m.2 of 2.5" SSD

Pagina: 1
Acties:

• Detrexion
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-11 16:10
Hoi,

Ik ben van plan mijn opslag wat uit te breiden voor games.
Nu ben ik me ervan bewust dat de PCI-E m.2's overkill zijn voor wat ik wil doen en voor mijn portemonnee.
Nu zag ik de volgende SSD's waarbij het enige verschil de interface is:
#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial MX500 2,5" 1TB€ 132,-€ 132,-
1Crucial MX500 m.2 1TB€ 132,15€ 132,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 264,15

Het enige verschil dat ik kan vinden is dat de m.2 iets sneller aan het einde van zijn leven is maar in de praktijk gaan SSD's toch wel 6 jaar(?) mee.

Nu was mijn vraag of er nog andere nadelen zitten aan de m.2 SSD ten opzichte van de regulaire SSD.
Ik heb een Z390 moederbord en gebruik maar 1 videokaart.

Alvast bedankt :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12 17:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Enige minimale nadeel is de iets hogere temperatuur omdat een M.2 vaak niet direct in de airflow van fans. Het is marginaal.

Ik snap alleen je constatering niet dat de ene korter meegaat dan de ander? TBW is een waarde die jij beter kan inschatten dan wij; neem aan dat je al weet hoeveel data je op je huidige disks per dag schrijft?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-12 14:36
Ik denk dat levensduur en snelheid maar zo weinig gaan verschillen dat je naar het praktische moet kijken. Heb je een vrij SATA m.2 slot dat geen PCIe aan kan, kan je dat even goed gebruiken. Heb je plaats voor een reguliere SSD, en een vrije SATA poort, dan kan het lonen om een reguliere SSD te nemen om het m.2 slot rij te houden voor een toekomstige uitbreiding met een PCIe drive.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12 17:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Giesber je had al door dat beide produkten SATA zijn? Gezien je betoog? ;)

Dan nog, ongeacht wat er nu ingeprikt wordt, dan ander blijft dus als uitbreiding over.

[ Voor 37% gewijzigd door MAX3400 op 01-02-2019 15:07 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Detrexion Wat is de rest van je systeem ?
Je kunt (indien je wenst) ook je m.2(PCIe) slot vrij houden, voor als je later NVMe SSD gaat gebruiken, of nu gelijk al met pricewatch: Intel 660p 1TB voor dezelfde prijs als Sata.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Detrexion
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-11 16:10
Thanks voor alle reacties. Zit nu op mn telefoon dus kan niet zo makkelijk citeren nu. Ik heb een Z390 Aorus Pro met uit mn hoofd 3 m.2 sloten. Dus mocht ik ooit overstappen op NVMe heb ik daar nog plek voor.

De 660p heb ik ook gezien en daarover reviews over gekeken maar Linus Tech was er niet zo over te spreken en een reguliere SSD was in de helft van de gevallen sneller door de geuhencache? Geloof ik.

Ik stelde mn vraag vooral omdat ik ergens vaag dacht te lezen dat een m.2 gebruik maakt van je PCIe 16x slot waardoor je GPU minder gaat werken.

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-12 14:36
MAX3400 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 15:06:
@Giesber je had al door dat beide produkten SATA zijn? Gezien je betoog? ;)
Misschien heb ik mijn betoog niet goed verwoord dan. Aangezien snelheid, prijs en levensduur nagenoeg gelijk zijn moet je meer kijken naar het praktische aspect: wil je een m.2 slot opofferen, of een SATA poort en een 2.5" bay.
Of voor 1 van de andere suggesties gaan natuurlijk. Al dacht ik dat een Crucial MX500 een heel goede budgetschijf is.
Detrexion schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 15:22:
Ik stelde mn vraag vooral omdat ik ergens vaag dacht te lezen dat een m.2 gebruik maakt van je PCIe 16x slot waardoor je GPU minder gaat werken.
Dat zal wel meevallen, de meeste GPU's zijn in de verste verte niet beperkt op PCI doorvoer voor zover ik weet.

[ Voor 25% gewijzigd door Giesber op 01-02-2019 15:35 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
De 2,5" en de M2 zijn bijna even duur.

De M2 wordt warmer omdat hij hogere snelheden bereikt, maar op die warmteafgifte is hij ontworpen.
Ik zit dit te tikken op een Acer E15 laptop met naast de 1TB harddisk een later door mij toegevoegde Crucial M2 SATA SSD die in deze laptop een AS-SSD score haalt van tussen 8000 en 13000, waar ik alle 2,5" SSD's in de praktijk nooit hoger zie komen dan 6000.

Mijn advies op basis van de praktijk is om direct de M2 SSD in te bouwen: ze zijn nu goedkoop en ze zijn snel, een stuk sneller dan een 2,5" SATA equivalent van hetzelfde merk, gewoon omdat ze direct met de PCI-bus communiceren.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Renault schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 23:17:
De 2,5" en de M2 zijn bijna even duur.

De M2 wordt warmer omdat hij hogere snelheden bereikt, maar op die warmteafgifte is hij ontworpen.
Ik zit dit te tikken op een Acer E15 laptop met naast de 1TB harddisk een later door mij toegevoegde Crucial M2 SATA SSD die in deze laptop een AS-SSD score haalt van tussen 8000 en 13000, waar ik alle 2,5" SSD's in de praktijk nooit hoger zie komen dan 6000.

Mijn advies op basis van de praktijk is om direct de M2 SSD in te bouwen: ze zijn nu goedkoop en ze zijn snel, een stuk sneller dan een 2,5" SATA equivalent van hetzelfde merk, gewoon omdat ze direct met de PCI-bus communiceren.
Dit klinkt als iets waar ik harde cijfers van zou willen zien. Twee dezelfde SSD's maar dan op een andere printplaat zou dezelfde resultaten moeten opleveren, want het is niet dat de SSD ineens magisch PCIe gaat gebruiken terwijl die alleen aan SATA zou moeten doen. Het lijkt er ook op dat je de vorm aan het verwarren bent met de bus.
Pagina: 1