Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade videokaart hulp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rtedorsthorst
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-12-2024
Wat wil je doen met de upgrade?
Ik wil mijn systeem upgraden zodat het huidige games soepel kan draaien met daarnaast zo nu en dan een stream aan.

Wat mag de upgrade gaan kosten?
Rond de 400 euro.

Huidige PC build
- Windows 10
- 16gb ram (4x4gb ddr3 ram)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 430,01€ 430,01
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 0,-€ 0,-
1Corsair CX600M€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 430,01

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Denk zelf dat de videokaart vervangen mag worden voor een betere.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wil met de videokaart bij Nvidea blijven aangezien dat nu soepel werkt.
Zit eraan te denken om in de toekomst een 144hz scherm aan te schaffen, maar dit is geen must. Red het nu ook met een 60hz scherm. Lijkt me wel leuk om de mogelijkheid te hebben.

Wat verwacht je van ons?
Advies aan een leek over wat een goede vervanging/aanschaf is om weer up to date te zijn met de pc.

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
Voldoet je 970 niet meer dan? op welke resolutie speel je nu? Op welke termijn wil je een nieuw scherm aanschaffen? hoe lang wil je met de kaart doen?

Zijn allemaal vragen welk belangrijk zijn voor je keuze.

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

Welke spelen speel je? Op welke settings? Stream je met OBS of met Xsplit? Op welke resolutie resolutie stream je 720p of 1080p?

Welke resolutie heeft je beeldscherm op dit moment? 1080p, 1440p, 4k, 8k?

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• rtedorsthorst
wetsteyn schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 09:40:
Voldoet je 970 niet meer dan? op welke resolutie speel je nu? Op welke termijn wil je een nieuw scherm aanschaffen? hoe lang wil je met de kaart doen?

Zijn allemaal vragen welk belangrijk zijn voor je keuze.
Speel nu games als overwatch / Stellaris/ Dying light op een 24 inch / 1920x1080 scherm.
Zou het vet vinden om dingen minimaal op high settings te kunnen spelen. Dat lukt zonder stream aan wel, maar met stream moeten de settings echt omlaag. Mijn gevoel zegt dat dit de videokaart is die een upgrade kan gebruiken.

Een nieuw scherm heeft geen haast, misschien dat ik daar ergens in de zomer naar ga kijken. Met de videokaart wil ik wel weer minimaal 2 jaar vooruit kunnen.

• rtedorsthorst
Vidra schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 09:50:
Welke spelen speel je? Op welke settings? Stream je met OBS of met Xsplit? Op welke resolutie resolutie stream je 720p of 1080p?

Welke resolutie heeft je beeldscherm op dit moment? 1080p, 1440p, 4k, 8k?
Voornamelijk Overwatch / League of Legends / Stellaris / maar speel zo nu en dan ook Battlefield games bijvoorbeeld. De wat zwaardere spellen moeten naar medium met de stream aan, zou dat wel op high willen.

Ik steam met OBS op 720p / 30 fps. Zou dat graag minimaal naar 720p / 60 fps willen zetten. 1080p / 60 fps zou helemaal te gek zijn, maar dat is geen must.

Momenteel heb ik een 24inch 1080p scherm.
Het lijkt me erg vet om naar 4k / 144hz te kunnen, maar dat zie ik niet gebeuren met de huidige kaart.

• wetsteyn
Zou kijken voor een 2de hands 1080. is sneller dan een 2060.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

wetsteyn schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 12:33:
Zou kijken voor een 2de hands 1080. is sneller dan een 2060.
Als je geld hebt voor nieuwe RTX2060 die dikke 50% sneller is dan zijn 970,waarom dan 2e hands 1080 kopen.
nieuwe aankoop, nieuwste kaart, volle garantie etc etc. verschil in 1080 en 2060 is ongeveer 5-7fps(net welk spel je speelt)

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 01-02-2019 12:40 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• wetsteyn
Hackus schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 12:38:
[...]

Als je geld hebt voor nieuwe RTX2060 die dikke 50% sneller is dan zijn 970,waarom dan 2e hands 1080 kopen.
nieuwe aankoop, nieuwste kaart, volle garantie etc etc. verschil in 1080 en 2060 is ongeveer 5-7fps(net welk spel je speelt)
Als ik dit zo zie: https://www.anandtech.com/bench/product/2139?vs=2372 zou ik zelf toch voor een 1080 gaan. begrijp je standpunt van nieuw etc etc etc.

50%?

https://www.anandtech.com/bench/product/2148?vs=2372

Volgens mij bijna 2x zo snel. 8)7

• rtedorsthorst
Heb het persoonlijk niet zo op een tweedehandse kaart.
Dat zelf ook te kijken naar een 1070 TI. Is dat beter of slechter dan een 2060?

Deze 1070 TI zit momenteel in dezelfde prijsklasse als een 2060.
pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1070 Ti Windforce 8G

[ Voor 46% gewijzigd door rtedorsthorst op 01-02-2019 13:47 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

wetsteyn schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 12:43:
[...]

Als ik dit zo zie: https://www.anandtech.com/bench/product/2139?vs=2372 zou ik zelf toch voor een 1080 gaan. begrijp je standpunt van nieuw etc etc etc.

50%?

https://www.anandtech.com/bench/product/2148?vs=2372

Volgens mij bijna 2x zo snel. 8)7
Waarom ram je jezelf met dat hamertje, Je bent er wel achter dat een nieuwe RTX beter is toch ?

@rtedorsthorst 1070Ti kan ook, ik zou voor RTX 2060 gaan als ze even duur zijn.

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

rtedorsthorst schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 11:58:
[...]

Voornamelijk Overwatch / League of Legends / Stellaris / maar speel zo nu en dan ook Battlefield games bijvoorbeeld. De wat zwaardere spellen moeten naar medium met de stream aan, zou dat wel op high willen.

Ik steam met OBS op 720p / 30 fps. Zou dat graag minimaal naar 720p / 60 fps willen zetten. 1080p / 60 fps zou helemaal te gek zijn, maar dat is geen must.

Momenteel heb ik een 24inch 1080p scherm.
Het lijkt me erg vet om naar 4k / 144hz te kunnen, maar dat zie ik niet gebeuren met de huidige kaart.
Streamen met OBS is voornamelijk CPU based (tenzij je kiest voor GPU rendering). Als je per ongeluk GPU rendering hebt aangezet, dan kan ik wel begrijpen dat je FPS onder uit gaan als je wilt gaan streamen.

Btw, wat is je upload snelheid van je internet connectie?

Voor streamen is je CPU (i7) veel belangrijker, uiteraard is een betere videokaart altijd een beter bijkomstigheid.

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• rtedorsthorst
Hackus schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 13:49:
[...]

Waarom ram je jezelf met dat hamertje, Je bent er wel achter dat een nieuwe RTX beter is toch ?

@rtedorsthorst 1070Ti kan ook, ik zou voor RTX 2060 gaan als ze even duur zijn.
Cool, ga me deze week eens even verdiepen in de nieuwe 20-- serie. Dat heb ik eigenlijk nog helemaal niet gedaan.

• rtedorsthorst
Vidra schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 14:05:
[...]

Streamen met OBS is voornamelijk CPU based (tenzij je kiest voor GPU rendering). Als je per ongeluk GPU rendering hebt aangezet, dan kan ik wel begrijpen dat je FPS onder uit gaan als je wilt gaan streamen.

Btw, wat is je upload snelheid van je internet connectie?

Voor streamen is je CPU (i7) veel belangrijker, uiteraard is een betere videokaart altijd een beter bijkomstigheid.
Zou eens moeten nakijken of het perongeluk op GPU rendering staat, maar weet bijna 100% zeker dat dat niet het geval is. Volgens mij hebben zowel CPU als GPU het zwaar bij het streamen als ik dat bij taakbeheer bekijken.

ik heb 200/200 download/upload en zit bedraad op 't internet, dus daar zal volgens mij geen probleem zitten.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Ik snap het hele RTX2080 verhaal niet helemaal...waarom (te)veel betalen voor een upgrade die je niet volledig gaat gebruiken.

Eerlijk gezegd zou ik naar een completere oplossing gaan kijken. Op je processor kan je de meeste winst behalen, en de resoluties die je wil spelen inclusief de bijbehorende eisen kunnen op een (2e hands) 1070/1080 makkelijk.

Ik kan dezelfde resoluties met hoge instellingen aan met een RX470(8gb) en zit daarbij op een respectabele minimum van 46fps en max rond de 70fps (1080p). 1440p word 10 tot 15% minder, maar zeer speelbaar. CPU is Xeon processor....

Als je beide wil draaien zal je een aantal zaken op orde moeten hebben :

Je huidige opstelling zou alles al aan moeten kunnen wat je wil, ik denk dat je meer naar je instellingen moet kijken.

Ik weet niet of je al in het bezit bent van een (goede) SSD/m.2, maar dat is zeker al aan te raden....

Wabbawabbawabbawabba

• rtedorsthorst
KatirZan schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 15:05:
Ik snap het hele RTX2080 verhaal niet helemaal...waarom (te)veel betalen voor een upgrade die je niet volledig gaat gebruiken.

Eerlijk gezegd zou ik naar een completere oplossing gaan kijken. Op je processor kan je de meeste winst behalen, en de resoluties die je wil spelen inclusief de bijbehorende eisen kunnen op een (2e hands) 1070/1080 makkelijk.

Ik kan dezelfde resoluties met hoge instellingen aan met een RX470(8gb) en zit daarbij op een respectabele minimum van 46fps en max rond de 70fps (1080p). 1440p word 10 tot 15% minder, maar zeer speelbaar. CPU is Xeon processor....

Je huidige opstelling zou alles al aan moeten kunnen wat je wil, ik denk dat je meer naar je instellingen moet kijken.

Ik weet niet of je al in het bezit bent van een (goede) SSD/m.2, maar dat is zeker al aan te raden....
Ook een zeer interessante invalshoek! Heb een Samsung EVO 500gb SSD en een Samsung EVO 250gb SSD in de computer zitten.

Weet niet of er wat tips / stappenplan is om de instellingen te bekijken. Zou zelf niet weten waar ik daarmee moet beginnen of hoe dat precies in z'n werking gaat.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

KatirZan schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 15:05:

RTX2060 is geen 2080 ;)

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Ik zou eens goed monitoren wat het gebruik van de CPU & GPU is tijdens streamen.

Als je wel gewoon 1080p kan spelen zonder streamen maar bij (CPU encoding) streamen zakt in FPS dan heb je tijdens het streamen een CPU bottleneck en gaat een nieuwe GPU je ~0FPS extra opleveren (tenzij die snel genoeg is dat je naar GPU encoding kan gaan),

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

In beginsel is Google je grootste vriend. Zoek eventjes op setup guides van je streamingsoftware, dit helpt je vaak al goed op weg.
Misschien is andere software zelfs al een hele opluchting (er zijn genoeg third party opties voor diverse platformen).

Je EVO's zijn in principe snel genoeg, daar hoef je weinig aan te doen, wel kan je de wijze van softwaregebruik verdelen tussen beide schijven. Zo gebruik je er 1 voor je games en besturingssysteem, de ander kan je inzetten voor overige software.

Installeer als eerste eens monitoringsoftware, om te bezien wanneer alles gaat bottlenecken en uiteraard, wat je bottleneck nu daadwerkelijk is. In principe zijn beide onderdelen goed genoeg (CPU is top of the line uit die serie en een 970 is absoluut geen verkeerde GPU)

@Hackus Leesfoutje van mijn kant, excuses, maar verder blijf ik wel bij mijn verhaal :+

Wabbawabbawabbawabba

• rtedorsthorst
@Philip Ross & @KatirZan bedankt voor deze tips.
Ik ga de komende dagen eens even m'n CPU en GPU gebruik in de gaten houden.
Kan ik dat gewoon doen met de Task Manager of is er software die dat beter weergeeft?

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Task manager kan wel maar velen gebruiken msi afterburner om het makkelijk te monitoren.

• rtedorsthorst
Oke, probleem is niet de gpu maar de cpu.

Zou graag mijn vraag willen aanpassen en rond de 500 euro m'n cpu willen vervangen.
Dat zou dan betekenen: een nieuw moederbord, nieuw ram en een nieuw cpu, toch?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Z moederbordje en overclocken ?

• rtedorsthorst
Hackus schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 20:32:
Z moederbordje en overclocken ?
Heb geen verstand/ervaring met overclocken.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:51
rtedorsthorst schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 20:31:
Oke, probleem is niet de gpu maar de cpu.

Zou graag mijn vraag willen aanpassen en rond de 500 euro m'n cpu willen vervangen.
Dat zou dan betekenen: een nieuw moederbord, nieuw ram en een nieuw cpu, toch?
Een 4790K de bottlekneck icm een GTX 970 lijkt mij sterk.
Welke games?
Heb je een screenshot van je log met MSI Afterburner?

• rtedorsthorst
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/j49h6cqaecl2pgk/Overwatch%20High%20720%2060fps.jpg?dl=0

Dit is:
Overwatch
Graphics: High
FPS: gelocked op scherm

OBS:
720p stream
30 fps

Zodra ik de stream op 60fps zet capped de cpu op 100% met stream lag.
Pagina: 1