fase aansluiting 'verplicht ' 3 fase omv.
Met 1 fase hierop kun je van 2 fase's niet je eigen stroom gebruiken.zolang er salderen is geeft het niet....daarna wel....
Bij 3 fase(16A) mag je naar
3x16A (3600W) =10800W
dus 36panelen x300Wp

Optimizer duurder in aanschaf maar leveren (in het algemeen ) meer op.

Ik denk persoonlijk dat je geen continu uren achtereen 7,4kw over je aansluiting moet laten lopen .of je moet nieuw en dus 6mm2 aansluiting hebben. Dus liever dan 3 fase .
Zoals de post die ik nu quote ?

3 fase omvormer is niet verplicht, en een 3 fase slimme meter saldeert over de fase.
12 paneeltjes kan dan makkelijk op enkel fase 16A en is ook invoeden dus hoeft niet eens selectief te zijn op de hoofdzekering.
Dat van je laadpaal slaat echt nergens op.... >:)

• SubSun
  • Niet online
Ik ben nog een leek op dit gebied. Ik wist niet dat wat je opwekt met de zonnepanelen juist ontlast. Wat zonnepanelen betreft is het dus niet noodzakelijk om naar 3x25A te gaan.

@AUijtdehaag
Volgens Google Maps is het zuiden de zijkant van het huis. De voorkant van het huis is het westen. Volgens mij klopt dit wel, want 's ochtends hebben we zon achter en 's middags aan de voorkant.

Dus

Ik ben er nog niet uit welke elektrische auto het wordt. Er staan er nog een paar op de shortlist, waaronder de Tesla Model 3. Alleen in geval van de Tesla is dit 11kWh waardoor ik dus naar 3x25A ga/moet? Alle overige auto's laden op 7,4kWh.

Het is een plat dak op de 2e verdieping. Er zijn geen andere huizen en/of bomen die voor schaduw zorgen. Hebben optimizers dan nog toegevoegde waarde?
Supertip schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 12:40:
Let wel op je maximale dak belasting, dat omdat je een houten dakconstructie hebt.

En zo te zien geen héle zware constructie.
Zeker bij de overstekken, om rekening mee te houden, doorhangen en windbelasting.
Bij de overstek zal je extra moeten ballasten, en dan is juist het minst sterke gedeelte van de constructie.

Waarschijnlijk zal dat ook de reden zijn op je geringe reacties van je offerte aanvragen.
Immers is dit niet makkelijk geld verdienen.
Goed gezien. Het is inderdaad een houten dakconstructie. Ik durf niet te zeggen wat de maximale belasting is. Ik woon nog niet zo lang in dit huis en heb geen bouwtekeningen/papieren van de vorige bewoner gekregen. Zal van de week eens bij de buren informeren en anders moet ik iemand er naar laten kijken.
falconhunter schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 15:52:
Hou in de gaten dat je je auto alleen met zon kan opladen als je overdag thuis bent. Maar als dat lukt dan word het wel erg aantrekkelijk. Over 2018 gezien heb ik 84% van alle stroom voor mijn Tesla zelf opgewekt (de rest van vrijwel allemaal gratis superchargen!). Daardoor hoef ik veel minder terug te leveren (hier financieel gezien niet erg aantrekkelijk).
Helaas ben ik overdag meestal niet thuis. Af en toe werk ik vanuit thuis, maar dat is niet noemenswaardig. Alleen in het weekend kan ik overdag laden, al ben ik dan ook regelmatig op pad. Het laden zal grotendeels 's avonds en 's nachts zijn.
sinasjuh schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 16:23:
Ik hoor niemand praten dat je ook moet nadenken dat je voor ongeveer 1000 euries op meer een geheel nieuwe elektra kast moet aanschaffen om je 400v volgens NEN1010-2015 aan te sluiten.
Bij 3x25A blijf ik op 230v? Het moet dan natuurlijk alsnog geschikt worden gemaakt voor 3-fase dus er zijn sowieso extra kosten.
roger_s schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 20:24:
Ik heb een vergelijkbare situatie.

3x25A in de meterkast (ombouwen was 212,- enexis en iets van 600,- voor de kast zelf en zelf plaatsen)
3 Fase omvormer (5kW en 4850Wp panelen)
3 Fase inductie fornuis
en vooralsnog een 1 (16A)fase lader voor de ZOE (22kWh). Ik wil dit nog altijd naar 3 fase ombouwen, maar ik heb het in de praktijk de afgelopen 4 jaar niet nodig gehad.

En ik zou sowieso naar 3X25A gaan. Want je bedenkt je later vast nog wel dat er een warmtepomp of kokendwaterkraan moeten komen. Je vast recht blijft toch gelijk.
Hiermee kan je dus maximaal met 3,7kWh laden (16 x 230)?

SubSun wijzigde deze reactie 02-02-2019 22:00 (91%)

• roger_s
  • Laatst online: 09:22
@SubSun inderdaad 16A. Maar de lader kan overweg met 3x16A. Wil je dan nog iets zinvols kunnen doen in huis zoals koken dan heb je 3x25A nodig.

Voor de lader heb ik een speciale aardlek type C nodig. Die kan DC lekstromen detecteren. Zijn aardig aan de prijs.

Niet alle evs hebben dat nodig overigens. Heeft met het type lader in de auto te maken. De lader voor de ZOE is meer een doorgeefluik. Maar dat is n ander verhaal.

roger_s wijzigde deze reactie 02-02-2019 23:30 (49%)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

SubSun schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 21:33:
Ik ben nog een leek op dit gebied. Ik wist niet dat wat je opwekt met de zonnepanelen juist ontlast. Wat zonnepanelen betreft is het dus niet noodzakelijk om naar 3x25A te gaan.

@AUijtdehaag
Volgens Google Maps is het zuiden de zijkant van het huis. De voorkant van het huis is het westen. Volgens mij klopt dit wel, want 's ochtends hebben we zon achter en 's middags aan de voorkant.

Dus
[Afbeelding]

...
Dan een oost/west met 12 panelen.
12x 1590 x 1053 mm, 3960 Wp, 354 Vmpp
12x 1993 x 998 mm, 4500 Wp, 244 Vmpp
12x 2064 x 1024 mm, 4680 Wp, 248 Vmpp

(geen idee of flat-fix fusion gebruikt kan worden voor deze maten, dat mag je zelf bekijken.)

Op een 1-fase omvormer. Optimizers heb je niet nodig.

Een 3-fase omvormer kan ook, maar enkel bij die panelen van 354 Vmpp, anders is het rendement van de omvormer wel heel laag.

Dat lage dak, kunnen daar ook nog panelen op?

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 03-02-2019 11:14 (6%)

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

SubSun schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 21:33:
Ja ontlast, zie hieronder, warmtepomp loopt en nog wat dingen, totaal vermogen is in het rood, toch is de netbelasting -250W , ofwel, het levert nog terug.
Hiermee kan je dus maximaal met 3,7kWh laden (16 x 230)?
Ja ongeveer wel met 1 fase, wil je sneller laden zal je naar 3 fase om moeten, maar daar hoeft niet de hele meterkast voor op zijn kop hoor, je kan ook een los kastje met een 3 fase groep plaatsen voor het laden alleen, echter is het slimmer om dan je kookplaat ook op 2 van de 3 fase te zetten i.p.v 1.
Dus ook verhuizen naar dat kastje met de ladergroep.

Wil je op 1 fase blijven kan je ook een zappi lader nemen, die meet hoeveel stroom je op het net zet of af neemt dan past zijn lading er op aan, zeker met zonnepanelen mooi zodat je altijd eigen stroom gebruikt.
https://www.zappi.info

• manyac
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 16-02 00:03
In de reacties mis ik nog wel een handigheidje: Als je naar 3x25A gaat, kun je nog steeds een laadpaal nemen die 1x28A of misschien zelfs 1x32A levert voor auto's die enkel met 1 fase kunnen laden.

Er zijn nl laadpalen die van 3 fasen 1 fase maken, zie bijvoorbeeld https://www.snelautoladen...smart-charger-type-2-6kw/ .

Van het merk Ratio ben ik er ook een keer één tegengekomen maar die kan ik nu niet vinden.

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

manyac schreef op zondag 3 februari 2019 @ 12:15:
In de reacties mis ik nog wel een handigheidje: Als je naar 3x25A gaat, kun je nog steeds een laadpaal nemen die 1x28A of misschien zelfs 1x32A levert voor auto's die enkel met 1 fase kunnen laden.

Er zijn nl laadpalen die van 3 fasen 1 fase maken, zie bijvoorbeeld https://www.snelautoladen...smart-charger-type-2-6kw/ .

Van het merk Ratio ben ik er ook een keer één tegengekomen maar die kan ik nu niet vinden.
Waarom zou je dat doen? Je kan dan toch een 3 fase lader nemen die type 2 kan laden zoals een icu eve, dan kan je tot 11kW (16A)

https://alfen.com/nl/producten/icu-eve-mini

Rol-Co wijzigde deze reactie 03-02-2019 12:37 (3%)

• JobScherp
Rol-Co schreef op zondag 3 februari 2019 @ 12:25:
[...]

Waarom zou je dat doen? Je kan dan toch een 3 fase lader nemen die type 2 kan laden zoals een icu eve, dan kan je tot 11kW (16A)

https://alfen.com/nl/producten/icu-eve-mini
Dat kan dus niet als je auto maar met 1 fase kan laden. Kia e-Niro, Hyundai Kona etc. hebben een 1 fase interne omvormer en kunnen dus niet overweg met een 3 fase laadpaal. Dan is je 11kW laadpaal opeens gedegradeerd tot 3,7kW lader voor die specifieke auto's.

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

JobScherp schreef op zondag 3 februari 2019 @ 12:38:
[...]

Dat kan dus niet als je auto maar met 1 fase kan laden. Kia e-Niro, Hyundai Kona etc. hebben een 1 fase interne omvormer en kunnen dus niet overweg met een 3 fase laadpaal. Dan is je 11kW laadpaal opeens gedegradeerd tot 3,7kW lader voor die specifieke auto's.
Ja, maar het is toch altijd auto afhankelijk, jouw voorbeeld gebruikt toch ook gewoon 2 fase (zoals een kookgroep) om meer vermogen te krijgen? Maar helpt dan toch ook niet bij bovenstaande auto's?
Of zie ik dat nou verkeerd?

Niet 3 fase AC laadpaal aansluiting verwarren met 3 fase lader in de auto.

• JobScherp
Rol-Co schreef op zondag 3 februari 2019 @ 12:43:
[...]

Ja, maar het is toch altijd auto afhankelijk, jouw voorbeeld gebruikt toch ook gewoon 2 fase (zoals een kookgroep) om meer vermogen te krijgen? Maar helpt dan toch ook niet bij bovenstaande auto's?
Of zie ik dat nou verkeerd?

Niet 3 fase AC laadpaal aansluiting verwarren met 3 fase lader in de auto.
Dat voorbeeld heeft een interne omvormer die van die 2 fasen als het ware één fase maakt. Dat is wat anders dan een kookgroep die er alleen voor zorgt dat de zware apparatuur stroom van twee fasen kan krijgen.

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

JobScherp schreef op zondag 3 februari 2019 @ 12:47:
[...]

Dat voorbeeld heeft een interne omvormer die van die 2 fasen als het ware één fase maakt. Dat is wat anders dan een kookgroep die er alleen voor zorgt dat de zware apparatuur stroom van twee fasen kan krijgen.
Ja ligt iets anders maar de lader in de auto blijft het zelfde toch, ik neem aan dat een enkelfase lader niet ineens met 7200W kan laden? Dat zal altijd berekend zijn op 16A dus 3700W ongeveer?

Ik heb een icu eve duo geplaatst en staan 2 hybryde aan, die laden ieder met 3700 ongeveer, volgensmij kunnen die auto's ook niet meer dan dat.
Passat e en volvo v60

• JobScherp
Rol-Co schreef op zondag 3 februari 2019 @ 12:55:
[...]

Ja ligt iets anders maar de lader in de auto blijft het zelfde toch, ik neem aan dat een enkelfase lader niet ineens met 7200W kan laden? Dat zal altijd berekend zijn op 16A dus 3700W ongeveer?

Ik heb een icu eve duo geplaatst en staan 2 hybryde aan, die laden ieder met 3700 ongeveer, volgensmij kunnen die auto's ook niet meer dan dat.
Passat e en volvo v60
De enkelfase lader in de e-Niro en Kona bijv. kunnen tot 7,4kWh laden, dus max 32A zegmaar. Ligt dus volledig aan wat voor lader is ingebouwd.

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

JobScherp schreef op zondag 3 februari 2019 @ 12:57:
[...]

De enkelfase lader in de e-Niro en Kona bijv. kunnen tot 7,4kWh laden, dus max 32A zegmaar. Ligt dus volledig aan wat voor lader is ingebouwd.
Ja dan wel, vraag me af of de eve dat ook kan? Anders is het 3,7 max inderdaad.

• SubSun
  • Niet online
@AUijtdehaag
Bedankt voor de info inc links naar het materiaal. Dit helpt mij goed op gang. Er van uitgaande dat ik op 1-fase blijf, zijn de Ja Solar panelen erg interessant (verhouding prijs/opbrengst).

Ga ik over op 3-fase dan moet ik dus kijken naar 354 Vmpp panelen vanwege de omvormer. Kan je hier wat meer info over geven? Laag rendement van de omvormer is hoger verlies?

De legricht voor mij zou dan worden?:

Ik heb vandaag even snel op het dak gekeken. Op de plek van de rode cirkel zit een afvoerpijp. Helaas heb ik op moment alleen de kleine ladder, waardoor ik net over de rand op het dak kon kijken. Als ik de grote ladder weer terug heb, kan ik er op klimmen om het een en ander op te meten. Mocht die afvoerpijp voor schaduw op de panelen zorgen, dan heb ik dus wel optimizers nodig?

Wat ik wel zag is dat de buren van een paar blokken verderop, met hetzelfde type huis, ook zonnepanelen hebben liggen. Meteen aangebeld, maar ze waren helaas niet thuis. Zal van de week nog eens proberen om via hen extra info te krijgen, dan kan ik ook meteen vragen of ze de dakconstructie hebben laten versterken.

Volgens mij hebben zij het flat-fix fusion montagesysteem, duaal. Het is echter te ver om met het oog wat meer detail te zien. Wel hebben zij een andere legrichting. Panelen liggen in de lengte op de lange kant van het dak. Dus op de lengte van 5,8 zie ik 4 panelen. Als ik pech heb kan ik dus maar 8 panelen kwijt..
//edit: Denkfoutje, met een beetje geluk zou ik er 16 kwijt kunnen :)

Wat betreft het lage dak, ik denk dat het weinig zin heeft om daar extra zonnepanelen op te leggen.Ons huis is gespiegeld (dus de linkerkant in de voorbeeld-foto) en het is ook nog eens smaller. Net even gekeken en het ligt nu volledig in de schaduw. Zal het in ieder geval navragen op het moment dat er iemand komt kijken voor een offerte.
Rol-Co schreef op zondag 3 februari 2019 @ 10:38:
Ja ongeveer wel met 1 fase, wil je sneller laden zal je naar 3 fase om moeten, maar daar hoeft niet de hele meterkast voor op zijn kop hoor, je kan ook een los kastje met een 3 fase groep plaatsen voor het laden alleen, echter is het slimmer om dan je kookplaat ook op 2 van de 3 fase te zetten i.p.v 1.
Dus ook verhuizen naar dat kastje met de ladergroep.
Interessant. Het zou wel schelen als de meterkast niet volledig op zijn kop moet. Ik ga me er in verdiepen.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

De legrichting wordt dan oost/west inderdaad.
En als je zuid doet, heb je onderlinge ruimte nodig, vanwege de schaduw, tenzij je een schans zou nemen.
Maar een schans is nogal windgevoelig.

Oost/west kun je meer panelen kwijt en minder windgevoelig.

Je kan eens spelen met sunnydesignweb:
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/

Kies nieuw project - zonnepaneel installatie zonder eigen verbruik.
Je hoeft niet alles in te vullen, voorbeeld hieronder met panasonic 330 Wp.
(96 cell, dus hogere Vmpp van 59 Vmpp)

Globaal heb je 60 cell panelen, 32 Vmpp. 72 cell panelen, 40 Vmpp en 96 cell panelen, 59 Vmpp.
Het is een optelsommetje van panelen die dezelfde kant opkijken en dezelfde helling hebben (=string)

Een 3 fase stringomvormer wil graag, 590 Vmpp als ideaal. (maar ik heb ook maar 400 Vmpp, werkt prima, maar iets minder rendement.
Een 1 fase stringomvormer wil graag, 350 Vmpp, als ideaal. Dus een lagere spanning vereist.

https://tweakers.net/ext/f/3nSAprpMN7H5GmjxfKABUfbg/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/BzuXDqfc6aMN3lGjc3lb2rWg/thumb.jpg

Normaal gezien heb je aan optitrac genoeg als schaduwmanagement.
Mocht je toch optimizers willen gebruiken zijn er ook nog tigo optimizers. (deze is dual)
Niet nodig om op alle panelen optimizers te plaatsen dus.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 03-02-2019 16:17 (11%)

• Jkpaneel
Rol-Co schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 20:35:
[...]

Zoals de post die ik nu quote ?

3 fase omvormer is niet verplicht, en een 3 fase slimme meter saldeert over de fase.

3fase idd niet verplicht...zoals berekening laat zien.
Salderen over fase ....klopt ...maar,wat gebeurt er na 2021?? Dat wilde ik aangeven ."Als er geen saldering meer is... Dan is het fijn dat je zoveel mogelijk je stroom gebruikt.....

12 paneeltjes kan dan makkelijk op enkel fase 16A en is ook invoeden dus hoeft niet eens selectief te zijn op de hoofdzekering.
Dit klopt.

Dat van je laadpaal slaat echt nergens op.... >:)
Nog nooit uitgebrande groepenkast gezien zeker?
Oudere groepen kasten zijn vaak niet berekend op continu volbelast .. ....15 tot 24u p dag ...ff koken wassen ect .... allemaal tijdelijk en vaak verschillende over de dag verdeeld.

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

Jkpaneel schreef op zondag 3 februari 2019 @ 18:32:
[...]

Oudere groepen kasten zijn vaak niet berekend op continu volbelast .. ....15 tot 24u p dag ...ff koken wassen ect .... allemaal tijdelijk en vaak verschillende over de dag verdeeld.
Nee, nog nooit gezien als hoofd technische dienst ;)

Heb je de foto van zijn huis al bekeken, ziet dat er uit als een huis met een oude groepenkast denk je? :?

Edit omdat je in de post gequote hebt.

De meter saldeert over de fase, ook na 2021, dat heeft namelijk niets met elkaar te maken, iets met klok en klepel.

Rol-Co wijzigde deze reactie 03-02-2019 18:42 (13%)

• Jkpaneel
Op uw dak passen niet die 12panelen in oost-west opstelling. Uitgaande van J.A Solar 167x99cm...
In breedte pas wel ..167x2 =334cm (4,2mtr bij u)
Maar lengte.... 6x99 en 2x30(tussen ruimte) =594+60= 6,54mtr
Dus komt u op 10 panelen... waarvan 6 op west 4 op oost ...(of andersom..).
Misschien dan toch kiezen voor 9 (3x3) op Zuid .
In uw situatie met geen schaduw of last v daken van buren.
Of dit meer oplevert zou uit berekeningen moeten blijken.

Wat betreft wel of niet salderen bij 3 fase aansluiting en 1 fase omv ,dat klopt.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 22-02 19:06
Ik heb 10 mm2 en 1x40A, ca tien jaar oud.
Jkpaneel schreef op zondag 3 februari 2019 @ 18:32:
[...]

Met 6mm2 fikt dat ook prima als je die niet vastdraait.

Maarja, die hele oude meuk waarbij stiekem nog wat uitbreidingskastjes zijn bijgeplaatst en de 10A zekeringen zijn vervangen door 16A en dan met van die blanke geleiders; ja, die zou ik absoluut vervangen. Maar ik denk ook dat dat hier niet van toepassing is.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 04-02-2019 01:40 (13%)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@Jkpaneel
Als je wat terugleest, zie je dat hij bij een verre buurman, 4 panelen ziet liggen op 5m80
Laat 4 panelen nou 6m60 zijn, dus denk ik wel dat 12 oost/west ook gaat passen.
Maar laten we even wachten op de lange ladder en juiste afmetingen vh dak.
Die 5m80 was binnenkant zolder.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 04-02-2019 02:16 (5%)

• SubSun
  • Niet online
Helaas nog geen lange ladder beschikbaar dus nog niet op het dak geweest. Ondertussen wat meer in de materie verdiept, nog enkele offertes ontvangen en ook met de buren gesproken:
- Zij hebben inderdaad op de lange kant van het dak 4 panelen in de lengte liggen. Oost-West opstelling met het FlatFix systeem (of iets soortgelijks) op een hellingshoek van 15 graden, duaal. Er liggen 4 rijen van 5 panelen dus 20 in totaal! Dit alles zit op een aparte groep en nog steeds op de 1x35A aansluiting.
- De buurman meende dat het 'standaard' panelen waren van 2x1m, maar ging nog nazoeken wat er precies op het dak ligt. 4 keer de lengte is namelijk 8m met een kleine hellingshoek, maar dan zit je nog steeds op 7,5m ofzo? Hij gaf aan dat hij nog net tussen de stellingen kon lopen en dat het daarmee precies paste.
- Er is voor mij dus alleen noodzaak om naar 3x25A te gaan ivm de laadpaal.

Ontvangen offertes:
- De meeste via de mail ontvangen en konden ook weer meteen de prullenbak in. Zo was er een partij die een offerte gaf van 16 panelen. Bij het intekenen wel het dak van de buren meegenomen :'( . Nadat ik vroeg of dit correct was of slechts ter illustratie van de ligging, kreeg ik zonder verder toelichting een offerte voor 8 panelen. Andere offerte waren gewoon weg te duur of met vage producten/missende info.
- Gelukkig wel een wat bedrijven die even belden om te vragen naar de wensen. Aantal nette offertes ontvangen welke variëren van 12 panelen op zuid tot 18 panelen oost-west. Er is nog geen partij geweest die het aan heeft gedurfd om er 20 op het dak te leggen. As maandag komt er nog een bedrijf langs om te kijken, zal dan ook meteen vragen of dezelfde opstelling als bij de buren mogelijk is.

De offerte van 18 panelen is eigenlijk het meest interessant:
- 18 Trina Solar TSM-305 DD05A.08 panelen oost-west in duale opstelling
- 18 Power Optimizers
- SolarEdge SE 5000 omvormer (= 3 fase?)
- FlatFix montagesysteem
- Inclusief installatie (werkend geplaatst + extra groep in de meterkast); hier wordt ong 800 ex btw voor gerekend.
Totale prijs: 5700 exclusief btw

Eventueel kan ik kiezen voor een andere omvormer:
- SMA SB 5000 TL 21 = 450 ex btw goedkoper
- Growatt 5000 TL = 828,59 ex btw goedkoper
Beide opties zijn volgens mij dan zonder optimizers, ze worden in ieder geval niet genoemd.

Volgens mij is de prijs van 5700 ex btw wel redelijk?
Als ik hetzelfde aanklik bij Winkelman:

en dan komt er nog montage, bekabeling en meterkast. Uiteindelijk kom ik dan wel onder de 5700, maar het scheelt volgens mij niet zo veel.

Concrete vragen:
- Wat vinden jullie van het aanbod? Zowel qua prijs als materiaal. Trina is OK of liever bv JA Solar (ongeveer zelfde prijsklasse) of LG's (stuk prijziger).
- Wel of geen optimizers? Aan de ene kant lees ik 'geen' want plat dak, geen schaduw. Aan de andere kant 'wel', want vuile panelen hebben ook invloed. Je gaat niet elke dag het dak op om te kijken. En stel dat er 1 paneel, na verloop van tijd, wat minder is, dan trekt het de hele opbrengst omlaag.
- 1 partij gaf aan dat ik nu best een 1 fase omvormer kan nemen. Mocht ik dan over gaan naar 3 fase, dan kan ik het gewoon op 1 van deze 3 fase aansluiten. Werd ook al een keer hier in dit topic geopperd. Klinkt op zich logisch. Maar zijn er nog nadelen? Anders doet iedereen dit toch, want een 1 fase omvormer is goedkoper dan een 3 fase?

• SubSun
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 4 februari 2019 @ 02:09:
@Jkpaneel
Als je wat terugleest, zie je dat hij bij een verre buurman, 4 panelen ziet liggen op 5m80
Laat 4 panelen nou 6m60 zijn, dus denk ik wel dat 12 oost/west ook gaat passen.
Maar laten we even wachten op de lange ladder en juiste afmetingen vh dak.
Die 5m80 was binnenkant zolder.
Is dit 6,60m op basis van 4x panelen in de lengte. Dus 2m per stuk in een helling van 15 graden?

Zolder is inc muren ong 6m. Dak steekt aan beide kanten zo op het oog ong 70-80cm uit. Laten we zeggen dat we dan op zo'n 7m max uitkomen (lengte - dakranden). Toch benieuwd of de buren dan daadwerkelijk panelen van 2x1m hebben liggen.

//edit
Ik zie nu dat de Trina panelen een lengte hebben van 165, dat is dus 6,60m als ze plat liggen.
Hetzelfde geldt ook voor de JA Solar, deze is ook ong 165x99cm.

//edit2
AUijtdehaag schreef op zondag 3 februari 2019 @ 15:46:

Normaal gezien heb je aan optitrac genoeg als schaduwmanagement.
Mocht je toch optimizers willen gebruiken zijn er ook nog tigo optimizers. (deze is dual)
Niet nodig om op alle panelen optimizers te plaatsen dus.
Optitrac, las er een paar dagen geleden gewoon overheen, maar ik begrijp nu dus dat dit het schaduwmanagement is wat door de SMA omvormer wordt gedaan? Dan valt ook het kwartje: Buurman gaf aan dat hij dacht geen optimizers had, maar dat dit door de omvormer werd opgevangen. Hij heeft een SMA omvormer.

SubSun wijzigde deze reactie 07-02-2019 21:35 (41%)

• SubSun
  • Niet online
De afgelopen dagen weer veel gelezen, overwogen, berekenen en ook weer met de buurman gesproken ben ik tot het volgende gekomen:
- Aansluiting 3x25A
- SolarEgde met optimizers wordt vaak aangeboden, maar ook prijzig. Vanwege het platte dak op de 2e verdieping, geen schaduw is mijn keuze op een SMA omvormer gevallen. Deze heeft de eerder genoemde Optitrac wat mij voldoende lijkt. Mocht de afvoerpijp nog voor minimale schaduw zorgen, dan kan ik dus een optimizer toevoegen op 1 of 2 panelen? Of is dat niet nodig met Optitrac?
- Oost-west opstelling, duaal met hellingshoek van 15 graden
- Ik ga er van uit dat er bij mij ook 20 panelen passen (2 rijen van 2x5), anders zouden het er 18 worden (3 rijen van 2x3).

Ik overweeg de 2 volgende sets:
Set 1:

Set 2:

Prijzen komen van de website van Winkelman. Prijzen lijken mij scherp, dus ik ga er vanuit dat ik meer kwijt ben. Ik besteed de installatie namelijk uit en ga er vanuit dat zij de panelen zelf willen leveren en dus nog een extra winstmarge hanteren.

Er komen dus nog kosten bij voor installatie, aanpassingen in meterkast, kabels etc.

Vragen:
- Ik heb simpel 20xWp om de omvormer te bepalen. Is dit correct? Of moet/mag ik onderdimensioneren?
- Wat vinden jullie van Trina Solar of JA Solar panelen? Beide merken zijn volgens wel redelijk bekend en leveren prima panelen. Bv een LG staat hoger aangeschreven, maar is ook weer een stuk duurder.
- Zouden jullie de meerprijs voor lief nemen voor de 375Wp?

• SubSun
  • Niet online
Ik zie dat de panelen van JA Solar niet gaan passen, gezien deze panelen een afmeting hebben van 200x100cm

Vandaag is er een partij langsgeweest die een offerte heeft gemaakt met Hanover Solar panelen. Qua prijs komt deze ook rond 5600 exc btw. In dit geval ook met een Solar Edge omvormer met optimizers, inc flatfix systeem en montage. Vergelijkbaar met de eerdere offerte met de Trina Solar panelen.

Op dit moment neig ik naar de Trina panelen. Over de Hanover Solar panelen kan ik namelijk weinig vinden.

• SubSun
  • Niet online
Vandaag de ladder weer terug dus eindelijk in de gelegenheid om het dak op te gaan om exact te meten:
7,4m x 5,0m (gemeten 10 cm vanaf de dakranden/afvoerpijp).

Rekeninghoudend met de no go zone, kan ik dus max 18 panelen kwijt? (3 sets van 2x3 duaal landscape).
2 dakjes met de panelen in portrait (6,60m) zou wel passen, maar dan voldoe ik niet aan de regels/vang ik te veel wind?

Helaas toch last van schaduw vanwege de afvoerpijpen (foto genomen rond 11:30u).

Heb ik hierdoor toch optimizers nodig of kan de Optitrac van SMA dit prima opvangen?

Verder nog iemand ervaring met deze panelen of met Trina panelen in het algemeen?
https://www.winkelman-zon...=tiles&merk=Trina%20Solar
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True