Boot raspberry Pi vanaf SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:23
ik wordt onderhand gek van elke keer problemen met de sd cards in de Pi en wil graag een nieuwe Pi 3b+ kopen en dan vanaf een SSD gaan booten.
Ik lees echter nogal beroerde ervaringen met veel usb-sata kabels in combinatie met de Pi en ik vroeg me af of het wel fail proof gaat met bijvoorbeeld berryboot of dat ik de hele Pi route maar moet laten gaan en een ander apparaat moet kiezen om te gaan doen wat ik wil (Homeassistant + server backup/monitoring)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:08
Ik heb serieus nooit problemen met mijn SD kaart. Echt nooit, als je een beetje kwaliteit koopt werkt het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-10 15:57
Bij mij dacht ik ook dat het aan de SD kaartjes lag, na elke update of herstart van home assistant kon ik opnieuw gaan installeren. Dus ik booten vanaf USB geprobeerd maar had dezelfde problemen.
Vervolgens op een Windows server Python geïnstalleerd met HA, geen enkel probleem meer ondervonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-09 20:08

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

g00gle schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 11:57:
Ik heb serieus nooit problemen met mijn SD kaart. Echt nooit, als je een beetje kwaliteit koopt werkt het perfect.
Dit dus...

Ik gebruik zelf Samsung Evo plus
pricewatch: Samsung EVO Plus 64GB

NIet duur, geen klachten tot zo ver...

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-09 16:46
Samsung of Kingston merk kaartjes (geen ebay clone rommel) en het draait altijd prima hier, in elke PI. Alleen bij overclocking problemen heb ik soms corrupte data, maar dat ligt niet aan het kaartje.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
holygame schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 12:00:
Bij mij dacht ik ook dat het aan de SD kaartjes lag, na elke update of herstart van home assistant kon ik opnieuw gaan installeren. Dus ik booten vanaf USB geprobeerd maar had dezelfde problemen.
Vervolgens op een Windows server Python geïnstalleerd met HA, geen enkel probleem meer ondervonden.
Ligt het dan aan hoe Home Assistant zich gedraagt of zo.... wat ik ook nog kan doen is niet hass.io doen maar het op rasbian installeren bedacht ik me, kijken of ik het dan stabieler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:32
zat items vinden over problemen met sd-kaartjes en de Pi.
Niet alle sd- kaartjes houden ervan om veel beschreven te worden, maar ook het niet correct afsluiten wordt nog wel eens als methode gezien om een kaartje van corrupte data te voorzien, ook een te zwakke voeding is een mogelijkheid.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-10 15:57
datadevil schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 12:10:
[...]

Ligt het dan aan hoe Home Assistant zich gedraagt of zo.... wat ik ook nog kan doen is niet hass.io doen maar het op rasbian installeren bedacht ik me, kijken of ik het dan stabieler is.
Geen idee of dat beter zal gaan. Persoonlijk ben ik naar alternatieve aan het kijken op het moment (pimatic).
(ik gebruikte trouwens een originele Raspberry power adapter maar ook dat mocht niet baten.)

[ Voor 10% gewijzigd door holygame op 01-02-2019 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:08
datadevil schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 12:10:
[...]

Installeer je HASS wel goed? Ben je het niet in je /tmp/ aan het installeren. Dat is namelijk een ramfs en na reboot leeg.

Kijk is naar hoe je partities gemount zijn, het lijkt me sterk dat het aan de SD kaart ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
g00gle schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 13:28:
[...]

Installeer je HASS wel goed? Ben je het niet in je /tmp/ aan het installeren. Dat is namelijk een ramfs en na reboot leeg.

Kijk is naar hoe je partities gemount zijn, het lijkt me sterk dat het aan de SD kaart ligt.
het gaat na reboots niet mis. Het crashed tijdens het draaien, en de laatste tijd vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Heb jij toevallig influxdb draaien en/of log je veel te veel? Ik heb slechts in al die jaren 1 SD kaartje kapot gekregen i.c.m. een Raspberry doordat ik influxdb draaide op home assistant en daarmee mijn SD kaart vol had gepomp en er vervolgens heel veel lees en schrijfacties plaats vonden om de laatste restjes SD kaart geheugen te bemachtigen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:32

MsG

Forumzwerver

datadevil schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 13:44:
[...]

het gaat na reboots niet mis. Het crashed tijdens het draaien, en de laatste tijd vaker.
En waarom zou dat direct in de SD-kaart moeten zitten? Ik heb ook soms last van een vastgeslagen HomeAssistant, maar Domoticz op hetzelfde kaartje draait dan nog wel door en ik zie ook nergens filecorruptie.

Gebruik overigens al 4 a 5 jaar een Samsung EVO 16GB SD-kaart voor Kodi op een raspberry, die ik altijd gewoon hard van spanning gooi (niet per se tijdens write-acties, maar gewoon als het systeem idled gaat de power van het stekkerblok om alle tv-apparatuur uit te gooien), en nooit 1 greintje pijn, behalve laatst voor het eerst, ik kon de SD-kaart niet meer beschrijven, met HDTune leken alle sectoren groen, maar als ik iets nieuws kopiëerde leek het in Windows verkenner ook alsof het er op stond, maar als ik het kaartje er uit haalde en er weer in deed was er geen nieuwe data op gekomen.

Onlangs pijnloos de 5-jaar fabrieksgarantie aangewend van Samsung op Samsung EVO-kaartjes, en kreeg zelfs een 32GB SD-kaart terug.

Ik ben lang niet altijd fan van Samsung, maar deze SD-kaartjes van ze hebben mij nooit teleurgesteld.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Hass inclusief iets als influx op een SD kaartje is inderdaad een minder plan, vroeg of laat gaat dat mis.

Ik heb het zelf draaien op een bejaarde 80G SSD in een chinees USB3 doosje

https://www.banggood.com/...-3_0-Cable-p-1021994.html

En dat werkt probleemloos, de 3B+ hoef je overigens niets mee te doen, image op de SSD schieten en booten.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Ik heb gisteravond een SSD besteld en die aangesloten op mijn pi2. Met Berryboot boot het ding superfijn op, denk dat dit wel goed gaat komen zo. Bedankt voor alle feedback
Pagina: 1