[RTX2070 Gigabyte Windforce] Zwart scherm enkel na reboot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-10 11:58
Ik heb een nieuwe PC met oa:
  • Asus Rog Strix B450 I moederbord
  • 2700X Ryzen 2
  • Gigabyte Windforce RTX 2070 GPU
Als scherm gebruik ik een wat oudere 30 inch Apple Cinema HD, met enkel een Dual Link DVI ingang (resolutie 2580 x 1600), mijn GPU heeft als uitgangen enkel Displayport, USB-C en HDMI.

Ik heb het nu werkend geconnect middels de volgende omweg:

GPU Displayport -> Displayport naar Mini displayport adapter -> Mini displayport naar DVI middels A1306 active converter -> Cinema HD scherm.
(hierbij een link van de apple adapter)

Ik krijg goed beeld op de juiste resolutie, echter heb ik het probleem dat bij enkel reboot van het systeem, het scherm zwart blijft. Dit wordt verholpen door de displayport los te trekken en er weer in te stoppen.

Wat ik heb gedaan:
  • GPU + Memory + CPU benchmarks: alles binnen verwachtingen / specs
  • Update Bios naar laatste versie
  • Update AMD chipset drivers naar laatste versie
  • Update Nvidia drivers naar laatste versie 417
Heeft iemand enig idee of ervaring waar dit aan kan liggen? Kan er een setting zijn in het bios om de momitor niet naar de slaapstand of iets dergelijks te laten gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-10 20:51
"In addition, if, your GPU is powered off, while your monitor is powered on, you get a problem that's commonly called 'backdrive': a sneaker path that feeds electrical compoonents in the GPU even though nothing is supposed to have power. This can result in your GPU behaving erratically when trying to power up. In some cases, it can even damage the GPU." Bron: http://monitorinsider.com...dp_pin20_controversy.html

Andere DVI kabel gebruiken waar Pin-20 niet verbonden zit. Heb zelf dit probleem ook gehad. Heeft me weken gekost voordat ik er achter was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-10 11:58
Hi MatsSkoe, wauw, dat je dat issue hebt gevonden is bewonderingswaardig!
Ik heb veel lopen pielen met het afplakken van pin 20 van de display port converter, maar kreeg het allemaal niet lekker werkend. Sterker nog, mijn hele PC vertoonde rare zaken (happerende muis af en toe, wifi drop etc.) het voelde gewoon niet lekker. Kreeg het idee dat er op alle hardware wilekeurig 3,3 volt teveel stond, dat issues gaf.

Heb vervolgens een oude 660 GTX gepakt met native DVI, en de problemen waren comleet verholpen! Aangezien in nog binnen de 30 dagen herroep garatie van mijn GPU zat, heb ik de kaart omgeruild voor een EVGA 2070 met native DVI. Deze komt over 5 dagen binnen. Ben benieuwd!

Overigens he ik het idee dat het probleem vooral komt door de combinate displayport en active converter naar DVI (die dus zijn eigen voeding krijgt). Heb inderdaad het idee dat dit veel schade aan je hardware kan geven, dus ook voor anderen, wees gewaarschuwd!