Zijn er geheugentesters/tooltjes voor linux/dos?

Pagina: 1
Acties:

• JVaags
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01-2025

JVaags

Je voelt je beter in een 504

Topicstarter
Ik heb namelijk een server staan met daarop Linux. Er zitten 4 simm sloten met 16 mb in maar die moeten eigenlijk naar een andere mobo die wat tekort komt.

Daarom heb ik nu een 64 SDRAM Dimm maar die pakt ie niet :? Hij telt maar tot 16 en dan houdt het op :(

Dus ik vroeg mij af of er tooltjes zijn die kunnen zien waar dat aan ligt? Bijvoorbeeld aan beperking aan mijn mobo :?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
zekers,

ik heb zelf een tooltje van de duitse variant van CT magazine (nee geen computer totaal)

het heet ctcm en het meet je geheugen en kijkt wat het maximale geheugen is wat je chipset aankan

http://www.heise.de/ct/ftp/

daar staat een linkje er naa toe 'Speicher- und Cache-Meßprogramm' heet het (ja ik lees graag duitse site's :)

A wise man's life is based around fuck you

• JVaags
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01-2025

JVaags

Je voelt je beter in een 504

Topicstarter
Het vreemde is: als ik een 64 SDRAM DIMM erin stop geeft ie aan 16 mb. Doe ik er een 128 SDRAM DIMM geeft ie aan 32 mb.

Kan het een foutieve instelling in mijn bios zijn :?

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Op woensdag 25 juli 2001 12:24 schreef JVaags het volgende:
Het vreemde is: als ik een 64 SDRAM DIMM erin stop geeft ie aan 16 mb. Doe ik er een 128 SDRAM DIMM geeft ie aan 32 mb.

Kan het een foutieve instelling in mijn bios zijn :?
Waarschijnlijk kan je mobo die dimms helemaal niet aan...
heeft met een bepaalde indeling van de geheugenchips te maken.. aantal bit per chip enzo.... (weet het verder niet precies :D )

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
memtest86
Gebruikt een stukje van de kernel om te booten.
Past op 1 flop. Altijd handig om bij te hebben.