Oorontsteking ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franxy
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-08-2021
Goedemiddag!

Ik ben opzoek naar ervaringsdeskundigen!

Sinds vorige week vrijdag heb ik last van een (midden) oorontsteking. Het begon die dag met het dichtzitten van mijn oor. Later kwam hier helse pijn bij. Deze pijn heeft tot gister aangehouden. Inmiddels ben ik hiermee 3 keer bij de huisarts geweest deze week en ben ik nu in de derde dag van een antibioticakuur.

Op dit moment ben ik nog compleet doof aan dat oor, staat heel veel druk op, zit het dicht, hoor ik mijn hartslag en het suist. Ook heb ik op dit moment nog een loopoor.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en enig idee hebben hoe snel dit zou moeten herstellen? Doof zijn is geen pretje.. Men name het suizen en de doofheid verontrusten me.

Ook vraag ik mij af of het snuiten van de neus en het klaren van de oren verstandig is? Wanneer ik nu mijn oren klaar hoor ik de lucht in mijn oor stromen/knappen en komt er vocht uit mijn oor. Er staat nu nog heel veel druk op het oor en ik heb de heletijd het gevoel dat het moet ploppen.

Alvast bedankt!  :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:14

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Heb jij geen bijholte ontsteking?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:18

-tom-562

Oliesjeik

Edit: nvm
Wat zei de huisarts verder? Ik denk dat die je beter kan helpen dan wat mensen op het internet

[ Voor 75% gewijzigd door -tom-562 op 31-01-2019 19:44 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:47

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Second opinion regelen.

Sowieso, "waarom" ben je al 3x naar de arts geweest in 6 dagen? Zo achter mijn schermpje klinkt dat nogal amateuristisch door de arts maar dat weet je vast beter dan wij.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:21
Heb het eind 2017 ook gehad, ook compleet doof aan 1 kant. Oorzaak vanuit bijholteontsteking en daardoor middenoorontsteking. Doofheid, denk ongeveer wel 1,5 tot 2 weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-04 20:14

FlipFluitketel

Frontpage Admin
In 2010 heb ik aan beide oren tegelijk een oorontsteking gehad, het begon met wat oorpijn op vrijdag en op zaterdag was het niet echt meer uit te houden zonder pijnstillers. Gebeld met de huisartsenpost (aangezien de huisarts gesloten was): "Neem maar een paracetamolletje.". Juist, dat hielp een uurtje en daarna was het weer gewoon terug. "Dan neem maar een ibuprofen." Uiteindelijk kwam het erop neer dat ik om de 6 uur een ibuprofen nam en iedere 2 uur een paracetamol, op die manier was het wel te doen. Op maandag weer de huisarts gebeld, gesloten wegens carnaval. :/ Dinsdagochtend direct gebeld en vrij snel naar de huisarts kunnen gaan en die schreef een anti-biotica-kuur voor.

Ondertussen wel zo goed als doof, op tv iets volgen was compleet onmogelijk als er geen ondertiteling was. Na 4 weken (dacht ik) was mijn gehoor nog niet 100% terug (had ik het idee) dus terug naar de huisarts en die stuurde me door naar de KNO-arts. Die schreef me dan wat oordruppels voor en 2 weken later moest ik weer terug, toen haalde ie nog een of ander gedroogd stukje bloed uit mijn oor wat blijkbaar eerst te vast zat. Die doofheid kun je dus inderdaad wel een weekje of 2 wat last van hebben.

Sindsdien heb ik ook continu een piep in mijn oren. Op zich niet veel last van maar als het stil is (als ik in bed lig bijvoorbeeld) kan het wel vervelend zijn.

Oorzaak bij mij was (achter gezien) de airco van mijn auto. In augustus 2008 (tweedehands) gekocht en vanaf dat moment een aantal keren oorpijn gehad. Blijkbaar was die airco dus lang/nooit gereinigd maar sinds die oorontsteking laat ik het dus ieder jaar gelijk met de APK reinigen.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franxy
-tom-562 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 19:43:
Edit: nvm
Wat zei de huisarts verder? Ik denk dat die je beter kan helpen dan wat mensen op het internet
Dat snap ik maar hij wil de kuur afwachten. Volgens hem kan de doofheid 3 maanden aa houden. Ik was gewoon benieuwd naar verhalen van mensen die dit ook gehad hebben.
headhunter1985 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:20:
Heb het eind 2017 ook gehad, ook compleet doof aan 1 kant. Oorzaak vanuit bijholteontsteking en daardoor middenoorontsteking. Doofheid, denk ongeveer wel 1,5 tot 2 weken.
Thnx! Ook last van suizen tijdens de doofheid? Was je gehoor ineens terug of ging dit geleidelijk?
FlipFluitketel schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:28:
In 2010 heb ik aan beide oren tegelijk een oorontsteking gehad, het begon met wat oorpijn op vrijdag en op zaterdag was het niet echt meer uit te houden zonder pijnstillers. Gebeld met de huisartsenpost (aangezien de huisarts gesloten was): "Neem maar een paracetamolletje.". Juist, dat hielp een uurtje en daarna was het weer gewoon terug. "Dan neem maar een ibuprofen." Uiteindelijk kwam het erop neer dat ik om de 6 uur een ibuprofen nam en iedere 2 uur een paracetamol, op die manier was het wel te doen. Op maandag weer de huisarts gebeld, gesloten wegens carnaval. :/ Dinsdagochtend direct gebeld en vrij snel naar de huisarts kunnen gaan en die schreef een anti-biotica-kuur voor.

Ondertussen wel zo goed als doof, op tv iets volgen was compleet onmogelijk als er geen ondertiteling was. Na 4 weken (dacht ik) was mijn gehoor nog niet 100% terug (had ik het idee) dus terug naar de huisarts en die stuurde me door naar de KNO-arts. Die schreef me dan wat oordruppels voor en 2 weken later moest ik weer terug, toen haalde ie nog een of ander gedroogd stukje bloed uit mijn oor wat blijkbaar eerst te vast zat. Die doofheid kun je dus inderdaad wel een weekje of 2 wat last van hebben.

Sindsdien heb ik ook continu een piep in mijn oren. Op zich niet veel last van maar als het stil is (als ik in bed lig bijvoorbeeld) kan het wel vervelend zijn.

Oorzaak bij mij was (achter gezien) de airco van mijn auto. In augustus 2008 (tweedehands) gekocht en vanaf dat moment een aantal keren oorpijn gehad. Blijkbaar was die airco dus lang/nooit gereinigd maar sinds die oorontsteking laat ik het dus ieder jaar gelijk met de APK reinigen.
Bedankt voor je reactie! Dit is wel herkenbaar. Ik was extreem verkouden voor de oorontsteking. Ik heb het maar aan 1 oor. Maar voel me nog steeds absoluut niet fit en dat dove is wel vermoeiend. Had je ook suizen toen je tijdelijk doof was? Net alsof je je bloed hoort stromen en hart pompen.

[ Voor 15% gewijzigd door Franxy op 31-01-2019 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb je ook neusspray of oordruppels gekregen (fluticonason prop) of dergelijk ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:21
Franxy schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 21:09:
[...]

Dat snap ik maar hij wil de kuur afwachten. Volgens hem kan de doofheid 3 maanden aa houden. Ik was gewoon benieuwd naar verhalen van mensen die dit ook gehad hebben.

[...]

Thnx! Ook last van suizen tijdens de doofheid? Was je gehoor ineens terug of ging dit geleidelijk?

[...]

Bedankt voor je reactie! Dit is wel herkenbaar. Ik was extreem verkouden voor de oorontsteking. Ik heb het maar aan 1 oor. Maar voel me nog steeds absoluut niet fit en dat dove is wel vermoeiend. Had je ook suizen toen je tijdelijk doof was? Net alsof je je bloed hoort stromen en hart pompen.
Volgens mij geleidelijk, maar ging volgens mij wel snel. Suizen weet ik niet meer.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Little Bo-tweak
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05:50
Second opinion regelen.

Sowieso, "waarom" ben je al 3x naar de arts geweest in 6 dagen? Zo achter mijn schermpje klinkt dat nogal amateuristisch door de arts maar dat weet je vast beter dan wij.
Heerlijk dit soort advies. Doet het ook vaak goed op verjaardagen. Er over na gedacht dat een huisarts niet zomaar iets doet? Even buiten situatie van TS om is het mijns inziens wat kort door de bocht om de frequentie van zorgverlener bezoek per definitie te wijten aan de kwaliteiten van de zorgverlener. Zo zijn er mensen die elke week bij hun huisarts zitten, zal dus wel slechte huisarts zijn(?).

Nu dan wat nuance, 3x voor een middenooronsteking bezoek kan best. Eerste keer diagnose -> afwachten , 2e keer want toch veel pijn -> sterker pijnstiller, 3e keer bezoek-> toch wel hardnekkig dan maar antibiotica. Als je de NHG richtlijn (huisartsengenootschap) bekijkt is het beleid vaak afwachten. Zeker bij geperforeerd trommelvlies (loopoor) want dan kan het zelf ontlasten. Dus helemaal niet zo gek die 3 bezoeken. Ik pretendeer niet dat ik weet hoe het bij TS is gegaan, probeer alleen even de andere kant te laten zien.

@ TS super vervelend dat je zo’n last hebt. Je klachten lijken allemaal goed te passen bij otitis media en ja doofheid kan lang aanhouden (zie ook NHG standaard) en oud artikel (maar relevant) uit tijdschrift voor geneeskunde https://www.ntvg.nl/artik...an-het-middenoor/volledig

Als je het desalniettemin niet vertrouwd of meer klachten krijgt gewoon overleggen met je huisarts. Ook als je je zorgen maakt! Groot deel van hun vak is ook geruststellen en dat vinden ze dus ook helemaal niet erg om te doen. Heel veel beterschap en sterkte! Hopelijk knap je snel wat op!

Groet Bo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franxy
Little Bo-tweak schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 21:43:
[...]

Heerlijk dit soort advies. Doet het ook vaak goed op verjaardagen. Er over na gedacht dat een huisarts niet zomaar iets doet? Even buiten situatie van TS om is het mijns inziens wat kort door de bocht om de frequentie van zorgverlener bezoek per definitie te wijten aan de kwaliteiten van de zorgverlener. Zo zijn er mensen die elke week bij hun huisarts zitten, zal dus wel slechte huisarts zijn(?).

Nu dan wat nuance, 3x voor een middenooronsteking bezoek kan best. Eerste keer diagnose -> afwachten , 2e keer want toch veel pijn -> sterker pijnstiller, 3e keer bezoek-> toch wel hardnekkig dan maar antibiotica. Als je de NHG richtlijn (huisartsengenootschap) bekijkt is het beleid vaak afwachten. Zeker bij geperforeerd trommelvlies (loopoor) want dan kan het zelf ontlasten. Dus helemaal niet zo gek die 3 bezoeken. Ik pretendeer niet dat ik weet hoe het bij TS is gegaan, probeer alleen even de andere kant te laten zien.

@ TS super vervelend dat je zo’n last hebt. Je klachten lijken allemaal goed te passen bij otitis media en ja doofheid kan lang aanhouden (zie ook NHG standaard) en oud artikel (maar relevant) uit tijdschrift voor geneeskunde https://www.ntvg.nl/artik...an-het-middenoor/volledig

Als je het desalniettemin niet vertrouwd of meer klachten krijgt gewoon overleggen met je huisarts. Ook als je je zorgen maakt! Groot deel van hun vak is ook geruststellen en dat vinden ze dus ook helemaal niet erg om te doen. Heel veel beterschap en sterkte! Hopelijk knap je snel wat op!

Groet Bo
Wat jij beschrijft van de 3 bezoeken is precies hoe het ging ;) bedankt voor je reactie en artikel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:34

bert pit

asdasd

Ik heb als kind talloze malen oorontsteking gehad en heb uiteindelijk ook 10 dagen in het ziekenhuis gelegen met een hersenvliesontsteking als gevolg van een oorontsteking. Ook als volwassene heb ik nog een paar keer oorontsteking gehad, maar dat was minder pijnlijk dan in mijn kindertijd.

Doorgaans is het bij een volwassene vervelend en het doet pijn, maar het is meestal niet gevaarlijk. Bij kinderen is dat wel het geval, omdat de gehoorgang nog wat kleiner is. Daarom schrijft een arts bij kinderen vrijwel direct antibiotica voor.

Om oorontsteking te voorkomen moet je er voor zorgen dat je nooit een koud hoofd krijgt. Dus altijd een muts op in de winter en nooit met natte haren in de wind en dergelijke.

Daarnaast helpt xylitol (kauwgom) preventief, doordat het een bepaalde bacterie die in je neus voorkomt en oorontsteking veroorzaakt doodt.

Succes met het uitzieken. :'(

Oh ja, je kunt beter je neus ophalen dan snuiten.

[ Voor 3% gewijzigd door bert pit op 31-01-2019 22:09 ]

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Afgelopen jaar gehad. Heeft bij mij bijna 4 weken geduurd voordat ik weer volledig kon horen. Ik begon me na 3 weken ook wel wat zorgen te maken maar uiteindelijk gaat het toch echt gewoon over. En dat met oordruppels met antibiotica en een antibiotica kuur. Dus geduld is een schone zaak.

Houd er ook rekening mee dat een middenoorontsteking wat hardnekkiger kan zijn dan een "normale" oorontsteking. Ik heb ervaring met beide en die 2e gaat bij mij in elk geval een stuk sneller over.

[ Voor 47% gewijzigd door Klitse op 31-01-2019 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BRO-JWE
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-04 20:55
Ongeveer 6 jaar geleden gehad. Helaas bleek het zo hardnekkig dat er toen alsnog een buisje geplaatst is (ik was toen begin 20). Vervolgens was het voorbij en het is niet teruggekomen. Maar ik schiet nog altijd een beetje in paniek als een verkoudheid op mijn oren slaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:51
vaak gehad en heb er nu nog steeds af en toe last van. op advies van meerdere artsen:otrivin gebruiken als je het aan voelt komen. Bij mij heeft de pijn nooit doorgezet na gebruik, het werkt echt.

Maar: in de bijsluiter niet langer dan 7 dagen gebruiken. Na 7 dagen komen de klachten versterkt terug. Nooit deze neusdruppels langer dan een week gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franxy
bert pit schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 22:02:
Ik heb als kind talloze malen oorontsteking gehad en heb uiteindelijk ook 10 dagen in het ziekenhuis gelegen met een hersenvliesontsteking als gevolg van een oorontsteking. Ook als volwassene heb ik nog een paar keer oorontsteking gehad, maar dat was minder pijnlijk dan in mijn kindertijd.

Doorgaans is het bij een volwassene vervelend en het doet pijn, maar het is meestal niet gevaarlijk. Bij kinderen is dat wel het geval, omdat de gehoorgang nog wat kleiner is. Daarom schrijft een arts bij kinderen vrijwel direct antibiotica voor.

Om oorontsteking te voorkomen moet je er voor zorgen dat je nooit een koud hoofd krijgt. Dus altijd een muts op in de winter en nooit met natte haren in de wind en dergelijke.

Daarnaast helpt xylitol (kauwgom) preventief, doordat het een bepaalde bacterie die in je neus voorkomt en oorontsteking veroorzaakt doodt.

Succes met het uitzieken. :'(

Oh ja, je kunt beter je neus ophalen dan snuiten.
Thnx!
Klitse schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 22:11:
Afgelopen jaar gehad. Heeft bij mij bijna 4 weken geduurd voordat ik weer volledig kon horen. Ik begon me na 3 weken ook wel wat zorgen te maken maar uiteindelijk gaat het toch echt gewoon over. En dat met oordruppels met antibiotica en een antibiotica kuur. Dus geduld is een schone zaak.

Houd er ook rekening mee dat een middenoorontsteking wat hardnekkiger kan zijn dan een "normale" oorontsteking. Ik heb ervaring met beide en die 2e gaat bij mij in elk geval een stuk sneller over.
Had je ook suizen en echt goed doof en veel druk op het oor?
BRO-JWE schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 22:16:
Ongeveer 6 jaar geleden gehad. Helaas bleek het zo hardnekkig dat er toen alsnog een buisje geplaatst is (ik was toen begin 20). Vervolgens was het voorbij en het is niet teruggekomen. Maar ik schiet nog altijd een beetje in paniek als een verkoudheid op mijn oren slaat.
Welke klachten had jij toen bij de ontsteking? En hoe lang hield dit aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Franxy schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 22:23:

Had je ook suizen en echt goed doof en veel druk op het oor?
Ik kon echt helemaal niks meer horen met dat oor. Heb dat wel vaker (oren zitten vaak dicht door oorsmeer) dus ben het wel gewend. Maar inderdaad, ook enorm veel druk (onprettig gevoel) verder vooral de eerste 2 weken pijn aan. De laatste 2 weken geen pijn meer maar wel een dicht oor (echt 95% gehoorverlies) en druk.
De druk werd steeds minder maar het gehoorverlies werd pas beter na 2,5 a 3 weken geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franxy
Klitse schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 22:26:
[...]

Ik kon echt helemaal niks meer horen met dat oor. Heb dat wel vaker (oren zitten vaak dicht door oorsmeer) dus ben het wel gewend. Maar inderdaad, ook enorm veel druk (onprettig gevoel) verder vooral de eerste 2 weken pijn aan. De laatste 2 weken geen pijn meer maar wel een dicht oor (echt 95% gehoorverlies) en druk.
De druk werd steeds minder maar het gehoorverlies werd pas beter na 2,5 a 3 weken geloof ik.
Oké bedankt. Op internet lees je veel dat het binnen 3 dagen over moet zijn. Maar inderdaad gewoon wat geduld hebben dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Franxy schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 23:00:
[...]

Oké bedankt. Op internet lees je veel dat het binnen 3 dagen over moet zijn. Maar inderdaad gewoon wat geduld hebben dus.
Volgens mij is die 3 dagen bij kinderen. bij volwassenen komt een middenoorontsteking maar weinig voor (maar het komt dus wel voor) en bij volwassenen kan het dus een stuk langer duren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:18

defiant

Moderator General Chat
Hier een aantal jaar terug ook een middenoorontsteking gehad, maar in het verdere verleden nooit. Het begon ook met dichtzittend oor, oorsuizen en in mijn ogen een continu onaangenaam gevoel van vloeistof in het oor. Het was echter niet dermate ernstig dat er grote mate van doofheid optrad, dat effect was beperkt. Het enige medicijn wat ik kreeg was fluticason. De symptomen gingen over de loop van weken voorbij, maar het oorsuizen is helaas in lichte mate achtergebleven.

Algemene indruk is dat dokters niet zoveel kunnen met oren, terwijl de potentie tot langdurige effecten (zoals oorsuizen) een reëel risico is. De oorzaak hier is waarschijnlijk allergie (pollen/huismijt) geweest, buis van Eustachius is hier ook nooit helemaal open.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-04 19:01

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Meer ervaring met oorontstekingen dan ik zou willen, helaas. Doofheid gaat vanzelf over. Kan een paar dagen tot een paar weken duren. In het ergste geval hou je er wat tinnitus aan over, zoals ik na mijn laatste keer een jaar of 5 geleden. Maar bij mij moet het trommelvlies dan geperforeerd worden middels een buisje. Vette watten helpen enigszins om de drek tegen te houden. Wel regelmatig vervangen ivm vastplakken ;)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:04
Vroeger 1x gehad als tiener in de 90s, maar weet niet meer of het lang of kort was alleen dat ik niet wist waar ik het zoeken moest van de pijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchrevenge
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-04 15:36
Dit klinkt als mijzelf een week geleden. Ik heb geen antibiotica gekregen van de huisarts, maar moest het doen met oordruppels en neusspray.

Pijn nam bij mij af na 3 dagen en na ongeveer 1 week was mijn verstopte oor weer open. Vooral pijnstillers nemen als je echt veel pijn hebt. Op het hoogtepunt kon ik nauwelijks slapen door de pijn. Het heeft vooral tijd nodig om te helen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franxy
Dutchrevenge schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 07:09:
Dit klinkt als mijzelf een week geleden. Ik heb geen antibiotica gekregen van de huisarts, maar moest het doen met oordruppels en neusspray.

Pijn nam bij mij af na 3 dagen en na ongeveer 1 week was mijn verstopte oor weer open. Vooral pijnstillers nemen als je echt veel pijn hebt. Op het hoogtepunt kon ik nauwelijks slapen door de pijn. Het heeft vooral tijd nodig om te helen.
Was je er ook doof bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Ik loop al sinds oktober met een oorontsteking.. (met pieken en dalen).
Ik heb al sinds mijn jeugd een geperforeerd trommelvlies, de enige klachten die ik dus heb is doofheid en een loop oor.. Geen pijn..

Normaal geneest het wel na een verkoudheid (wat toen de trigger is geweest), en leek ook langzaam minder te worden, in december laaide het weer op en 3 weken geleden maar eens naar de HA geweest..
Gelijk een kuurtje en de klachten waren zo goed als weg, vorige week op controle en het was nog een klein beetje ontstoken (wel sterk verminderd), het lichaam zal zelf de genezing verder regelen was het devies, dit kon nog wel 2-4 weken duren.
Af en toe komt er nog rotzooi uit, mocht het over 2-4 weken nog niet verbeterd zijn dan gooien we er nog een kuurtje tegenaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:56
Als kind heel vaak ooronsteking gehad en altijd neusdruppels in het oor gehad.
Je leest het goed: neusdruppels!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

tlpeter schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 08:47:
Als kind heel vaak ooronsteking gehad en altijd neusdruppels in het oor gehad.
Je leest het goed: neusdruppels!!!
Doe dit alleen op dokters advies..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ja, veel ervaring hier. oplossing: veel proberen te slapen en tijd geven.

een dokter of een medicijn zal niet veel helpen.

[ Voor 26% gewijzigd door Farabi op 01-02-2019 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franxy
Anoniem: 35872 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 08:42:
Ik loop al sinds oktober met een oorontsteking.. (met pieken en dalen).
Ik heb al sinds mijn jeugd een geperforeerd trommelvlies, de enige klachten die ik dus heb is doofheid en een loop oor.. Geen pijn..

Normaal geneest het wel na een verkoudheid (wat toen de trigger is geweest), en leek ook langzaam minder te worden, in december laaide het weer op en 3 weken geleden maar eens naar de HA geweest..
Gelijk een kuurtje en de klachten waren zo goed als weg, vorige week op controle en het was nog een klein beetje ontstoken (wel sterk verminderd), het lichaam zal zelf de genezing verder regelen was het devies, dit kon nog wel 2-4 weken duren.
Af en toe komt er nog rotzooi uit, mocht het over 2-4 weken nog niet verbeterd zijn dan gooien we er nog een kuurtje tegenaan..
Ah erg vervelend. Ook al sinds oktober doof dan? Ook suizen erbij?
Hamazaki schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 08:52:

Hoelang houdt de doofheid in jouw ervaring aan?

[ Voor 62% gewijzigd door Franxy op 01-02-2019 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hamazaki schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 08:52:

Als het een bacterieele infectie betreft dan helpt antibiotica in veel gevallen wel.

En je neusholtes goed vrijhouden met xylometazoline zodat de buis van eustachius open komt zodat de rotzooi weg kan lopen in je neus/keelholte.
Franxy schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 09:05:
[...]

Ah erg vervelend. Ook al sinds oktober doof dan? Ook suizen erbij?

[...]

Hoelang houdt de doofheid in jouw ervaring aan?
Nee geen suizen, ik ben ook al doof van mezelf (40% verminderd), maar tijdens en na deze onsteking was het inderdaad nog een stukje minder.

Nu komt het langzaam terug, en heb ik ook weer een "droog" oor.
Maar mijn ervaring is meestal 2-6 weken verminderd gehoor.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 01-02-2019 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Is de doofheid erger geworden sinds je de antibioticakuur hebt? Bepaalde soorten antibiotica kunnen o.a. doofheid als bijwerking hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MissingDog schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 09:11:
Is de doofheid erger geworden sinds je de antibioticakuur hebt? Bepaalde soorten antibiotica kunnen o.a. doofheid als bijwerking hebben.
Nee.
Ik heb amoxicilline met clavulaanzuur voorgeschreven gekregen en die sloeg goed aan bij mij..
Geen last van bijwerkingen gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchrevenge
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-04 15:36
Ja, ben in totaal bijna een week doof geweest. Na een dag of 4-5 begon dat minder te worden. Vooral erg vervelend, maar gaat wel weer over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Doofheid komt heel vaak voor bij oorontsteking, heb er helaas ook ervaring mee. Vaak bij mij begint het ene oor en een paar dagen later gaat de andere ook meedoen.

Qua bijwerking van de doofheid hangt het er vanaf wat je hebt gekregen. Tabletten, nee. Bij oordruppels met cortison wordt je wel een stukje dover maar daarmee is de pijn ook een heel stuk minder.
Je zult wel tabletten hebben gekregen omdat de druppeltjes niet bij het midden oor kunnen komen. Je hebt wat geduld nodig met een oorontsteking, anti-biotica hebt het lichaam om te vechten tegen de ontsteking maar het heeft wat tijd nodig.
De doofheid en gevoeligheid/pijn zijn me bekend, dit wordt minder zodra de anti-biotica aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franxy
Wellicht zijn er nog meer ervaringsdeskundigen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

pfff 40 jaar continu middenoorooronsteking ook in het kraakbeen. 14 operaties. met van alles nogwat

Gewoon buisjes die de druk/rommel af kunnen voeren zijn de meest simpele en de best werkende operaties geweest voor mij. de laatste keer buisjes is alweer 10 jaar geleden geweest. zitten er nog in. op een gegeven moment blijft er ook gewoon een klen gaatje over.

enige nadeel.
als je verkouden bent is niet alleen je neus verkouden maar ook je oor.

wattestaafjes ftw .. mijn gehoorgang is inmiddels niet zo teer meer en ik ken de grens goed ;)

mijn audiograam is ok niet iedaal. maar ik heb geen gehoorapparaat nodig en kan leker verder leven. ik zeg misschien iets vaker, "wat zeg je?"

[ Voor 20% gewijzigd door Fish op 01-02-2019 21:20 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franxy
Fish schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 21:16:
pfff 40 jaar continu middenoorooronsteking ook in het kraakbeen. 14 operaties. met van alles nogwat

Gewoon buisjes die de druk/rommel af kunnen voeren zijn de meest simpele en de best werkende operaties geweest voor mij. de laatste keer buisjes is alweer 10 jaar geleden geweest. zitten er nog in. op een gegeven moment blijft er ook gewoon een klen gaatje over.

enige nadeel.
als je verkouden bent is niet alleen je neus verkouden maar ook je oor.

wattestaafjes ftw .. mijn gehoorgang is inmiddels niet zo teer meer en ik ken de grens goed ;)

mijn audiograam is ok niet iedaal. maar ik heb geen gehoorapparaat nodig en kan leker verder leven. ik zeg misschien iets vaker, "wat zeg je?"
Ook last van suizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

neh niet echt heel soms heel even. niet meer dan een ander vermoed ik.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Pffff, als klein jochie meerdere keren gehad, tot tweemaal toe naar het ziekenhuis geweest om onder algehele narcose mijn trommelvlies door geprikt te krijgen.
Gelukkig in mijn volwassen leven nooit meer gehad (afkloppen).
Kan me de pijn nog herinneren als de dag van gisteren :X
Succes en sterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 24-04 14:23
heb ik ook gehad. Duurde maanden maar ging vanzelf weer over. Als je oor dicht zit dan kan de huisarts het wel uitspuiten denk ik. Doet wel pijn maar dan ben je van doofheid af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
mark777 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 15:07:
heb ik ook gehad. Duurde maanden maar ging vanzelf weer over. Als je oor dicht zit dan kan de huisarts het wel uitspuiten denk ik. Doet wel pijn maar dan ben je van doofheid af
Uitspuiten is een lastig verhaal als de ontsteking aan de andere kant van je trommelvlies zit.

Toevallig een aantal weken terug ook een verstopt oor gehad, lichte oorontsteking volgens de huisarts. In die week moest ik tweemaal vliegen voor werk en vakantie en zag daar heel erg tegenop vanwege alle verhalen en de huisarts die me vroeg of ik dat niet uit kon stellen. Al met al geen pijn gehad en toen we op 10 km hoogte zaten kon ik spontaan alles weer horen na een paar plopjes. Helaas zat mijn oor na het landen weer dicht :/

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk79
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-11-2024
Super oud onderwerp toch nog even weer oprakelen als het mag. Ik zit nu ook met een dubbele oorontsteking (dus stokdoof en oorsuizen) en ben op zoek naar info of het kwaad kan dat ik de hele dag thuis werk met een koptelefoon op die ik op z'n hardst zet. Mijn vriendin maakte zich zorgen of ik geen gehoorschade op kon lopen, ik moest lachen omdat ik vrijwel niks hoor, maar ik wilde het toch even checken. Straks is de ontsteking voorbij en zit ik alsnog met gehoorschade. Ik zou denken dat dit technisch onmogelijk is omdat de trilhaartjes niet in beweging worden gebracht. Maar ja, zeker weten doe ik het niet. Iemand verstand van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Henk79 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:22:
Super oud onderwerp toch nog even weer oprakelen als het mag. Ik zit nu ook met een dubbele oorontsteking (dus stokdoof en oorsuizen) en ben op zoek naar info of het kwaad kan dat ik de hele dag thuis werk met een koptelefoon op die ik op z'n hardst zet. Mijn vriendin maakte zich zorgen of ik geen gehoorschade op kon lopen, ik moest lachen omdat ik vrijwel niks hoor, maar ik wilde het toch even checken. Straks is de ontsteking voorbij en zit ik alsnog met gehoorschade. Ik zou denken dat dit technisch onmogelijk is omdat de trilhaartjes niet in beweging worden gebracht. Maar ja, zeker weten doe ik het niet. Iemand verstand van?
Ja dit kan kwaad. Jouw trilhaartjes zijn niet doof maar die ben je wel doof aan het maken. Of in dit geval kapot.

Als je niks hoort door verstopping/ontsteking moet je ook geen muziek gaan luisteren en al helemaal niet keihard. Je verneukt je oren ermee.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als je de rest van je leven geen stilte meer wil horen en anderen ook een stuk slechter... Doe het niet. Wacht het gewoon af, wordt vanzelf weer beter.

Heb 15 jaar chronische oorontsteking gehad en heb het nu nog af en toe. Irritant maar deal ermee zolang je er last van hebt en maak het niet erger.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pen en papier
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-11-2024
Als je stokdoof bent doordat de ontsteking (ook) in je slakkenhuis of gehoorzenuw is, kan het zijn dat de trilling toch nog wel doorgegeven wordt aan de haartjes. Bovendien heb je ook nog beengeleiding, het geluid plant zich ook, maar minder sterk, via het bot voort naar het slakkenhuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:34

bert pit

asdasd

Te harde muziek: niet doen. Je hebt grote kans op Tinitus. Net als bij roken: de klachten ontstaan niet direct maar in de 2e helft van je leven. Het begint met een ruis, daarna een continue piep. En er in nog niets aan te doen.

De oorzaak is doorgaans blootstelling aan te hard geluid.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Waarom zouden de haartjes niet trillen als je een ontsteking hebt?

Dat gezegd te hebben, zelfde als tweakers hierboven. Absoluut niet doen.

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pen en papier
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-11-2024
Als het een middenoorontsteking is, zit het middenoor vol met vocht en ontstekingsproducten. Dat belemmert de beweeglijkheid van het trommelvlies. Het is dan ook wel logisch dat dan ook van invloed is op het trillen van de haartjes. Of die invloed zo groot is dat je nu een effectief oordopje in je middenoor hebt, durf ik niet te zeggen en ik zou daar niet op gokken.
De vraag is of het (alleen) een middenoorontsteking is.
Wat ik me afvraag, is of jij niet al slechthorend was, omdat je nu behoorlijk doof bent. Stel dat je al een lawaaibeschadiging hebt, en je zet ter compensatie de muziek harder, dan denk ik dat je de haartjes die nog functioneren, gemakkelijker overbelast.
Je oren hebben ook rust, hersteltijd, nodig. Ik zou niet uren achter elkaar de muziek aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:09

Bob Popcorn

Plop!

Als kind talloze malen oorontsteking gehad. Komt schijnbaar doordat er bij een nog niet volgroeide schedel een bocht in de buis van Eustachius zit waardoor er vocht in kan blijven staan en dat leidt weer tot oorontstekingen. Uiteindelijk rechts hoor ik ongeveer 30% minder dan links en ik heb links een blijvende piep in m'n oor.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hey Henk, Luister goed naar je vriendin.
(soms is het wel fijn dat je dat gekwebbel niet hoort, maar oorontsteking is vervelend) ;)

Pagina: 1