Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Netwerk aanleggen in een bibliotheek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 11:07

LankHoar

Professionele amateur

Topicstarter
Vrienden van mij hebben een non-profit bibliotheek en deze gaan verhuizen naar een historisch pand waar nog veel verbouwd gaat worden. Goed moment om e.e.a aan IT zaken te regelen. Ze vragen mijn hulp, nadat ik al eerder PC's voor ze in elkaar heb gezet etc. Nu heb ik daar meer kennis voor in huis dan van netwerken, dus zou ik graag horen of ik in de goede richting aan het denken ben:
  • Cat 6 kabel door de muren laten gaan (elektriciteitsdraden worden opnieuw getrokken dus kan mooi weggewerkt worden) met her en der netwerkpoorten uit de muren waar nodig.
  • Waar het internet binnenkomt het huidige modem neerzetten waar ook een wifi router in zit.
  • Gezien dikke muren + lange afstand, op een aantal punten range extenders aansluiten.
Waar ik eigenlijk het meeste over twijfel is of range extenders zoals pricewatch: TP-Link AC1200 Wi-Fi Range Extender RE305 een goed idee zijn, of dat er een nettere oplossing te bedenken is? Budget is waarschijnlijk een beetje een dingetje omdat alles uit giften betaald moet worden. Ik ga daar nog naar vragen, en wil het liefst dat gesprek een beetje voorbereid ingaan.

Denk ik te makkelijk, of zit ik op het juiste pad? :)

Alle reacties

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 12:53
Je kan beter niet met range extenders aan de slag. Als je toch nog bekabeling aan gaat leggen dan kan je het beste ook wat bekabeling aanleggen om losse access-points op te kunnen hangen. Het liefst laat je dan een site survey doen zodat je kan bepalen waar AP's moeten komen en wat voor type dit moeten zijn, dit is echter wel een kostbaar iets dus misschien kunnen we je hier helpen als je wat meer verteld over waar het netwerk aan moet voldoen (aantallen gebruikers, type applicaties, omvang van het gebouw (vloeroppervlak) et cetera).

Qua Wireless zou je eens kunnen kijken naar Ubiquiti, die bieden professionele AP's voor een scherpe prijs welke ook nog eens eenvoudig te managen zijn.

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

Topicstarter
Ascension schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 22:02:
Je kan beter niet met range extenders aan de slag. Als je toch nog bekabeling aan gaat leggen dan kan je het beste ook wat bekabeling aanleggen om losse access-points op te kunnen hangen. Het liefst laat je dan een site survey doen zodat je kan bepalen waar AP's moeten komen en wat voor type dit moeten zijn, dit is echter wel een kostbaar iets dus misschien kunnen we je hier helpen als je wat meer verteld over waar het netwerk aan moet voldoen (aantallen gebruikers, type applicaties, omvang van het gebouw (vloeroppervlak) et cetera).

Qua Wireless zou je eens kunnen kijken naar Ubiquiti, die bieden professionele AP's voor een scherpe prijs welke ook nog eens eenvoudig te managen zijn.
Een site survey zal waarschijnlijk buiten het budget vallen inderdaad. Ik heb gevraagd om een plattegrond en de andere details zoals aantal bezoekers, en zal details posten zodra ik die heb.

Ik zie qua APs bijvoorbeeld deze: pricewatch: TP-Link EAP225-Wall en die lijkt best mooi weg te werken te zijn. Zal me er nog eens wat meer over inlezen ook.

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• drie van acht
  • Registratie: december 2015
  • Niet online
Even opletten dat er een verschilletje zit tussen stroom aanleggen en netwerk aanleggen. Stroom kun je als een soort kerstverlichting aanleggen: Kabeltjes in een pijp, af en toe een stopcontact erop. Origineel ethernet (10BASE-2 en 10BASE-5) werkte net zo (T-stukjes, vampire taps), maar modern ethernet is allemaal point-to-point en dat betekent dat je een centraal punt voor je netwerkkabeltjes wil die een-voor-een naar de muurpunten lopen. Daar zet je ook een switch neer.

Het provider-doosje (CPE) voor je internetverbinding zet je daar neer waar'ie binnenkomt. Vergeet de wifi op dat ding, zet 'm gewoon uit. Is bedoeld voor situaties waar één doosje alles kan doen. Dat kan hier niet. Vergeet ook "range extenders". Dat is een marketingterm en betekent meestal (maar niet altijd) "repeaters", en dat wil je niet. ("Mesh", voorzover de marketeering jongens er niet iets anders mee bedoelen, is "opgeleukte repeater", ook niet goed voor dit verhaal.) Bouw van het begin af aan een dekkend wifi-netwerk, en dat betekent zoals al opgemerkt toegangspunten (APs) die elk ook een netwerkaansluiting nodig hebben. Als je niet met PoE wil werken hebben ze ook stroom nodig. Wil je wel met PoE werken, moet je switch dat ondersteunen.

Als er geen budget is om het professioneel te doen moet je je inlezen en zelf een site survey doen. Dan ben je wel even bezig met knutselen. Een kaart is een leuk begin. Verwacht dat je tenminste een weekend bezig gaat zijn met een AP op een trap en een site survey app en veel rondlopen, genoeg om nieuwe schoenen in te lopen.

Verder is het nu tijd je af te vragen precies hoe open je je netwerk wil, wie er allemaal en hoe dan mee mogen doen, en of je bijvoorbeeld verkeer van bibliotheek-eigen machines van gastverkeer wil scheiden. Dat heeft invloed op de apparatuur die je nodig hebt.

Dus we zijn er nog lang niet met kijken naar wat geschikte apparatuur is. Welke soorten verkeer gaan er overheen lopen, moeten die nog uitelkaar gehouden worden, wie gaat het onderhoud doen, en zo verder. Nu is het tijd om lijstjes met eisen en wensen op te stellen. En ook om vooruit te denken. Wat ga je doen als er ineens andere eisen aan het netwerk gesteld worden? Bijvoorbeeld omdat er een lanparty georganiseerd wordt, ik noem een willekeurige dwarsstraat. Hoe flexibel wil je zijn? Hoeveel ruimte wil je daar nu al voor inbouwen?

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

Topicstarter
drie van acht schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 23:16:
Even opletten dat er een verschilletje zit tussen stroom aanleggen en netwerk aanleggen. Stroom kun je als een soort kerstverlichting aanleggen: Kabeltjes in een pijp, af en toe een stopcontact erop. Origineel ethernet (10BASE-2 en 10BASE-5) werkte net zo (T-stukjes, vampire taps), maar modern ethernet is allemaal point-to-point en dat betekent dat je een centraal punt voor je netwerkkabeltjes wil die een-voor-een naar de muurpunten lopen. Daar zet je ook een switch neer.

Het provider-doosje (CPE) voor je internetverbinding zet je daar neer waar'ie binnenkomt. Vergeet de wifi op dat ding, zet 'm gewoon uit. Is bedoeld voor situaties waar één doosje alles kan doen. Dat kan hier niet. Vergeet ook "range extenders". Dat is een marketingterm en betekent meestal (maar niet altijd) "repeaters", en dat wil je niet. ("Mesh", voorzover de marketeering jongens er niet iets anders mee bedoelen, is "opgeleukte repeater", ook niet goed voor dit verhaal.) Bouw van het begin af aan een dekkend wifi-netwerk, en dat betekent zoals al opgemerkt toegangspunten (APs) die elk ook een netwerkaansluiting nodig hebben. Als je niet met PoE wil werken hebben ze ook stroom nodig. Wil je wel met PoE werken, moet je switch dat ondersteunen.

Als er geen budget is om het professioneel te doen moet je je inlezen en zelf een site survey doen. Dan ben je wel even bezig met knutselen. Een kaart is een leuk begin. Verwacht dat je tenminste een weekend bezig gaat zijn met een AP op een trap en een site survey app en veel rondlopen, genoeg om nieuwe schoenen in te lopen.

Verder is het nu tijd je af te vragen precies hoe open je je netwerk wil, wie er allemaal en hoe dan mee mogen doen, en of je bijvoorbeeld verkeer van bibliotheek-eigen machines van gastverkeer wil scheiden. Dat heeft invloed op de apparatuur die je nodig hebt.

Dus we zijn er nog lang niet met kijken naar wat geschikte apparatuur is. Welke soorten verkeer gaan er overheen lopen, moeten die nog uitelkaar gehouden worden, wie gaat het onderhoud doen, en zo verder. Nu is het tijd om lijstjes met eisen en wensen op te stellen. En ook om vooruit te denken. Wat ga je doen als er ineens andere eisen aan het netwerk gesteld worden? Bijvoorbeeld omdat er een lanparty georganiseerd wordt, ik noem een willekeurige dwarsstraat. Hoe flexibel wil je zijn? Hoeveel ruimte wil je daar nu al voor inbouwen?
Poeh daar komt meer bij kijken dan ik dacht.. Wellicht is het beter om het uit te besteden, toch maar eens kijken of daar budget voor is. Installeren zal ik zelf waarschijnlijk nog wel kunnen doen, maar die site survey en de juiste apparatuur dan uitkiezen weet ik niet. Zou ook vervelend zijn als het uiteindelijk ondermaats presteert, dan houd je toch schuine ogen waarschijnlijk..

Stof tot nadenken in ieder geval, hartelijk dank voor de informatie!

• Jaaap
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Ascension schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 22:02:
Je kan beter niet met range extenders aan de slag.
QFT. Range extenders zijn door de duivel gemaakt ;-)

Vetten zijn gezond. Eet meer vetten en minder koolhydraten.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 10:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LankHoar schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 23:48:
[...]

Poeh daar komt meer bij kijken dan ik dacht.. Wellicht is het beter om het uit te besteden, toch maar eens kijken of daar budget voor is. Installeren zal ik zelf waarschijnlijk nog wel kunnen doen, maar die site survey en de juiste apparatuur dan uitkiezen weet ik niet. Zou ook vervelend zijn als het uiteindelijk ondermaats presteert, dan houd je toch schuine ogen waarschijnlijk..

Stof tot nadenken in ieder geval, hartelijk dank voor de informatie!
Uitbesteden is inderdaad veruit beste optie als je er zelf niet in thuis bent - maar als dat budgetair gewoon niet haalbaar is kunnen wij wel een flink stuk met je mee denken. Dat is sowieso handig om ook een goede keuze te maken mbt aan wie je uitbesteedt en onder welke voorwaarden.

Allicht handig om even de basisinfo te delen. Drie van acht stelde al een aantal relevante vragen:
Welke soorten verkeer gaan er overheen lopen, moeten die nog uitelkaar gehouden worden, wie gaat het onderhoud doen, en zo verder. Nu is het tijd om lijstjes met eisen en wensen op te stellen. En ook om vooruit te denken. Wat ga je doen als er ineens andere eisen aan het netwerk gesteld worden? Bijvoorbeeld omdat er een lanparty georganiseerd wordt, ik noem een willekeurige dwarsstraat. Hoe flexibel wil je zijn? Hoeveel ruimte wil je daar nu al voor inbouwen?
Zoals altijd heb je een keuze uit max twee van de drie van goedkoop, goed en makkelijk. Het is prima mogelijk om goedkoop een goedwerkend netwerk op te zetten, maar dan gaat het niet makkelijk zijn en moet je flink kennis investeren. Wil je dat niet, dan moet je een van de andere twee laten varen.

Bedraad kom je in ieder geval met afgedankte/gedoneerde apparatuur al een heel eind zonder al te veel gedoe; bedrijven investeren momenteel in 10GbE en 1GbE spul (wat hoogstwaarschijnlijk genoeg gaat zijn voor je toepassingen hier - al blijf ik erbij: geef duidelijke eisen) kun je vrij makkelijk krijgen als je laat weten als non-profit op zoek te zijn. Enige waar je niet onderuit komt zijn de kosten voor de bekabeling.

Wel een nog niet genoemde punt:
elektriciteitsdraden worden opnieuw getrokken dus kan mooi weggewerkt worden
Geleidende signaalkabels, zoals Ethernet, mag je nadrukkelijk niet door dezelfde buis trekken als stroomdraden. NEN1010 does not approve. Bij kortsluiting heb je brandgevaar en erger. Gebruik aparte leidingbuizen, zijn die niet voorhanden, gebruik/maak kabelgoten.

WiFi is andere koek, het komt nog steeds op dezelfde afweging tussen prijs, gemak en kwaliteit neer. Je kunt ook met (sommige) oudere apparatuur een zeer werkbaar netwerk neerzetten als het moet - maar de hoeveelheid kennis en werk die om de hoek komt kijken om een zooitje ongeregeld aan verouderde apparatuur zodanig op orde te krijgen dat dat gaat vliegen maakt dat het bijna nooit zal lonen, tenzij a) er tijd van gratis vrijwilligers in overschot aanwezig is en b) die vrijwilligers ook op niveau CWNA of hoger zitten en bovendien thuis zijn in iets anders dan nette enterprise-grade netwerken (uitzondering eerder dan regel :o ).

A heb je misschien, b zo te horen zeker niet. Dan zeg ik: niet beginnen aan afdankertjes. Exact wat wel een idee is hangt af van budget, maar de genoemde TP-Link of vergelijkbaar geprijsde Ubiquiti systemen zijn wmb ondergrens. Daarbij zou m'n voorkeur uitgaan naar Ubiquiti omdat zij itt TP-Link wel DFS ondersteunen, waardoor je veel meer capaciteit in de 5GHz hebt.
Maar goed, dat zijn kastjes (en beheer), hoeveel en wat je exact nodig hebt hangt af van je requirements en die heb je nog niet gedeeld. Dat lijkt me volgende stap, zo mogelijk nog belangrijker dan kaarten van de ruimtes. Overal dekking is 1, maar je moet voor goede ervaring plannen op benodigde capaciteit.

Soittakaa Paranoid!

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

Topicstarter
Duidelijk. Mijn oorspronkelijke vraag is reeds beantwoord: nee ik zat niet helemaal in de juiste weg te denken. Ik heb een deftige mail opgesteld voor de beheerders met daarin een aantal vragen zoals maximum aantal bezoekers op drukke momenten, budget etc. Zodra ik meer weet zal ik een duidelijker verhaal posten! :)

• To_Tall
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 24-04 21:45
Ik denk dat je het toch nog moet gaan laten uitbesteden.

Probleem is ook dat he gasten niet op je kantoor netwerk wil hebben. De netwerk apparatuur locatie is ook belangrijk.

Vanaf het overname punt een kabel naar een centrale switch of alle kabels vanuitdat punt laten lopen. Meerdere verdiepingen?? Extra SER waar centraal kabels naar toe getrokken moeten worden.

Je hebt gewoon veel meer informatie en kennis nodig dan een pc in elkaar schroeven.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 11:35

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Om qua WiFi in ieder geval een *beetje* een idee te krijgen zou je eens kunnen kijken naar Aruba's VisualRF: https://support.arubanetw...EntryId/4830/Default.aspx

Gratis te downloaden en een beetje een draakje, plus gebaseerd op Aruba's AP's die hoogstwaarschijnlijk buiten het budget vallen, maar toch. Het geeft denk ik een redelijke indicatie.

Zoals anderen ook zeggen: NOOIT met Range Extenders werken, gewoon ethernet naar ieder AP toe. Wat wel flink geld kan besparen is met Ubiquiti's aan de slag, die kosten een fractie van Aruba AP's. Grootste nadeel is dat je een controller nodig hebt die, als je van een guest portal gebruik wilt maken, ook 24/7 aan moet staan. Dit kun je uitvoeren met een CloudKey of met een virtuele machine op een server die op lokatie staat.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 12:47

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Maar wat zijn de eisen precies? Is het internet een nice to have of moeten er groepen van 20 man per ruimte op kunnen werken?

• MdBruin
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 10:13
Ik denk dat ze zelf geen duidelijk beeld hebben van de eisen voor het netwerk. Waar je voor mijn gevoel het beste mee kunt beginnen is wat verwachten ze dat ze met het netwerk kunnen, en dan daar uit de eisen zelf gaan formuleren. Een puntje wat ik nog niet heb gelezen is of er een gescheiden medewerkers netwerk moet zijn van de bezoekers, dit bepaald al een behoorlijk beetje van wat de apparatuur moet ondersteunen. Bij apart moet je gaan kijken naar VLAN ondersteunende apparatuur.

Wat voor de TS misschien een mogelijkheid is om het netwerk gefaseerd op te leveren. Eerst de bekabeling met daarbij al de bekabeling waar de AP's komen zodat er een bedraad netwerk is, en het wireless eventueel alleen beschikbaar voor het personeel. En de volgende stap het wireless aansluiten. Hierdoor is bij de eerste fase een lagere rekening en een functioneel netwerk, het wireless verhaal kan eventueel ook in meerdere stappen waarbij de belangrijkste locaties als eerste worden aangesloten.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Bedenk vooral dat al het thuis spul niet zo robuust is als er veel connecties zijn. Dus je kan beter voor 2e hands pro spul gaan en een stabiel netwerk opzetten. Dan een volgens specs supersnel welke iedere keer onderuit gaat omdat ze het aantal connecties niet aankan.
Voordeel van een non-profit gebeuren is ook dat de tolerantie veel groter is en men verwacht niets super.
Ik beheer al jaren een netwerk op een Scouting boerderij en dat is super stabiel met 3 oude Ubiquti AP's wel alleen 2,4 Ghz maar dat maakt niet uit.
De andere adviezen zijn allemaal goed alleen als er geen geld is zal je het anders moeten doen. Het mooie is dat je gewoon kan ontdekken en experimenteren. Met gekregen spul toch een wifi netwerk opbouwen is ook leuk en het werkt later kan je altijd nog verfraaien.

Frogmen wijzigde deze reactie 02-02-2019 15:34 (20%)

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Michael van S
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 25-04 17:26
Gewoon niet aan beginnen.

Want dit gaat je ongelofelijk veel tijd kosten, bovendien kan je elke keer opdraven als er iets niet werkt, de business moet natuurlijk wel doorgaan daar.

Of

Duidelijk afspraken maken over tarieven, staat van oplevering, en service achteraf.

• Zwartoog
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 07:58
Wellicht is het voor de organisatie zelf ook niet geheel duidelijk hoe groot/goed het netwerk moet zijn en welke invulling eraan gegeven gaat worden.

Een goede basis is om in ieder geval 2 cat 6 kabels naar elke ruimte te trekken. Dan kun je daar altijd WiFi AP's op aansluiten, of een switch mocht je meerdere vaste aansluitingen willen.

Veel bibliotheken vullen een rol in als studieruimte. In zo'n aparte ruimte is goed internet van belang, en is het nuttig om een goed AP op te hangen.

Verder qua WiFi: wordt het bedrijfskritisch, of als service? Bij 1 moet je zorgen voor samenwerkende AP's, bij 2 zou je voor de goedkope optie kunnen gaan en elk AP hetzelfde SSID kunnen geven (in dat laatste geval valt je verbinding even weg als je van AP wisselt, bij de 1e optie schakelt hij zelf op tijd door).

Als laatste: scheidt netwerken. Scheidt je WiFi in Work en Guest netwerken, en beperkt vaste ethernetpoorten tot alleen toegestane computers (regelen op bv MAC adres in de managed switch).

• BCC
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 25-04 19:15
Ubiquiti's ophangen is in mijn ervaring ook de beste optie. Het werkt altijd, en als het niet werkt kun je met de cloudkey remote debuggen. Ideaal voor dit soort dingen. Met een Mooie PEO switch ook nog eens eenvoudig aan te leggen voor een DHZer

BCC wijzigde deze reactie 02-02-2019 22:01 (18%)

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 12:43

PcDealer

HP ftw \o/

We kunnen wel lezen dat het niet binnen het budget zou passen, maar ik zie geen cijfers.

PcDealer wijzigde deze reactie 02-02-2019 22:47 (4%)

LinkedIn WoT Cash Converter

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Het is duidelijk dat het een organisatie is die continu creatief moet zijn met geld om op die manier maximaal geld uit te kunnen geven aan hun doel, dat is bibliotheek zijn. Met hun netwerk gebruiken kunnen ze veel krijgen nieuw of gebruikt zeker op IT gebied is er veel mogelijk.
Als Scouting groep hebben we een server in een data center die mail en web draait. In het gebouw een VM server voor de gateway video server en test Google Gsuite synchronisatie met de LDAP en overal wifi met Ubiquti. Voor 2 keer per jaar een LAN party voldoende switches. En dan wil je niet weten wat we nog in de plus hebben staan. En ik durf te zeggen dat het geheel professioneler wordt gemanaged dan menig extern bedrijf kan.
Dus @TS begin er gewoon aan probeer er anderen bij te betrekken en heb er vooral ook lol aan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Absoluut. Hou er wel rekening mee dat je mogelijk niet wegkomt met 2.4GHz-only apparatuur in een stedelijkere omgeving dan zo'n scouting-boerderij. Dan nog: verschil tussen 2.4GHz only en dualband is ws niet grootste kostenissue.

Maar mbt advies om er gewoon aan de beginnen of niet - dat staat of valt wederom bij de eisen. Als het inderdaad allemaaal 'best effort' mag zijn en er geen kritieke diensten over Ethernet of WiFi moeten dan kun je het rustig aan stapsgewijs opbouwen. Als de bedrijfsvoering instort als het netwerk instort (of je klanten wegrennen omdat je ze even goede verbinding als thuis belooft) kom je daar niet mee weg en moet je een minimum viable product hebben om te beginnen.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

Topicstarter
Gisteren heb ik e.e.a. doorgesproken en daar is het volgende uitgekomen wat jullie vragen deels zal beantwoorden:
  • 20 bezoekers maximaal tegelijkertijd
  • 50 bezoekers zo nu en dan met events
  • Budget staat open (ze gaan een bedrag voorstellen aan sponsoren aan de hand van mijn advies), wat in zekere zin positief is
  • Netwerk zal gescheiden moeten worden in gasten + personeel
  • Indien budget technisch beter kan het ook in 2 fases (nu de basis, later uitbreiden)
  • Eisen voor bezoekers zijn laag, vooral tijdens events. Het hoeft niet allemaal razendsnel te zijn, zolang het voor personeel maar goed is
En hier is een plattegrond (in het Tsjechisch, maar schept hopelijk enige duidelijkheid). Daar waar ik een rode cirkel heb geplaatst hangt momenteel e.e.a. aan telefoonlijn spul, maar is al sinds begin jaren '90 niet meer in gebruik en onbruikbaar. Daar zal wel de verbinding met buiten gemaakt gaan worden.

We hebben afgesproken dat ik eens ga kijken wat de kosten voor zo'n site survey zullen zijn, ga ik dus nog achteraan. Ook op werk maar eens kijken of er iemand de kennis hiervoor heeft en bereidwillig is om te helpen. Ze vermoeden in maart te beginnen met verbouwen, en een schatting van de kosten zou handig zijn in de komende 1-3 weken. Ze gaven aan dat het niet super precies komt, maar of we praten over XXX of XXXX euro zeg maar. Ze stonden ook open om met tweedehands spul te werken, indien dat goed uitkomt, en zeiden zelf ook te gaan polsen met connecties bij bedrijven etc.

Leuk projectje, en nu ik het mag begeleiden i.p.v. alles zelf doen vind ik het alsnog leuk om er bij betrokken te zijn :)

• unezra

unezra

*knip*. Goed bedoeld, maar dit hoort in de V&A thuis.

rens-br wijzigde deze reactie 19-02-2019 14:05 (87%)

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

Topicstarter
Heb 3 bedrijven aangeschreven en zojuist de eerste offerte binnen voor een site survey: ruim 3K ex.BTW, dus best pittig. Ben benieuwd of dat in het budget gaat passen, en of de andere 2 offertes lager uitvallen..

LankHoar wijzigde deze reactie 11-02-2019 13:51 (4%)

• unezra

unezra

LankHoar schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:50:
Heb 3 bedrijven aangeschreven en zojuist de eerste offerte binnen voor een site survey: ruim 3K ex.BTW, dus best pittig. Ben benieuwd of dat in het budget gaat passen, en of de andere 2 offertes lager uitvallen..
*autsj* Voor alleen de survey?

In dat geval zou ik toch eens kijken of je niet gewoon zinvol kunt gokken met eigen apparatuur.

• Kobus Post
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 25-04 14:23
Voor die 3K gewoon in elke ruimte een Ubiquiti AP ophangen en beetje netjes afstellen.

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LankHoar schreef op maandag 4 februari 2019 @ 17:58:
Gisteren heb ik e.e.a. doorgesproken en daar is het volgende uitgekomen wat jullie vragen deels zal beantwoorden:
  • 20 bezoekers maximaal tegelijkertijd
  • 50 bezoekers zo nu en dan met events
  • Budget staat open (ze gaan een bedrag voorstellen aan sponsoren aan de hand van mijn advies), wat in zekere zin positief is
  • Netwerk zal gescheiden moeten worden in gasten + personeel
  • Indien budget technisch beter kan het ook in 2 fases (nu de basis, later uitbreiden)
  • Eisen voor bezoekers zijn laag, vooral tijdens events. Het hoeft niet allemaal razendsnel te zijn, zolang het voor personeel maar goed is
OK, begint al vorm te krijgen. Wat ik nog in bovenstaande mis is:
- onderscheid bedraad/WiFi. Dat er WiFi moet zijn is helder, en dat bezoekers allicht enkel via WiFi verbinden ook, maar hoe zit het met medewerkers? Zitten sommigen van hen achter vaste (hopelijk bedrade...) PCs? En zo ja waar zitten die?
- 20-50 bezoekers; OK, maar hoe zit het met aantallen medewerkers?
- wat gaan die bezoekers doen? Alleen minimaal surfen? Netflix of andere externe streamingdiensten kijken? In-house content gebruiken? En zo ja wat dan? (type+bandbreedte)
- het moet "goed" zijn voor personeel - wat is "goed", welke diensten zijn mission-critical en moeten ongehinderd kunnen draaien? En wat eisen ze?
- aan wat voor internetverbinding komt dit allemaal te hangen?

Los van bovenstaande is al duidelijk dat je in ieder geval nodig hebt:
- Mogelijkheid tot gescheiden VLANs, in ieder geval voor beheer, medewerkers en bezoekers.
- E2E QoS/Airtime management, zodat je bepaald verkeer (of iig VLANs) voorrang kunt geven over andere.
- 50 bezoekers max is niet veel, tenzij ze allemaal in zelfde ruimte gaan zitten.
En hier is een plattegrond (in het Tsjechisch, maar schept hopelijk enige duidelijkheid). Daar waar ik een rode cirkel heb geplaatst hangt momenteel e.e.a. aan telefoonlijn spul, maar is al sinds begin jaren '90 niet meer in gebruik en onbruikbaar. Daar zal wel de verbinding met buiten gemaakt gaan worden.

[Afbeelding: Library plans]
Ah, dobrý :)

Als ik het goed interpreteer zijn de gearceerde muren van baksteen. Dat kan flink dempen of juist niet, afhankelijk van exacte compositie. Site survey is dus geen overbodige luxe. Dat gezegd, plaatje is vrij duidelijk waar de pijnpunten zitten. De kantoren bovenin links zitten in een uithoek, dus dekking daar zou wel eens een probleem kunnen zijn. Onderin veel muren, dus ook daar mogelijk dekkingsissues. Qua capaciteit springt de conferentiezaal bovenin rechts in het oog - daar zouden wel eens 40 van die 50 mensen tegelijk kunnen zitten. Onderin rechts is het kleine vergaderzaaltje allicht minder uitdagend.

Klopt het dat dit een gebouw is van een enkele verdieping? Dat scheelt iig dat je maar in twee dimensies rekening hoeft te houden met signaal. Hoe zit het met de omgeving? Is er WiFi-interferentie te verwachten?
We hebben afgesproken dat ik eens ga kijken wat de kosten voor zo'n site survey zullen zijn, ga ik dus nog achteraan. Ook op werk maar eens kijken of er iemand de kennis hiervoor heeft en bereidwillig is om te helpen. Ze vermoeden in maart te beginnen met verbouwen, en een schatting van de kosten zou handig zijn in de komende 1-3 weken. Ze gaven aan dat het niet super precies komt, maar of we praten over XXX of XXXX euro zeg maar. Ze stonden ook open om met tweedehands spul te werken, indien dat goed uitkomt, en zeiden zelf ook te gaan polsen met connecties bij bedrijven etc.

Leuk projectje, en nu ik het mag begeleiden i.p.v. alles zelf doen vind ik het alsnog leuk om er bij betrokken te zijn :)
:)
LankHoar schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:50:
In CZ dat soort bedrag... whoa :o

Als je niets goedkopers aangeboden krijgt van de andere twee zou het wel eens goedkoper kunnen zijn om zelf spullen te kopen en het jezelf aan te leren... en gezien je enthousiasme is dat misschien nog haalbaar ook.

Voor een goede site survey heb je in ieder geval een spectrum analyzer nodig. Metageek's WiSpy DBx is een goede, eenvoudige en relatief betaalbare, voor EUR 600 bij wifishop.nl. De Chanalyzer software is goed, maar bijna zo duur als de hardware, EUR 477 (of EUR 900 voor combo met de WiSpy DBx). Er zijn erg primitieve maar bruikbare Linux tools die gratis zijn en met de WiSpy kunnen samenwerken, als je moet bezuinigen. Verder is Ekahau Site Survey *de* standaard site-survey app. Helaas kost de minimale versie al > EUR 2k, dus ga je daar in de problemen komen. Gelukkig hebben ze ook de gratis Ekahau Heatmapper. Die vergt iets meer eigen werk en inzicht dan Site Survey, maar voldoet voor jouw toepassingen waarschijnlijk ruimschoots. Alternatief is trouwens VisiWave, dat m.i. beetje in spagaat zit tussen spectrum analysis en site survey, maar met EUR 700 nog redelijk betaalbaar is - en bovendien de noodzaak voor Chanalyser verkleint.

Tenslotte heb je ook kennis nodig om die dingen te gebruiken. Ik kan de CWNP-trainingen van harte aanraden, maar daar ga je qua budget ws ook nat. Quick&dirty is de CWNA Study Guide te kopen en zelf door te nemen. Dat kost ~ EUR 50. Zorg ervoor dat je een recente uitgave (minimaal 5th edition - op Bol hebben ze ook oude meuk waar je met grote boog omheen moet lopen tenzij je uitentreuren details over niet (meer) relevante zooi wilt) neemt, en ik zou papier boven ebook aanraden.

Kortom, voor EUR 950 kun je qua tooling klaar zijn om een bruikbare site survey uit te voeren, of EUR 650 als je echt wilt hobbyen. Mogelijk kunnen die bedragen in CZ iets omlaag, maar ik zou daar niet teveel op rekenen. Bovendien zijn dit bedrage incl BTW en kun je mogelijk iets ex BTWd own.

Voor troubleshooting als het eenmaal draait wil je ook packet capture kunnen doen. Daar zijn allemaal dure oplossingen voor, maar makkelijkste is simpel: een willekeurige MacBook. Onder MacOS kun je namelijk met Wireshark zonder extra hard- of software packetcapture doen. Die MacBook hoeft niet nieuw te zijn, sterker nog, een najaar 2014 13" MacBook Pro is technisch betere optie dan een splinternieuwe.

Maar goed, onderschat bovenal niet hoeveel tijd erin gaat zitten om dit onder de knie te krijgen. Die EUR 3k voor een site survey klinkt exorbitant (en is dat IMHO voor een klein projectje als dit ook), maar als je je tijd (tegen enigszins redelijk uursalaris) meerekent gaat het al snel meer kosten - ga uit van zeker 20u zelfstudie, en uitvoering minimaal een hele dag, zo niet meerdere (want eerste keer dat je het doet etc.). Dat moet je ervoor over hebben.

Oh, en bovenstaande betreft dus alleen de kennis & tooling voor WiFi. Niet de apparatuur die je gaat installeren. Bovendien leer je er niets over VLANs e.d.

Qua keuze apparatuur... gezien het CZ is zou je bij nic.cz kunnen gaan kijken, maar wat je daar vindt heeft allicht een te grote hobbyfactor ik heb zelf trouwens een Turris Omnia van hen in de meterkast staan, ben ik voor flink hobbyend thuisgebruik erg blij mee. Omdat je dit linksom of rechtsom met hooguit minimale kennis gaat doen is gemak/eenvoud relevant.

Ubiquiti's spul is al genoemd, je kunt ervoor kiezen om alles (router+switches+AP's) met hun spul te doen. Dat is zonder meer makkelijkste optie: je kunt binnen één GUI omgeving zowel WiFi als VLANs doen (en die twee aan elkaar koppelen) en ook alle beheer vanuit centraal dashboard doen. Het is in ieder geval de goedkoopste optie waarbij je dat allemaal kunt, dus waarschijnlijk een handige. Ook omdat je vanuit de community (incl deze) hulp kunt krijgen.

Of het EUR XXX of XXXX gaat zijn hangt er vanaf hoeveel AP's je nodig gaat hebben en hoeveel switchpoorten, maar het gaat iig niet meerdere XXXX worden als ik het zo zie. Enige twijfel is dus hoe hoog de eisen zijn (zie vragen hierboven) en hoeveel die bakstenen muren in de weg zitten.

Soittakaa Paranoid!

• unezra

unezra

@dion_b Weet jij toevallig uit je hoofd of je Aruba AP's van nieuwe firmware kunt voorzien zonder actief servicecontract? (Dan weet ik of @LankHoar uberhaupt eventueel iets heeft aan de IAP's waar wij op korte termijn afscheid van gaan nemen of niet.)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Poeh, nee. Ik zou er eerlijk gezegd niet vanuit gaan, maar misschien heb ik daarvoor teveel Meraki gezien ;)

Soittakaa Paranoid!

• unezra

unezra

dion_b schreef op maandag 11 februari 2019 @ 19:24:
Poeh, nee. Ik zou er eerlijk gezegd niet vanuit gaan, maar misschien heb ik daarvoor teveel Meraki gezien ;)
Hehehe. Nja, bij zo'n beetje ieder consumentending heb je dat wel. Ik dacht zelfs dat je bij HP servers en Aruba switches ook zonder supportcontract drivers en firmware kon downloaden. (Alleen een SPP niet, wat debiel is maar de werkelijkheid.)

Bij die IAP's weet ik het niet. Nooit naar gezocht. We hebben wat we hebben in support en na 1 juni trekken we het restant van het plafond. (Er hangen er nog 6, liggen er uit mijn hoofd iets van 14 in een krat. AC's ook nog. Leuk spul. Zonder firmware updates zullen ze het ook wel blijven doen maar mét is het toch net even wat prettiger.)

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Jan-man
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 00:36
Het grootste probleem wat je hebt is de dikte van de muren. De grootste/langste muur is 450mm dik en tussenin zelfs 1 van 830mm. Dat zijn serieuze wifi killers.

Ik zou dus wel goed een site survey gaan uitvoeren .

Dat kan zoals hierboven al vermeld is met spectrum analyzers waarop je ook heel mooi omgeving storingen kan zien wat vooral op de 2.4ghz zeer handig is om te weten.

Of je pakt de gewenste hardware die je wilt gebruiken en hang die op de gewenste plek op en ga overal de demping meten. Dit is niet geheel nauwkeurig maar geeft wel een goed beeld waar de blind spots zitten en waar dus extra accespoints moeten komen.

Maar puur op de foto afgaande zonder meting denk ik dat je mischien wel 5 accespoints nodig gaat hebben met die dikke muren. In het voorste gedeelte 2 of 3 op wat lager vermogen en 2 achter.

Zou zelf voor ubuiqity gaan aangezien het netwerk zelf recht toe recht aan is. Dat zal je rond de 1200 kosten afhankelijke welke accespoint en wel of niet rackmount je neemt.

Vergeet ook niet in de begroting de kosten voor kabels mee te nemen.

En ga ook naar of er VoIP/printers/camera/vaste computers/nas ed moeten komen.

3420 Wp zuid 10 x 285 Wp 35° 2 x 285 Wp 13° maxim integrated | PVOutput

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

unezra schreef op maandag 11 februari 2019 @ 19:27:
[...]

Hehehe. Nja, bij zo'n beetje ieder consumentending heb je dat wel. Ik dacht zelfs dat je bij HP servers en Aruba switches ook zonder supportcontract drivers en firmware kon downloaden. (Alleen een SPP niet, wat debiel is maar de werkelijkheid.)

Bij die IAP's weet ik het niet. Nooit naar gezocht. We hebben wat we hebben in support en na 1 juni trekken we het restant van het plafond. (Er hangen er nog 6, liggen er uit mijn hoofd iets van 14 in een krat. AC's ook nog. Leuk spul. Zonder firmware updates zullen ze het ook wel blijven doen maar mét is het toch net even wat prettiger.)
Even opgezocht:
https://community.arubane...tware-Support/td-p/434992
Customers without a support contract only have access to the software here: http://support.arubanetwo...efault.aspx?EntryId=20388

Updates are posted there if we are shipping new APs with newer software or if there is a vulnerability that is fixed.

[...]

Correct, no bugfixes.
Geen totale drama, maar ook niet alle firmwares.

Denk trouwens dat ze in dit geval niet de handigste optie zijn. TS is niet alleen nieuw in WiFi maar ook in netwerken, en heeft een use case waarin iig VLANs goed moeten werken. Dan wil je echt alles in een uniform environment hebben. Dat kan natuurlijk met HP/Aruba, maar dan zit je wel een paar prijsklassen hoger...
Jan-man schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:23:
Het grootste probleem wat je hebt is de dikte van de muren. De grootste/langste muur is 450mm dik en tussenin zelfs 1 van 830mm. Dat zijn serieuze wifi killers.

Ik zou dus wel goed een site survey gaan uitvoeren .
Dat sowieso. Keerzijde: veel ramen van ws geen HR++ glas. Maar exact hoe/wat/waar weet je pas als je het meet.
Dat kan zoals hierboven al vermeld is met spectrum analyzers waarop je ook heel mooi omgeving storingen kan zien wat vooral op de 2.4ghz zeer handig is om te weten.

Of je pakt de gewenste hardware die je wilt gebruiken en hang die op de gewenste plek op en ga overal de demping meten. Dit is niet geheel nauwkeurig maar geeft wel een goed beeld waar de blind spots zitten en waar dus extra accespoints moeten komen.
Niet "of", "en". Je wilt weten hoeveel troep uit de buurt (of trouwens apparatuur in het huis) komt en je wilt weten hoe ver je eigen AP's reiken in beide frequentiebanden.
Maar puur op de foto afgaande zonder meting denk ik dat je mischien wel 5 accespoints nodig gaat hebben met die dikke muren. In het voorste gedeelte 2 of 3 op wat lager vermogen en 2 achter.
Zou kunnen, maar mogelijk kom je weg met drie als je ze op de hoeken plaatst (een forse in congreszaal bovenin rechts die zowel die zaal als kantoren ernaast dekt, tweede onderin rechts in vergaderzaaltje, andere in de stiltezaal.
Zou zelf voor ubuiqity gaan aangezien het netwerk zelf recht toe recht aan is. Dat zal je rond de 1200 kosten afhankelijke welke accespoint en wel of niet rackmount je neemt.
USG EUR 120, UAP AC Pro 120, 2x UAP AC Lite 2x EUR 75, 2x 8p UniFi PoE switch 2x EUR 100 - ik denk dat je met EUR 600 voor de apparatuur klaar kunt zijn, inderdaad afhankelijk van aantal vaste apparaten. Ik ga hier nadrukkelijk niet uit van rackmount, dat is mooi & netjes, maar gooit kosten weer omhoog en ws niet nodig in deze bescheiden opzet. Ik zou wel een paar (mini)patchpanels aanraden zodat de kabels zelf goed aangesloten worden en bij evt uitbreiding alles overzichtelijk blijft.

Daar komen dan wel de kabels bij. Geen enorme kostenpost als je het zelf doet, als je die lui die EUR 3k vragen voor een site survey inhuurt kan her wel oplopen :P
Vergeet ook niet in de begroting de kosten voor kabels mee te nemen.

En ga ook naar of er VoIP/printers/camera/vaste computers/nas ed moeten komen.
Dat ja.

Soittakaa Paranoid!

• unezra

unezra

dion_b schreef op maandag 11 februari 2019 @ 22:33:
[...]
Even opgezocht:
https://community.arubane...tware-Support/td-p/434992

[...]

Geen totale drama, maar ook niet alle firmwares.
:(
Denk trouwens dat ze in dit geval niet de handigste optie zijn. TS is niet alleen nieuw in WiFi maar ook in netwerken, en heeft een use case waarin iig VLANs goed moeten werken. Dan wil je echt alles in een uniform environment hebben. Dat kan natuurlijk met HP/Aruba, maar dan zit je wel een paar prijsklassen hoger...
Nieuw, ja. Die krengen kosten €800 per stuk. Tweedehands daarentegen...

(Het is ook meer dat we op ons gemakje op zoek zijn naar een goede bestemming voor die dingen en ik dit topic tegen kwam dat ik ze opper. Ze liggen niet in de weg. Een kratje AP's kan ik thuis of in ons nieuwe kantoor ook nog wel kwijt. Als ze niet de juiste oplossing zijn of ik moet er een onredelijk bedrag voor vragen, verwacht ik niet, laat ik ze in die krat liggen. Ze kunnen ook mee naar huis, maar 14 AP's thuis is ehm, wat overkill. Ik heb hier aan 2 Ubiquiti's al zat. De 3e ligt in een doos niets te doen. "Sparepart")

Groot voordeel van Aruba vind ik wel dat je geen controller nodig hebt, ook geen CloudKey achtige.

Geen idee hoe lastig het is die dingen vanaf scratch te configureren, zelf nog niet gedaan. Het lijkt mij niet heel ingewikkeld though. UI is redelijk overzichtelijk van die dingen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De uitdaging die ik zie is niet de configuratie van de AP's op zichzelf, maar het goed configureren van VLANs op router, switches en AP's (per SSID). Allemaal geen rocket science, maar op moment dat je verschillende systemen hebt kan terminologie anders zijn waardoor je de fout in gaat, en is troubleshooten net een slag moeilijker. Voor een doorwinterde netwerk-jockey totaal geen probleem, maar dat is deze TS niet bepaald...

Soittakaa Paranoid!

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

Topicstarter
Bedankt voor de verder info allen, en ook zeker de uitgebreide posts van @dion_b . Hoewel ik het allemaal interessant vind, denk ik dat het teveel tijd gaat kosten om dit zelf allemaal nu uit te vogelen, en dan kruipen er al snel fouten in ben ik bang..

Ik ga nu even afwachten en hopen dat die andere 2 bedrijven met een betere (lees beduidend lagere) offerte komen. De locatie is midden in een huizenblok (en dit pand zit op de begane grond, maar zitten nog 4 verdiepingen met appartement bovenop). Zal dus wel veel ruis zijn, dus zaak dat het goed gebeurd.

Ik houd jullie op de hoogte zodra er iets nieuws te melden valt! Nogmaals bedankt :)

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• unezra

unezra

dion_b schreef op maandag 11 februari 2019 @ 22:57:
De uitdaging die ik zie is niet de configuratie van de AP's op zichzelf, maar het goed configureren van VLANs op router, switches en AP's (per SSID). Allemaal geen rocket science, maar op moment dat je verschillende systemen hebt kan terminologie anders zijn waardoor je de fout in gaat, en is troubleshooten net een slag moeilijker. Voor een doorwinterde netwerk-jockey totaal geen probleem, maar dat is deze TS niet bepaald...
Aan de andere kant, wellicht dat iemand bereid is daar op vrijwillige basis aan bij te dragen. Gezien het non-profit karakter van het geheel. :)

Als ik alle benodigde kennis zou hebben, zou ik dat zeker willen (ik heb wel iets met non-profit zeg maar) maar ik kan hooguit meedenken over een deel van de oplossing.

Bedenk me nu wel, @LankHoar is op zoek naar sponsors. Maar is het niet een beter idee de sponsors in natura te vinden? As in, hardware kost bijna altijd geld, ook 2e hands. Maar kennis hoeft dat zeker niet te kosten. Dáár is dus te winnen.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

Topicstarter
Inmiddels heb ik een betere PO ontvangen: 315 USD met een schatting van 2 uur werk (en 115 USD voor ieder extra uur). Dat klinkt al veel redelijker dan 5 mandagen en ruim 3000 euro :)

Hiernaast wacht ik op antwoord van iemand van kantoor die zou kunnen helpen n.a.v. chat met @unezra . In ieder geval lijkt het me gezien de genoemde prijs wel een goed idee om dit te laten uitvoeren, want dan weten we precies wat we moeten aanschaffen en waar het geplaatst moet worden. Wat jullie?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eens. Dat is een aanzienlijk schappelijker bedrag waar je zelf niet tegenop kunt. Enkel als je denkt in de toekomst vaker site surveys en WiFi troubleshooting te doen is het zinnig om alsnog zelf te investeren.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

Topicstarter
Het heeft even geduurd, maar eindelijk is het zover: maandag komt er een technician langs voor een site survey. Ik zal zelf ook aanwezig zijn, dus hoop e.e.a. op te pikken, en zal in ieder geval leuk zijn om dat in werking te zien. Het bedrijf gaf aan vooral met Cisco te werken, maar flexibel te zijn met Ubiquiti als dat prijs-technisch beter zal uitvallen. We zullen zien! :)

• unezra

unezra

LankHoar schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 22:51:
Het heeft even geduurd, maar eindelijk is het zover: maandag komt er een technician langs voor een site survey. Ik zal zelf ook aanwezig zijn, dus hoop e.e.a. op te pikken, en zal in ieder geval leuk zijn om dat in werking te zien. Het bedrijf gaf aan vooral met Cisco te werken, maar flexibel te zijn met Ubiquiti als dat prijs-technisch beter zal uitvallen. We zullen zien! :)
Heh "als dat prijstechnisch beter uit zal vallen", is een beetje als je afvragen of gras groen is en de zon een nogal warme plek.

Ubiquity bied *erg* veel waar voor zijn geld.

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 12:43

PcDealer

HP ftw \o/

En anders reburbished. Maar goed, de oplossing moet komen, niet het merk.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

Topicstarter
Site survey is prima verlopen. Twee mannen, een met laptop met dongel, de ander met een telefoon. E.e.a. aan aantekeningen genomen, en raden aan 3 APs te gebruiken. Gelukkig geen last van ruis van netwerken in de buurt (zal door de dikke muren komen). Over een paar dagen krijgen we specifiekere suggesties opgestuurd. Ben benieuwd.

LankHoar wijzigde deze reactie 15-04-2019 14:30 (15%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra

unezra

3 AP's is veel minder dan ik had verwacht. Nice!
(En verder, zie je DM.)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

3 AP's? Had ik toch goed gegokt :P

Soittakaa Paranoid!

• unezra

unezra

dion_b schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:12:
3 AP's? Had ik toch goed gegokt :P
Heh, ja. (Heb ik hier een beetje verkeerd gegokt met een ruimte die volgens mij kleiner is, met 6 of 8 van die dingen. Maar ik heb een excuus, het moest sneller dan snel en geld speelde geen rol. Tof. Dan hang ik er liever een paar te veel dan 1 te weinig op. Ach, wij hebben toch zelf niet betaald voor die dingen.)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De "one per room"-fallacy? :+

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

Topicstarter
Zojuist een tekening ontvangen met suggesties waar de 3 APs moeten komen. Niet het hele gedeelte heeft coverage nodig op dit moment (eerste fase), zie het plaatje rechtsboven in om welk deel dit gaat.

Ze zijn alleen vergeten (?) om specifieke setup suggesties bij te voegen, dus daar nog even om gevraagd.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True