Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Opeens moet ik een nieuwe editor in Wordpress gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Groeneg2
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 20-02 12:30
Ik wilde gisteren gaan upgraden naar de nieuwe versie van Wordpress maar heb het even uitgesteld. :(
Het blijkt dat ik dan opeens een nieuwe editor moet gebruiken, Gutenberg. En laten we maar zeggen dat de meningen hierover nogal verdeeld zijn, na wat rond googlen vond ik deze punten die mij doen twijfelen:

1. De reviews over Gutenberg zijn nogal negatief: https://wordpress.org/support/plugin/gutenberg/reviews/
2. De meeste gebruikers downloaden nu de klassieke editor, al meer dan 2 miljoen (update 13-2 3 miljoen): https://wordpress.org/plugins/classic-editor/
3. Het is onduidelijk geworden wat nu precies de toekomst visie over Wordpress is en of gebruikers daar in mee willen gaan:
A. Interview met de directie van Wordpress over de toekomst: https://ma.tt/2018/12/int...-and-future-of-wordpress/
B. Blog met kritiek op deze toekomst visie: https://deliciousbrains.com/wordpress-gutenberg/
4. Er blijkt al een afgeleide versie van WordPress te zijn zonder de nieuwe editor en een ander besluitmodel: https://www.classicpress.net/about/

Iemand hier al ervaringen met Gutenberg? Wat wordt hier geadviseerd te doen? Ik ben een gewone gebruiker me 2 simpele sites, tekst en plaatjes, elke kwartaal kleine updates :)

Mijn pagina op youtube http://www.youtube.com/groeneg

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 10:49
Kan aan mij liggen, maar ik zie het probleem niet (behalve wat extra muisklikken)

Bij 2. zeg je toch dat het mogelijk is om de oude editor te gebruiken?

Oude Wordpress blijven gebruiken zou ik niet doen; oud is eigenlijk per definitie minder veilig.

• Groeneg2
Tens schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 11:24:
Bij 2. zeg je toch dat het mogelijk is om de oude editor te gebruiken?
Ja dus dat is een optie die ik heb, echter hoorde ik dat dit niet nog helemaal compatible is en dat dit maar tot 2021 gesupport gaat worden. En dat je er dan toch aan zal moeten geloven :X Dus ben ik me aan het afvragen of ik dat dan wel wil of nu al beter naar een andere web oplossing kan gaan zoeken. Zodat ik niet in onzekerheid blijf zitten tot en met 2021 :|

• Tens
Groeneg2 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 11:31:
[...]

Ja dus dat is een optie die ik heb, echter hoorde ik dat dit niet nog helemaal compatible is en dat dit maar tot 2021 gesupport gaat worden. En dat je er dan toch aan zal moeten geloven :X Dus ben ik me aan het afvragen of ik dat dan wel wil of nu al beter naar een andere web oplossing kan gaan zoeken. Zodat ik niet in onzekerheid blijf zitten tot en met 2021 :|
dat er veel klachten zijn betekent eigenlijk niet eens zoveel, mensen houden nu eenmaal niet van veranderingen, zelfs niet als ze gratis zijn. Heb je het zelf al geprobeerd om te zien hoe erg het is?
In twee jaar kunnen er al weer heel veel updates bijgekomen zijn (overigens ook bij een ander programma wat je wilt gaan gebruiken).

• MrAcid
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
[...]

Take it easy - minimaal 2 jaar, dat is een eeuwigheid online. Het is niet zo dat de nieuwe/huidige editor tot die tijd niet meer ontwikkeld wordt of dat er niet compleet iets anders bedacht kan worden toch?

Twitter | Strava

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Nu online
[...]

Nou dan doe je dat toch? Heb je nog 2 jaar de tijd om je website te porten naar een ander CMS wat wél jouw favoriete editor gebruikt.

Niet updaten is GEEN optie!

zcflevo.nl

• Groeneg2
Ok, updaten zal ik voorlopig toch gaan uitstellen want denk dat het beter is om te migreren naar een andere CMS, daar heb ik wel even een paar weken de tijd voor nodig :)

• f3bruary
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 04-02 12:29
2 jaar support voor de Classic Editor betekent ook niet dat ie gelijk kapot gaat in 2022. En tegen die tijd heeft iemand er vast al een community driven fork van gemaakt die altijd wel zal werken.

• Groeneg2
f3bruary schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 13:49:
2 jaar support voor de Classic Editor betekent ook niet dat ie gelijk kapot gaat in 2022. En tegen die tijd heeft iemand er vast al een community driven fork van gemaakt die altijd wel zal werken.
Deze mannen pretenderen dat al te doen: https://www.classicpress.net/about/
Ik ben serieus erg onzeker geworden over Wordpress. Klinkt wellicht overdreven maar mijn vertrouwen in Wordpress is door het hele gedwongen Gutenberg verhaal geschaad.
Want welke gekke zaken gaan ze nog meer uithalen in de toekomst? Met welke veranderingen zal ik nog meer gefronteerd worden? En dat moet ik allemaal maar volgen en voor lief nemen omdat het gratis is?
Mijn websupporter kost geld, de secure hosting die ik heb ook. Dus helemaal gratis is het toch niet.
Dan liever ergens voor betalen zodat ik ook nog wat rechten en wat te zeggen heb. Maar goed eerst moet ik nog een CMS vinden dat daar dan aan voldoet en zoveel tijd heb ik ook weer niet om daarmee te wachten.

Groeneg2 wijzigde deze reactie 01-02-2019 14:21 (14%)

• Tom
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Groeneg2 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 14:17:
[...]

Dan liever ergens voor betalen zodat ik ook nog wat rechten en wat te zeggen heb.
Bij betaalde CMSen luisteren ze ook niet naar individuele gebruikerswensen, tenzij je iets als een enterprise licentie hebt. Als je echt invloed wilt moet je naar maatwerk, dan trek de portemonnee maar :)

Geen ervaring met die nieuwe editor (werk niet met Wordpress) maar ik vind het er wel goed uit zien. Wat ze laten zien is ook een trend die ik bij meerdere editors terug zie.

Ik ben mijn gymspullen vergeten. Hoezo je gymspullen vergeten? Wat heb je aan dan.

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 16:41
Wat een gezeur om niks. Het is een gratis CMS waarbij de ontwikkelaars heel hard hun best doen een zo goed mogelijk systeem te maken. Als ze geen tijd in de oude editor willen steken en wel in de nieuwe, dan moeten ze dat vooral doen.

Stel dat het wennen aan zo'n verandering moeilijk is, dan moet je ook in gedachten houden dat je er ooit aan begonnen bent, en dat was ook moeilijk. En als je naar een ander CMS gaat, dan moet je ook opnieuw wennen, en dat is ook weer moeilijk. En dat andere CMS gaat ook een keer veranderen (want niks is permanent) en dan is dat weer moeilijk. Waarschijnlijk profiteer je een stuk meer van het leren omgaan met veranderingen om dat dat toch de enige constante is.

• Groeneg2
johnkeates schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 14:42:
Stel dat het wennen aan zo'n verandering moeilijk is, dan moet je ook in gedachten houden dat je er ooit aan begonnen bent, en dat was ook moeilijk.
Nee , ik had toen een platte html site (2008) die door een student was opgezet, op een gegeven moment wist ik waar welke tekst stond en kon zo zelf wijzigingen doorvoeren. Vergelijken daarmee was WordPress easy nadat een dame mijn thema had opgezet en ik alleen de menu's van tekst en plaatjes moest voorzien.
johnkeates schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 14:42:
En als je naar een ander CMS gaat, dan moet je ook opnieuw wennen, en dat is ook weer moeilijk. En dat andere CMS gaat ook een keer veranderen (want niks is permanent) en dan is dat weer moeilijk. Waarschijnlijk profiteer je een stuk meer van het leren omgaan met veranderingen om dat dat toch de enige constante is.
Het gaat mij niet om de verandering want dat ben ik met je eens, die is constant.
Qua tekstverwerken eerst Edlin, toen Wordstar, toen Wordperfect en uiteindelijk Word :) No problemo! _/-\o_
Het gaat mij om de manier waarop WordPress dit gedaan heeft en het gevoel dat het mij gegeven heeft. Namelijk dat ik op een rijdende trein zit waarvan ik niet weet waar die heen rijdt. Dat was met WordPress eerder nooit zo. Sinds 10-15 jaar zijn er slechts summiere wijzigingen geweest, altijd via de community met voorzichtige kleine stappen. Wat nu is gebeurd is een echt paradigma shift. Zeker als je kijkt naar wat ze van plan zijn in de verdere toekomst. Vandaar mijn twijfel om nu iets nieuws te leren op een CMS waarvan ik twijfel of het nog wel mijn CMS zal zijn in de toekomst.

Deze meneer heeft er een goed verhaal over geschreven vind ik.

• Robbie T
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 15:34
Je bent wel bereid om over te stappen naar een ander systeem (met een minder grote gebruikersschare/ondersteuning) maar wil niet een nieuwe editor leren kennen?

Daarnaast; afhankelijk van het gebruikte thema zit er een editor bij je thema of je maakt gebruik van bijvoorbeeld een Elementor.

[edit] geschreven voor ik je bovenstaande post volledig had gelezen :X. Maar naar de historie van WordPress kijkend; er zijn meerdere grote veranderingen doorgevoerd. Wat te denken van het volledig nieuwe admin gedeelte. Toevoeging van Shortcodes. Multisite mogelijkheid.

Robbie T wijzigde deze reactie 01-02-2019 16:05 (32%)

• Groeneg2
Robbie T schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 16:00:
Je bent wel bereid om over te stappen naar een ander systeem (met een minder grote gebruikersschare/ondersteuning) maar wil niet een nieuwe editor leren kennen?
Nogmaals die nieuwe editor leren lijkt me niet zo'n uitdaging, het gaat mij erom dat WordPress iets anders wil worden/zijn dan het was en dat door de strot duwt van de installed-base. Dat belooft niet veel goed voor de toekomst en wekt weerstand bij me op. Als ik een page-builder etc. had gewild had ik dat wel zelf geregeld. die zijn er al genoeg!

• Robbie T
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 15:34
Groeneg2 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 16:04:
[...]

Nogmaals die nieuwe editor leren lijkt me niet zo'n uitdaging, het gaat mij erom dat WordPress iets anders wil worden/zijn dan het was en dat door de strot duwt van de installed-base. Dat belooft niet veel goed voor de toekomst en wekt weerstand bij me op. Als ik een page-builder etc. had gewild had ik dat wel zelf geregeld. die zijn er al genoeg!
(Mijn bericht inmiddels geedit).

Heb je daarnaast de oude editor al geprobeerd voordat je over gaat stappen? Overigens zoals Tom ook aangeeft; ook met een ander CMS weet je niet wat de toekomst brengt.

• dev10
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 22-02 22:30
Groeneg2 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 11:17:
Ik wilde gisteren gaan upgraden naar de nieuwe versie van Wordpress maar heb het even uitgesteld. :(
Het blijkt dat ik dan opeens een nieuwe editor moet gebruiken, Gutenberg.
Hoewel ik WordPress en de ontwikkeling ervan bepaald niet hoog heb zitten, vind ik dit onterechte kritiek. Project Gutenberg is niet van de een op andere dag uit de lucht komen vallen. Het hele project is in 2017 al aangekondigd en de afgelopen maanden heeft er in de backend van WordPress een heel duidelijk bericht gestaan over het feit dat er een nieuwe editor ging aankomen.

Heb jij HBO werk- en denkniveau en ben je op zoek naar een baan als developer? DM mij voor meer info.

• Groeneg2
dev10 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 16:49:
[...]
Hoewel ik WordPress en de ontwikkeling ervan bepaald niet hoog heb zitten, vind ik dit onterechte kritiek. Project Gutenberg is niet van de een op andere dag uit de lucht komen vallen. Het hele project is in 2017 al aangekondigd en de afgelopen maanden heeft er in de backend van WordPress een heel duidelijk bericht gestaan over het feit dat er een nieuwe editor ging aankomen.
Ja dat kan zijn ik zag het gisteren pas. En ben niet de enige. Blijkt dat men het op fora en op nog wat plekken heeft besproken waar ik als simpele gebruiker niet kom, ben geen webdevelopper :) Dus voor mij kwam het serieus als verassing.

• Josk79
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 22-02 18:20
Ik vind dat je je aanstelt. WordPress is een zeer conservatief CMS. Dit uit zich in o.a. het ondersteunen van versies van PHP die al jaren end of life zijn (en een lelijke codebase vol legacy). Wijzigingen in WP breken voor zover ik weet nagenoeg geen backwards compatibility. Ook met je update naar 5.0 zal je oude content gewoon in tact blijven. Hoogstens wat compatibility issues met plugins, maar hier ligt bij de plugin authors een stukje verantwoordelijkheid.

Gutenberg werd al jaren aangekondigd, ook in de nieuwssectie van de dashboard van je eigen site.

Zal Gutenberg iedereen pleasen? Vast niet. Maar blijven bij de oude editor met al zijn beperkingen is ook geen optie. WP had voor versie 1.0 niet eens een visual editor.

WP zit nu in een transitiefase; waar je vroeger [shortcodes] moest toepassen kun je straks een block gebruiken. Dit zal zeker de minder tech savvy gebruikers moeten aanspreken.

Vind je het niks? Pak dan voorlopig de Classic Editor plugin. Een ander CMS kan natuurlijk ook; maar ik hoop dat je inziet dat dit nog radicaler is dan een nieuwe editor, maar wat ga je doen als dat CMS beslist iets te wijzigen? Stel je voor: https://drupalgutenberg.org

Disclaimer: ik wil niet zeggen dat WP het beste CMS is :) . Ik vind alleen je reden om CMS te wisselen zwak gefundeerd.

• johnkeates
Het is geen 'door de strot drukken', het is gewoon een beweging, net als elke beweging, en mensen kunnen zelf kiezen om er in mee te gaan (of niet). Bedrijven en projecten worden wel vaker gepersonifieerd, terwijl dat toch de meest onwaarschijnlijke en onpraktische manier is om met verandering om te gaan.

Het is niet alsof er een persoon in z'n handjes zit te wrijven en denkt 'hoe kan ik mijn vastgeketende gevangenen vandaag eens pesten'. Dat is wel wat 'doorduwen' enz. laat denken.

Vergeet ook niet dat klaaggeluid vaak luider is dan het geluid van mensen die niks te klagen hebben (want die zijn gewoon met andere dingen bezig en daar hoor je dan ook weinig van). Als er dus 10 miljoen mensen klagen maar er 100 miljoen gebruikers zijn is het nog steeds maar 10%. En dan is daar heel veel ontwikkeltijd in steken niet te doen.

• DurQ
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 16:50
Ik snap de hele heisa niet. Het is maar een editor. Je zal er even aan moeten wennen maar uiteindelijk zal deze editor voor veel mensen beter werken dan de huidige/vorige editor.

Dat je er nu ineens achter komt dat er een nieuwe editor is in versie 5 is toch wel raar. Ik vraag me serieus af hoe vaak jij dan het dashboard opent van je website. Volgens mij stond dit nieuws namelijk al bijna een half jaar met koeienletters aangekondigd.

• Groeneg2
johnkeates schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 19:15:
Het is geen 'door de strot drukken', het is gewoon een beweging, net als elke beweging, en mensen kunnen zelf kiezen om er in mee te gaan (of niet). Bedrijven en projecten worden wel vaker gepersonifieerd, terwijl dat toch de meest onwaarschijnlijke en onpraktische manier is om met verandering om te gaan.
John, heb je al gelezen wat ze precies van plan zijn in de toekomst? Dat Gutenberg fase 1 is?
<Engels>
"Fase2: The next phase of Gutenberg will take the ease of use that was introduced with block-based editing and extend that capability to the Customizer, starting with widgets, to make it easier for users to customize the rest of their sites.

In the first step of phase 2, we will bring blocks into the Customizer to create a more consistent user experience and give developers a smoother path to upgrading themes to Gutenberg. Longer term, we will expand the current Gutenberg post and page editor to become a full-fledged site editor, bringing everything together into a unified, modern product experience.

Fase 3: Once we have converted widgets and other elements like menus into blocks, what we can do in phase 3 is to bring all of these elements together into a full site editor, where you no longer have to hunt for controls in the customizer menu, but can instead just edit blocks like menus and widgets in place on your site."
</Engels>
Bron: https://make.wordpress.or.../12/08/gutenberg-phase-2/

Als je dat zo leest dan wordt je uiteindelijk toch naar een Page-builder geconverteerd WordPress door de strot geduwd. Want als er geen fork komt heb je over 1,5 jaar wel gewoon te maken Wordpress the Page-Builder. :( En dat is een heel ander beestje dan WordPress van voor 5.0!! :'(

• dev10
Als je dat zo leest dan wordt je uiteindelijk toch naar een Page-builder geconverteerd WordPress door de strot geduwd. Want als er geen fork komt heb je over 1,5 jaar wel gewoon te maken Wordpress the Page-Builder. :( En dat is een heel ander beestje dan WordPress van voor 5.0!! :'(
Dat valt wel mee. Het is en blijft nog steeds een Content Management Systeem.

Wist je trouwens dat WordPress oorspronkelijk is bedoeld als een blogtool en dat er pas later een CMS van gemaakt is? Dus in dat opzicht is WordPress al lang niet meer wat oorspronkelijk het idee was.

No offence verder, maar ik het idee dat je gewoon een beetje bang bent voor veranderingen. Ga eerst gewoon eens met de Gutenberg editor werken, kijk of het je bevalt en als het je niet bevalt installeer je classic editor plug-in. Dan kun je voordat het met WordPress zo ver is als waar je bang voor bent, gaan bedenken of je overstapt naar een ander CMS of dat je iemand een CMS voor je laat bouwen. En als de Gutenberg editor onverwacht wel bevalt, hoef je niet eens over te stappen.

Daar heb je uiteindelijk meer aan dan op een forum roepen wat WordPress slecht is omdat ze dingen door je strot duwen. Daar is in dit topic al op diverse manieren over gezegd dat dit best meevalt.

Heb jij HBO werk- en denkniveau en ben je op zoek naar een baan als developer? DM mij voor meer info.

• Groeneg2
dev10 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 11:38:
[...]
En als de Gutenberg editor onverwacht wel bevalt, hoef je niet eens over te stappen.
Ja en dan wachten op fase2 en 3 om alsnog geconfronteerd te worden met zaken die ik niet wil?
En die het voor iemand als ik onnodig complex maken?
dev10 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 11:38:
[...]
Daar heb je uiteindelijk meer aan dan op een forum roepen wat WordPress slecht is omdat ze dingen door je strot duwen.
He, ik heb kosten gemaakt en tijd erin gestoken, heb al jaren 2 webites op WorPress. Ik heb ooit een bewuste keuze gemaakt voor WordPress (makkelijk en flexibel, een goede community) en wordt nu gedwongen mee te gaan in een ontwikkeling die de kern van WorPress verandert en ik zou er geen kritiek op mogen hebben? Natuurlijk heb ik dat wel en heel veel anderen hebben dat ook. Ik ben teleurgesteld en boos. Want het gaat weer veel tijd en moeite kosten om een nieuw CMS te vinden en eea te converteren en om te zetten. Maar een gratis CMS ga ik in ieder geval zeker niet meer doen want je ziet wat er de gevolgen van zijn.

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Groeneg2 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 07:59:
Dan lees je het verkeerd. Dat soort dingen kun je nu ook allemaal aanpassen, maar zit het nu in het customizer menu. Asl je daar op dezelfde manier tegenaan gaat kijken als de hoe de rest van Gutenberg in elkaar steekt kun je gewoon alles als blocks editten. Maar dat maakt het in feite niet anders dan je het nu doet.

En je kunt altijd de classic editor plugin gebruiken.
Wat wordt hier geadviseerd te doen? Ik ben een gewone gebruiker me 2 simpele sites, tekst en plaatjes, elke kwartaal kleine updates :)
Gewoon lekker updaten naar 5.x, je een middagje verdiepen in Gutenberg en lekker doorgaan. Zeker voor sites zoals de jouwe gaat de nieuwe editor prima werken. Het is alleen een iets andere manier om naar je tekst te kijken, maar het maakt het wel veel duidelijker.

En het is nou ook niet alsof je zo heel vrolijk ging worden van TinyMCE natuurlijk :P :+

V&A eindejaarsopruiming - veul meuk voor weinig

Mijn BGG-list

• Halfwas
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 02-02 13:51
Groeneg2 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 12:45:
[...]

Ja en dan wachten op fase2 en 3 om alsnog geconfronteerd te worden met zaken die ik niet wil?
En die het voor iemand als ik onnodig complex maken?

[...]

He, ik heb kosten gemaakt en tijd erin gestoken, heb al jaren 2 webites op WorPress. Ik heb ooit een bewuste keuze gemaakt voor WordPress (makkelijk en flexibel, een goede community) en wordt nu gedwongen mee te gaan in een ontwikkeling die de kern van WorPress verandert en ik zou er geen kritiek op mogen hebben? Natuurlijk heb ik dat wel en heel veel anderen hebben dat ook. Ik ben teleurgesteld en boos. Want het gaat weer veel tijd en moeite kosten om een nieuw CMS te vinden en eea te converteren en om te zetten. Maar een gratis CMS ga ik in ieder geval zeker niet meer doen want je ziet wat er de gevolgen van zijn.
Waarom probeer je Gutenberg niet even? Het is namelijk veel makkelijker en logischer dan je misschien denkt. Als je het uiteindelijk alsnog niks vindt, dan kun je altijd nog naar alternatieven kijken.

Ik denk overigens dat je bij een betaald CMS op termijn ook tegen veranderingen gaat aanlopen waar je aan moet wennen.

Gutenberg heeft, als je er echt niet uitkomt, overigens ook een blok met de klassieke editor (opmaak -> klassiek).

• Groeneg2
Ik vraag me toch of hoe de mensen hier tegen die fase2 en fase3 aankijken. Gaat WordPress hier niet te ver? Gooit het kind met het badwater weg?

Bron 1: https://make.wordpress.or.../12/08/gutenberg-phase-2/
Bron 2: https://wordpress.org/plugins/gutenberg/

Groeneg2 wijzigde deze reactie 02-02-2019 14:14 (33%)

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
Als producten niet doorontwikkeld worden dan gaan mensen klagen, en als producten wél doorontwikkeld worden, dan gaan mensen ook klagen. Ze kunnen nooit iedereen tevreden stellen.

The devil is in the details.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Groeneg2 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 14:11:
Ik vraag me toch of hoe de mensen hier tegen die fase2 en fase3 aankijken. Gaat WordPress hier niet te ver? Gooit het kind met het badwater weg?

Hoezo te ver? Ze maken 't product meer consistent. Alles wat je al aan kan passen kun je in phase 2 ook aanpassen, maar dan makkelijker.

Mijn BGG-list

• corset
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 09:48
Dus...

dat WordPress van een blogtool naar een CMS is gegaan, geen probleem volgens @Groeneg2 Want hij gebruikt het nog steeds.
Nu is er nog een verandering, een stuk lichtere verandering zelfs. En dat is opeens fout.

Techniek, software, CMS etc etc etc alles gaat vooruit, je kan meegan. Of blijven roepen "Vroeger was alles beter!" maar dan wordt je links en rechts ingehaald.

Overigens gaat Phase 2 en 3 alleen dingen makkelijker aanpasbaar maken.

Komt heel erg over als gevalletje doemdenken om niks...

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• Josk79
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 22-02 18:20
Ik zou zeggen, stap lekker over naar Wix of iets dergelijks dan ben je voor altijd van alle problemen af.... of totdat Wix iets nieuws introduceert, maar dan kun je altijd nog naar Joomla overstappen. Mocht Joomla ineens een block-editor krijgen kun je naar Drupal. Is dat niks, dan heb je ondertussen genoeg ervaring om in Laravel zelf een CMS ontwikkelen. Hou wel rekening dat Laravel regelmatig met een update komt met wat backwardscompatibility-breaks. Mocht dit teveel gedoe worden kun je het overzetten naar Symfony of Yii. Of je eigen framework schrijven. Hou er wel rekening mee dat PHP ook doorontwikkelt en af en toe functionaliteit deprecate. Misschien kun je beter iets in Python of C maken.

NB: Ik heb de situatie een tikkeltje overgedramatiseerd :)

Josk79 wijzigde deze reactie 02-02-2019 15:48 (5%)

• johnkeates
Groeneg2 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 07:59:
[...]

John, heb je al gelezen wat ze precies van plan zijn in de toekomst? Dat Gutenberg fase 1 is?
[..]
Dit bevat toch totaal geen strut-duwen? Alles is nog steeds optioneel, je kan nog steeds een ander CMS gebruiken, je kan nog steeds beslissen om offline te gaan en een krant uit te brengen en je kan nog steeds beslissen om wordpress te forken en het zelf te doen.

Wat je hier ziet heet verandering, en voor sommige mensen een stevige verandering. Daar is niks mis mee, maar het betekent ook dat er altijd mensen zijn die dat niet zo leuk vinden. En daar hoeft wordpress dan weer niks mee te doen, daar zijn ze ook gewoon vrij om te bouwen waar ze zin in hebben. Zij hoeven niet iets te bouwen dat aan jouw wensen voldoet, maar jij hoeft ook niet iets te gebruiken wat je niet wil gebruiiken.

• Proserpina
  • Registratie: maart 2015
  • Niet online
*snip* first of all we speak Dutch here and second of all we only appreciate constructive comments or comments that add to the discussion. "Gutenberg is so lit! Just adapt." is neither.

RobIII wijzigde deze reactie 07-02-2019 00:48 (72%)

• sem_schout4
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 17-02 14:35
Ik geloof wel dat het goed gaat komen met Guthenberg. Het werkt al redelijk stabiel, maar Wordpress kenende wordt dit wel de berichten en pagina editor die gwn goed een makkelijk moet gaan werken.

• m-designz
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 22-02 18:18
Ik hoor je meerdere malen zeggen dat je een betaald cms wil gaan gebruiken omdat je ziet wat er van het gebruik van een gratis open source cms terecht komt.

Heb je dan echt de illusie dat je bij een betaald cms wel zelf kunt bepalen welke richting ze op gaan en hoe ze het product gaan doorontwikkelen? dan kan ik je nu namelijk al uit die droom halen, dat zul je daar ook echt niet voor elkaar krijgen.

Zoals je zelf zegt heb je al jaren 2 wordpress sites, waarbij je dus al jaren gratis gebruik maakt van een systeem dat het hele onderhouden van een website voor jouw als beheerder zonder technische kennis super easy maakt. je zou ze daar ook krediet voor kunnen geven in plaats van ze helemaal afbranden om (een) nieuwe feature(s).

Alle verandering is moeilijk maar probeer het eerst even uit zou ik zeggen, je maakt een hoop bombarie om weinig volgens mij.

• DJMaze
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
m-designz schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:00:
Heb je dan echt de illusie dat je bij een betaald cms wel zelf kunt bepalen welke richting ze op gaan en hoe ze het product gaan doorontwikkelen? dan kan ik je nu namelijk al uit die droom halen, dat zul je daar ook echt niet voor elkaar krijgen.
Misschien heeft die persoon de omschakeling/hetze van MS Office "ribbon" interface niet meegekregen?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Groeneg2
@DJMaze: Microsoft is monopolist en drukt ook zaken door onze strotten :) Dat is al jaren zo, soms komt MS er mee weg, meestal niet. Wordpress heeft geen monopolie en zou beter geluisterd moeten hebben naar al die gewone gebruikers zoals ik. Vervolgens Gutenbergs al Plugin beschikbaar maken en niet als Core (one size fits all) verplicht maken.
Het is nu al zo dat meer dan 3 miljoen mensen de classic editor gebruiken.
https://wordpress.org/plugins/classic-editor/
Als wordpress een update beschikbaar stelt die door de meeste mensen terug gedraaid wordt, weet je zeker dat het niet goed is gegaan met de afstemming binnen de community. Dat community driven development was altijd een sterk punt van Wordpress. Daar wijkt men nu van af, dom, dom, dom. 8)7

Groeneg2 wijzigde deze reactie 13-02-2019 09:31 (3%)

• DJMaze
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Groeneg2 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:29:
Dan zijn er ook miljoenen die de gutenberg gebruiken. Wat is je punt?

Dat je bij alle benzinepompen nu E5 benzine tankt (slechter voor de auto, minder vermogen).
Wil niet zeggen dat je niet vrij ben om verder te rijden voor:
- Shell V-power: ethanolvrij
- BP Ultimate 98: <0,5%
- Esso/Mobil Energy Supreme+ : ethanolvrij
- Tango/Q8/Avia SuperPlus: geringe hoeveelheid
- Firezone competition102

Zeker als je een oldtimer hebt...

Jij wil WordPress gebruiken als oldtimer, doe dat dan gewoon en zeur niet.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Tens
@DJMaze: Microsoft is monopolist en drukt ook zaken door onze strotten :) Dat is al jaren zo, soms komt MS er mee weg, meestal niet. Wordpress heeft geen monopolie en zou beter geluisterd moeten hebben naar al die gewone gebruikers zoals ik. Vervolgens Gutenbergs al Plugin beschikbaar maken en niet als Core (one size fits all) verplicht maken.
Als wordpress een update beschikbaar stelt die door de meeste mensen terug gedraaid wordt, weet je zeker dat het niet goed is gegaan met de afstemming binnen de community. Dat community driven development was altijd een sterk punt van Wordpress. Daar wijkt men nu van af, dom, dom, dom. 8)7
Dat 3 miljoen mensen de 'classic' gedownload hebben betekent niet dat 3 miljoen mensen het ook werkelijk gebruiken.
Er is best wel kans dat wordpress naar haar gebruikers luistert en de boel terug gaat draaien, maar ik denk niet dat hier klagen daaraan bijgedragen heeft.

• Groeneg2
DJMaze schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:46:
[...]
Dan zijn er ook miljoenen die de gutenberg gebruiken. Wat is je punt?
Dat dat aantal nog steeds groeit en dat de verwachting is dat er rond juni 10 miljoen downloads zijn van de klassieke editor en dat daarmee de Gutenberg release officieel een fiasco is en er een scheuring dreigt binnen de Wordpress community, die vroeger eensgezind was.
DJMaze schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:46:
[...]
Jij wil WordPress gebruiken als oldtimer, doe dat dan gewoon en zeur niet.
Waarom vinden mensen dat je zeurt als iets je door je strot geduwd wordt waar je niet om gevraagd hebt maar wel enorme impact heeft? En je daar dan kritisch over bent?
Vreemd toch anno 2019 dat Wordpress opeens gaat bepalen hoe het moet werken in plaats van de community?

Groeneg2 wijzigde deze reactie 13-02-2019 10:02 (5%)

• Tens
Groeneg2 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 10:00:

Waarom vinden mensen dat je zeurt als iets je door je strot geduwd wordt waar je niet om gevraagd hebt maar wel enorme impact heeft? En je daar dan kritisch over bent?
enorme impact? je hebt het toch nog niet geprobeerd en huilt alleen mee met de wolven in het bos!

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Nu online

Ik beheer een paar WP sites en kende fase 2 en 3 nog niet. Moet zeggen dat ik er heel enthousiast over ben.
De sites moeten ook voor niet technische mensen makkelijk werken en de richting van Gutenberg bevalt me wel.

• XNL073
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 00:38
Ik ben een gewone gebruiker me 2 simpele sites, tekst en plaatjes, elke kwartaal kleine updates :)
Dan zou juist voor jou Gutenberg een ideale editor zijn. Voor die paar kleine aanpassingen per kwartaal.

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Nu online
Kritisch denken zou zijn als je de functies vergelijkt en dat dit nu slechter is geworden en het waarom. Moeilijk doen over de interface en mogelijkheden van een editor die je niet eens gebruikt kan ik niet als kritisch bestempelen.

• Groeneg2
@XNL073 : men ervaart de nieuwe editor niet als intuïtief en het juist moeilijker maken om wat tekst en plaatjes te editten. Vandaar de enorme groep die de klassieke aan het downloaden en aan het gebruiken is.
Lees dit eens:
https://wordpress.org/support/topic/not-intuitive-7/

Groeneg2 wijzigde deze reactie 13-02-2019 10:11 (14%)

• dev10
Dat dat aantal nog steeds groeit en dat de verwachting is dat er rond 10 miljoen downloads zijn van de klassieke editor en dat daarmee Gutenberg release officieel een fiasco is en er een scheuring dreigt binnen de Wordpress community, die vroeger eensgezind was.
Stel dat er inderdaad rond de tien miljoen downloads zijn, dan is er zeker nog geen sprake van een fiasco, want er zijn ongeveer 75 miljoen WordPress websites.
@XNL073 : men ervaart de nieuwe editor niet als intuïtief en het juist moeilijker maken om wat tekst en plaatjes te editten. Vandaar de enorme groep die de klassieke aan het downloaden en aan het gebruiken is.
En wat vind je er zelf van? Heb je er zelf al mee gewerkt? Ik zie in dit topic een heleboel 'men', en 'iedereen' maar eigenlijk nergens een 'ik'. Probeer die nieuwe editor nou eerst eens en als je het dan nog steeds een ruk-editor vindt, heb je alle reden om kritisch te zijn. Nu vind je het vooral een ruk-editor op basis van andermans meningen die je met een korreltje zout moet nemen.

• Tens
Groeneg2 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 10:07:
Lees dit eens:
toch gek, als ik op Wordpress en Gutenberg google zie ik geen klachten over Gutenberg op de eerste resultaatpagina, dus erg kan het niet zijn.

je kunt overigens zelf testen:
https://nl.wordpress.org/gutenberg/

• Tens
Groeneg2 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 10:07:
Lees dit eens:
oops

Tens wijzigde deze reactie 13-02-2019 10:16 (3%)

• hotdenio562
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 14:24
Ik ben ook teruggegaan naar de klassieke editor, omdat de editor ook gebruik voor woocommerce producten.

En in de nieuwe editor kan je geen product-categorie aanvinken.

En dat is ruk.

• Aganim
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 16:55

Aganim

I have a cunning plan..

Groeneg2 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 10:00:
[...]
en er een scheuring dreigt binnen de Wordpress community, die vroeger eensgezind was.
Zou eens tijd worden, ik zie graag een LibreWordpress die vooruitstrevend is, de oude grafeditor vervangt door iets wat wel met de huidige tijd mee kan en vlotter is met het fatsoeneren van de codebase. Hebben ze eigenlijk die ranzige, eigen geschreven sanitizer er nu eindelijk al eens uit geknikkerd? :r

Ik ben het ermee eens dat de introductie van Gutenberg beter had gekund, in de praktijk zie je veel bestaande websites omvallen bij gebruik van Gutenberg, aan de andere kant: het team stelt de oude editor gewoon beschikbaar en daarmee ben je voorlopig niet verplicht tot gebruik van Gutenberg. Voorlopig heb je nog gewoon tijd om je website er naar om te bouwen. Vervelend, maar mensen moeten eens van het idee afstappen dat je een website kan neerplempen om er vervolgens niets meer aan te doen. Ook code is aan slijtage onderhevig en zal af en toe een opknapbeurt nodig hebben.

Tuurlijk, je kan overstappen op een ander CMS, maar nergens heb je de zekerheid dat je tot in de eeuwigheid zonder problemen kan blijven upgraden. Joomla had geen upgradepad van 1.8 naar versie 2 (er waren onofficiele tools voor, maar die gaven uiteindelijk problemen bij de upgrade van 2 naar 3). CMS Made Simple heeft op een gegeven moment wijzigingen gedaan in de templatecode waardoor je ook niet zonder slag of stoot kon upgraden, Drupal heeft ook zo zijn upgrades gehad die wat onderhoud met zich meebrachten. Niets gaat eeuwig mee.

Aganim wijzigde deze reactie 13-02-2019 23:00 (0%)
Reden: Typo

Subnautica onderzoeken in alle rust? No More Vehicle Attacks

• CurtPoindexter
  • Registratie: februari 2017
  • Niet online
hotdenio562 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 10:21:
Ik ben ook teruggegaan naar de klassieke editor, omdat de editor ook gebruik voor woocommerce producten.

En in de nieuwe editor kan je geen product-categorie aanvinken.

En dat is ruk.
Dat ligt dan aan Woocommerce.

Ik word alleen maar meer fan van Gutenberg na het lezen van dit verhaal

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 10:34

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Ik vind de nieuwe editor qua bruikbaarheid meer dan prima. Het enige waar ik tegenaan loop is dat de interface niet 100% werkt. Onder water wordt een REST api gebruikt maar dat werkt bij mij niet lekker. Ik heb mijn vinger er nog niet achter waar nu exact het probleem zit.

Ik ben voorlopig terug naar de oude editor en zodra ik tijd heb ga ik wel debuggen wat er aan de hand is.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je kunt de classic-editor plugin prima naast Gutenberg gebruiken. Ik verwacht dat er genoeg mensen zijn die de oude editor nog gebruiken voor bestaande posts en die nog niet omzetten naar de Gutenberg blocks. En/of daarnaast gewoon gebruiken voor test.

Vergeet ook niet dat veel commentaar op Gutenberg weer een aantal maanden oud is, terwijl er best wat gewijzigd is aan de editor in de laatste tijd. Ik ga niet zeggen dat 't perfect werkt of helemaal af is. Maar als ik het zo zie dan is het zoveel beter dan de TinyMCEzooi die we weerst hadden.

Mijn BGG-list

• michaelvink
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 02:02
Ik bied me aan om een custom CMS voor je te maken. Kost je wel 12K aan eenmalige opzet en vervolgens een contract voor 5 jaar lang elke maand minimaal 100 manuur a €65,- het uur ex BTW, maar hey, dan mag je wel helemaal zelf bepalen hoe je het wil hebben.

Misschien flink gechargeerd, maar dat zijn wel (minimale) bedragen waarbij je zelf kunt bepalen wat de richting is die de ontwikkeling in slaat. Vooralsnog denk ik dat Gutenberg voor HEEL veel gebruikers een flinke vooruitgang kan zijn. Ik denk ook dat de hele WP-community eerst een zelf iets moet proberen voor er meegepraat wordt met anderen zonder eigen ervaring. Je geeft aan dat je het veel tijd vind kosten om de nieuwe tooling te leren, maar het onderhouden van een website kost nu eenmaal tijd. Verandering hort daarbij, want wensen en eisen veranderen ook en stilstand is achteruitgang (zeker met de codebasis van WP, maar dat is een heel ander verhaal...)

Mocht je mijn suggestie toch wat vinden, stuur dan vooral even een PB!

michaelvink wijzigde deze reactie 13-02-2019 13:48 (13%)

• johnkeates
Als iedereen nou eens ophoudt met 'door de strot duwen' gebruiken als aanduiding voor "product X is niet helemaal hoe ik me het had voorgesteld"... Er wordt pas iets door je strot geduwd als je geen keuze meer hebt en geen invloed kan uitoefenen. En dat is in alle aangehaalde voorbeelden niet het geval. Het enige wat het doet is polariseren en personifieerden wat allebei nogal contraproductief is en alleen vol emotie zit, wat niet helpt bij het identificeren van een probleem en het vinden van een oplossing.

johnkeates wijzigde deze reactie 13-02-2019 14:01 (25%)

• Groeneg2
@johnketaes: Men heeft problemen gecreëerd door een oplossing te implementeren voor een probleem met Wordpress waarvan de meeste niet wisten dat we het hadden :)
En ik blijf bij mijn standpunt dat de 'content creation experience' voor de enduser complexer en verwarrender is geworden.

Groeneg2 wijzigde deze reactie 13-02-2019 16:31 (14%)

• Tens
Groeneg2 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:30:
@johnketaes: Men heeft problemen gecreëerd door een oplossing te implementeren voor een probleem met Wordpress waarvan de meeste niet wisten dat we het hadden :)
En ik blijf bij mijn standpunt dat de 'content creation experience' voor de enduser complexer en verwarrender is geworden.
en dat terwijl je het nog niet geprobeerd hebt, knap.............

• Groeneg2
@tens: heb je de reviews gelezen van mensen die er mee gewerkt hebben?
https://wordpress.org/support/plugin/gutenberg/reviews/

• Tens
Groeneg2 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:36:
@tens: heb je de reviews gelezen van mensen die er mee gewerkt hebben?
https://wordpress.org/support/plugin/gutenberg/reviews/
Yep, als je een beetje filtert, en alle reviews van 'ik heb het er binnen vijf minuten eraf gegooid' (dus van mensen die het niet echt geprobeerd hebben) weglaat wordt het best wel redelijk ontvangen.

En een standpunt hebben op basis van reviews van mensen waarvan je geen enkel idee hebt hoe ze zijn/werken....... tsja

• Groeneg2
@Tens: als 2000 mensen negatief over een innovatie zijn waarom zou ik dat dan uitproberen als ik tevreden ben met wat ik gebruik? Laat men eerst maar eens luisteren naar de community en komen met iets waardoor het voor mij als end-user minimaal net zo makkelijk blijft om tekst en plaatjes toe te voegen als het was.

• Tens
Groeneg2 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:14:
@Tens: als 2000 mensen negatief over een innovatie zijn waarom zou ik dat dan uitproberen als ik tevreden ben met wat ik gebruik? Laat men eerst maar eens luisteren naar de community en komen met iets waardoor het voor mij als end-user minimaal net zo makkelijk blijft om tekst en plaatjes toe te voegen als het was.
Ken je het begrip 'veiligheidsupdates'?
tsja, de terreur van de schreeuwende minderheid.
2000 op een gebruikersbase van hoeveel ook al weer? Dus wie is de community hier, de 2000 of de miljoenen andere gebruikers?

Nogmaals; je kunt terug naar de classic, en zolang je het niet probeert weet je niet waar je over praat.

• Groeneg2
2000 nogatief en 500 positief! Dus 80% van alle mensen die reviews geven zijn negatief: in potentie dus 80% van ALLE WP gebruikers

• nixjuh
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 22-02 12:00
Groeneg2 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:14:
Waarschijnlijk omdat er in totaal wellicht meer dan 500.000 WordPress gebruikers zijn (schatting, kon het exacte aantal niet terugvinden, maar er zijn 75,000,000 WordPress sites, dus dit is nog een voorzichtige schatting). dan is 0.4% die klaagt niet echt een sample size te noemen. Daarom zou het beter zijn om het zelf te proberen voor een uurtje en op basis daarvan je mening te vormen.

Ik heb zelf ook een aantal WordPress sites en bij sommige ben ik inderdaad teruggestapt naar de classic editor omdat bepaalde plugins nog niet lekker samenwerken. Maar bij andere gebruik ik de nieuwe editor voor het maken van content pagina's. Er zitten nog wat bugs aan en het kan zeker nog beter, maar het is niet slecht, en de richting die WordPress op beweegt. Je ziet dat pagebuilders immens populair zijn onder WordPress gebruikers, dus ik vind dat ze wel degelijk naar de markt luisteren. ;)
Groeneg2 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:24:
2000 nogatief en 500 positief! Dus 80% van alle mensen die reviews geven zijn negatief: in potentie dus 80% van ALLE WP gebruikers
De positieve gebruikers (zoals ikzelf) hoor je niet.. ;) Die zijn druk bezig om pagina's te bouwen in plaats van hun frustraties op het internet te gooien. :9

nixjuh wijzigde deze reactie 14-02-2019 11:25 (13%)

Eigenaar van:https://www.feestlijstjes.nl | https://www.vakantie-check.nl | http://www.dereuverwebbeheer.nl/ | https://www.luxevulpennen.nl/

• Groeneg2
@nixjuh: fijn dat je dan niet bij ons op de IT afdeling werkt :) Want bij ons luisteren ze wel naar kritiek als er na een release zoveel problemen zijn.

De positieven hoor je niet is onzin dat zijn er alleen minder 500 positieve reviews. Dus maar 20%

Groeneg2 wijzigde deze reactie 14-02-2019 11:27 (24%)

• Tens
Groeneg2 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:24:
nope, dat is precies wat ik bedoel met: 'de terreur van de schreeuwende minderheid'.

• Groeneg2
@Tens: 80% is geen minderheid. Als er zo'n grote zwijgende massa tevreden gebruikers zijn waarom geven die dan niet eens wat reviews? Mijn hypothese is dat die grote zwijgende meerderheid helemaal niet zo tevreden is. Maar dat kan ik idd niet toetsen.

Groeneg2 wijzigde deze reactie 14-02-2019 11:32 (52%)

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 10:18
Tens schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:27:
[...]

nope, dat is precies wat ik bedoel met: 'de terreur van de schreeuwende minderheid'.
Precies, hoeveel gebruikers hebben géén review achter gelaten - als je die voor het gemak als neutraal en/of positief ziet dan valt het eigenlijk erg mee :+

Goochelen met dit soort cijfers is zó makkelijk.

Feit blijft wel dat het wijzigen van de editor niet onomstreden is natuurlijk, maar de getrokken conclusie is een beetje dun :)

• nixjuh
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 22-02 12:00
Groeneg2 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:25:
@nixjuh: fijn dat je dan niet bij ons op de IT afdeling werkt :) Want bij ons luisteren ze wel naar kritiek als er na een release zoveel problemen zijn.
Luisteren naar kritiek is zeker goed, en ik ben er van overtuigd dat ze dat bij WordPress ook zeker gaan doen. De builder zal in komende versies echt nog wel een stuk beter worden.

Ik hoop dat ze bij jullie IT afdeling echter wel een eigen mening kunnen vormen en niet klakkeloos de mening van anderen overnemen zonder een eigen oordeel te vormen. Dat kan namelijk ook prima samen, als je naar kritiek van anderen luistert en dat combineert met je eigen ervaringen en persoonlijke meningen kun je pas een goed oordeel over iets vellen ben ik van mening. :)

Ik snap je frustaties overigens wel hoor, in het begin was ik ook een beetje overdonderd, maar nu ik het een kans heb gegeven vind ik het zo slecht nog niet. En voor bepaalde toepassingen schakel ik nog over naar de oude editor, tegen de tijd dat dat niet meer kan dan zijn alle bugs waarvoor ik over moet schakelen naar de oude wel weer opgelost.
Groeneg2 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:30:
@Tens: 80% is geen minderheid. dan moeten meer gebruikers meer positieve reviews geven en dat gebeurt dus niet.
De 80% die je aanhaalt is niet goed onderbouwd. 80% van de mensen die gereageerd heeft vind het niets. Maar dat hoeft geen weerspiegeling te zijn van het totaal. De mensen met een mening hoor je namelijk altijd boven de rest uit, terwijl de mensen die tevreden zijn stil zijn, want die hebben niets te klagen.

Eigenaar van:https://www.feestlijstjes.nl | https://www.vakantie-check.nl | http://www.dereuverwebbeheer.nl/ | https://www.luxevulpennen.nl/

• Tens
Groeneg2 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:30:
@Tens: 80% is geen minderheid. dan moeten meer gebruikers meer positieve reviews geven en dat gebeurt dus niet.
80% is onzin, alleen als je het ergens niet mee eens bent neem je de moeite om te klagen.

2000 klachten op miljoenen gebruikers zegt veel meer.

En voor de laatste keer, waarom test jij als consultant (die toch wel moet weten hoe belangrijk veiligheidsupdates zijn) het niet eens eventjes, een half uurtje moet voor een professional toch wel genoeg zijn?
Dat is minder tijd dan je tot nu toe bezig geweest bent met klagen hier O-)

Tens wijzigde deze reactie 14-02-2019 11:36 (27%)

• Groeneg2
@tens: nee die 80% is daadwerkelijk het % van mensen die negatief zijn en dat gemeld hebben. Slechts 20% heeft positief fereageerd. Ik denk dat deze verhouding wel iets zegt, echter ben het met je eens dat mensen die kritiek hebben eerder posten dan dat je tevreden bent. Dus is dat gekleurd. Hoe gekleurd weten we niet, de ratio tevreden-ontevreden is wellicht 50/50?

• Tens
Groeneg2 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:38:
@tens: nee die 80% is daadwerkelijk het % van mensen die negatief zijn en dat gemeld hebben. Slechts 20% heeft positief fereageerd. Ik denk dat deze verhouding wel iets zegt, echter ben het met je eens dat mensen die kritiek hebben eerder posten dan dat je tevreden bent. Dus is dat gekleurd. Hoe gekleurd weten we niet, de ratio tevreden-ontevreden is wellicht 50/50?
Klopt, het is daadwerkelijk 80% van de mensen die gereageerd hebben, alleen zegt dat aantal niks.......... |:(

Omdat je verder niet reageert op mijn andere opmerkingen laat ik het hierbij, veel plezier met je zwelgen in slachtofferschap. ;w

• Groeneg2
@Tens: ik ben wel consultant maar geen IT consultant :P

Groeneg2 wijzigde deze reactie 14-02-2019 12:20 (4%)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik hoor juist steeds en steeds meer positieve dingen over Gutenberg. Mensen die wat te klagen hebben roepen natuurlijk altijd het eerst en het hardst.

Daarbij, je kijkt nu alleen naar de Gutenbergplugin, dat vertekent het beeld nog harder, want in 5.0 is het de defaulteditor, en geen plugin meer. Dus die plugin zal er ook niet heel veel ratings meer bij gaan krijgen. En dat 80% van de gebruikers van een plugin in ontwikkeling negatief is is ook niet heel vreemd. Als er ook maar 1 ding niet helemaal werkt krijgt zo'n ding gelijk 1 ster. Dus het zegt gewoon heel weinig.

Mijn BGG-list

• Hiroj
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 22-02 12:22
Persoonlijk zie ik wel de voordelen van de Gutenberg editor.

Als web developer heb ik al meerdere keren meegemaakt dat als je een nieuwe versie van een stuk software uitbrengt, dat men daar heel negatief over is in het begin. Men moet (opnieuw) wennen en moeten daarbij hun comfortzone verlaten. Kwestie van tijd, tot het een geaccepteerd iets is.

Hiroj wijzigde deze reactie 15-02-2019 08:49 (8%)

• Trinsec
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 13:12

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Net eens die demo bekeken. Ik vind het eigenlijk wel interessant. Als je puur een verhaaltje klopt, met hier en daar een plaatje, is het eigenlijk wel handig voor degene die niets weet van float:left enzo.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• Bender
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 20:36
Gutenberg is naar mijn mening een logisch gevolg.

De heren van Wordpress hebben geconstateerd dat in vrijwel ieder (premium) thema een pagebuilder zit, dat is niet voor niks dus ze spelen in op de trend.

Ik deel de mening dat ik het niet heel fijn vind werken, maar je kunt ook niet verwachten dat het bij versie net zo goed werkt als de jaren doorontwikkelde WP Bakkery bijvoorbeeld.

Mensen zijn gewoontedieren en houden niet van verandering.

Bender wijzigde deze reactie 21-02-2019 15:45 (7%)

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True