Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Bouwkavel/bouwtitel verplaatsen

Pagina: 1
Acties:

• Sunri5e
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 19-10 09:34
Wij hebben een huis te koop zien staan met een mooi stuk perceel (circa 1750m2). Op dit perceel ligt ook nog een bouwvergunning voor een tweede woning. Echter zouden wij het zonde vinden om op dit perceel een tweede woning te bouwen want dat zou de tuin verkleinen en een deel van de privacy zal dan wegvallen. Nu is mijn vraag of het mogelijk is om zo'n bouwkavel/bouwtitel te verplaatsen naar een ander stuk grond?

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 23:34
Belgie of Nederland?
Als het je eigen perceel is, loop je toch geen risico?

Deleon78 wijzigde deze reactie 01-02-2019 11:13 (58%)

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 19-10 13:32
Als je het hele perceel koopt, wat is dan het "probleem"?
Jullie als eigenaar bepalen dan of je er een 2e woning gaat bouwen of niet.

Als je een deel van het perceel koopt, dan loop je wel de kans dat op het andere deel een woning gebouwd kan worden

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 01:32

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Dat zou kunnen, maar daarvoor moet je in overleg met de gemeente. Je kan niet op elk stuk grond zomaar een woonbestemming leggen. Je kijkt met een beetje pech tegen een procedure aan van 10-20.000 euro, erg afhankelijk van de gemeente en locatie. Leg wel de koop van die bouwtitel vast bij de koop van de woning in geval de verkoper ermee aan de haal wil.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 01-02-2019 12:00 (18%)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Sunri5e
Deleon78 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 11:12:
Belgie of Nederland?
Als het je eigen perceel is, loop je toch geen risico?
Het is in Nederland.
BastaRhymez schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 11:24:
Als je het hele perceel koopt, wat is dan het "probleem"?
Jullie als eigenaar bepalen dan of je er een 2e woning gaat bouwen of niet.

Als je een deel van het perceel koopt, dan loop je wel de kans dat op het andere deel een woning gebouwd kan worden
Het is geen probleem. Echter wel de verkoper van het pand die bouwtitel terug zien in de verkoopwaarde van zijn huis. Maar aangezien wij niet voornemens zijn om iets met die bouwtitel te gaan doen en er gewoon tuin van te maken en houden heeft deze voor ons eigenlijk geen waarde.

• Omni superens
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 00:44
Sunri5e schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 12:33:
[...]

Het is geen probleem. Echter wel de verkoper van het pand die bouwtitel terug zien in de verkoopwaarde van zijn huis.
In sommige gemeentes en in bepaalde gebieden is het mogelijk om een bouwtitel te verplaatsen. Dat zal je echter bij de betreffende gemeente na moeten gaan of dat in dit geval ook mogelijk is. Zo niet, dan is het de vraag of de verkoopwaarde van het huis + kavel het waard is voor jullie. Aan een bouwtitel zitten kosten verbonden dus die kosten zal de verkoper er waarschijnlijk weer uit willen halen.

• Jwlb
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 18-10 11:35
Sunri5e schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 12:33:
[...]

Het is geen probleem. Echter wel de verkoper van het pand die bouwtitel terug zien in de verkoopwaarde van zijn huis. Maar aangezien wij niet voornemens zijn om iets met die bouwtitel te gaan doen en er gewoon tuin van te maken en houden heeft deze voor ons eigenlijk geen waarde.
Dat neemt toch nog steeds niet weg dat verkoper een stuk grond heeft met deze specificatie. Waarom zou hij nu voor jullie de bouwtitel gaan aanpassen en dan zijn prijs omlaag doen? Hij hoopt dat er kopers zijn die extra geld over hebben hiervoor.

Of ik moet het helemaal verkeerd begrijpen?

• Hsb-3
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 19:48
Als ik het goed begrijp geeft het bestemmingsplan op dit perceel de mogelijkheid om 2 woningen te hebben. Een staat er al en er ligt dus nog een bouwvlak op.

Ik snap wel dat de verkoper hier geld voor wil zien. Immers, je hebt de mogelijkheid om 2 woningen te bouwen, de percelen te splitsen en vervolgens een deel te verkopen. Dit perceel is dus meer waard dan als er maar 1 bouwvlak op ligt. Ookal maak je er geen gebruik van. Het zou wel kúnnen.

• Sunri5e
Hsb-3 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 16:05:
Als ik het goed begrijp geeft het bestemmingsplan op dit perceel de mogelijkheid om 2 woningen te hebben. Een staat er al en er ligt dus nog een bouwvlak op.

Ik snap wel dat de verkoper hier geld voor wil zien. Immers, je hebt de mogelijkheid om 2 woningen te bouwen, de percelen te splitsen en vervolgens een deel te verkopen. Dit perceel is dus meer waard dan als er maar 1 bouwvlak op ligt. Ookal maak je er geen gebruik van. Het zou wel kúnnen.
Dat snap ik. Alleen ligt dat bouwvlak op zo'n aparte hoek dat deze kavel los van de woning al bijna 8 jaar in de verkoop staat.
Jwlb schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 15:56:
[...]

Dat neemt toch nog steeds niet weg dat verkoper een stuk grond heeft met deze specificatie. Waarom zou hij nu voor jullie de bouwtitel gaan aanpassen en dan zijn prijs omlaag doen? Hij hoopt dat er kopers zijn die extra geld over hebben hiervoor.

Of ik moet het helemaal verkeerd begrijpen?
Het huidige pand wat de koop staat zal namelijk in waarde dalen als op een paar meter van deze woning een nieuwbouwwoning zal verreizen.

Sunri5e wijzigde deze reactie 01-02-2019 16:26 (29%)

• Alfalva
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 05-06 16:07
Sunri5e schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 16:25:
[...]

Dat snap ik. Alleen ligt dat bouwvlak op zo'n aparte hoek dat deze kavel los van de woning al bijna 8 jaar in de verkoop staat.

[...]

Het huidige pand wat de koop staat zal namelijk in waarde dalen als op een paar meter van deze woning een nieuwbouwwoning zal verreizen.
Met andere woorden, je vind het gewoon te duur :+ Je hebt allemaal ongetwijfeld valide argumenten om tot die mening te komen, maar als de verkoper het niet met je eens is houdt het wel op. Dus ik zie niet helemaal waarom het verplaatsen van een bouwtitel daar de oplossing voor gaat zijn.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True