Combinatie Magento met ander CMS - SEO-waarde

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWSAH
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-09 11:40
Beste,

Ik praat even hypothetisch over een huidige Webshop X (nu Magento 1.9) en gewenste Webshop Y (combinatie CMS + Magento 2). De keuze wordt gemaakt om Magento 2 (M2) te combineren met een CMS (open-source) om de pagina's een stuk visueler te maken aangezien de mogelijkheden hiervoor in Magento 1 (M1) en M2 wat beperkt zijn. De webshop an sich zal gewoon draaien op M2, het andere CMS is dus met name voor content.

Nu zitten we alleen met opgebouwde SEO-waarde. Nu wordt er bijvoorbeeld goed gerankt op URL: /productgroep-x. Maar een combinatie van CMS + M2 zal ergens M2 moeten 'inladen', dus de URL zou dan worden: /shop/productgroep-x. Dit heeft nadelige gevolgen voor de opgebouwde waarde en voor de waarde in de productgroepen eronder, zoals /shop/productgroep-x/model/ etc.

Een beetje waardeverlies kan, maar liever zie ik het inladen van de webshop niet terug in de URL, maar kan dit? Is shop.webshopnaam.nl een optie voor M2 en webshopnaam.nl voor het andere CMS? Of ontkom je niet aan webshopnaam.nl/shop? Ik hoor verhalen dat het technisch gezien mogelijk is om M2 - of welke webshop je ook combineert met een ander CMS - helemaal niet zichtbaar in de URL-structuur ingeladen hoeft te worden. Maar zover reikt mijn kennis op dit vlak niet.

Wie heeft antwoorden?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-10 14:04
Technisch is alles mogelijk. De vraag is hoeveel tijd/geld je erin wil steken :P

Waar je naar op zoek bent is 'url rewrite' en 'url redirection'. Een voorbeeld is een .htaccess file. Dit is afhankelijk o.a. van je webserver software.

Om te beginnen kan je de boel omdraaien:
niet Magento in webshopnaam.nl/shop en CMS in webshopnaam.nl
maar Magento in webshopnaam.nl en CMS in webshopnaam.nl/cms of /article of iets anders

Je kan ook verder gaan met matchen op het lokale gedeelte van je url, bijv webshopnaam.nl/<iets>
Als <iets> = bestand op de server: geef bestand terug (bijv afbeelding)
Als <iets> = naam van pagina in CMS: ga naar CMS
Anders: ga naar Magento

Het belangrijkste is denk ik: zorg dat de oude links blijven werken! Dus als je een bestaande link als webshopnaam.nl/productgroep-x, dan moet die link in je nieuwe site óf weer gelijk de goede pagina laten zien, óf (perma?)redirecten naar webshopnaam.nl/shop/productgroep-x

Waarom zou shop.webshopnaam.nl beter zijn voor je SEO dan webshopnaam.nl/shop ?