Secure boot niet uit te zetten op Toshiba Satellite C870

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb een tweedehands laptop overgenomen waar Windows 10 op stond.
Toshiba Satellite C870-12F

Het lukt me op geen enkele manier om te booten sinds ik de SSD met windows 10 geformatteerd heb.
- Booten van een USB met Windows XP 32-bit: hij ziet de USB drive, maar skipt na 0.5s naar de harddisk
- Booten vanaf een SSD waar mbv een andere laptop WinXP op is gezet: 1e keer BSOD, 2e installatie boot loop met safe mode
- Booten vanad ingebouwde DVD-ROM met Windows 7 DVD: hij leest de DVD een tijd lang en blijft daarna hangen met een zwart scherm.

Alles wijst er op dat "secure boot" aanstaat maar de BIOS opties die daar over gaan heb ik niet in mijn BIOS:
https://aps2.toshiba-tro.de/kb0/TSB2B03F30002R01.htm
Die hele regel voor "Secure boot" staat er bij mij niet.
Afbeeldingslocatie: https://aps2.toshiba-tro.de/kb0/TSB2B03F30002R01190001061308561.jpg

En die regel voor "Boot mode" staat er bij mij ook niet
Afbeeldingslocatie: https://aps2.toshiba-tro.de/kb0/TSB2B03F30002R01190001061308562.jpg

Is er iets wat ik nog kan proberen?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:10

nelizmastr

Goed wies kapot

Kan zijn dat deze laptop het niet heeft, of in ieder geval niet bij deze BIOS revisie. Ten tijde van Sandy Bridge was UEFI nog behoorlijk experimenteel en legacy (nu bekend als CSM) nog de standaard.

Weet je zeker dat je installatiemedia goed zijn? Met name USB boot kan tricky zijn omdat sommige mensen het lumineuze idee hebben de hele inhoud van de ISO te kopiëren en dan raar opkijken dat het niet werkt.
Test ook op andere PC's.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 18:03

r44

Heb je ook geprobeerd met een Windows 10 opstart usb te booten?

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Waarom aan de slag met XP ? Dat dit niet wil werken op deze laptop vind ik sowieso niet vreemd.

Waarom geen Windows 10 stick maken met de Media Creation Tool van MS ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Misschien is het een idee om de BIOS up-to-date te brengen... Mogelijk dat je daarmee opties ontsluit die nu blijkbaar niet getoond worden, en heb je meer aan de screenshots.
Ik zie dat de meeste recente BIOS 6.80 is.

En daarnaast... XP? Honestly?

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
- Windows XP is helaas noodzakelijk(-ish) voor het programma waarvoor de laptop gebruikt gaat worden
- De installatiemedia zijn 100% goed werkend op mijn andere laptop (van HP)
- Windows 10 nog niet geprobeerd, ik zal eens kijken of ik die legaal bij MS kan downloaden en testen
- "Media Creation Tool van MS" kende ik nog niet, die ga ik googlen.
- BIOS updaten zal niet makkelijk worden zonder OS? Ik kan kijken of ze een ISO leveren waarmee hij wel wil booten (usb of cd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Het is gelukt!
Bedankt voor jullie suggesties.
Ik moest in de BIOS de SATA controller toch op AHCI zetten en toen werkte zowel de Win10 USB installer als de Win7 dvd.

Pagina: 1