Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinstolman1
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-06 11:53
Hallo Tweakers,

Vandaag heb ik van een collega een Harman Kardon AVR 160 receiver +sub en 4 speakers gekregen (helaas zonder afstandsbediening). Heel tof!

Nou wil ik deze aansluiten op mijn Samsung Smart TV (UE55JU7000L), en daar heb ik wat uitdagingen mee. Ik zeg alvast dat ik een leek ben op het gebied van audio.

De receiver heeft 3 HDMI in en 1 HDMI out, dus eerst had ik de ziggo box via HDMI op de AVR160 aangesloten en de HDMI out van de AVR naar de TV. Dat werkte, alleen kon ik het volume niet besturen via de ziggo afstandsbediening (of de TV afstandsbediening), alleen via de volume knop op de receiver. Omdat ik geen afstandsbediening heb is dit natuurlijk geen fijne optie.

Vervolgens heb ik de HDMI kabels weer terug gestopt, en de aux (mini jack) ingang van de receiver aangesloten op de Aux uitgang van de TV. Uiteraard werkt dit ook en kan ik gewoon het volume besturen via de ziggo afstandsbediening. Alleen gaat nu echter de AVR niet aan en uit als je de Ziggo / TV aan of uit doet. Is er een manier waarop dit wel mogelijk is? Mijn TV beschikt wel over een HDMI ARC, maar ik denk niet dat de AVR er 1 heeft.

Een andere work around waarmee ik maar 1 afstandsbediening hoef te gebruiken is uiteraard ook welkom :)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja, koop de simpelste Logitech AB.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinstolman1
Bedankt voor de tip, dat zal denk ik een Logitech Harmony 350 worden. Daar ben ik dan alleen van plan om de receiver mee aan/uit te zetten.

Is de aansluiting trouwens "goed genoeg" om dit via de Aux in/uitgang te doen? Benut ik dan wel alle potentie van de receiver/speakers? Zo niet, wat zou een goede oplossing zijn aangezien de receiver geen HDMI Arc heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prins32
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-06 11:27
Toslink?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinstolman1
Ik heb inmiddels een toslink kabel, ik heb dit echter nog nooit gebruikt, volgens mij is dit een optische audio kabel toch? Ik heb trouwens ook de originele afstandsbediening van de AVR 160 in mijn bezit.

Ik kom er echter totaal niet uit hoe ik alles moet aansluiten. Ik heb dus de volgende apparaten waar ik video/audio van wil:
Ziggo mediabox
PS4

Mijn doel is dat ik het geluid via de AVR160 speel uiteraard, maar ik zou graag het volume willen bedienen met mijn ziggo afstandsbediening (die ik ook gebruik om de TV aan/uit te zetten). Ik heb nu alleen mijn TV via de toslink op de AVR aangesloten, maar helaas bedient de ziggo AB alleen het volume van de TV en is dit als het ware een 2e audio output naast mijn AVR.

Voorheen had ik de TV via de aux kabel op de AVR aangesloten (als een soort koptelefoon). Toen kon ik gewoon via de ziggo AB het volume regelen (niet van de AVR, maar dat was 1x instellen en vervolgens de tv harder/zachter doen met ziggo AB).

ik hoop dat het enigszins duidelijk is, ik wil dus met mijn ziggo AB:
- TV aan / uit doen (werkt)
- Ziggo zappen (werkt)
- Volume bedienen (niet perse het letterlijke volume van de AVR, maar wel dat ik het geluid dat via de AVR harder of zachter gaat)

het aan/uit zetten van de AVR kan ik prima met die AB doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Waarom sluit je het dan niet gewoon weer op de manier aan waarop het wel werkte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinstolman1
JvS schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 22:25:
Waarom sluit je het dan niet gewoon weer op de manier aan waarop het wel werkte?
Hoe het werkte, dus via de AUX kabel, had ik het volume van de AVR160 op 0DB staan (iets wat in de handleiding bijna verboden wordt), en het ziggo/TV op een normale 12-16. Echter ga je dit volume van de TV/Ziggo opkrikken gaat het geluid dat je hoort niet echt harder meer (van 1-12/13 wel, maar daarna niet echt meer). Nu ik het geluid via de toslink doe, kan het geluid op de receiver naar -20 oid, en is het volume prima. Dit kan ik dan echter alleen harder/zachter zetten door de AB van de AVR te gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik snap niet helemaal waarom dat eerst wel gewerkt zou hebben en nu niet, als je alleen maar een andere receiver hebt neergezet, dat zou niet uit moeten maken.

Ik ga dan maar weer naar m'n eerste advies. Neem de goedkoopste Logitech AB. Sorry ben er fan van :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinstolman1
ik denk dat ik het niet duidelijk genoeg uitleg, excuses ik vind het moeilijk te verwoorden. Laat ik opnieuw beginnen.

oude situatie:
Zelfde TV, zelfde Ziggo mediabox, goedkoop computer 2.1 audio setje via AUX aangesloten op de headphone uitgang van de TV.
Zo kon ik dus het volume van de tv/ziggo (wat ik hoor) besturen met de ziggo AB. Echter hoor je het volume goed harder gaan vanaf volumeniveau 1 t/m 14. Daarna gaat het geluid wat je hoort niet echt harder, de instelling loopt gewoon op, maar wat je hoort blijft ongeveer hetzelfde. Dit is bv heel irritant als de afzuiger in de keuken aan staat en je je volume harder wilt. Dit vond ik wel vervelend maar heb nooit de moeite/geld genomen om een andere audio installatie te kopen.

Recent heb ik van een collega een Harman Kardon AVR160 gekregen (incl 5.1 speaker set van HK). Deze wil ik nu fatsoenlijk aansluiten en kunnen gebruiken. En ik wil dus met de ziggo AB:
- mijn TV aanzetten
- de mediabox aanzetten
- kanalen kunnen zappen op de mediabox
- volume dat ik hoor harder en zachter doen

Dit kan en werkt als ik de AVR160 gewoon via de AUX kabel aansluit op de TV. Echter heb ik dan hetzelfde "probleem" als voorheen, dat het hoorbare volume vrij snel stopt met harder gaan, en het geluid dus niet boven een afzuiger oid uitkomt.

Ik heb nu de ziggo mediabox direct op de TV aangesloten via HDM, en vanaf de TV de toslink op de AVR. Zo werkt het, echter moet ik nu het volume bedienen met de AB van de receiver.

Ik heb geprobeerd:
Ziggo mediabox via HDMI in de AVR, AVR HDMI out naar TV
Ziggo mediabox toslink out naar AVR

Dit geeft het zelfde resultaat, alles werkt, maar volume moet met AVR AB gedaan worden. Op de AVR heb als geluidsinput de toslink kabel en de hdmi geprobeerd, beide zelfde resultaat (volume via AVR AB).

Nou vraag ik me af, als ik nu toch een Logitech AB koop. Kan ik dan met die AB:

TV aan/uit
Ziggo mediabox aan/uit
Ziggo mediabox kanaal zappen
Ziggo mediabox opnemen/pauzeren/spoelen
Volume AVR harder en zachter

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is, ik begrijp er nl helemaal niets meer van 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-06 01:15

Guldan

Thee-Nerd

Gaat het volume (van de receiver) wel harder als je ziggobox -->receiver-->tv doet?

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinstolman1
Nee helaas niet, tenminste niet hoe ik het heb geprobeerd (via hdmi en toslink)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-06 14:53
Bedien hier alles met de Logitech AB, het is alleen even van belang welke Ziggo box je daar hebt, er zijn ontvangers die met een RF signaal in plaats van IR (infra rood) werken, de logitech is alleen IR en doet geen RF signaal.

Een andere optie is de AB van de AVR-160 programmeren, dit gaat met codes welke in de handleiding van de avr staan, hier geld het zelfde als voor de Logitech want deze ondersteunt ook alleen maar IR signaal.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinstolman1
Servpage schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 06:47:
Bedien hier alles met de Logitech AB, het is alleen even van belang welke Ziggo box je daar hebt, er zijn ontvangers die met een RF signaal in plaats van IR (infra rood) werken, de logitech is alleen IR en doet geen RF signaal.

Een andere optie is de AB van de AVR-160 programmeren, dit gaat met codes welke in de handleiding van de avr staan, hier geld het zelfde als voor de Logitech want deze ondersteunt ook alleen maar IR signaal.
Bedankt voor de tip. Mijn mediabox heeft als model nr: SMT-g7401/XEN. ik kan zo 123 niet vinden of dit RF of IR is. Zal nog even verder zoeken, of weet iemand het hier toevallig?

Ik ben uiteraard veel aan het zoeken hoe ik mijn setup het beste kan aansluiten. Voor zover ik nu weet is het als volgt, klopt dit?

Ziggo mediabox > HDMI > AVR160
PS4 > HDMI > AVR160
AVR 160 > HDMI > Samsung TV

Helemaal zonder een Toslink/aux kabel dus, ik las online dat HDMI veel meer geluidskwaliteit kan "vervoeren" dan dat toslink/aux kan. Klopt dit of heb ik dit verkeerd begrepen?

Dan moet ik dus echter bij het wisselen van input bron op mijn tv, ook op de AVR de inputbron wisselen, anders zit ik zonder geluid.

Of is dit slimmer / beter aan te sluiten?

Bedankt weer voor het meedenken _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat is de manier waarop ik het aangesloten heb. Je gebruikt je receiver dan als centrale schakel. Alleen heb je dan een AB Nodig die tegelijk:
- Je TV aan/uit kan zetten (en eventueel op het juiste kanaal)
- De receiver kan bedienen (bron schakelen en volume)
- De ziggo mediabox kan bedienen

Een Harmony moet dat kunnen

En die Toslink heb je alleen nodig alsgeluid van je TV naar je receiver wilt hebben. Dat is niet nodig voor de PS4 en de Ziggo box, want die zitten al rechtstreeks aangesloten. Maar als je bijvoorbeeld netflix op je TV zelf kunnen kijken, dan moet je wel geluid van de TV naar de receiver sturen en daar is die toslink perfect voor.

Ik zou me over die geluidskwaliteit niet druk maken. Toslink kan geen HD audio signalen of "echt" dolby atmos transporteren, maar dat heb je ook niet. Het doet uitstekend 5.1 signalen doorzetten naar je receiver met uitstekende kwaliteit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinstolman1
JvS schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 08:44:
Dat is de manier waarop ik het aangesloten heb. Je gebruikt je receiver dan als centrale schakel. Alleen heb je dan een AB Nodig die tegelijk:
- Je TV aan/uit kan zetten (en eventueel op het juiste kanaal)
- De receiver kan bedienen (bron schakelen en volume)
- De ziggo mediabox kan bedienen

Een Harmony moet dat kunnen

En die Toslink heb je alleen nodig alsgeluid van je TV naar je receiver wilt hebben. Dat is niet nodig voor de PS4 en de Ziggo box, want die zitten al rechtstreeks aangesloten. Maar als je bijvoorbeeld netflix op je TV zelf kunnen kijken, dan moet je wel geluid van de TV naar de receiver sturen en daar is die toslink perfect voor.

Ik zou me over die geluidskwaliteit niet druk maken. Toslink kan geen HD audio signalen of "echt" dolby atmos transporteren, maar dat heb je ook niet. Het doet uitstekend 5.1 signalen doorzetten naar je receiver met uitstekende kwaliteit :).
Helder verhaal, bedankt! Ik ga de harmony companion bestellen. Dan zou het allemaal met die AB moeten kunnen dus (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinstolman1
Ok ik heb de harmony companion binnen en geïnstalleerd. Werkt allemaal perfect! Er is echter een nieuwe uitdaging. Mijn AVR160 receiver kan alleen nog maar op 2.1, niet meer op 5.1 of 7.1.

De aansluiting is nu als volgt:
Ziggo mediabox > HDMI > AVR input1
PS4 > HDMI > AVR input2
Samsung TV > Toslink > AVR (voor Netflix / smart apps)
AVR output > HDMI > Samsung TV HDMI1

Volgens mij had ik voorheen de alle apparaten via HDMI aangesloten op de Samsung TV en de toslink vanuit de samsung tv de AVR in. Toen had ik wel 7.1 mogelijkheid. Nu kan ik dat niet eens meer selecteren.

In de mediabox staan de geavanceerde audio instellingen allemaal aan (audio en surround).

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? 8)7 |:(

EDIT:
Om TV te kijken (via ziggo) moet de input van de AVR op HDMI1 staan, en de audio input ook op HDMI.
Zet ik de input op iets anders (bv video1) en de audio input optical dan kan ik wel 5.1 selecteren.. Maar krijg ik uiteraard geen geluid of beeld.
Kan het aan de HDMI kabel tussen ziggo/AVR of AVR/Samsung TV (deze is nieuw toegevoegd) liggen?

[ Voor 19% gewijzigd door Robinstolman1 op 08-02-2019 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-06 14:53
@Robinstolman1 Top dat het gelukt is met de Harmony, helaas weet ik geen oplossing voor het audio probleem, vermoed dat het met de audio uitvoer van de Ziggo mediabox te maken heeft maar heb geen ervaring met deze dus helaas :-( .

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinstolman1
Ik heb veel topics hierover gelezen op het ziggo forum, echter heb ik alles precies ingesteld op de mediabox zoals daar gezegd wordt. Nu was ik net wat aan het "experimenteren" en heb de "dolby digital output" optie van de mediabox uitgezet. Nu herkent de AVR opeens wel alle 5 de speakers, tenminste, ik kan 5ch stereo selecteren, voorheen kon ik alleen 2 ch stereo selecteren. Terwijl je juist zou zeggen dat dit andersom zou moeten zijn, bij Dolby Digital output AAN dat je dan 5.1 kan selecteren en bij Dolby Digital UIT dan niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Robinstolman1, ik zie alleen maar Ziggo Mediabox staan (dus het is gissen naar het type wat je hebt), maar bij mijn Ziggo decoder (een Samsung C7140), geldt de DD instelling enkel voor de SPdif uitgang en (vreemd genoeg) niet voor de HDMI poort van dit type Ziggo decoder.

Indien DD actief staat ingesteld op de Ziggo decoder, dan vervalt (bij mijn decoder), de mogelijkheid van volume regelen via de decoder zelf, dan MOET ik het volume regelen via de TV of receiver.

@Robinstolman1, excuses, had er overheen gekeken. Heb je ook al in de handleiding van de decoder gekeken betreffende de audio instellingen?

[ Voor 13% gewijzigd door hardware-lover op 10-02-2019 20:04 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinstolman1
Robinstolman1 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 08:26:
[...]

Bedankt voor de tip. Mijn mediabox heeft als model nr: SMT-g7401/XEN. ik kan zo 123 niet vinden of dit RF of IR is. Zal nog even verder zoeken, of weet iemand het hier toevallig?
Het modelnummer is zoals gezegd de SMT g7401. En ik regel het volume via een Logitech harmony remote (volume via de receiver, zenders via de mediabox).

ik zal morgen even proberen de mediabox te resetten. Misschien dat het een bug kan zijn?
Pagina: 1