Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanvanel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-11-2024
Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe surround set voor bij de tv. Een tijdje lang had ik mijn ogen staan op een tweedehands Kef e305 of Kef 3005 setje. Nu hoorde ik dat zuilspeakers een beter geluid geven in die prijsklasse (+-€400 voor de hele set)
Na wat rond gekeken te hebben kwam ik bij Polk Audio
Het zou dan gaan om een zelfsamengesteld setje

De Polk T50 voor
De Polk T15 achter
De Polk T30 center

Ik vroeg me het volgende af;

Wat wordt aangeraden. Het Kef setje of de speakers van Polk?

En een tweede vraag.

Als zuilspeakers daadwerkelijk beter zijn, zijn de Polk speakers dan een goede keuze rekening houdend met mijn budget (+-€400)?

Voornamelijk zullen de speakers geluid van games, muziek en wat films moeten laten horen.

Mijn huidige setup ziet er als volgt uit:
Reciever, Onkyo dr-s2.0
Center, pioneer s-sp41
Voor, technics sb-f911
Surround, sony ss-h1500

[ Voor 8% gewijzigd door Daanvanel op 01-02-2019 21:23 . Reden: Extra info ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou al bij voorbaat je budget even oprekken, maar dat terzijde.
Geluid moet je horen, en ieders smaak is anders. Dus moet je gaan luisteren, daarbij je eigen muziek meenemen en zelf bepalen wat jij het mooiste vindt klinken.

Vwb zuilluidsprekers: het is niet gezegd dat een zuilluidspreker beter of slechter is. Wat wel zo is, is dat je voor de weergave van lage tonen (bassen) volume nodig hebt. Hoe meer volume (inhoud) een speaker heeft, hoe lager ie potentieel weer zal kunnen geven. Logischerwijs: een zuil is groter en heeft meer volume (simpelweg inhoud).
Having said that: lage tonen zijn niet zo richtingsgevoelig. Je zou daarom ook kunnen bolstaan met een paar zgn boekenplank speakers en die aanvullen met een subwoofer. Die gaat (meestal, tenzij je zo' alles in een setje hebt) nog lager dan een vloerstaander. Die veroorzaakt ook de trilling in de bank bij een goede film ;)

Wat ik je verder niet zie schrijven is waar je het op aan dacht te sluiten. Heb je al een home cinema receiver, en zo ja welke? En welke speakers heb je daar nu aan hangen? Voor beiden: merk en type aub ;)
Indien je een alles in 1 setje hebt: kan daar een actieve subwoofer op? Of alleen een passieve?
Want met alleen speakers ben je er natuurlijk miet. Wat ik al zei: je budget is laag voor 5 speakers, laat staan voor een sub er nog bij. Moet je ook nog versterking hebben dan wordt het al helemaal een onhaalbare kaart ben ik bang.

[ Voor 8% gewijzigd door The Eagle op 31-01-2019 20:34 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daanvanel
Thx voor je snelle reactie @The Eagle

Mijn setup ziet er als volgt uit;
Reciever:
Onkyo dr-s2.0

Luidsprekers(bij elkaar geraapt zooitje)
Center pioneer s-sp41
Voor technics sb-f911
Achter sony ss-h1500

Al deze onderdelen komen van familie die ze niet meer nodig hadden.

Een subwoofer heb ik nu niet. Ik ben nog tevreden met de bass die de techics speakers leveren. Ik ga er van uit dat de speakerzuilen een beter bass hebben en dat een subwoofer dus nog niet noodzakelijk zal zijn voor mij.

Over het budget;
Ik ben jongen van 17 jaar oud met een bijbaantje, vandaar het wat lage budget ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:01
Ik zou eerst zoeken naar een betere center, en daarna naar front speakers. De surround speakers hebben een lagere prioriteit. Tweedehands moet dat met 400 EUR lukken om iets beters te vinden dan de Polk of de KEF set

[ Voor 13% gewijzigd door martyw op 01-02-2019 10:44 . Reden: Vraag beter beantwoord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkip
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-07 05:44
Het is niet vaak het geval, maar ik denk dat hier je receiver al snel de bottleneck is (zie specs). Hoge vervorming bij laag vermogen, dus waarschijnlijk vooral geschikt voor melkpakjes.
Als je wat serieuzer geluid wilt zou ik beginnen met een goedkope tweedehands receiver, dan heb je niet de nieuwste opties, maar heb je in ieder geval genoeg vermogen voor ‘normale speakers’. En dan ook kijken wat je tweedehands aan goede speakers kunt vinden.

Ter inspiratie:
Speakers: Tannoy-set, of KEF-set
Of compleet met receiver: Marantz/Mordaunt-short

En zoek dan nog een losse receiver op marktplaats uit.

[ Voor 44% gewijzigd door mikkip op 01-02-2019 15:01 . Reden: voorbeelden toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanvanel
@martyw Welk merk speakers beveel je dan aan? En voor de front speakers, beveel je satelietjes of zuilen of nog iets anders aan?

@mikkip De reciever heeft vroeger kef eitjes aangestuurd. 5.1 setje Kef 2005. Ik heb nooit iets gemerkt van vervorming. Weet je zeker dat de reciever de bottelneck zou worden?

Ik heb nog even verder rond gekeken op de 2e hands markt. Ik kan een paar Klipsch R-15M’s, een R-25C en een paar RF-52 krijgen voor €500. Dit zit voor nu nog wel boven mn budget maar daar kan nog aan gewerkt worden. Zouden deze speakers goed bij elkaar passen en goed klinken in combinatie met mijn reciever? (Onkyo dr-s2.0)

[ Voor 34% gewijzigd door Daanvanel op 01-02-2019 21:21 . Reden: Extra vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkip
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-07 05:44
Daanvanel schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 19:04:

@mikkip De reciever heeft vroeger kef eitjes aangestuurd. 5.1 setje Kef 2005. Ik heb nooit iets gemerkt van vervorming. Weet je zeker dat de reciever de bottelneck zou worden?
De specs van je receiver zijn niet al te ruim, dus dat beperkt je wel. Echt niet elke willekeurige set speakers gaat het lekker vinden daar op hoog volume op te spelen. Zelf zou ik de receiver daarom vervangen voor eentje met meer reguliere specs. Mocht je hem toch willen houden: die Klipsch-speakers hebben wel een hele hoge gevoeligheid (94 dB/w), dus dan loop je weer wat minder snel tegen de grenzen van je receiver op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:01
Eens met @mikkip dat je versterker speakers met hoge gevoeligheid nodig hebben, ik had het lage vermogen van je Onkyo gemist. Een actieve subwoofer zou een alternatief kunnen zijn, het meeste vermogen van een versterker is voor de bas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:18

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Watt en Ohm hoef je in principe juist niet op te letten wanneer je gangbare speakers en receivers/versterkers met elkaar wilt combineren.

@Daanvanel Is het voor jou een mogelijkheid om stap voor stap te upgraden? Bijv. nu een nieuwe receiver en dan straks 2 nieuwe boekenplank- of zuilluidsprekers, daarna de center, de sub en de surrounds? Dan kost de set je wel meer, maar dan kan je iedere keer sparen voor een leuke upgrade. € 400 Is een heleboel geld, zeker als je 17 bent, maar in audio-videoland is het ook allemaal heel snel op. Een merk dat over het algemeen heel veel bang for the buck (prijs/kwaliteit) levert is Teufel. Dat wordt over het algemeen goed beoordeeld. Zo zou je kunnen kijken naar de Teufel Ultima. Die kan je los kopen, of als complete speakerpackage. Bij speakers geldt altijd: eerst luisteren (Teufel kan je thuis op proef hebben trouwens), want elke speaker klinkt anders.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanvanel
@Jorgen Het liefste koop ik alles in een keer. Als dit niet kan dan wil ik graag in ieder geval front speakers met het liefst een center speaker. Ik zal eens kijken naar de speakers van Teufel.

En de Klipsch speakers die ik had gevonden. Dat setje was bij elkaar €500. Zijn dat kwalitatief goede speakers en zouden ze goed passen bij mijn reciever?

Ik heb net gekeken op de website van teufel en ik had de teufel ultima 40 mk2 gevonden. Er zit nu €50 korting op, ze zijn nu €450 voor een setje. Mijn budget is dan wel in een keer op maar als dit een goede keuze zal zijn dan hoor ik dat graag en dan heb ik het er ook wel voor over.

[ Voor 28% gewijzigd door Daanvanel op 02-02-2019 13:40 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:18

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Klipsch is een prima merk, Teufel ook, maar zoals gezegd: eerst luisteren in de winkel - of thuis op proef - en dan pas kopen.

V.w.b. het eventuele los kopen: center en fronts koop je van hetzelfde merk en liefst ook uit dezelfde serie. Subwoofer en surrounds (zij, achter, hoogte) mogen gerust van een ander merk zijn dan de voorste 3. Dit omdat het geluidsbeeld bepaald wordt door de fronts en de center en de effecten door de andere speakers.

Of iets goed past bij je receiver hoef je dan weer gewoon niet op te letten. Hooguit dat bij een alles-in-1 apparaat niet altijd de juiste aansluitingen beschikbaar zijn voor bijv. een actieve subwoofer.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1