Welk device voor Kodi (LibreElec) (vervanging NUC DN2820)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:27

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
Ik zoek een?
Een apparaat welke compatible is met LibreElec (Kodi) met IR ontvanger aan de voorkant.

Wat is je budget?
max. 100 tot 150 Euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Mijn NUC DN2820 dient vervangen te worden. Ik heb steeds vaker HEVC content welke niet goed afspeelt. Het liefste prik ik de SSD over in het nieuwe apparaat, zonder nieuwe installatie. Ik heb namelijk een hoop customizations in Kodi. Een IR ontvanger aan de voorkant is een must aangezien ik alles bedien met een Logitech Harmony Touch. 4K hoeft niet, HEVC moet wel vloeiend afspelen. Alle content staat op mijn NAS. Wordt ook met bedraad netwerk aangesloten. (Ik heb geen ondersteuning voor 4K om mijn versterker en mijn TV)

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb gekeken naar de Vero, Shield, de nieuwere NUC's (te duur) en Raspberry PI

Welke vragen heb je hier nog over?
Het liefste een klein device, komt in mijn audio meubel in het zicht.
Netflix heb ik al als App op mijn smart TV. Wel vaak lipsync issues. Ik heb ook gekeken naar de Chromecast maar die speelt geen x.265/HECV af voor zover ik weet. Een nice to have is Netflix, maar zeker geen must.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:20
Volgens mij voldoet de pricewatch: Intel NUC Kit NUC6CAYH aan jouw eisen.

Volgens https://www.reddit.com/r/..._for_10bit_hevc_playback/ hebben nucs van die generatie een speciale chip voor hevc, zodat ze dat soepel kunnen weergeven met relatief weinig cpu kracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:42

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Over het algemeen zijn dit de best beoordeelde Kodi-mediaspelers:

Met iOS: Apple TV 4k
Met Android: Minix Neo U9-H en Vero 4k
Met Android TV: Nvidia Shield TV

Kijk ook eens hier: https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=252916
Dit is een zeer goed topic op het Kodiforum waarbij de topicstarter elke paar weken/maanden alles weer up to date brengt met de do's en don'ts bij de aanschaf van mediaspelers voor Kodi.

Ik weet niet of LibreElec op elke mediaspeler te installeren valt. Is dat perse een eis?? Uiteindelijk zijn LibreElec, MrMC, OSMC, etc allemaal varianten van Kodi, speciaal geschikt gemaakt voor andere platformen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
Thanks, die post op het Kodi Forum had ik al deels doorgenomen. Goed topic, erg veel informatie. Iets met bomen en bos ;)
Die NUC ziet er inderdaad goed uit, had ik nog niet gevonden, ik ga even onderzoeken of de Intel HD Graphics 500 goed overweg kan met x.265.
De Vero 4K popt overal op, goed ding. Het zou alleen wat gerommel kunnen worden met mijn Logitech Harmony Touch.
Dus ik denk dat de short-list wordt:
  • Intel NUC
  • Vero 4K
Ik laat nog wel even weten wat het geworden is.

LibreElec is geen harde eis. Ik ben er alleen erg bekend mee. Als een andere vork hetzelfde kan en dezelfde skins aan kan. Prima.

[ Voor 10% gewijzigd door BeyondThunder op 02-02-2019 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mijn harmony denkt dat-ie een windows MCE bedient en mijn vero 4k+ snapt het 100%, Alleen staat het OS van de Vero op de vero zelf, dus ik weet niet of je er zomaar een SSD aan kan hangen en dat dan het OS op die SSD gaat booten.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Ik gebruik hier een 2e hands Intel NUC i3 voor Kodi. Deze speelt HEVC prima af, speciaal daarvoor ingeruild vanaf een oudere Core i5 NUC die geen HEVC aan kon.

Zie V&A: categorie: Barebones.

Bijkomend voordeel is dat je je HDD kunt overzetten, bij deze 2 zowel een normale als M2 SSD.

[ Voor 11% gewijzigd door Taro op 02-02-2019 08:46 ]

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
@JvS Ik denk inderdaad niet dat ik zomaar de disk over kan prikken. En een 100% goedwerkende harmony is echt een must. Ik lees wel het volgende:

"Make sure OSMC is up to date Also check you have Xbox 360 remote selected in My OSMC -> Remotes."

In mijn Harmony staat hij nu inderdaad op MCE voor de NUC als ik me niet vergis.
Als ik iets kut vind is het klooien met IR. Dus dat probeer ik te voorkomen.

@Taro, welke type is die i3 exact? Ik denk dat dit de beste optie is voor mij.
edit, de NUC7i3BNH?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat bedoel je met klooien met IR? IR is juist hetgeen dat direct werk (ik heb juist enorm zitten klooien om RF aan de praat te krijgen en dat lukte niet :P)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

@BeyondThunder Ik heb zelf de NUC7i3BNK, die is geschikt voor een M2 SSD, niet een normale SSD. Die 2 in V&A zijn hetzelfde, behalve dat ze ook een optie voor een normale form factor SSD hebben (= verschil tussen de BNK en BNH versies).

Ik weet niet wat voor formaat SSD je in de huidige NUC hebt zitten, maar met die 2 in Vraag & Aanbod (zie link) kan je dus sowieso wat betreft HD (niet RAM!!) 1 op 1 overstappen.

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 02-02-2019 08:53 ]

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
Thanks Taro,

De Vero 4K heeft overigens een 100 Mbit poort. Die problemen zou kunnen geven met High Bitrate MKV's. Is enigszins theoretisch. Maar toch. Uitsluiten is beter imho.

@JvS ik gebruik XBMC al vanaf de Xbox1. En verschillende apparaten gehad met Kodi/XBMC. Vaak en veel gezeik gehad met IR + Harmony. Ik heb het altijd aan de praat gekregen. Maar zeker niet altijd eenvoudig.

[ Voor 0% gewijzigd door BeyondThunder op 02-02-2019 09:01 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 17:33
Die pricewatch: Intel NUC Kit NUC6CAYH heb ik gehad. Ik kreeg de IR niet echt aan de praat, maar zal wel aan mij gelegen hebben (draaide ook Windows 10). Ik denk dat de IR niet echt heel anders zal werken dan die van je oude NUC.

Ik ben over naar een zelfbouw HTPC omdat die ook wat games moet draaien (daarom ook Windows), op zich kon ik op die NUC6CAYH alles afspelen wat ik kon vinden, tot heel zware x265 bestanden die de op dat moment oude i7 in mijn desktop op de knieën kregen.

Ik had wel problemen met die NUC en HDCP, maar dat zal vooral aan mijn oude receiver liggen, soms kwam er geen beeld door, en wel als ik de NUC aan de tv aansloot.

Er is volgens mij ook een opvolger, de pricewatch: Intel NUC Kit NUC7PJYH. Die is iets sneller, ondersteunt DDR4, maar voor x265 media af te spelen volstaat de NUC6, ik zou er die €50 niet aan besteden.

Zelf heb ik een FLIRC omdat ik ook weinig geduld heb voor gedoe met IR (en mijn vriendin nog minder voor een tv die niet luistert), dan ben ik ook niet meer gebonden ben aan ingebouwde IR ontvangers en hoef ik mijn remote niet te herconfigureren als ik van systeem verander, die moet gewoon een USB poort hebben. De FLIRC doet zich voor als een toetsenbord, werkt voor mij prima. Mijn remote is een Harmony Hub + Companion, hoef ik ook niet meer te richten :). Ik kan de FLIRC wat uit de weg steken omdat de Hub een IR bedrade zender heeft. In elk geval begrijp ik wel dat je ook niet zit te wachten om nog eens €100 aan een remote en ontvanger te besteden als je huidige remote nog prima werkt.

De Vero 4K+ heeft trouwens wel gigabit ethernet (nieuwe versie van vorige zomer). Maar die ga je inderdaad helemaal opnieuw moeten configureren. Ik weet ook niet of die iets anders dan OSMC kan draaien, maar uiteindelijk is het allebei Kodi en kun je de skin veranderen. Als je nooit buiten Kodi moet zijn, is dat misschien een betere optie dan een NUC (behalve dan misschien weer die remote, daar ben ik het antwoord schuldig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

FYI: alleen de NUC 7 & 8 series blijven kalm bij HEVC decoding. De 6 kan het wel aan maar verwacht een flinke CPU load en/of fan-geruis.

Uit mijn hoofd heeft de 6 niet eens een full HDMI2.0 uitgang dus dan ga je ook de mist in met sommige codecs & framerates.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

BeyondThunder schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 08:37:
Thanks, die post op het Kodi Forum had ik al deels doorgenomen. Goed topic, erg veel informatie. Iets met bomen en bos ;)
Die NUC ziet er inderdaad goed uit, had ik nog niet gevonden, ik ga even onderzoeken of de Intel HD Graphics 500 goed overweg kan met x.265.
De Vero 4K popt overal op, goed ding. Het zou alleen wat gerommel kunnen worden met mijn Logitech Harmony Touch.
Dus ik denk dat de short-list wordt:
  • Intel NUC
  • Vero 4K
Ik laat nog wel even weten wat het geworden is.

LibreElec is geen harde eis. Ik ben er alleen erg bekend mee. Als een andere vork hetzelfde kan en dezelfde skins aan kan. Prima.
@BeyondThunder, als je dan toch een overstap wil maken, dan gaan voor een apparaat met Intel HD 6xx iGP, niet uit de 500 reeks. Wil je daarnaast ook HDR weer willen kunnen geven dan dient het ook nog eens een Core CPU te zijn, minimaal i3 dus (volgens Intel opgave).

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:42

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

JvS schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 08:41:
Mijn harmony denkt dat-ie een windows MCE bedient en mijn vero 4k+ snapt het 100%, Alleen staat het OS van de Vero op de vero zelf, dus ik weet niet of je er zomaar een SSD aan kan hangen en dat dan het OS op die SSD gaat booten.
Jep, dat deed ik met mijn Harmony ook. Had 2 verschillende MCE-keyboards erin geprogrammeerd en dat werkte goed. Enige is het gebrek aan een flymouse. Als Logitech dat ook universeel krijgt, winnen ze een boel extra punten.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
Thanks allen voor de feedback. Het is dus allemaal niet zo eenvoudig ;-)
Als ik alles afweeg dan denk ik dat die nieuwe Vero 4K het wel gaat worden. Het wordt echt een dedicated Kodi doos. Het enige nadeel van mijn huidige NUC is x.265. Dat lukt niet. Voor de rest heb ik eigenlijk nog nooit een fijnere Kodi/XBMX doos gehad (alhoewel de xbox 1 ook behoorlijk goed was).
Ik denk dat de Vero 4k de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft.
Hier kan wel een slotje op. Er is niet 1 beste antwoord. Maar door alle feedback heb ik nu wel een helder beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@BeyondThunder dan ga ik je toch weer aan het twijfelen brengen; een NUC reageert aanzienlijk sneller binnen "de Kodi interface", zeker als je veel eye-candy wil hebben etc. Zeker als je er Windows op draait, heb je ook nog bijna elke maand driver-updates voor de hardware en dat is toch wel fijn. De moderenere NUC's werken niet altijd even fijn samen met Linux-based OS'en.

Andersom, een Vero 4K+ is bijna fire & forget. Tuurlijk, voor sommige minimale instellingen kan/mag je via SSH inloggen en zolang je de + versie koopt (de gewone is er toch al niet meer), hoef je amper wat te tweaken voor het verbinden naar je shares etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1