Toon posts:

Koeltoren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
http://www.overclockers.com/articles389/index.asp
http://62.45.67.249/Waterforum/ubb-scripts/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=1&t=000104

Zo'n ding ben ik nu aan het maken, maar heeft iemand dit al eens gecombineer dmet een radiator? En dan wel de radiator bovenop de "tower" te zetten. Door de miniscuul kleine druppeltjes die ook op je hete radiator komen, wordt daar ook al heel wat warmte onttrokken. Bovendien heb je toch maar 1 Fan nodig. Wie heeft hier al eens mee geexperimenteerd?

(Wat ben ik blij dat ze hier in de buurt aan het bouwen zijn.... Dan kost PVC pijp niet zo veel meer... :) )

Verwijderd

Het ziet er iig wel erg vet uit zeg!
Alleen erg praktisch is het nie natuurlijk. Eigenlijk moet je die FAn zijn lucht laten aanzuigen uit een koelkast >:)
Dan heb je pas een vette koeling

Verwijderd

heb zelf al een toren gebouwd (heb alleen het pvc moeten kopen :'( ) maar hoe wou jij dat doen dan, eerst het water door de toren pompen en dan nog eens door de radiator ??

volgen mij heb je dan wel een flinke pomp nodig en een goede fan die de lucht door de toren en de radiator blaast ( 2 fan`s ?? )

zie ook hier

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:48
Pas je wel op voor Legionella besmetting ?

ziet er wel leuk uit zo'n waterpijp btw. maar ik houd het toch maar bij mijn ouwe vertrouwde radiatortje :)

Have a wheelie good weekend!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, eerst door de radiator die boven de toren hangt. Het warme water wordt gekoeld door de kleine waterdruppeltjes die tegen de radiator aan komt. Bij de koeltoren heb je toch al 1 ventilator nodig, die je nu dus in princiepe dubbel gebruikt. Het water is dus nog maar zo'n 30 graden als het in de "douche" komt. Hier zou het dan verder afgekoeld worden.

Omdat je met een koeltoren ook onder de kamer temperatuur kan koelen, moet je dus zeker niet eerst het water door je koeltoren laten en daarna pas door je radiator.

De pomp die je gebruikt hoeft nauwelijks sterker te zijn dan normaal. Er is geen extra hoogsteverschil oid. HEt enige verschil is dus het water eerst door de radiator sturen die boven de uitgang van de toren hangt.

Verwijderd

Op dinsdag 24 juli 2001 00:59 schreef TheMachine het volgende:
... Omdat je met een koeltoren ook onder de kamer temperatuur kan koelen, moet je dus zeker niet eerst het water door je koeltoren laten en daarna pas door je radiator.
Kan een radiator dan niet ook onder kamertemperatuur koelen ?
Ik ben een beetje een leek op dit gebied =)

Verwijderd

Topicstarter
Nee, tenzij je hem in de koelkast plaatst. Dit komt door het feit dat je koelt met de lucht in je kamer. Deze is normaal iets van 20 a 22 graden. De lucht die je door je radiator stuurt is dus de omgevingstemperatuur. Dit is de reden waarom je nooit beneden de omgevingtemeratuur kan koelen met een radiator (waar fan's op staan). Je kan er op zijn beste de kamertemperatuur mee benaderen.
Pagina: 1